Engelskt namn: Dimensions of the Teaching Professions for Grades 4-6
Denna kursplan gäller: 2014-09-08 till 2016-08-21 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2018-02-19
Kursplan för kurser med start mellan 2016-08-22 och 2018-02-18
Kursplan för kurser med start mellan 2014-09-08 och 2016-08-21
Kurskod: 6PE143
Högskolepoäng: 22,5
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Pedagogik: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik
Beslutad av: Tekniska-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2014-05-21
Reviderad av: Tekniska-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2015-06-25
Kursen behandlar undervisnings- och lärandemiljö utifrån skolans värdegrund och demokratiuppdrag. Studenten planerar, genomför och utvärderar med ökad grad av självständighet undervisning i svenska, matematik, engelska samt sitt valda andraämne. Genomförande av ett tematiskt arbete, innefattande IKT, skönlitteratur och estetiska lärprocesser ingår. I kursen behandlas olika faktorer som kan påverka elevers lärande ur ett första- och andraspråksperspektiv. Studenten får praktiskt använda sig av diagnostiska verktyg och dokumentera, bedöma samt skriftligt och muntligt kommunicera barns språk-, läs-, skriv- och matematikutveckling. Under kursens andra del utför studenten lärarens samtliga arbetsuppgifter.
För godkänd kurs ska den studerande
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Godkända kurser inom utbildningsvetenskaplig kärna I och II, 52,5 hp (UKI och UKII), godkända kurser inom verksamhetsförlagd utbildning om 7,5 hp (VFUI och VFUII) och godkända ämnesstudier i svenska 30 hp, engelska 30 hp, matematik 30 hp, samt 30 hp i valt andraämne eller motsvarande kurser.
Verksamhetsförlagd utbildning. I kursen ingår universitetsförlagda studier med några dagar avsedda förberedelser, efterarbeten och examination.
En utsedd examinator (universitetslärare) svarar för examinationen, som består av bedömning av den studerandes undervisning (planering, genomförande och utvärdering), hans eller hennes bidrag till det efterföljande handledningssamtalet samt skriftlig och muntlig redovisning av tematiskt arbete. Den studerandes undervisning bedöms av examinator vid ett eller flera tillfällen. Lokal VFU-handledare medverkar med ett dokumenterat bedömningsunderlag i enlighet med kursens förväntade studieresultat samt genom deltagande i handledningssamtalet.
Betyget utgör examinators samlade bedömning av den studerandes examinerade resultat. I bedömningen läggs särskild vikt vid den studerandes förmåga att självständigt kunna tillämpa planering och dokumentation i lärandesituationer.
För betyget väl godkänd krävs att studenten, utöver att han eller hon har uppnått de mål som speglas i de förväntade studieresultaten, uppvisat särskilt god förmåga att skapa ett gynnsamt inlärningsklimat i klassrummet samt särskilt god metakognitiv förmåga i reflektionerna kring sin egen undervisning och andra erfarenheter som förvärvats under kursen.
Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall denne uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdighet eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under praktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studenten avbryter då sin praktik i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen. I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten.
Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken samt en tidpunkt vid vilken kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att denne tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen.
En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22§). Begäran om ny examinator ställs till prefekten för institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik.
Tillgodoräknande av kurs/del av kurs se information:
http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.