"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Uppdrag, ledarskap och undervisning - grundnivå (VAL, ULV), 7,5 hp

Engelskt namn: Mission, leadership and teaching - Basic level (VAL, ULV)

Denna kursplan gäller: 2014-12-01 till 2018-02-18 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6PE179

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Prefekten, 2014-11-07

Innehåll

Innebörder i läraryrket som profession behandlas samt betydelsen av utbildning, vetenskap och beprövad erfarenhet i yrkesutövningen. Lärares uppdrag i informationssamhället diskuteras och problematiseras och andra faktorer av betydelse för undervisningen analyseras. Särskilt beaktas olika mediers betydelse i lärandet. Med utgångspunkt i studerandes egna erfarenheter diskuteras begreppet pedagogiskt ledarskap och ledarskapets betydelse för elevers lärande. Lärares uppdrag enligt styrdokumenten behandlas inom olika ämnesområden liksom didaktiska modeller av relevans för planering, genomförande och utvärdering av undervisning. Digitala verktygs användning i skolan behandlas.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna

Kunskap och förståelse
•    redogöra för olika perspektiv på lärarprofessionen och pedagogiskt ledarskap (FSR 1)
•    redogöra för centrala begrepp i styrdokumenten, (2)
•    redogöra för faktorer som påverkar undervisning och lärande, (3)

Färdighet och förmåga
•    identifiera och diskutera didaktiska problem med anknytning till olika ämnesområden,(4)
•    planera och analysera avgränsade undervisningsmoment inom olika ämnesområden, (5)
•    Använda och analysera digitala verktyg i pedagogisk verksamhet (6)

Värderingsförmåga och förhållningssätt
•    kritiskt granska egna och andras didaktiska förhållningssätt och ställningstaganden, (7)

Behörighetskrav

Behörighet för utbildning regleras i särskild förordning för VAL (SFS 2011:689 ändrad t.o.m. SFS 2013:831 med senare ändringar) samt ULV, (2008:1101 ändrad t.o.m SFS 2010:1841 med senare ändringar). Behörig är också den som antagits enligt tidigare förordningar gällande VAL-projektet.

För antagning till kursen fodras kursen (VAL; ULV) Utbildningens villkor och samhälleliga funktion - grundnivå, 7,5hp eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Genom föreläsningar och seminarier bearbetas perspektiv på lärarprofessionen och pedagogiskt ledarskap. Genom enskilda och gruppvisa planeringsövningar identifieras och diskuteras didaktiska problem. Dessutom tränas studenterna i att ge varandra konstruktiv kritik på planering och genomförande av undervisning. I seminarieform granskas och diskuteras läraruppdraget i olika ämnen, i relation till de dokument som styr skolans verksamhet. I dessa undervisningsformer tränas förmågorna att göra självständiga och kritiska bedömningar och att urskilja, formulera och lösa komplexa problem i undervisningen. Vidare tränas beredskapen att möta förändringar i arbetslivet.

Examination

De förväntade studieresultaten examineras genom muntliga seminarier, individuell redovisning av egen planering i digital form och individuell analys av egen och andras planeringar.

På hel kurs ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G), eller Väl godkänd (VG). Betyg på hel kurs sätts när alla examinationer är genomförda. Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. 
Vid obligatoriska seminarier ges endast betygen Underkänd (U) och Godkänd (G). På den skriftliga tentamen ges betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). För att bli godkänd på hel kurs krävs godkänt resultat på samtliga examinerande delar. För att få väl godkänt på hel kurs krävs godkänt på samtliga obligatoriska seminarier samt väl godkänt på den skriftliga tentamen. 

Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.

I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.

Övriga föreskrifter

Kursen ges för studenter som antagits i VAL-projektet samt i ULV-projektet. För varje student upprättas en individuell studieplan med utgångspunkt i tidigare studier och lärarerfarenhet. För mer information, se www.umu.se/valprojetet samt www.su.se/ulv



Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas vid Umeå universitet. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

För studerande inom VAL- eller ULV-projektet skickas ansökan om tillgodoräknanden till VAL-projektet, Lärarhögskolan, Umeå universitet, se www.umu.se/valprojektet.

Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina eller din VAL/ULV-handläggare.

Litteratur

Giltig från: 2014 vecka 48

Respekt för läraryrket : om lärares yrkesspråk och yrkesetik
Colnerud Gunnel, Granström Kjell
[Ny, rev. och uppdaterad utg.] : Stockholm : HLS förl. : 2002 : 208 s. :
ISBN: 91-7656-529-7 :
Se Umeå UB:s söktjänst

Allmändidaktik : vetenskap för lärare
Hansén Sven-Erik, Forsman Liselott
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 398 s. :
ISBN: 978-91-44-05783-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Utmärkt undervisning : framgångsfaktorer i svensk och internationell belysning
Håkansson Jan, Sundberg Daniel
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur : 2012 : 309 s. :
ISBN: 978-91-27-13344-0 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Pedagogiskt ledarskap : om att skapa goda relationer i klassrummet
Zetterström Gun, Jensen Elsebeth, Løw Ole
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2011 : 204 s. :
ISBN: 978-91-40-67238-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Lahdenperä Pirjo
Interkulturellt ledarskap : förändring i mångfald
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 122 s. :
ISBN: 978-91-44-00787-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 5:e upplagan
Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
5. uppl. : Fundo Förlag : 2012 : 71 s. :
ISBN: 978-91-975584-5-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Läroplan för gymnasiet (Lgy 11)
Skolverket :
http://www.skolverket.se

Läroplan för grundskolan (Lgr 11)
Skolverket :
http://www.skolverket.se/

Allmänna råd för planering och genomförande av undervisningen
Skolverket : 2011 :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2698

Steinberg John M.
Lyckas med digitala verktyg i skolan : pedagogik, struktur och ledarskap
Stockholm : Gothia : 2013 : 146 s. :
ISBN: 9789172059399
Se Umeå UB:s söktjänst