Engelskt namn: Mathematics Development and Learning in a Special Education Perspective
Denna kursplan gäller: 2017-01-09 till 2018-01-07 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2020-09-28
Kursplan för kurser med start mellan 2018-10-01 och 2020-09-27
Kursplan för kurser med start mellan 2018-01-08 och 2018-09-30
Kursplan för kurser med start innan 2018-01-07
Kurskod: 6PE198
Högskolepoäng: 8
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik
Beslutad av: Tekniska-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2016-11-11
Matematikundervisning och elevers kunskaper i matematik samt behovet av särskilda undervisningsinsatser studeras ur ett nationellt, internationellt och historiskt perspektiv. De särskilda undervisningsinsatserna med avseende på styrdokument, matematiska förmågor samt räknemetoder problematiseras och analyseras. Kursen behandlar även centrala begrepp inom bedömnings- och motivationsteorier. Kursens teoretiska innehåll bearbetas i förhållande till de specialpedagogiska perspektiven på organisations- och gruppnivå samt dess konsekvenser för den enskilda eleven.
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Univ: 'Det specialpedagogiska fältet' 15 hp eller motsvarande, samt 'Professionella samtal och rådgivning i specialpedagogiska frågor' 7,5 hp eller motsvarande.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, obligatoriska seminarier, gruppdiskussioner, workshops, tillämpande övningar samt uppgifter av VFU-liknande karaktär.
Kursen examineras genom följande prov:
För att bli godkänd på kursen krävs att samtliga prov är godkända. Vid proven seminarier, digital tentamen och skriftlig inlämningsuppgift ges endast något av resultaten godkänt (G) eller underkänt (U). De individuella skriftliga rapporterna bedöms med något av resultaten väl godkänt (VG), godkänt (G) och underkänt (U).
Slutbetyg på kursen beslutas först när kursens samtliga prov är genomförda. För betyget väl godkänt (VG) krävs utöver att samtliga prov bedömts med minst resultatet godkänt (G), även att samtliga skriftliga rapporter bedömts med resultatet väl godkänt (VG). Om någotdera av proven bedömts med resultatet underkänt (U), sätts slutbetyget underkänt (U) på kursen under förutsättning att studenten genomfört en prestation på kursens samtliga prov.
Student som erhållit godkänt resultat på ett prov får ej genomgå förnyat prov.
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas förnyat provtillfälle i enlighet med Umeå universitets Regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå (FS 1.1.2-553-14). Det första omprovet erbjuds senast två månader efter ordinarie provtillfälle. Undantaget de fall då ordinarie prov äger rum i maj eller juni månad, då erbjuds istället ett första omprovstillfälle inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom erbjuds ytterligare minst ett omprov inom ett år från ordinarie provtillfälle.
I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.
En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (6 kap. 22 §, HF). Begäran om ny examinator ställs till prefekten vid institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen (1993:100) 6 kap. 6-8 §§ samt Umeå universitets Handläggningsordning för tillgodoräknande på grund- och avancerad nivå (FS 1.1–501-15).
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
Föreskrifter vid övergångar
I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla.
