"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Den professionella läraren I: Barns och ungas utveckling, specialpedagogik, sociala relationer och kommunikation (UK), 7,5 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: The Professional Teacher I: Child and Youth Development, Special Education, Social Relationships and Communication

Denna kursplan gäller: 2014-05-26 till 2015-08-30 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6PE152

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Prefekten, 2014-05-27

Innehåll

Under kursen fördjupas kunskaper om ungdomars och vuxnas olika förutsättningar för lärande. Det specialpedagogiska fältet introduceras där relationen pedagogik/specialpedagogik och en skola för alla bearbetas och problematiseras. Centrala värdegrundsfrågor inom specialpedagogik, exempelvis inkludering på individ-, grupp och organisationsnivå problematiseras med hjälp av aktuella teorier inom området. Grupper, grupprocesser och arbetslagens betydelse i en heterogen skolkontext behandlas och lärarens roll för att skapa goda sociala relationer uppmärksammas. Bakomliggande orsaker till konflikters uppkomst och strategier för att hantera dessa introduceras och bearbetas. Integrerat med kursens innehåll behandlas och bearbetas vidare vikten av ett adekvat bemötande av kollegor/elever/föräldrar samt den egna kommunikativa kompetensens betydelse som stöd för den pedagogiska verksamheten. I kursen ingår även röst och talvård.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande

Kunskap och förståelse

  • Redogöra för teorier om, ungas och vuxnas utveckling och olika förutsättningar för lärande och utveckling (fsr 1)
  • Redogöra för teorier om grupper, grupprocesser och konflikhantering i skolkontext och vikten av att läraren besitter relationell kompetens (fsr 2)

Färdighet och förmåga

  • Observera, dokumentera, analysera och föreslå åtgärder för att bemöta och hantera elevers olikheter och utveckling i relation till verksamhetens mål. (fsr3)
  • Tillämpa strategier för konflikthantering  (fsr 4)
  • Visa kommunikativ förmåga samt diskutera kommunikationens betydelse vid bemötande av elever, kollegor och vårdnadshavare (fsr5)

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Reflektera över olika elevers förutsättningar och behov samt problematisera den sociala interaktionens betydelse mellan lärare, elever och vårdnadshavare i utvecklandet av ett professionellt förhållningssätt (fsr6)

 

Behörighetskrav

Genomgångna kurser:
Utbildningens villkor och samhälleliga funktion, 7,5 hp, Vetenskap och kunskap, 7,5 hp, Undervisning och lärande – läroplansteori och didaktik 7,5 hp
 


 

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och gestaltande övningar. Föreläsningarna är i huvudsak introducerande och/eller av generell karaktär. Seminarier och gestaltande övningar som sker i mindre grupper syftar till att bearbeta och/eller examinera kursens innehåll.

Examination

Innehåll som behandlar i kursen centrala teorier och begrepp tenteras skriftligt eller med hjälp av individuella inlämningsuppgifter. Värdegrundsfrågor och delar som behandlar i kursen ingående färdigheter examineras i form av seminarier och gestaltande övningar. Innehåll rörande Grupper, grupprocesser och arbetslagens och lärarens roll för att skapa goda sociala relationer examineras av Pedagogiska institutionen övriga delar av Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap.

Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.

I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet. Se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/.
 

Litteratur

Giltig från: 2014 vecka 22

Aspelin Jonas
Sociala relationer och pedagogiskt ansvar
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2010 : 168 s. :
ISBN: 978-91-40-66888-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

International journal of inclusive education
Brodin Jane, Lindstrand Peg
Department of Human Development, Learning and Special Education , Stockholm Institute of Education : 2007 :
http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/13603110500375549
Obligatorisk
Läsanvisning: Perspectives of a school for all, 11:2 133-145

Konflikthantering i professionellt lärarskap
Friberg Birgitta, Hakvoort Ilse
Malmö : Gleerups : 2011 : 217 s. :
ISBN: 91-40-67220-4 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Professionell vägledning : med samtal som redskap
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 141, [3] s. :
ISBN: 978-91-44-01537-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Elevens värld : introduktion till pedagogisk psykologi
Imsen Gunn, Retzlaff Joachim
4., rev. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 644 s. :
Omslagsbild
ISBN: 91-44-00271-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap 6, 14

Specialpedagogik och funktionshinder. Att möta barn och unga med funktionsnedsättningar i en utvecklande lärmiljö
Jakobsson Inga-Lill, Nilsson Inger
Natur & Kultur. (300 s, kommer aug 2011) : 2011 :
Obligatorisk

Moving forward in inclusive education research
Ozlem Erten, Savage Robert Samuel
McGill University , Montreal , Canada : 2012 :
http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/13603111003777496
Obligatorisk
Läsanvisning: International Journal of Inclusive Education, volum 16:2 s. 221-233, DOI: 10.1080/13603111003777496

Persson Bengt
Elevers olikheter och specialpedagogisk kunskap
3., omarb. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 180 s. :
ISBN: 9789147114139
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Thornberg Robert
Det sociala livet i skolan : socialpsykologi för lärare
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 302 s. :
http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4705348o.jpg
ISBN: 91-47-05348-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lagar och förordningar

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Läroplan för gymnasiet
LGY 11 :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2705 (Curriculum for the upper secondary school. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2975)
Obligatorisk

Skollag 2010:800
Sveriges Riksdag :
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument- Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Skollag-2010800_sfs-2010-800/?bet=2010:800
Obligatorisk

The United Nations Convention on the Rights on the Child
FN:s barnkonvention :
http://unicef.se/barnkonventionen.
Obligatorisk