Kursen behandlar undervisnings- och lärandemiljö utifrån skolans värdegrund och demokratiuppdrag. Studenten planerar, genomför och utvärderar med ökad grad av självständighet undervisning i svenska, matematik, engelska samt sitt valda andraämne. Genomförande av ett tematiskt arbete, innefattande IKT, skönlitteratur och estetiska lärprocesser ingår. I kursen behandlas olika faktorer som kan påverka elevers lärande ur ett första- och andraspråksperspektiv. Studenten får praktiskt använda sig av diagnostiska verktyg och dokumentera, bedöma samt skriftligt och muntligt kommunicera barns språk-, läs-, skriv- och matematikutveckling. Under kursens andra del utför studenten lärarens samtliga arbetsuppgifter.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs ska den studerande
Kunskap och förståelse
visa fördjupad kunskap om elevers lärande och kunskapsutveckling i de ämnen man undervisar i samt fördjupad kunskap om elevers språkliga och kommunikativa utveckling
kunna redogöra för och diskutera olika didaktiska strategier för undervisning och lärande i mellanåren utifrån svensk och internationell forskning
visa fördjupad kunskap om val av undervisningsmaterial utifrån kursplanernas
och elevernas intresse, förutsättningar och behov
Färdighet och förmåga
självständigt kunna planera, genomföra och utvärdera undervisning med utgångspunkt i teorier, styrdokument och beprövad erfarenhet
kunna anpassa strategier och material efter elevers intresse, erfarenheter och behov
kunna dokumentera, bedöma och skriftligt och muntligt kommunicera språk-, läs-, skriv- och matematikutveckling samt utveckling i valt andraämne ur ett första- och andraspråksperspektiv
utifrån dokumentation kunna ställa samman ett skriftligt omdöme och upprätta en individuell utvecklingsplan
visa förmåga att kommunicera och tillämpa skolans värdegrund i ett ledarskap präglat av samspel och lyhörd dialog
kunna uttrycka sig i tal och skrift på ett språkligt säkert sätt för olika målgrupper och syften
genomföra ett tematiskt arbete där IKT, skönlitteratur och estetiska lärprocesser ingår
identifiera specialpedagogiska behov och föreslå undervisningsstrategier för alla elever
Värderingsförmåga och förhållningssätt
kritiskt kunna bedöma och värdera sig själv i rollen som pedagogisk ledare
visa förmåga att bemöta alla elever på ett professionellt sätt
kunna analysera läromedel, inklusive skönlitteratur, med avseende på innehåll, språklig form och intersektionalitet
visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap för att vidareutveckla sin kompetens i yrkespraktiken.
Behörighetskrav
Godkända kurser inom utbildningsvetenskaplig kärna I och II, 52,5 hp (UKI och UKII), godkända kurser inom verksamhetsförlagd utbildning om 7,5 hp (VFUI och VFUII) och godkända ämnesstudier i svenska 30 hp, engelska 30 hp, matematik 30 hp, samt 30 hp i valt andraämne eller motsvarande kurser.
Undervisningens upplägg
Verksamhetsförlagd utbildning. I kursen ingår universitetsförlagda studier med några dagar avsedda förberedelser, efterarbeten och examination.
Examination
En utsedd examinator (universitetslärare) svarar för examinationen, som består av bedömning av den studerandes undervisning (planering, genomförande och utvärdering), hans eller hennes bidrag till det efterföljande handledningssamtalet samt skriftlig och muntlig redovisning av tematiskt arbete. Den studerandes undervisning bedöms av examinator vid ett eller flera tillfällen. Lokal VFU-handledare medverkar med ett dokumenterat bedömningsunderlag i enlighet med kursens förväntade studieresultat samt genom deltagande i handledningssamtalet. Betyget utgör examinators samlade bedömning av den studerandes examinerade resultat. I bedömningen läggs särskild vikt vid den studerandes förmåga att självständigt kunna tillämpa planering och dokumentation i lärandesituationer. För betyget väl godkänd krävs att studenten, utöver att han eller hon har uppnått de mål som speglas i de förväntade studieresultaten, uppvisat särskilt god förmåga att skapa ett gynnsamt inlärningsklimat i klassrummet samt särskilt god metakognitiv förmåga i reflektionerna kring sin egen undervisning och andra erfarenheter som förvärvats under kursen.
En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22§). Begäran om ny examinator ställs till prefekten för institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik.
Övriga föreskrifter
Tillgodoräknande av kurs/del av kurs se information: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande
Litteratur
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen.
Kontakta aktuell institution.