Engelskt namn: Knowledge, teaching and learning
Denna kursplan gäller: 2014-03-10 till 2016-08-21 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2018-02-19
Kursplan för kurser med start mellan 2016-08-22 och 2018-02-18
Kursplan för kurser med start innan 2016-08-21
Kurskod: 6PE147
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Pedagogik: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik
Beslutad av: Tekniska-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2014-03-20
Innehåll Moment 1: Ämnesdidaktik 4hp
Det första momentet bygger vidare på Kunskap, undervisning och lärande I, 10 hp och utgår från den studerandes tidigare ämnesfördjupning/ar samt bygger på den studerandes eget initiativ och ansvar. Relationen mellan universitetsämne och skolämne synliggörs och problematiseras. Skolämnets historiska framväxt studeras utifrån hur de framskrivs i olika styrdokument. Ämnesdidaktiska forskningsområden studeras och presenteras. Särskild vikt läggs vid att få kunskap i litteratursökning samt vanliga metodologiska och kunskapsteoretiska frågeställningar inom ämnet. Dessutom behandlas faktorer som påverkar ämnets formulering, transformering och realisering i klassrummet. Metodologiska överväganden i planerandet av lektioner utifrån styrdokument är centralt i momentet. I momentet ingår röst- och talvård.
Moment 2: Bedömning 11 hp
Kursen handlar om bedömningar som underlag för beslut och åtgärder i lärarens yrkespraktik. Den övergripande målsättningen är att den studerade ska utveckla sin förmåga att observera, dokumentera, analysera och bedöma elevers lärande och utveckling samt att kommunicera utfall från olika former av bedömningar såväl till eleverna och deras vårdnadshavare som till skolledare. Syftet med dessa bedömningar är att genom formativa bedömningar stödja elevers lärande samt att genom summativa bedömningar på ett tillförlitligt och likvärdigt sätt kunna utöva betygsättning. Den studerande ska också kunna ta ställning till bedömningars kvalitet då en viktig aspekt av bedömning är dess önskade och oönskade konsekvenser för olika typer av beslut, där prov och betyg används som underlag, men också för den enskilde elevens motivation och lärande. Summativ och formativ bedömning samt motivationens teori och praktik behandlas i kursmomentet. Momentet innehåller centrala begrepp om kunskapsbedömning med sikte på reliabla och valida bedömningspraktiker.
Moment 1: Ämnesdidaktik 4hp
För godkänt moment ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
- översiktligt beskriva och redogöra för undervisningsämnets utveckling som skolämne
- redogöra för ramfaktorer som påverkar formulering, transformering och realisering av undervisningsämnet/ämnena
- redogöra för och beskriva några aktuella diskurser och trender inom forskningsområden kopplade till respektive skolämnen
Färdighet och förmåga
- planera lektioner och lektionsserier med utgångspunkt i styrdokument och relevanta läromedel
- söka, bearbeta och presentera ämnesdidaktisk forskningslitteratur inom den studerandes skolämnen och diskutera dess användbarhet
- använda röst, tal och språk på ett ändamålsenligt sätt i muntlig presentation
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- värdera styrdokument, undervisningsmaterial och andra ramfaktorers betydelse för didaktiska överväganden
- kritiskt kunna granska och värdera undervisningspraktik ur olika perspektiv som behandlats under kursen
Moment 2: Bedömning 11 hp
För godkänt moment ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för centrala begrepp och deras användning i samband med bedömning, betygsättning och utvärdering,
- redogöra för teorier om formativ bedömning och motivation och hur de kan användas för att stödja elevers lärande,
- redogöra för olika modeller för systematiska utvärderingar, uppföljning och kvalitetsarbete,
- redogöra för varför nationella prov och internationella komparativa studier genomförs, hur deras resultat tolkas och används samt deras begränsningar och möjligheter.
Färdighet och förmåga
- genomföra valida och reliabla bedömningsprocesser för summativa syften,
- använda formativ bedömning och teorier om motivation för att främja elevers lärande,
- ge förslag på och argumentera för hur en undervisnings- och bedömningspraktik kan utvärderas och utvecklas för att främja elevers lärande och motivation.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- värdera och kritiskt granska sin egen och andras undervisnings- och bedömningspraktik ur både ett bedömningsteoretiskt perspektiv och ett motivationsteoretiskt perspektiv,
- diskutera hur olika modeller för systematisk utvärdering och uppföljning kan användas för att utveckla undervisning.
