"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Utbildningens villkor och samhälleliga funktion (UK), 7,5 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Conditions and Functions for Education in Society

Denna kursplan gäller: 2014-05-26 till 2015-08-30 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6PE153

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Prefekten, 2014-05-27

Innehåll

Kursen behandlar det svenska utbildningssystemet och dess historiska utveckling som ett led i förståelsen av dagens skola. Aktuella styrdokument introduceras. Vidare behandlas skolans organisation och styrning med fokus på decentralisering, mål- och resultatstyrning där också internationella influenser av svensk skola berörs.

I kursen behandlas också skolans och lärares uppdrag att fostra demokratiska samhällsmedborgare. Begrepp som, demokrati, mänskliga rättigheter, värdegrund, jämställdhet, likabehandling, normalitet, diskriminering och kränkande behandling problematiseras i relation till relevanta teoretiska utgångspunkter. Studierna utgör en grund för att senare under utbildningen fördjupas och därutöver tillämpas i den pedagogiska praktiken

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna

Kunskap och förståelse

  • Redogöra för det svenska skolväsendets historiska utveckling och ge exempel på internationella influenser som påverkat dess utveckling
  • Redogöra för skolväsendets organisation och styrning idag samt myndigheters och skolledningens ansvar och dessutom kunna redogöra för kärnan i relevanta styrdokument
  • Analysera skolans styrning och olika aktörers ansvar idag och kunna diskutera styrningens olika konsekvenser i skolans praktik(

Färdighet och förmåga

  • Redogöra för och problematisera begreppen demokrati, mänskliga rättigheter, värdegrund, likabehandling, normalitet, diskriminering och jämställdhet i relation till skolans praktik
  • Kritiskt granska och problematisera grundläggande perspektiv i skolans värdegrundsuppdrag

 Värderingsförmåga och förhållningssätt

 

Behörighetskrav

Kompletterande pedagogisk utbildning med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9:
Magisterexamen eller motsvarande inkl. självständigt arbete om minst 15 hp. Minst 90 hp i ett ämne. Ämneskrav i två ämnen om minst 90 hp i ämne ett samt minst 45 hp i ämne två. Ämneskrav i tre ämnen om minst 90 hp i ämne ett samt minst 45 hp i ämne två och tre.
När svenska, samhällskunskap eller musik ingår krävs alltid 90 hp i ämne.

Kompletterande pedagogisk utbildning med inriktning mot arbete i gymnasieskolan:
Magisterexamen eller motsvarande inkl. självständigt arbete om minst 15 hp. Minst 120 hp i ett ämne. Ämneskrav i två ämnen om minst 120 hp i ämne ett samt minst 90 hp i ämne två.
När svenska, samhällskunskap eller musik ingår krävs alltid 120 hp i ämne.

 

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Huvuddelen av kursens avsnitt introduceras genom föreläsningar. Därefter följer bearbetningar i form av diskussionsseminarier och examinerande seminarier. Tillämpande delar genomförs med stöd av case eller andra uppgifter där studenterna får tillfälle att pröva sin förståelse. Förebildligheten ska synas i kursens genomförande på så sätt att undervisnings- och examinationsformer problematiseras i relation till det kommande läraruppdraget. 
 

Examination

Inslag av faktakaraktär där det handlar om att förstå grundläggande sammanhang och modeller tenteras skriftligt eller i form av inlämningsuppgifter. Andra delar som kan förstås i relation till olika kontext examineras i seminarieform. Eftersom innehållet utgör en introduktion, en bas som ska vidareutvecklas under utbildningens kommande kurser och tillämpas under kursens verksamhetsförlagda del blir det viktigt att examinationerna bidrar till att främja progression i kunskapsinhämtandet. Examinationer som kan användas i syfte att bidra till att utveckla metaförståelse i bedömningsfrågor är också viktiga att använda och synliggöra. Examinationerna kopplas tydligt till olika kunskapsformer. För att bli godkänd på hel kurs krävs att samtliga examinerande delar är godkända.

Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.

Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.
 
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet. Se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/.
 

