Engelskt namn: Educational Science, Teaching and Learning for Preschool
Denna kursplan gäller: 2016-08-29 till 2020-08-02 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2024-01-15
Kursplan för kurser med start mellan 2020-08-03 och 2024-01-14
Kursplan för kurser med start innan 2020-08-02
Kurskod: 6PE220
Högskolepoäng: 8
Utbildningsnivå: Grundnivå
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Prefekten, 2016-04-14
I kursen fördjupas perspektiv på kunskaps- och vetenskapsteori relaterat till didaktiska överväganden i förskoleverksamhet. Ett särskilt fokus läggs på kunskapsöversikter med aktuell forskning, hur de är sammanställda och hur denna samlade kunskap kan användas i, och ligga till grund för, den pedagogiska verksamheten. Med stöd i utbildningsvetenskaplig och utvecklingspsykologisk forskning, bearbetas hur aktiviteter kan planeras och analyseras för att möjliggöra alla barns utveckling och lärande. Dessutom behandlas hur en vetenskaplig undersökning som bygger på intervju kan planeras och genomföras, samt principiella frågor kring upplägg och skrivande av en vetenskaplig rapport. I kursen ingår även förskollärares ledarskap med fokus på strategier för hantering av konflikter.
För godkänt moment skall den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdigheter och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Godkänd på kurserna: Förskollärare som profession (UK) 6.0 hp, Lärande och undervisning (UK) 7.5 hp, Kunskap, vetenskap och forskningsmetodik (UK) 7.5 hp och Etik, demokrati och den heterogena lärandemiljön (UK) 7.5 hp
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, workshops och rollspel där kursinnehåll tillämpas i varierade former. Syftet med de olika undervisningsinslagen är att förbereda för förskollärares didaktiska arbete med verksamhet på vetenskaplig grund. Genomgående under skrivprocessen av rapporten genomförs workshops där studenterna i mindre grupp under ledning av lärare får möjlighet att bearbeta och diskutera de olika delarna i rapporten. Examinerande inslag är obligatoriska. Utvärdering sker efter avslutad kurs.
Examinationer sker individuellt och i grupp via muntliga seminarier och rollspel samt individuellt via en skriftlig examination och en vetenskaplig rapport med empiri genererad från intervju med en förskollärare.
Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller underkänd.
Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av teoretiska begrepp.
Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.
Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.
Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.
I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.
Blyga och ängsliga barn (2010-3-9)
Socialstyrelsen :
ISBN: 201039
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Sid 9-16 (t.o.m. grå ruta), 19-28, 30
(från grå ruta)-35 & 39.
Developmental psychology for educators: an introduction
Meece Judith L, Abbeduto Leonard, Daniels Denise H, Symons Frank, Gruber Michael
London: McGraw-Hill Custom Publishing, Third ed. cop. 2016: iv, 490 s. ISBN 9780077179458 : 2016 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Kapitel 6: sid 285-288, 309-315 (Sidhänvisningar avser gråmarkerade sidor i boken)
Dimenäs Jörgen
Lära till lärare : att utveckla läraryrket - vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig metodik
Stockholm : Liber : 2007 : 261 s. :
ISBN: 978-91-47-08421-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Detta är en valbar metodlitteratur
Förskollärarens metod och vetenskapsteori
Löfdahl Annica, Hjalmarsson Maria, Franzén Karin
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 188 s. :
ISBN: 9789147106585
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Detta är en valbar metodlitteratur
Examensarbetet i lärarutbildningen
Johansson Bo, Svedner Per Olov
5. uppl. : Uppsala : Kunskapsföretaget : 2010 : 105 s. :
ISBN: 978-91-89040-74-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Detta är en valbar metodlitteratur
Johansson Eva
Möten för lärande : pedagogisk verksamhet för de yngsta barnen i förskolan
2., rev. uppl. : Stockholm : Skolverket : 2011 : 247 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-86529-59-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Johansson Lars-Göran
Introduktion till vetenskapsteorin
3. uppl. : Stockholm : Thales : 2011 : 272 s. :
ISBN: 978-91-7235-082-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: Sidorna 90-116 och 240-251
Konflikthantering i professionellt lärarskap
Hakvoort Ilse, Friberg Birgitta
3., [uppdaterade och utökade] uppl. : Malmö : Gleerup : 2015 : 248 s. :
ISBN: 9789140691675
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 6 och 8
Den kvalitativa forskningsintervjun
Kvale Steinar, Brinkmann Svend, Torhell Sven-Erik
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 412 s. :
ISBN: 9789144101675
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Detta är en valbar metodlitteratur
Ledsna barn
Stockholm : Socialstyrelsen : 2010 : 45 s. :
http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/17952/2010-3-7.pdf
ISBN: 978-91-86301-96-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Sid 9-16 (ej bipolär), 18 (från könsskillnader)-29
(ej självmordstankar), 31-37 & 41.
