"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Ämnesdidaktik för yrkeslärare (UK III), 10 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Subject Didactics

Denna kursplan gäller: 2013-09-23 till 2016-01-17 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6PE135

Högskolepoäng: 10

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Prefekten, 2013-09-09

Innehåll

Kursen består av två delar Yrkesämnesdidaktik 6 hp och Bedömning och betyg 4 hp som vart och ett bygger på och fördjupar innehållet i de två avslutande momenten i KUL II. Kursen innehåller också ett moment om röst och tal.

Under Yrkesämnesdidaktik, behandlas översiktligt didaktisk forskning inom yrkesämnen och yrkesämnenas kunskapsteoretiska bas.  Styrdokument kopplade till yrkesutbildningar och yrkesämnen analyseras.  De nationella och lokala organ, exempelvis yrkesråd, programråd och lärlingsråd, som ansvarar för yrkesutbildningarnas utveckling aktualiseras beträffande organisation, roll och funktion. Yrkeslärarens roll som ledare för sitt kunskapsområde och för elevens utveckling och lärande problematiseras i relation till teorier om lärande och ledarskap samt i relation till de koder och ramar som omgärdar gymnasieskolan och yrkesutbildningarna.  Med utgångspunkt i teorier behandlas också val av metoder för elevens lärande med fokus mot skolans och lärarens särskilda ansvar för elever i behov av särskilt stöd.

Samverkan inom skolan, med skolans ledning, stödfunktioner, kärnämnen, arbetslag, och elevinflytande aktualiseras och den enskilde lärarens ansvar för samverkan problematiseras särskilt vad gäller samverkan med arbetslivet. Skolans och arbetslivets gemensamma frågor som val av arbetsplats för elevers lärande i arbetslivet, relationer lärare och handledare och introduktion av APL behandlas liksom trepartssamtalens centrala roll i elevens lärande och utveckling. Handledarutbildningens betydelse för utbildningens kvalitet betonas och dess omfattning, innehåll och genomförande problematiseras.

Aktuella styrdokument analyseras och utgör utgångspunkt för planering, genomförande och uppföljning av undervisning på yrkesprogram

Bedömning och betyg tar utgångspunkt i de centrala begrepp kring bedömning och lärande som behandlats i föregående kurs. Här fokuseras betygens roll och funktion i allmänhet och det svenska betygssystemets utformning. En specifik utgångspunkt tas i de nationella måldokument som är styrande för undervisning och bedömning av måluppfyllelse. Bedömningsformer som är särskilt relevanta för yrkesämnen problematiseras genom att de studerande ges tillfälle till att individuellt konstruera, värdera och kommunicera dessa instrument utifrån generella kvalitetskriterier. IUP som metod för dokumentation av elevers lärande, som formativ bedömning samt underlag för kommunikation och samarbete mellan lärargrupper, skola och arbetsliv och vårdnadshavare behandlas.

Nationella och internationella studier om undervisning, formativ bedömning och analys av ämnesspecifika bedömningskulturer med fokus på formativ användning av bedömning och betygsättning och andra summativa omdömen problematiseras med utgångspunkt i nationella styrdokument för ämnet.

Momentet behandlar och problematiserar även begrepp som utvärdering, uppföljning och kvalitetssäkring av undervisning och vad som är viktigt att tänka på vid en utvärdering.  De stora internationella komparativa studiernas syfte, utformning och resultat (t.ex. TIMSS och PISA) behandlas liksom forskning om vad som påverkar elevers prestationer i allmänhet.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • planera undervisning med utgångspunkt i styrdokument och i  teorier för undervisning och lärande
  • beskriva hur internationella studier av elevers prestationer kan tolkas och användas
  • redogöra för regler och former för systematisk utvärdering, kompetensuppföljning och kvalitetssäkring
  • redogöra för grundläggande principer för konstruktion, analys, tolkning, tillämpning och kommunicerande av olika typer av bedömningar samt principer för betygsättning

Färdighet och förmåga

  • planera och problematisera trepartssamtal som ett led i att främja elevens lärande
  • planera handledarutbildning för arbetslivets handledare i syfte att stödja yrkesutbildningens kvalitét
  • med utgångspunkt i teorier om undervisning, lärande, bedömning, utvärdering, planera undervisning och reflektera över egna och andras planer        

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över och kritiskt värdera handlingar i anslutning till undervisning, bedömning och utvärdering

Behörighetskrav

Godkända kurser i UK 1 och genomgången kurs Kunskap och lärande 2.

 

Undervisningens upplägg

Studenternas tidigare kunskaper och erfarenheter utgör utgångspunkt för kursens uppläggning och genomförande. Studenternas skilda yrkesbakgrund används och relateras till kurslitteraturen för att skapa utrymme för prövande hållning och dynamik. Introduktioner, föreläsningar och seminarier ska bygga på en kritisk hållning och är genomgående riktade mot gymnasieskolans yrkesutbildningar och yrkeslärare.