Litteratur

Giltig från: 2014 vecka 22

Teachers and Teaching
Edling Silvia, Anneli Frelin
Department of Education , Uppsala University , Faculty of Education and Business Studies , University of Gävle : 2013 :
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13540602.2013.770234#U05Jo02KDL8
Obligatorisk
Läsanvisning: Sid 419-432, Doing good? Interpreting teachers’ given and felt responsibilities for pupils’ well-being in an age of measurement

Englund Tomas
Utbildning som medborgerlig rättighet - skilda traditioner och uttolkningsmöjligheter
Örebro universitet : 2002 :
http://www.oru.se/Extern/Forskning/Forskningsmiljoer/HumUS/Utbildning_och_Demokrati/Tidskriften/2002/Nr_1/Englund.pdf
Obligatorisk
Läsanvisning: Ur Utbildning och Demokrati 2002, vol 11, nr 1, s. 111-120

Vadå likvärdighet? - om likvärdighetsbegreppets olika innebörder i olika sammanhang - på skilda utbildningspolitiska nivåer och i konkret skolverksamhet
Englund Tomas, Quennerstedt Ann
Vetenskapsrådet : 2006 :
http://www.ped.gu.se/pedfo/pdf-filer/colnerud1.pdf
Obligatorisk
Läsanvisning: I Forskning om utbildningsvetenskap. Vetenskapsrådets rapportserie, 15:2006, s. 51-56

Demokratins mekanismer
Gilljam Mikael, Hermansson Jörgen
1. uppl. : Malmö : Liber : 2003 : 395 s. :
ISBN: 91-47-07275-X :
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar

Skolpolitik : från riksdagshuset till klassrummet
Jarl Maria, Rönnberg Linda
Stockholm : Liber : 2010 :
ISBN: 978-91-47-09076-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Att spåra och skapa genus i gymnasieskolans program- och kursplanetexter
Larsson Håkan, Ohrlander Kajsa
[Stockholm] : Skolverket : [2005] : 1 PDF-fil (76 s.) :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1448z Fulltext
Obligatorisk

Educational marketization the Swedish way
Lundahl Lisbeth, Erixon Arreman Inger, Holm Ann-Sofie, Lundström Ulf
Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap : 2013 :
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=0CDwQFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.education-inquiry.net%2Findex.php%2Fedui%2Farticle%2Fdownload%2F22620%2F30110&ei=VSwYU9mEK4HMygObj4GAAQ&usg
Obligatorisk
Läsanvisning: I Education Inquiry Vol 4, No. 3, pp. 497-517

Mänskliga rättigheter i svensk belysning
Staaf Annika, Zanderin Lars
2., rev. och uppdaterade uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 256 s. :
ISBN: 978-91-47-09654-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar

Thornberg Robert
Värdepedagogik
Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap : 2004 :
http://journals.lub.lu.se/index.php/pfs/article/view/7901/6955
Obligatorisk
Läsanvisning: Pedagogisk forskning i Sverige, 9 (2), 99-114

Lagar och förordningar:

Läroplan för gymnasiet
LGY 11 :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2705 (Curriculum for the upper secondary school. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2975)
Obligatorisk

Skollag 2010:800
Sveriges Riksdag :
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument- Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Skollag-2010800_sfs-2010-800/?bet=2010:800
Obligatorisk

Allmänna råd med kommentarer. Systematiskt kvalitetsarbete för skolväsendet
Skolverket : 2012 :
Läsanvisning: (52 s)

Läroplan och ämnesplaner för gymnasieskolan
Skolverket : 2013 :
http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola
Obligatorisk

The United Nations Convention on the Rights on the Child
FN:s barnkonvention :
http://unicef.se/barnkonventionen.
Obligatorisk

Referenslitteratur

Dahlstedt Magnus
Skola, fostran, medborgarskapande Utbildningspolitiska reformer från 1940-tal till millennieskiftet
Akademia edu : 2006 :
http://www.academia.edu/963995/Skola_fostran_medborgarskapande_Utbildningspolitiska_reformer_fran_1940-tal_till_millennieskiftet
Obligatorisk

Edling Silvia
Att vilja andra väl är inte alltid smärtfritt : att motverka kränkningar och diskriminering i förskola och skola
Lund : Studentlitteratur : 2012 : 220 s. :
ISBN: 978-91-44-07284-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Hjelmér Carina
Leva och lära demokrati? : en etnografisk studie i två gymnasieprogram
Umeå : Umeå universitet : 2012 : 205 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-62757
Obligatorisk

Etik i professionellt lärarskap
Irisdotter Sara, Paulin Ann, Grönlien Zetterqvist Kirsten
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2009 : 163 s. :
ISBN: 9789140664174
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lifmark David
Emotioner och värdegrundsarbete : om lärare, fostran och elever i en mångkulturell skola
Umeå : Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen, Umeå universitet : 2010 : 347 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-7459-098-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Wahlström Ninni
Mellan leverans och utbildning : om lärande i en mål- och resultatstyrd skola
Göteborg : Daidalos : 2009 : 249 s. :
ISBN: 978-91-7173-290-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst