"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Matematikutveckling och lärande i ett specialpedagogiskt perspektiv, 8 hp

Kursen är nedlagd från och med 2024-10-24

Engelskt namn: Mathematics Development and Learning in a Special Education Perspective

Denna kursplan gäller: 2018-01-08 till 2018-09-30 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6PE198

Högskolepoäng: 8

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

Beslutad av: Tekniska-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2016-11-11

Reviderad av: Tekniska-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2017-11-13

Innehåll

Matematikundervisning och elevers kunskaper i matematik samt behovet av särskilda undervisningsinsatser studeras ur ett nationellt, internationellt och historiskt perspektiv. De särskilda undervisningsinsatserna med avseende på styrdokument, matematiska förmågor samt räknemetoder problematiseras och analyseras. Kursen behandlar även centrala begrepp inom bedömnings- och motivationsteorier. Kursens teoretiska innehåll bearbetas i förhållande till de specialpedagogiska perspektiven på organisations- och gruppnivå samt dess konsekvenser för den enskilda eleven.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • beskriva den svenska matematikundervisningens vetenskapliga grund och framväxt,
  • visa kunskap och förståelse för elevers behov av särskilt stöd i ett historiskt perspektiv,
  • beskriva och förklara olika begrepp i bedömningsteorier och dess relevans för bedömningspraktiken,
  • visa grundläggande kunskap om motivationsteorier,
  • visa kunskap om de nationella styrdokumenten och dess betydelse för skolpraktiken och omsätta dessa mål inom ämnesområdet,

Färdighet och förmåga

  • genomföra reliabla och valida bedömningsprocesser i matematik,
  • tolka och analysera lärandesituationen för elever i behov av särskilda utbildningsinsatser i matematik (SUM) på grupp- och organisationsnivå,
  • problematisera matematikutbildning utifrån historiska, vetenskapliga och samhälleliga perspektiv,

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • analysera och värdera vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter för SUM-elevens lärandesituation på grupp-och organisationsnivå,
  • med ett vetenskapligt, samhälleligt och etiskt perspektiv granska bedömnings- och motivationsteoriernas konsekvenser för elevens lärandesituation,
  • reflektera över olika räknemetoder och strategier i matematik samt utveckla sin kompetens i tillämpningen av dessa.

Behörighetskrav

Univ: 22,5 hp av 30 hp inom kurserna 'Det specialpedagogiska fältet' 15 hp, 'Professionella samtal och rådgivning i specialpedagogiska frågor' 7,5 hp samt 'Processer i praktiken inom det specialpedagogiska fältet' 7,5 hp

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, obligatoriska seminarier, gruppdiskussioner, workshops, tillämpande övningar samt uppgifter av VFU-liknande karaktär.

Examination

Kursen examineras genom följande prov:

  • muntlig examination i samband med aktivt deltagande i seminarier,
  • individuell skriftlig tentamen genomfört via digital lärplattform,
  • individuell skriftlig inlämningsuppgift, samt
  • individuella skriftliga rapporter.

För att bli godkänd på kursen krävs att samtliga prov är godkända. Vid proven seminarier, digital tentamen och skriftlig inlämningsuppgift ges endast något av resultaten godkänt (G) eller underkänt (U). De individuella skriftliga rapporterna bedöms med något av resultaten väl godkänt (VG), godkänt (G) och underkänt (U).

Slutbetyg på kursen beslutas först när kursens samtliga prov är genomförda. För betyget väl godkänt (VG) krävs utöver att samtliga prov bedömts med minst resultatet godkänt (G), även att samtliga skriftliga rapporter bedömts med resultatet väl godkänt (VG). Om någotdera av proven bedömts med resultatet underkänt (U), sätts slutbetyget underkänt (U) på kursen under förutsättning att studenten genomfört en prestation på kursens samtliga prov.

Student som erhållit godkänt resultat på ett prov får ej genomgå förnyat prov.

För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas förnyat provtillfälle i enlighet med Umeå universitets Regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå (FS 1.1.2-553-14). Det första omprovet erbjuds senast två månader efter ordinarie provtillfälle. Undantaget de fall då ordinarie prov äger rum i maj eller juni månad, då erbjuds istället ett första omprovstillfälle inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom erbjuds ytterligare minst ett omprov inom ett år från ordinarie provtillfälle.

I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.

En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (6 kap. 22 §, HF). Begäran om ny examinator ställs till prefekten vid institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik.

Övriga föreskrifter


Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen (1993:100) 6 kap. 6-8 §§ samt Umeå universitets Handläggningsordning för tillgodoräknande på grund- och avancerad nivå (FS 1.1–501-15).

Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.



Föreskrifter vid övergångar
I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.