"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Grundlärare som profession (UK), 6 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Professional aspects of teaching

Denna kursplan gäller: 2015-02-23 till 2016-08-21 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6PE189

Högskolepoäng: 6

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

Beslutad av: Tekniska-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2015-02-23

Innehåll

Kursen ger en introduktion till den kommande yrkesutövningen som grundlärare, F-3 och 4-6 samt grundlärare mot fritidshem. Kursen förbereder de lärarstuderande för en yrkesspecifik identitet samt ett yrkesliv i samverkan mellan de tre grundlärarinriktningarna. I kursen fokuseras skolans organisation och uppdrag utifrån relevanta styrdokument, myndighetsutövning och skoljuridik. I kursen introduceras och behandlas pedagogisk-didaktiska frågor och olika teoretiska, praktiska och estetiska perspektiv på lärande och undervisning. Att studera, kommunicera, läsa och skriva i en högskolemiljö bildar upptakten till ett vetenskapligt förhållningssätt som sedan löper som en sammanhållande tråd genom utbildningen, bl.a. genom kursinslag med vetenskapligt skrivande och kontinuerlig reflektion över den egna professionsutvecklingen. Särskilt fokus läggs på ledarskapsuppdraget i olika lärmiljöer, vilket praktiseras och dokumenteras ytterligare i påföljande kurs, VFU I.
 

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande

Kunskap och förståelse

  • visa kunskap om skolväsendets organisation och relevanta styrdokument samt visa kännedom om skolväsendets historia
  • visa kännedom om grundläggande skoljuridik och läraren som myndighetsutövare
  • identifiera det gemensamma och det specifika i professionsuppdraget för grundlärare
  • redogöra för didaktiska perspektiv på lärande och undervisning
  • visa kunskap om barns kommunikation och språkutveckling

Färdigheter och förmåga

  • identifiera och praktisera det demokratiska ledarskapet i olika lärmiljöer
  • beskriva språkets och kommunikationens betydelse för lärandet
  • beskriva och reflektera över den egna professionsutvecklingen utifrån kursens innehåll och tidigare erfarenheter
  • skriva en text där ett antal kriterier som utmärker en vetenskaplig text ingår

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över betydelsen av samverkan i det pedagogiska uppdraget mellan de tre grundlärarinriktningarna
  • kritiskt granska kommunikationens, ledarskapets och lärmiljöns betydelse för lärande

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier samt tillämpade gruppövningar i olika lärmiljöer.
 

Examination

Sker genom seminarier och gruppövningar (obligatoriska) samt skriftlig inlämningsuppgift.
Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg.
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle. Omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle Dessutom ska ytterligare minst ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s k uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas för omprov kan det i stället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i en sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet/obligatoriska momentet.
Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering på kursen.
Rätten att delta vid tentamenstillfälle eller att få praktik för att uppnå godkänt betyg kan enligt högskoleförordningen inte begränsas till mindre än fem tillfällen för tentamen och två tillfällen för praktik.
Betyg för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten av de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.

Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talat emot det (HF 6 kap. 22§). Begäran om ny examinator ställs till prefekten vid naturvetenskapernas och matematikens didaktik.

 
 

Övriga föreskrifter

Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas vid Umeå universitet. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
 

Litteratur

  • Giltig från: 2015 vecka 33

    Bjar Louise
    Det hänger på språket : lärande och språkutveckling i grundskolan
    Lund : Studentlitteratur : 2006 : 439 s. :
    ISBN: 91-44-03917-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Valda delar

    Individ, skola och samhälle : utbildningsfilosofiska texter
    Dewey John, Hartman Ros Mari, Hartman Sven G.
    4., [utök.] utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2004 : 223, [1] s. :
    ISBN: 91-27-09799-4 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Estetiska lärprocesser : upplevelser, praktiker och kunskapsformer
    Lindstrand Fredrik, Selander Staffan
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 270 s. :
    http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/33337-01/height/320/width/320/bild.jpg
    ISBN: 978-91-44-05440-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Behind the Mirror: Inquiry based storying in teacher education
    Kubler Laboskey Vicki, Cline Sarah
    Reflective Practice: International and Multidisciplinary Perspectives, 1:3 : 2000 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: s. 359-375

