Engelskt namn: Democracy, Human Rights and Sustainability: Global Perspectives in Education
Denna kursplan gäller: 2025-06-09 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2025-06-09
Kursplan för kurser med start mellan 2022-05-30 och 2025-06-08
Kursplan för kurser med start mellan 2017-11-27 och 2022-05-29
Kurskod: 6PE194
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Prefekten, 2015-08-31
Reviderad av: Prefekten, 2025-03-31
Kursen behandlar utbildning om, genom och för demokrati, mänskliga rättigheter och hållbarhet i olika globala kontexter. Skolsystem i relation till dessa principer analyseras och deras historiska och samtida relevans undersöks. Fokus ligger på kritiskt perspektiv på demokratiutbildning, såsom policybegränsningar och kulturella skillnader. Genom jämförande förhållningssätt utvecklar studenter en djupare förståelse för hur utbildning kan främja social rättvisa, aktivt medborgarskap och hållbar utveckling.
Efter avslutad kurs förväntas den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, och seminarier. Hela eller delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Kursen ges på engelska.
Kursen examineras genom följande inslag:
För att bli godkänd (G) på kursen krävs ett godkänt betyg på samtliga examinationsuppgifter. För att bli väl godkänd (VG) på kursen krävs ett väl godkänt betyg på hemtentamen samt ett godkänt betyg på övriga uppgifter.
För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat att erbjudas (se regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå, Dnr: FS 1.1-574-22). Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.umu.se/student, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan.
Bajaj Monisha
Human Rights Education: Ideology, Location, and Approaches
Human Rights Quarterly, Volume 33, Number 2, May 2011, pp. 481508. The Johns Hopkins University Press :
Obligatorisk
Bradshaw Rachel
Democratic Teaching. An Incomplete Job Description
Democracy & Education, Vol 22, No 2 : 2014 :
Obligatorisk
Dahl Robert A.
On democracy
[New ed.] : New Haven ;a London : Yale University Press : 2000 : 217 s. :
ISBN: 0-300-08455-2 (pbk)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Donnelly Jack
The Relative Universality of Human Rights
Human Rights Quarterly, 29, 281306. The Johns Hopkins University Press : 2007 :
Obligatorisk
John Foster
Education as Sustainability
Environmental Education Research, Vol. 7, No 2, pp. 153165 : 2001 :
Obligatorisk
Hopkins Neil
Dewey, Democracy and Education, and the school curriculum
International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education, Vol. 46, No. 4, pp. 433440 : 2018 :
Obligatorisk
Olsson Daniel et al.
The Effectiveness of Education for Sustainable Development Revisited A Longitudinal Study of Secondary Students Action Competence for Sustainability
Environmental Education Research, Vol. 28, No 3, pp. 405429 : 2022 :
Obligatorisk
Stoddard Jeremy
The Need for Media Education in Democratic Education
Democracy & Education, Vol 22, No 1. : 2014 :
Obligatorisk
All Human Rights for All: The United Nations and Human Rights in the Post-Cold War Era
Thérien Jean Philippe, Joly Philippe
Human Rights Quarterly, 36, 373396. The Johns Hopkins University Press : 2014 :
Obligatorisk
Wade Ross
Pedagogy, places and people
Journal of Teacher Education for Sustainability. Volume 14, Issue 2, Pages 147167, ISSN (Online) 1691-5534, ISSN (Print) 1691-4147, 2014. DOI: 10.2478/v10099-012-0014-8, March 2013. :
Obligatorisk
Ett urval av ytterligare artiklar kan tillkomma.