Engelskt namn: The Professional Teacher I: Child and Youth Development, Special Education, Social Relationships and Communication
Denna kursplan gäller: 2014-05-26 till 2015-08-30 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2015-08-31
Kursplan för kurser med start innan 2015-08-30
Kurskod: 6PE152
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Prefekten, 2014-05-27
Under kursen fördjupas kunskaper om ungdomars och vuxnas olika förutsättningar för lärande. Det specialpedagogiska fältet introduceras där relationen pedagogik/specialpedagogik och en skola för alla bearbetas och problematiseras. Centrala värdegrundsfrågor inom specialpedagogik, exempelvis inkludering på individ-, grupp och organisationsnivå problematiseras med hjälp av aktuella teorier inom området. Grupper, grupprocesser och arbetslagens betydelse i en heterogen skolkontext behandlas och lärarens roll för att skapa goda sociala relationer uppmärksammas. Bakomliggande orsaker till konflikters uppkomst och strategier för att hantera dessa introduceras och bearbetas. Integrerat med kursens innehåll behandlas och bearbetas vidare vikten av ett adekvat bemötande av kollegor/elever/föräldrar samt den egna kommunikativa kompetensens betydelse som stöd för den pedagogiska verksamheten. I kursen ingår även röst och talvård.
För godkänd kurs ska den studerande
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Genomgångna kurser:
Utbildningens villkor och samhälleliga funktion, 7,5 hp, Vetenskap och kunskap, 7,5 hp, Undervisning och lärande – läroplansteori och didaktik 7,5 hp
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och gestaltande övningar. Föreläsningarna är i huvudsak introducerande och/eller av generell karaktär. Seminarier och gestaltande övningar som sker i mindre grupper syftar till att bearbeta och/eller examinera kursens innehåll.
Innehåll som behandlar i kursen centrala teorier och begrepp tenteras skriftligt eller med hjälp av individuella inlämningsuppgifter. Värdegrundsfrågor och delar som behandlar i kursen ingående färdigheter examineras i form av seminarier och gestaltande övningar. Innehåll rörande Grupper, grupprocesser och arbetslagens och lärarens roll för att skapa goda sociala relationer examineras av Pedagogiska institutionen övriga delar av Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap.
Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet. Se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/.
Aspelin Jonas
Sociala relationer och pedagogiskt ansvar
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2010 : 168 s. :
ISBN: 978-91-40-66888-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
International journal of inclusive education
Brodin Jane, Lindstrand Peg
Department of Human Development, Learning and Special Education , Stockholm Institute of Education : 2007 :
http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/13603110500375549
Obligatorisk
Läsanvisning: Perspectives of a school for all, 11:2 133-145
Konflikthantering i professionellt lärarskap
Friberg Birgitta, Hakvoort Ilse
Malmö : Gleerups : 2011 : 217 s. :
ISBN: 91-40-67220-4 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Professionell vägledning : med samtal som redskap
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 141, [3] s. :
ISBN: 978-91-44-01537-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Elevens värld : introduktion till pedagogisk psykologi
Imsen Gunn, Retzlaff Joachim
4., rev. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 644 s. :
Omslagsbild
ISBN: 91-44-00271-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap 6, 14
Specialpedagogik och funktionshinder. Att möta barn och unga med funktionsnedsättningar i en utvecklande lärmiljö
Jakobsson Inga-Lill, Nilsson Inger
Natur & Kultur. (300 s, kommer aug 2011) : 2011 :
Obligatorisk
Moving forward in inclusive education research
Ozlem Erten, Savage Robert Samuel
McGill University , Montreal , Canada : 2012 :
http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/13603111003777496
Obligatorisk
Läsanvisning: International Journal of Inclusive Education, volum 16:2 s. 221-233, DOI: 10.1080/13603111003777496
Persson Bengt
Elevers olikheter och specialpedagogisk kunskap
3., omarb. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 180 s. :
ISBN: 9789147114139
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Thornberg Robert
Det sociala livet i skolan : socialpsykologi för lärare
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 302 s. :
http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4705348o.jpg
ISBN: 91-47-05348-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lagar och förordningar
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för gymnasiet
LGY 11 :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2705 (Curriculum for the upper secondary school. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2975)
Obligatorisk
Skollag 2010:800
Sveriges Riksdag :
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument- Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Skollag-2010800_sfs-2010-800/?bet=2010:800
Obligatorisk
The United Nations Convention on the Rights on the Child
FN:s barnkonvention :
http://unicef.se/barnkonventionen.
Obligatorisk