Engström Arne
Specialpedagogiska frågeställningar i matematik
Ny, omarb. uppl. : Karlstad : Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap, Specialpedagogik, Karlstads universitet : 2015 : 94 s. :
Fritt tillgänglig via Karlstads universitets webbplats
ISBN: 9789170636585
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hallerstedt Gunilla
Diagnosens makt : om kunskap, pengar och lidande
Göteborg : Daidalos : 2006 : 128 s. :
ISBN: 91-7173-238-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kling Sackerud Lili-Ann
Elevers möjligheter att ta ansvar för sitt lärande i matematik : en skolstudie i postmodern tid
Umeå : Institutionen för matematik, teknik och naturvetenskap, Umeå universitet : 2009 : 174 + bil. :
http://umu.diva-portal.org/smash/get/diva2:272715/FULLTEXT02
Obligatorisk
Lunde Olav
När siffrorna skapar kaos : matematiksvårigheter ur ett specialpedagogiskt perspektiv
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 239 s. :
ISBN: 978-91-47-10002-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Magne Olof
Historical aspects on special education in mathematics
Nordic Studies in Mathematics Education, 11(4) : 2006 : 7-35 :
Obligatorisk
McIntosh Alistair
Förstå och använda tal : en handbok
1. uppl. : Göteborg : Nationellt centrum för matematikundervisning (NMC) : 2008 : 244 s. +e 1 CD-ROM + 1 bilaga :
ISBN: 978-91-85143-13-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Nilholm Claes
Barn och elever i svårigheter : en pedagogisk utmaning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 152 s. :
ISBN: 9789144079448
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
En tolkning av målen med den svenska gymnasiematematiken och tolkningens konsekvens för uppgiftskonstruktion
Palm Torulf, Bergqvist Ewa, Eriksson Ingela, Hellström Timo
Enheten för pedagogiska mätningar : 2004 :
Obligatorisk
Motivation och lärande
Skaalvik Einar M., Skaalvik Sidsel
Andra, rev. utgåvan, första tryckningen : Stockholm : Natur & Kultur : [2016] : 116 sidor :
ISBN: 9789127817579
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kunskapsbedömning i skolan : praxis, begrepp, problem och möjligheter
Stockholm : Skolverket : 2011 : 73 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789186529543
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Vad påverkar resultaten i svensk grundskola? : kunskapsöversikt om betydelsen av olika faktorer : sammanfattande analys
Stockholm : Skolverket : 2009 : 56 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2258
Obligatorisk
Bedömningsaspekter
Skolverket : 2014 :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
Obligatorisk
Tinglev Inger
En specialpedagogisk överblick
Stockholm : Skolverket : 2014 : 22 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789175590295
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Aktuella läroplaner och kursplaner
www.skolverket.se :
Obligatorisk
Alternativa testuppgifter
Nationellt centrum för matematikutbildning :
Länk
Butterworth Brian
Den matematiska människan : om vår medfödda förmåga att räkna - och om siffrornas roll i vår kultur och historia
Stockholm : Wahlström & Widstrand : 2000 : 465 s. :
ISBN: 91-46-17406-0 (inb.) ;
Se Umeå UB:s söktjänst
Johansson Bo Göran
Matematikens historia
2., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 540 s. :
ISBN: 9789144083162
Se Umeå UB:s söktjänst
Dyskalkyli - finns det? : aktuell forskning om svårigheter att förstå och använda tal
Lundberg Ingvar, Sterner Görel
Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning, Göteborgs universitet : 2009 : 96 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-85143-14-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Norén Eva
Flerspråkiga matematikklassrum : diskurser i grundskolans matematikundervisning
Stockholm : Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik, Stockholms universitet : 2010 : 133 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-43510
ISBN: 978-91-7447-149-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Persson Bengt
Elevers olikheter och specialpedagogisk kunskap
2.,[rev.] uppl. : Stockholm : Liber : 2008 : 184 s. :
ISBN: 978-91-47-08456-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Sjöberg Gunnar
Om det inte är dyskalkyli - vad är det då? : en multimetodstudie av eleven i matematikproblem ur ett longitudinellt perspektiv
Umeå : Umeå universitet : 2006 : [4], 273 s. :
urn:nbn:se:umu:diva-777
ISBN: 91-7264-047-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolinspektionen
Undervisningen i matematik utbildningens innehåll och ändamålsenlighet
Skolinspektionen : 2009 :
DNR 2008:553
Elevgrupperingar : en kunskapsöversikt med fokus på matematikundervisning
Wallby Karin, Carlsson Synnöve, Nyström Peter
Stockholm : Skolverket :b Liber distribution : 2001 : 178 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=864
ISBN: 91-89314-45-X
Se Umeå UB:s söktjänst