Läroplan för förskolan Lpfö 98
[Ny, rev. uppl.] : Stockholm : Skolverket : 2016 : 16 s. :
http://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FBlob%2Fpdf2442.pdf%3Fk%3D2442
Obligatorisk
Persson Sven
Forskning om villkor för yngre barns lärande i förskola, förskoleklass och fritidshem
Stockholm : Vetenskapsrådet : 2008 : 119 s. :
ISBN: 9789173071444
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Helgesen Mai Brit
Outside belonging : A study of bullying in a daycare institution
Ingår i:
Nordisk Barnehageforskning
2008- : 14 : sid. 1-11 :
Fulltext
Obligatorisk
´Learning to live together´ : Training early childhood educators to promote socio-emotional competence of toddlers and pre-school children
Rosenthal Miriam, Gatt Lihi
Ingår i:
European early childhood education research journal.
Worcester : European Early Childhood Education Research Association : 1993- : 18 : sid. 373-390 :
Fulltext
Obligatorisk
Conflicts and resistance : Potentials for democracy learning in preschool
Johansson Eva, Emilsson Anette
Ingår i:
International journal of early years education
London : Taylor & Francis : 2000- : 24 : sid. 19-35 :
Fulltext
Obligatorisk
Tillkommer 200 sidor valbar litteratur kopplat till den skriftliga rapporten.
Barndom, lärande och ämnesdidaktik
Pramling Samuelsson Ingrid, Tallberg Broman Ingegerd
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 228 s. :
ISBN: 978-91-44-09103-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Låt oss tvista igen! : om konflikthantering i förskola och skola
Elvin-Nowak Ylva, Palm Mimmi
2010 : 118 s. :
ISBN: 9789197761567
Se Umeå UB:s söktjänst
Professionell vägledning : med samtal som redskap
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 141, [3] s. :
ISBN: 978-91-44-01537-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 5:e upplagan
Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
5. uppl. : Fundo Förlag : 2012 : 71 s. :
ISBN: 978-91-975584-5-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Öhman Margareta
Hissad och dissad om relationsarbete i förskolan
Stockholmb Liber,c 2009 : Liber : 2009 : 255 s. :
ISBN: 91-47-09366-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Blyga och ängsliga barn (2010-3-9)
Socialstyrelsen :
ISBN: 201039
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Sid 9-16 (t.o.m. grå ruta), 19-28, 30
(från grå ruta)-35 & 39.
Den kvalitativa forskningsintervjun
Kvale Steinar, Brinkmann Svend, Torhell Sven-Erik
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 412 s. :
ISBN: 9789144101675
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Detta är en valbar metodlitteratur
Developmental psychology for educators: an introduction
Meece Judith L, Abbeduto Leonard, Daniels Denise H, Symons Frank, Gruber Michael
London: McGraw-Hill Custom Publishing, Third ed. cop. 2016: iv, 490 s. ISBN 9780077179458 : 2016 :
Läsanvisning: Kapitel 6: sid 285-288, 309-315 (Sidhänvisningar avser gråmarkerade sidor i boken)
Examensarbetet i lärarutbildningen
Johansson Bo, Svedner Per Olov
5. uppl. : Uppsala : Kunskapsföretaget : 2010 : 105 s. :
ISBN: 978-91-89040-74-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Detta är en valbar metodlitteratur
Persson Sven
Forskning om villkor för yngre barns lärande i förskola, förskoleklass och fritidshem
Stockholm : Vetenskapsrådet : 2008 : 119 s. :
ISBN: 9789173071444
Se Umeå UB:s söktjänst
Förskollärarens metod och vetenskapsteori
Löfdahl Annica, Hjalmarsson Maria, Franzén Karin
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 188 s. :
ISBN: 9789147106585
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Detta är en valbar metodlitteratur
Hermerén Göran
God forskningssed
Stockholm : Vetenskapsrådet : 2011 : 129 s. :
Fritt tillgänglig via Vetenskapsrådet
ISBN: 978-91-7307-189-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Konflikthantering i professionellt lärarskap
Hakvoort Ilse, Friberg Birgitta
3., [uppdaterade och utökade] uppl. : Malmö : Gleerup : 2015 : 248 s. :
ISBN: 9789140691675
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 6 och 8
Ledsna barn
Stockholm : Socialstyrelsen : 2010 : 45 s. :
http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/17952/2010-3-7.pdf
ISBN: 978-91-86301-96-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Sid 9-16 (ej bipolär), 18 (från könsskillnader)-29
(ej självmordstankar), 31-37 & 41.