För tillträde till kursen krävs att kurserna 'Kunskap, lärande och undervisning I' och 'Demokrati, individ och samhälle' är godkända, samt att 'Pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering' är genomgången.
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, litteratursökning och tillämpningsövningar.
De förväntade studieresultaten examineras genom skriftliga prov, muntliga seminarier och skriftliga hemuppgifter. Studentens prestationer kommer att bedömas i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att föra samman olika innehållsliga delar till ett för lärarprofessionens relevanta helhetsperspektiv. Välgrundade tolkningar och kritisk analys är centrala.
Studerande som godkänts vid ett examinationstillfälle får inte undergå förnyad examination för att få ett högre betyg. För studerande som inte godkänns vid ordinarie examinationstillfälle anordnas ytterligare tillfälle att slutföra examinationen.
En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till prefekten för Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av kurs/del av kurs se information:
http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande
Övriga föreskrifter
Kursen kan inte tillgodoräknas i examen tillsammans med kurser med likartat innehåll.
Bottery Mike
Education and globalization: redefining the role of the educational professional
Educational Review, 58(1), pp. 95-113. : 2006 :
Obligatorisk
Day Christopher
Teachers in the Twenty-first Century: time to renew the vision
Teachers and Teaching: theory and practice, 6(1), pp. 101-115. : 2000 :
Obligatorisk
Englund Tomas (red)
Utbildningspolitiskt systemskifte
Stockholm: HLS förlag : 2004 :
Obligatorisk
Läsanvisning: (236 s)
Hartman Sven G.
Det pedagogiska kulturarvet : traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria
Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 329, [1] s. :
ISBN: 91-27-10915-1 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lundström Ulf
Gymnasielärare : perspektiv på arbete och yrkesutveckling
Studentlitteratur AB : 2009 :
ISBN: 91-44-05074-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 202 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32594-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Gymnasieskola 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2597
ISBN: 9789138325803
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Gymnasieskola före HT 2011
Skolverket :
Obligatorisk
Skolverkets webb sida Utvecklingspaket för fördjupning om Gy11.
Skolverket :
Länk
Obligatorisk
Didaktik : perspektiv och problem
Svedner Per Olov, Säfström Carl-Anders
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 172 s. :
ISBN: 91-44-01032-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Specifik litteratur utifrån ämnesinriktning
Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik :
Obligatorisk
Läsanvisning: Vetenskaplig ämnesdidaktisk litteratur väljs av den studerande i samråd med universitetslärare utifrån undervisningsämne.
The Power of Feedback
Hattie John, Timperly Helen
Review of Educational Research. Vol. 77, No. 1, pp. 81-112 : 2007 :
http://education.qld.gov.au/staff/development/performance/resources/readings/power-feedback.pdf
Obligatorisk
Pedagogisk bedömning : att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
Lindström Lars, Lindberg Viveca, Pettersson Astrid
2., uppdaterade uppl. : Stockholm : Stockholms universitets förlag : 2011 : 270 s. :
ISBN: 978-91-7656-675-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 202 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32594-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Pedagogisk utvärdering som styrning : en historia från präster till PISA
Karlsson Vestman Ove, Andersson Inger M.
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2007 : 168 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-85589-34-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Selghed Bengt
Betygen i skolan : kunskapssyn, bedömningsprinciper och lärarpraxis
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 220 s. :
ISBN: 978-91-47-10027-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Shute Valerie
Focus om formative feedback
Review of Educational Research 78(1) : 2008 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Tabell 2-5 på sidorna 177-181
Systematiskt kvalitetsarbete : för skolväsendet
Stockholm : Skolverket : 2012 : 52 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-87115-78-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Wikström Christina
Konsten att göra bra prov : Vad lärare behöver veta om kunskapsmätning
Natur & Kultur : 2012 : 224 s. :
ISBN: 978-91-27-13241-2 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Wiliam Dylan
Att följa lärande : formativ bedömning i praktiken
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 200 s. :
ISBN: 9789144083698
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolverkets stödmaterial för bedömning och betygsättning, samt artiklar och arbetsmaterial om ca 100 sidor tillkommer.
Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik :
Obligatorisk