"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Utbildningens villkor och samhälleliga funktion - grundnivå (VAL, ULV), 7,5 hp

Kursen är nedlagd från och med 2023-02-08

Engelskt namn: Conditions and Functions for Education in Society - Basic level

Denna kursplan gäller: 2014-10-06 till 2015-08-30 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6PE176

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Prefekten, 2014-10-10

Innehåll

Kursen behandlar det svenska utbildningssystemet och dess historiska utveckling som ett led i förståelsen av dagens skola. Aktuella styrdokument introduceras. Vidare behandlas skolans organisation och styrning med fokus på decentralisering, mål- och resultatstyrning där också internationella influenser av svensk skola berörs.

I kursen behandlas också skolans och lärares uppdrag att fostra demokratiska samhällsmedborgare. Begrepp som, demokrati, mänskliga rättigheter, värdegrund, jämställdhet, likabehandling, normalitet, diskriminering och kränkande behandling problematiseras i relation till relevanta teoretiska utgångspunkter.

 

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna

Kunskap och förståelse

  • Redogöra för det svenska skolväsendets historiska utveckling.
  • Redogöra för skolväsendets organisation och styrning idag samt myndigheters och skolledningens ansvar och dessutom kunna  redogöra för kärnan i relevanta styrdokument
  • Redogöra för skolans styrning och olika aktörers ansvar idag samt kunna diskutera styrningens olika konsekvenser i skolans praktik.

Färdighet och förmåga

  • Redogöra för och problematisera begreppen demokrati, mänskliga rättigheter, värdegrund, likabehandling, normalitet, diskriminering och jämställdhet i relation till skolans praktik
  • Kritiskt granska och problematisera grundläggande perspektiv i skolans värdegrundsuppdrag

Värderingsförmåga och förhållningssätt  

 

Behörighetskrav

Behörighet för utbildning regleras i särskild förordning för VAL (SFS 2011:689 ändrad t.o.m. SFS
2013:831 med senare ändringar) samt ULV, (2008:1101 ändrad t.o.m SFS 2010:1841 med senare
ändringar). Behörig är också den som antagits enligt tidigare förordningar gällande VAL-projektet.

 

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Huvuddelen av kursens avsnitt introduceras genom föreläsningar. Därefter följer bearbetningar i form av diskussionsseminarier och examinerande seminarier. Tillämpande delar genomförs med uppgifter där studenterna får tillfälle att pröva sin förståelse. Förebildligheten ska synas i kursens genomförande på så sätt att undervisnings- och examinationsformer problematiseras i relation till det kommande läraruppdraget.

Examination

Inslag av faktakaraktär där det handlar om att förstå grundläggande sammanhang och modeller tenteras skriftligt eller i form av inlämningsuppgifter. Andra delar som kan förstås i relation till olika kontext examineras i seminarieform. Eftersom innehållet utgör en introduktion, en bas som ska vidareutvecklas under utbildningens kommande kurser blir det viktigt att examinationerna bidrar till att främja progression i kunskapsinhämtandet. För att bli godkänd på hel kurs krävs att samtliga examinerande delar är godkända.

Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.

Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.
 
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas vid Umeå universitet. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
För studerande inom VAL- eller ULV-projektet skickas ansökan om tillgodoräknanden till VAL-projektet, Lärarhögskolan, Umeå universitet, se www.umu.se/valprojektet.
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina eller din VAL/ULV-handläggare.
 