Examination

Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen sker löpande under kursen. Inslag av faktakaraktär där det handlar om att förstå grundläggande sammanhang och modeller tenteras skriftligt eller i form av inlämningsuppgifter. Andra delar som kan förstås på skilda sätt i relation till olika kontext examineras i seminarieform. Därutöver används olika former av examinationer som kopplas till studenternas egna studier kring bedömning och betygsättning i syfte att skapa metaförståelse i bedömningsfrågor. Fallstudier används exempelvis när studenterna ska använda teorier som introduceras i denna kurs och som sedan ska genomföras i den avslutande verksamhetsförlagda kursen, som exempelvis undervisningsövningar, handledarutbildning och trepartssamtal. Andelen examinationsformer och de varierande examinationsformerna anpassas tydligt till olika kunskapsformer. Studenterna får också träna muntlig presentation i samband med examinerande redovisningar. För att bli godkänd på hel kurs krävs att samtliga examinerande delar är godkända där betyget utgörs av examinators samlade bedömning av den studerandes examinerade resultat.

För att bli godkänd på hel kurs krävs att samtliga examinerande delar är godkända där betyget utgörs av examinators samlade bedömning av den studerandes examinerade resultat.

Studentens prestationer kommer att bedömas i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.

För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att föra samman olika innehållsliga delar till ett för lärarprofessionens relevant helhetsperspektiv. Välgrundade tolkningar och kritisk analys är centrala.

Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.

I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och förnyad praktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.

Tillgodoräknande

Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt:
http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Litteratur

Giltig från: 2013 vecka 39

Etableringen på arbetsmarknaden - hur klass, kön, etnicitet styr ungdomars villkor
Andersson D, Lindblad J
Landsorganisationen : 2008 :
Obligatorisk

Hansson Thomas
Didaktik för yrkeslärare
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 230 s. :
ISBN: 9789144057712
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album Kapitel 8, 9, 11. 50 sid.

Johansson Sigurd (red)
Yrkeslärarutbildning inom SÄL III-projektet
[Sverige],c 2008e (Vällingby : 2008 : 194 s. :
Obligatorisk

Handledning och praktisk yrkesteori
Lauvås P, Handal G
Lund : Studentlitteratur : 2001 :
Obligatorisk

Mästarlära : lärande som social praxis
Nielsen Klaus, Kvale Steinar (red).
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 294 s. :
ISBN: 91-44-01033-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

Myndigheten för skolutveckling
Att lyfta den pedagogiska praktiken : vägledning för processledare
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : Liber distribution : 2008 : 80 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2026
ISBN: 978-91-85589-58-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

Utbildning som bransch : en analys av gymnasieskolan
Prochazka Nora, Bergström Fredrik
Stockholm : Handelns utredningsinstitut (HUI) : [2007] : 64 s. :
Obligatorisk

Stockholms Hantverksförening
Vem väver kejsarens nya kläder? : en antologi om det praktiska lärandets konst.
Stockholm : Stockholms hantverksfören. cop. 2003 (Västra Aros : 2003 : 126 s. : ill. (huvudsakligen i färg) :
ISBN: 91-631-4047-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

Säljö Roger,
Lärande i praktiken : ett sociokulturellt perspektiv
Stockholm : Prisma : 2000 : 279 s. :
ISBN: 91-518-3728-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

Kernell Lars-Åke
Att finna balanser : en bok om undervisningsyrket
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 280 s. :
ISBN: 978-91-44-05608-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album Kap 6, 50 sid.

Undervisning i teori och praktik : en introduktion i didaktik
Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
4. uppl. : Umeå : Fundo : cop. 2009 : 75 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: Aktuella styrdokument för gymnasieskolans yrkesutbildningar och yrkesprogram.

The power of feedback. Review of Educational Research 77(1)
Hattie John, Timperley Helen
2007 : s 81-112 :
Obligatorisk

Utvärdering och bedömning i skolan : för vem och varför?
Hult Agneta, Olofsson Anders
Stockholm : Natur & kultur : 2011 : 253 s. :
ISBN: 978-91-27-12198-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

Pedagogisk bedömning : att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
Lindström Lars, Lindberg Viveca, Pettersson Astrid
2., uppdaterade uppl. : Stockholm : Stockholms universitets förlag : 2011 : 270 s. :
ISBN: 978-91-7656-675-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

Vad påverkar resultaten i svensk grundskola? : kunskapsöversikt om betydelsen av olika faktorer : sammanfattande analys
Stockholm : Skolverket : 2009 : 56 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2258
Obligatorisk
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

Internationella studier under 40 år : svenska resultat och erfarenheter
Stockholm : Skolverket : [2004] : 31 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1309
ISBN: 91-85009-52-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

Skolverket
Villkor och vägar för grundläggande yrkesutbildning : några forskarperspektiv
Stockholm : Statens skolverk : Liber distribution : 2001 : 230 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=913
ISBN: 91-89314-63-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album Den gymnasiala yrkesutbildningen - en verksamhet mellan 2 kulturer. sid 67-85

Wikström Christina
Konsten att göra bra prov : Vad lärare behöver veta om kunskapsmätning
Natur & Kultur : 2012 : 224 s. :
ISBN: 978-91-27-13241-2 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Stockholm Skolverket
Allmänna råd för bedömning och betygsättning i gymnasieskolan
Skolverket : 2012 :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2660
Obligatorisk

Kunskapsbedömning i skolan - praxis, begrepp, problem och möjligheter
Skolverket (2011) :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2660
Obligatorisk

Stockholm Skolverket
Gymnasieskola 2011
Skolverket : 2011 :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2597
Obligatorisk
Läsanvisning: Läsanvisning: Om Betyg och bedömning s. 52-62