Engelskt namn: Master's Thesis in Educational Work
Denna kursplan gäller: 2014-08-25 till 2015-08-23 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2016-03-21
Kursplan för kurser med start mellan 2015-08-24 och 2016-03-20
Kursplan för kurser med start innan 2015-08-23
Kurskod: 6PE140
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Pedagogisk yrkesverksamhet: Avancerad nivå, innehåller examensarbete för magisterexamen
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Prefekten, 2014-04-29
Det självständiga uppsatsarbetet på magisternivå innebär en fördjupning och aktivt kunskapssökande inom det valda undersökningsområdet. Det utgör också ett steg inför forskarstudier. Arbetet utgår från vetenskaplig arbetsmetodik. Det självständiga arbetet omfattar en empirisk studie med flera infallsvinklar samt teoretisk, metodisk och analytisk fördjupning och ett kritiskt förhållningssätt.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
För att antas till kursen krävs Lärarexamen eller Studie- och yrkesvägledarexamen, eller äldre motsvarande examen, vari ingår ett godkänt examensarbete på 15 hp/10p. (I lärarexamen ingår examina med inriktning mot förskola/förskoleklass, grundskollärare tidigare år, grundskollärare senare år, gymnasielärare och yrkeslärare).
Uppsatsarbetet genomförs självständigt under handledning och avslutas med analys och värdering av egen och annans magisteruppsats.
Kursen inleds med ett obligatoriskt seminarium kring val av frågeställning och metod. Ytterligare obligatoriska seminarier ingår. Vid det avslutande seminariet genomför de studerande opposition på varandras uppsatser.
Goda kunskaper i skriftlig framställning och engelska är viktiga för att kunna tillgodogöra sig kursen.
Den färdiga uppsatsen bedöms och betygssätts av examinator i samråd med handledare. I bedömningen ingår även att muntligt försvara sin egen uppsats och opponera på annat arbete.
För betyget Väl godkänd ska studenten ha en väl sammanhängande uppsats som visar på god överblick av kunskapsområdet samt förmåga att identifiera relevanta forskningsproblem och relevant teori i undersökningsfältet. Vidare ska studenten visa på god förmåga att belysa och problematisera forskningsmetodiska frågor. Studenten ska även visa god förmåga att på ett reflekterande och självständigt sätt analysera, värdera och diskutera de egna resultaten i relation till nationell och internationell forskning, teorier, forskningsetiska principer och yrkesverksamhet.
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle senast tre månader efter ordinarie provtillfälle.
Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl föreligger. Begäran om detta lämnas till prefekten vid Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap.
TILLGODORÄKNANDE
Tillgodoräknanden hanteras i enlighet med Umeå universitets handläggningsordning för tillgodoräknande på grund- och avancerad nivå (Dnr: UmU 500-2923-12). Ansökan om tillgodoräknande på kurs/moment sänds till Umeå universitet, Studentcentrum/Examina, 901 87 Umeå.
Rekommenderad kurslitteratur väljs i samråd med handledare.
Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Se Umeå UB:s söktjänst
The landscape of qualitative research
Denzin Norman K., Lincoln Yvonna S.
3., [rev.] ed. : Thousand Oaks, Ca. : SAGE : cop. 2008 : 620 s. :
ISBN: 1412957583
Se Umeå UB:s söktjänst
Ejlertsson G.
Enkäten i praktiken : En handbok i enkätmetodik
Lund : Studentlitteratur : 2005 :
ISBN: 91-44-03164-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Englund Tomas
The discourse on equivalence in Swedish education policy
Journal of Education Policy : 2005 :
Fulltext
Läsanvisning: Vol. 20, No. 1 pp. 3957.
Vadå likvärdighet? : studier i utbildningspolitisk språkanvändning
Englund Tomas, Quennerstedt Ann
Göteborg : Daidalos : 2008 : 224 s. :
ISBN: 9789171732705
Se Umeå UB:s söktjänst
Handbok i kvalitativ analys
Fejes Andreas, Thornberg Robert (red.)
Stockholm : Liber : 2009 : 240 s. :
ISBN: 91-47-08476-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolpolitik : från riksdagshuset till klassrummet
Jarl Maria, Rönnberg Linda
Stockholm : Liber : 2010 :
ISBN: 978-91-47-09076-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Från tanke till text: en språkhandbok för uppsatsskrivande studenter
Jarrick Arne, Josephson Olle
Studentlitteratur : 1998 :
Fulltext
Den kvalitativa forskningsintervjun
Kvale Steinar, Brinkmann Svend, Torhell Sven-Erik
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur AB : 2009 : 370 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/3314-02/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 91-44-05598-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Lundahl Lisbeth
Educational theory in an Era of Knowledge Capitalism. Studies in Philosophy and Education
Springer : 2012 :
Fulltext
Läsanvisning: Vol 31. No 3, pp. 215-226.
Peterson R. A.
Constructing effective questionnaires
Thousand Oaks, Calif. London : Sage : 2000 : viii, 143 s. :
ISBN: 0-7619-1640-7 (cased)
Se Umeå UB:s söktjänst
Seidman Irving
Interviewing as qualitative research: a guide for researchers in education and the social sciences
New York: Teachers College Press : 2013 :
Fulltext
Läsanvisning: 4:th edition
Språkrådet
Svenska skrivregler
Institutet för språk och folkminnen :
http://www.sprakradet.se/skrivregler
Trost Jan
Enkätboken
4., uppdaterade och utök. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 178 s. :
ISBN: 978-91-44-07643-0
Se Umeå UB:s söktjänst