 

Övriga föreskrifter

Kursen ingår i Utbildningsvetenskaplig kärna. Kursen ges för studenter som antagits i VAL-projektet samt i ULV-projektet. För varje student upprättas en individuell studieplan med utgångspunkt i tidigare studier och lärarerfarenhet. För mer information, se www.umu.se/valprojetet samt www.su.se/ulv

 

Litteratur

Giltig från: 2014 vecka 41

Doing good? Interpreting teachers `given and felt responsibilities for pupils` well-being in an age of measurement
Edling Silvia, Frelin Anneli
- : 2013 :
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13540602.2013.770234#U05Jo02KDL8 Obligatorisk
Obligatorisk
Läsanvisning: Teachers and Teaching, 19(4), Sid 419-432

Englund Tomas
Utbildning som medborgerlig rättighet - skilda traditioner och uttolkningsmöjligheter
- : 2002 :
http://www.oru.se/Extern/Forskning/Forskningsmiljoer/HumUS/Utbildning_och_Demokrati/Tidskriften/2002/Nr_1/Englund.pdf
Obligatorisk
Läsanvisning: Utbildning och Demokrati vol 11, nr 1, s. 111-120

Vadå likvärdighet? - om likvärdighetsbegreppets olika innebörder i olika sammanhang - på skilda utbildningspolitiska nivåer och i konkret skolverksamhet.
Englund Tomas, Quennerstedt Ann
Örebro Universitet : 2006 :
http://www.forskning.se/download/18.3038c74f116e7ac80e78000571/Rapport_15_2006.pdf
Obligatorisk
Läsanvisning: Forskning om utbildningsvetenskap. Vetenskapsrådets rapportserie, 15:2006, s. 51-56

Skolpolitik : från riksdagshuset till klassrummet
Jarl Maria, Rönnberg Linda
Stockholm : Liber : 2010 :
ISBN: 978-91-47-09076-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Att spåra och skapa genus i gymnasieskolans program- och kursplanetexter
Larsson Håkan, Ohrlander Kajsa
Internrapport för skolverket : 2005 :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1448
Obligatorisk

Svaleryd K
Genuspedagogik
Liber : 2003 :
Obligatorisk
Läsanvisning: 144 s

Educational marketization the Swedish way
Lundahl Lisbeth, Erixon Arreman Inger, Holm Ann-Sofie, Lundström Ulf
Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap : 2013 :
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=0CDwQFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.education-inquiry.net%2Findex.php%2Fedui%2Farticle%2Fdownload%2F22620%2F30110&ei=VSwYU9mEK4HMygObj4GAAQ&usg
Obligatorisk
Läsanvisning: Education inquiry, 4(3), 497-517

Thornberg Robert
Värdepedagogik
Institutionen för beteendevetenskap, Linköpings universitet : 2004 :
http://journals.lub.lu.se/index.php/pfs/article/view/7901/6955
Obligatorisk
Läsanvisning: Pedagogisk forskning i Sverige, 9 (2), 99-114

Läroplan för förskolan Lpfö 98, LGR11, LGY11 Läroplan för Förskolan, grundskolan och gymnasium
Skolverket :
http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser
Obligatorisk
Läsanvisning: Skollag 2010:800 http://www.riksdagen.se/sv/Dokument- Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Skollag-2010800_sfs-2010-800/?bet=2010:800

Allmänna råd med kommentarer. Systematiskt kvalitetsarbete för skolväsendet
Skolverket : 2012 :
Obligatorisk
Läsanvisning: 52 s

The United Nations Convention on the Rights on the Child
FN:s barnkonvention :
http://unicef.se/barnkonventionen.
Obligatorisk

Referenslitteratur

Dahlstedt Magnus
Skola, fostran, medborgarskapande Utbildningspolitiska reformer från 1940-tal till millennieskiftet
Akademia edu : 2006 :
http://www.academia.edu/963995/Skola_fostran_medborgarskapande_Utbildningspolitiska_reformer_fran_1940-tal_till_millennieskiftet

Edling Silvia
Att vilja andra väl är inte alltid smärtfritt : att motverka kränkningar och diskriminering i förskola och skola
Lund : Studentlitteratur : 2012 : 220 s. :
ISBN: 978-91-44-07284-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Wahlström Ninni
Mellan leverans och utbildning : om lärande i en mål- och resultatstyrd skola
Göteborg : Daidalos : 2009 : 249 s. :
ISBN: 978-91-7173-290-3
Se Umeå UB:s söktjänst