Dimenäs Jörgen
Lära till lärare : att utveckla läraryrket - vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig metodik
Stockholm : Liber : 2007 : 261 s. :
ISBN: 978-91-47-08421-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Detta är en valbar metodlitteratur
Lärandets vem, varför, vad och hur i förskolan och grundskolans tidiga år
Hartsman Nanny, Jönsson Karin
Ingår i:
Perspektiv på barndom och barns lärande
Stockholm : Skolverket : 2010 : 239 s. :
Läroplan för förskolan Lpfö 98
[Ny, rev. uppl.] : Stockholm : Skolverket : 2016 : 16 s. :
http://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FBlob%2Fpdf2442.pdf%3Fk%3D2442
Johansson Eva
Möten för lärande : pedagogisk verksamhet för de yngsta barnen i förskolan
2., rev. uppl. : Stockholm : Skolverket : 2011 : 247 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-86529-59-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Preschool teachers´ view on learning in preschool in Sweden and Denmark
Broström Stig, Johansson Inge, Sandberg Anette, Frökjaer Thorleif
Ingår i:
European early childhood education research journal.
Worcester : European Early Childhood Education Research Association : 1993- : 22 : sid. 590-603 :
Fulltext
Tillkommer 200 sidor valbar litteratur kopplat till den skriftliga rapporten.
Barndom, lärande och ämnesdidaktik
Pramling Samuelsson Ingrid, Tallberg Broman Ingegerd
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 228 s. :
ISBN: 978-91-44-09103-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Öhman Margareta
Hissad och dissad om relationsarbete i förskolan
Stockholmb Liber,c 2009 : Liber : 2009 : 255 s. :
ISBN: 91-47-09366-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Professionell vägledning : med samtal som redskap
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 141, [3] s. :
ISBN: 978-91-44-01537-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Rantala Anna
- Snälla du! Kan du sätta dig? : om vägledning i förskolan
Umeå : Umeå Universitet : 2016 : 167 s. :
Fritt tillgänglig via Umeå universitet
ISBN: 9789176015117
Se Umeå UB:s söktjänst
Nilholm Claes
Teori i examensarbetet : en vägledning för lärarstudenter
Lund : Studentlitteratur : 2016 : 163 s. :
ISBN: 978-91-44-11264-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 5:e upplagan
Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
5. uppl. : Fundo Förlag : 2012 : 71 s. :
ISBN: 978-91-975584-5-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Ledsna barn
Stockholm : Socialstyrelsen : 2010 : 45 s. :
http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/17952/2010-3-7.pdf
ISBN: 978-91-86301-96-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Sid 9-16 (ej bipolär), 18 (från könsskillnader)-29
(ej självmordstankar), 31-37 & 41.
Blyga och ängsliga barn (2010-3-9)
Socialstyrelsen :
ISBN: 201039
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Sid 9-16 (t.o.m. grå ruta), 19-28, 30
(från grå ruta)-35 & 39.
Preschool teachers´ view on learning in preschool in Sweden and Denmark
Broström Stig, Johansson Inge, Sandberg Anette, Frökjaer Thorleif
Ingår i:
European early childhood education research journal.
Worcester : European Early Childhood Education Research Association : 1993- : 22 : sid. 590-603 :
Fulltext
Konflikthantering i professionellt lärarskap
Hakvoort Ilse, Friberg Birgitta
3., [uppdaterade och utökade] uppl. : Malmö : Gleerup : 2015 : 248 s. :
ISBN: 9789140691675
Se Umeå UB:s söktjänst
Lärandets vem, varför, vad och hur i förskolan och grundskolans tidiga år
Hartsman Nanny, Jönsson Karin
Ingår i:
Perspektiv på barndom och barns lärande
Stockholm : Skolverket : 2010 : 239 s. :
Förskollärarens metod och vetenskapsteori
Löfdahl Annica, Hjalmarsson Maria, Franzén Karin
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 188 s. :
ISBN: 9789147106585
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för förskolan Lpfö 98
[Ny, rev. uppl.] : Stockholm : Skolverket : 2016 : 16 s. :
http://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FBlob%2Fpdf2442.pdf%3Fk%3D2442
Persson Sven
Forskning om villkor för yngre barns lärande i förskola, förskoleklass och fritidshem
Stockholm : Vetenskapsrådet : 2008 : 119 s. :
ISBN: 9789173071444
Se Umeå UB:s söktjänst
Johansson Eva
Möten för lärande : pedagogisk verksamhet för de yngsta barnen i förskolan
2., rev. uppl. : Stockholm : Skolverket : 2011 : 247 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-86529-59-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Utbildningsvetenskap för förskolan
Riddersporre Bim, Persson Sven
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2010 : 278 s. :
ISBN: 978-91-27-12111-9 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Tillkommer 200 sidor valbar litteratur kopplat till den skriftliga rapporten.