    Lärare som ledare : i och utanför klassrummet
    Berg Gunnar, Sundh Frank, Wede Christer
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 335 s. :
    ISBN: 978-91-44-07545-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läraryrkets många ansikten
    Brynolf Margrethe, Carlström Inge, Svensson Kjell-Erik, Wersäll Britt-Louise
    3., [delvis omarb. uppl.] : Stockholm : Liber : 2012 : 330 s. :
    ISBN: 978-91-47-10060-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
    Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
    Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-38-32541-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nilsson Marco
    Juridik i professionellt lärarskap : lagar och värdegrund i den svenska skolan
    2. uppl. : Malmö : Gleerup : 2013 : 164 s. :
    ISBN: 9789140685971
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Akademiskt skrivande : en skrivhandledning
    Øyen Simen Andersen, Solheim Birger
    1. uppl. : Malmö : Gleerups Utbildning : 2015 : 99 s. :
    ISBN: 9789140687999
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Ytterligare artiklar tillkommer som tillhandahålls av institutionen
    Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik :
    Obligatorisk

  • Giltig från: 2015 vecka 21

    Bjar Louise
    Det hänger på språket : lärande och språkutveckling i grundskolan
    Lund : Studentlitteratur : 2006 : 439 s. :
    ISBN: 91-44-03917-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Valda delar

    Individ, skola och samhälle : utbildningsfilosofiska texter
    Dewey John, Hartman Ros Mari, Hartman Sven G.
    4., [utök.] utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2004 : 223, [1] s. :
    ISBN: 91-27-09799-4 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Estetiska lärprocesser : upplevelser, praktiker och kunskapsformer
    Lindstrand Fredrik, Selander Staffan
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 270 s. :
    http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/33337-01/height/320/width/320/bild.jpg
    ISBN: 978-91-44-05440-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Behind the Mirror: Inquiry based storying in teacher education
    Kubler Laboskey Vicki, Cline Sarah
    Reflective Practice: International and Multidisciplinary Perspectives, 1:3 : 2000 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: s. 359-375

    Lärare som ledare : i och utanför klassrummet
    Berg Gunnar, Sundh Frank, Wede Christer
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 335 s. :
    ISBN: 978-91-44-07545-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läraryrkets många ansikten
    Brynolf Margrethe, Carlström Inge, Svensson Kjell-Erik, Wersäll Britt-Louise
    3., [delvis omarb. uppl.] : Stockholm : Liber : 2012 : 330 s. :
    ISBN: 978-91-47-10060-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
    Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
    Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-38-32541-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nilsson Marco
    Juridik i professionellt lärarskap : lagar och värdegrund i den svenska skolan
    2. uppl. : Malmö : Gleerup : 2013 : 164 s. :
    ISBN: 9789140685971
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Akademiskt skrivande : en skrivhandledning
    Øyen Simen Andersen, Solheim Birger
    1. uppl. : Malmö : Gleerups Utbildning : 2015 : 99 s. :
    ISBN: 9789140687999
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2015 vecka 9

    Bjar Louise
    Det hänger på språket : lärande och språkutveckling i grundskolan
    Lund : Studentlitteratur : 2006 : 439 s. :
    ISBN: 91-44-03917-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Valda delar

    Individ, skola och samhälle : utbildningsfilosofiska texter
    Dewey John, Hartman Ros Mari, Hartman Sven G.
    4., [utök.] utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2004 : 223, [1] s. :
    ISBN: 91-27-09799-4 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Estetiska lärprocesser : upplevelser, praktiker och kunskapsformer
    Lindstrand Fredrik, Selander Staffan
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 270 s. :
    http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/33337-01/height/320/width/320/bild.jpg
    ISBN: 978-91-44-05440-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Behind the Mirror: Inquiry based storying in teacher education
    Kubler Laboskey Vicki, Cline Sarah
    Reflective Practice: International and Multidisciplinary Perspectives, 1:3 : 2000 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: s. 359-375

    Lärare som ledare : i och utanför klassrummet
    Berg Gunnar, Sundh Frank, Wede Christer
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 335 s. :
    ISBN: 978-91-44-07545-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läraryrkets många ansikten
    Brynolf Margrethe, Carlström Inge, Svensson Kjell-Erik, Wersäll Britt-Louise
    3., [delvis omarb. uppl.] : Stockholm : Liber : 2012 : 330 s. :
    ISBN: 978-91-47-10060-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
    Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
    Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-38-32541-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Maskulinitet på schemat : pojkar, flickor och könsskapande i förskola och skola
    Nordberg Marie, Frangeur Renée
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2008 : 224 s. :
    http://www.liber.se/productimage/large/4708464o.jpg
    ISBN: 978-91-47-08464-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Stukát Staffan
    Att skriva examensarbete inom utbildningsvetenskap
    Lund : Studentlitteratur : 2005 : 208 s. :
    ISBN: 91-44-03615-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Valda delar