"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Magisteruppsats i Pedagogisk yrkesverksamhet, 30 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Master's Thesis in Educational Work

Denna kursplan gäller: 2014-08-25 till 2015-08-23 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6PE140

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogisk yrkesverksamhet: Avancerad nivå, innehåller examensarbete för magisterexamen

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Prefekten, 2014-04-29

Innehåll

Det självständiga uppsatsarbetet på magisternivå innebär en fördjupning och aktivt kunskapssökande inom det valda undersökningsområdet. Det utgör också ett steg inför forskarstudier. Arbetet utgår från vetenskaplig arbetsmetodik. Det självständiga arbetet omfattar en empirisk studie med flera infallsvinklar samt teoretisk, metodisk och analytisk fördjupning och ett kritiskt förhållningssätt.
 

Förväntade studieresultat

Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska den studerande kunna:

  • uppvisa övergripande och fördjupad kunskap genom att redogöra för forskningsläge och relevanta teorier inom det studerade området
  • visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen

Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska den studerande kunna:

  • avgränsa arbetet utifrån givna förutsättningar och tidsramar
  • formulera ett syfte med flera infallsvinklar och undersökningsbara frågeställningar
  • välja och tillämpa lämplig forskningsmetod
  • söka, kritiskt läsa och analysera samt referera litteratur inom det valda området
  • samla in, tolka och analysera komplext forskningsmaterial
  • dra slutsatser grundade i egna resultat, tidigare forskning och teorier samt diskutera resultaten i förhållande till yrkesverksamheten och motivera sina ställningstaganden
  • självständigt författa och försvara en sammanhängande uppsats
  • konstruktivt granska, värdera och diskutera andra uppsatser

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska den studerande kunna:

  • diskutera och kritiskt värdera teorier, egna metod- och materialval, egna lösningar och resultat, utifrån vetenskapliga samt samhälleliga och etiska perspektiv
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling

 

Behörighetskrav

För att antas till kursen krävs Lärarexamen eller Studie- och yrkesvägledarexamen, eller äldre motsvarande examen, vari ingår ett godkänt examensarbete på 15 hp/10p. (I lärarexamen ingår examina med inriktning mot förskola/förskoleklass, grundskollärare tidigare år, grundskollärare senare år, gymnasielärare och yrkeslärare).

Undervisningens upplägg

Uppsatsarbetet genomförs självständigt under handledning och avslutas med analys och värdering av egen och annans magisteruppsats.

Kursen inleds med ett obligatoriskt seminarium kring val av frågeställning och metod. Ytterligare obligatoriska seminarier ingår. Vid det avslutande seminariet genomför de studerande opposition på varandras uppsatser.

Goda kunskaper i skriftlig framställning och engelska är viktiga för att kunna tillgodogöra sig kursen.
 

Examination

Den färdiga uppsatsen bedöms och betygssätts av examinator i samråd med handledare. I bedömningen ingår även att muntligt försvara sin egen uppsats och opponera på annat arbete.

För betyget Väl godkänd ska studenten ha en väl sammanhängande uppsats som visar på god överblick av kunskapsområdet samt förmåga att identifiera relevanta forskningsproblem och relevant teori i undersökningsfältet. Vidare ska studenten visa på god förmåga att belysa och problematisera forskningsmetodiska frågor. Studenten ska även visa god förmåga att på ett reflekterande och självständigt sätt analysera, värdera och diskutera de egna resultaten i relation till nationell och internationell forskning, teorier, forskningsetiska principer och yrkesverksamhet.

För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle senast tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl föreligger. Begäran om detta lämnas till prefekten vid Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap.

TILLGODORÄKNANDE
Tillgodoräknanden hanteras i enlighet med Umeå universitets handläggningsordning för tillgodoräknande på grund- och avancerad nivå (Dnr: UmU 500-2923-12). Ansökan om tillgodoräknande på kurs/moment sänds till Umeå universitet, Studentcentrum/Examina, 901 87 Umeå.
 

Litteratur

Giltig från: 2014 vecka 35

Rekommenderad kurslitteratur väljs i samråd med handledare.

Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Se Umeå UB:s söktjänst

The landscape of qualitative research
Denzin Norman K., Lincoln Yvonna S.
3., [rev.] ed. : Thousand Oaks, Ca. : SAGE : cop. 2008 : 620 s. :
ISBN: 1412957583
Se Umeå UB:s söktjänst

Ejlertsson G.
Enkäten i praktiken : En handbok i enkätmetodik
Lund : Studentlitteratur : 2005 :
ISBN: 91-44-03164-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Englund Tomas
The discourse on equivalence in Swedish education policy
Journal of Education Policy : 2005 :
Fulltext
Läsanvisning: Vol. 20, No. 1 pp. 39–57.

Vadå likvärdighet? : studier i utbildningspolitisk språkanvändning
Englund Tomas, Quennerstedt Ann
Göteborg : Daidalos : 2008 : 224 s. :
ISBN: 9789171732705
Se Umeå UB:s söktjänst

Handbok i kvalitativ analys
Fejes Andreas, Thornberg Robert (red.)
Stockholm : Liber : 2009 : 240 s. :
ISBN: 91-47-08476-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Skolpolitik : från riksdagshuset till klassrummet
Jarl Maria, Rönnberg Linda
Stockholm : Liber : 2010 :
ISBN: 978-91-47-09076-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Från tanke till text: en språkhandbok för uppsatsskrivande studenter
Jarrick Arne, Josephson Olle
Studentlitteratur : 1998 :
Fulltext

Den kvalitativa forskningsintervjun
Kvale Steinar, Brinkmann Svend, Torhell Sven-Erik
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur AB : 2009 : 370 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/3314-02/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 91-44-05598-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Lundahl Lisbeth
Educational theory in an Era of Knowledge Capitalism. Studies in Philosophy and Education
Springer : 2012 :
Fulltext
Läsanvisning: Vol 31. No 3, pp. 215-226.

Peterson R. A.
Constructing effective questionnaires
Thousand Oaks, Calif. London : Sage : 2000 : viii, 143 s. :
ISBN: 0-7619-1640-7 (cased)
Se Umeå UB:s söktjänst

Seidman Irving
Interviewing as qualitative research: a guide for researchers in education and the social sciences
New York: Teachers College Press : 2013 :
Fulltext
Läsanvisning: 4:th edition

Språkrådet
Svenska skrivregler
Institutet för språk och folkminnen :
http://www.sprakradet.se/skrivregler

Trost Jan
Enkätboken
4., uppdaterade och utök. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 178 s. :
ISBN: 978-91-44-07643-0
Se Umeå UB:s söktjänst