Dimenäs Jörgen
Lära till lärare : att utveckla läraryrket - vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig metodik
Stockholm : Liber : 2007 : 261 s. :
ISBN: 978-91-47-08421-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Professionell vägledning : med samtal som redskap
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 141, [3] s. :
ISBN: 978-91-44-01537-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Examensarbetet i lärarutbildningen
Johansson Bo, Svedner Per Olov
5. uppl. : Uppsala : Kunskapsföretaget : 2010 : 105 s. :
ISBN: 978-91-89040-74-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 5:e upplagan
Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
5. uppl. : Fundo Förlag : 2012 : 71 s. :
ISBN: 978-91-975584-5-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Öhman Margareta
Hissad och dissad om relationsarbete i förskolan
Stockholmb Liber,c 2009 : Liber : 2009 : 255 s. :
ISBN: 91-47-09366-8
Se Umeå UB:s söktjänst
God forskningssed
Vetenskapsrådet : 2011 :
God forskningssed
Rantala Anna
- Snälla du! Kan du sätta dig? : om vägledning i förskolan
Umeå : Umeå Universitet : 2016 : 167 s. :
Fritt tillgänglig via Umeå universitet
ISBN: 9789176015117
Se Umeå UB:s söktjänst
Developmental psychology for educators: an introduction
Meece Judith L, Abbeduto Leonard, Daniels Denise H, Symons Frank, Gruber Michael
London: McGraw-Hill Custom Publishing, Third ed. cop. 2016: iv, 490 s. ISBN 9780077179458 : 2016 :
Läsanvisning: Kapitel 6: sid 285-288, 309-315
Barndom, lärande och ämnesdidaktik
Pramling Samuelsson Ingrid, Tallberg Broman Ingegerd
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 228 s. :
ISBN: 978-91-44-09103-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Preschool teachers´ view on learning in preschool in Sweden and Denmark
Broström Stig, Johansson Inge, Sandberg Anette, Frökjaer Thorleif
Ingår i:
European early childhood education research journal.
Worcester : European Early Childhood Education Research Association : 1993- : 22 : sid. 590-603 :
Fulltext
Konflikthantering i professionellt lärarskap
Hakvoort Ilse, Friberg Birgitta
3., [uppdaterade och utökade] uppl. : Malmö : Gleerup : 2015 : 248 s. :
ISBN: 9789140691675
Se Umeå UB:s söktjänst
Gruber Michael
Developmental psychology for educators : an introduction
2.ed : New York : McGraw-Hill Education : 2015 : iv, 409 s. :
ISBN: 9781308563664
Se Umeå UB:s söktjänst
Lärandets vem, varför, vad och hur i förskolan och grundskolans tidiga år
Hartsman Nanny, Jönsson Karin
Ingår i:
Perspektiv på barndom och barns lärande
Stockholm : Skolverket : 2010 : 239 s. :
Johansson Eva
Möten för lärande : pedagogisk verksamhet för de yngsta barnen i förskolan
2., rev. uppl. : Stockholm : Skolverket : 2011 : 247 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-86529-59-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Förskollärarens metod och vetenskapsteori
Löfdahl Annica, Hjalmarsson Maria, Franzén Karin
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 188 s. :
ISBN: 9789147106585
Se Umeå UB:s söktjänst
Persson Sven
Forskning om villkor för yngre barns lärande i förskola, förskoleklass och fritidshem
Stockholm : Vetenskapsrådet : 2008 : 119 s. :
ISBN: 9789173071444
Se Umeå UB:s söktjänst
Barndom, lärande och ämnesdidaktik
Pramling Samuelsson Ingrid, Tallberg Broman Ingegerd
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 228 s. :
ISBN: 978-91-44-09103-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Öhman Margareta
Hissad och dissad om relationsarbete i förskolan
Stockholmb Liber,c 2009 : Liber : 2009 : 255 s. :
ISBN: 91-47-09366-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Tillkommer 200 sidor valbar litteratur kopplat till den skriftliga rapporten.
Dimenäs Jörgen
Lära till lärare : att utveckla läraryrket - vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig metodik
Stockholm : Liber : 2007 : 261 s. :
ISBN: 978-91-47-08421-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Professionell vägledning : med samtal som redskap
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 141, [3] s. :
ISBN: 978-91-44-01537-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Examensarbetet i lärarutbildningen
Johansson Bo, Svedner Per Olov
5. uppl. : Uppsala : Kunskapsföretaget : 2010 : 105 s. :
ISBN: 978-91-89040-74-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 5:e upplagan
Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
5. uppl. : Fundo Förlag : 2012 : 71 s. :
ISBN: 978-91-975584-5-7
Se Umeå UB:s söktjänst