Engelskt namn: Special Needs Education for Preschool
Denna kursplan gäller: 2016-08-29 till 2018-01-14 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2024-01-15
Kursplan för kurser med start mellan 2021-03-01 och 2024-01-14
Kursplan för kurser med start mellan 2021-01-04 och 2021-02-28
Kursplan för kurser med start mellan 2020-08-03 och 2021-01-03
Kursplan för kurser med start mellan 2018-01-15 och 2020-08-02
Kursplan för kurser med start innan 2018-01-14
Kurskod: 6PE221
Högskolepoäng: 6
Utbildningsnivå: Grundnivå
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Prefekten, 2016-04-14
I kursen introduceras det specialpedagogiska fältet med inriktning mot förskollärarens uppdrag samt hur specialpedagogisk verksamhet organiseras och styrs. Centrala värdegrundsfrågor inom specialpedagogik granskas kritiskt med hjälp av aktuella perspektiv och begrepp inom området, som till exempel normalitet/avvikelse, inkludering och differentiering. I kursen fördjupas också kunskaper om barn i behov av särskilt stöd och med teoretisk förankring i specialpedagogiska perspektiv och begrepp problematiseras kunskapsområdet. Dessutom behandlas hur förskolan och förskolläraren i samverkan med andra verksamheter och professioner kan arbeta för att ge stöd och stimulans för barns utveckling och lärande.
För godkänd kurs skall den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Godkänd på kurserna: Förskollärare som profession (UK) 6.0 hp, Lärande och undervisning (UK) 7.5 hp, Kunskap, vetenskap och forskningsmetodik (UK) 7.5 hp och Etik, demokrati och den heterogena lärandemiljön (UK) 7.5 hp
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och workshops där kursinnehåll beskrivs och analyseras i varierade former. Huvuddelen av kursens avsnitt introduceras genom föreläsningar. Därefter följer bearbetningar i form av workshops och seminarier. Tillämpande delar genomförs med skriftliga uppgifter och redovisningar där studenterna får tillfälle att synliggöra och granska sin förståelse. Examinerande inslag är obligatoriska. Utvärdering sker efter avslutad kurs.
Examination sker individuellt och i grupp via seminarium och redovisning samt individuellt genom skriftlig inlämningsuppgift.
Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller underkänd.
Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av teoretiska begrepp.
Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan
godkänt resultat på genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.
Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.
Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.
I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre
provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för
tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt:
http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för
högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
Specialpedagogik och funktionshinder
Jakobsson Inga-Lill, Nilsson Inger
Stockholm : Natur & kultur : 2011 : 334 s. :
ISBN: 978-91-27-12020-4 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Valda delar)
Inclusive education, support provisions and early childhood educational pathways in the context of Sweden : A longitudinal study
Allodi Westling Maria, Lundqvist Johanna, Siljehag Eva
Ingår i:
International Journal of Early Childhood Special Education
International Journal of Early Childhood Special Education : 30 : sid. 3-16 :
Fulltext
Bruce Barbro
Specialpedagogik i professionellt lärarskap : synsätt och förhållningssätt
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2016 : 168 s. :
ISBN: 9789140689276
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar)
Specialpedagogik - i, om, för och med praktiken
Eriksson-Gustavsson Anna-Lena, Forslund Frykedal Karin, Samuelsson Marcus
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2016 : 199 s. :
ISBN: 9789147111947
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar)
Nilholm Clas
Specialpedagogik : Vilka är de grundläggande perspektiven?
Ingår i:
Pedagogisk forskning i Sverige
Göteborg : Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet : 1996- : 10 : sid. 339-351 :
Fulltext
Sandberg Anette
Med sikte på förskolan : barn i behov av stöd
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 306 s. :
ISBN: 9789144092577
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar)
Måluppfyllelse i förskolan
Stockholm : Skolverket : 2017 : 35 s. :
Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-7559-269-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar)
Valbar litteratur om cirka 200 sidor tillkommer.
Specialpedagogik och funktionshinder
Jakobsson Inga-Lill, Nilsson Inger
Stockholm : Natur & kultur : 2011 : 334 s. :
ISBN: 978-91-27-12020-4 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Valda delar)
Inclusive education, support provisions and early childhood educational pathways in the context of Sweden : A longitudinal study
Allodi Westling Maria, Lundqvist Johanna, Siljehag Eva
Ingår i:
International Journal of Early Childhood Special Education
International Journal of Early Childhood Special Education : 30 : sid. 3-16 :
Fulltext
Lutz Kristian
Specialpedagogiska aspekter på förskola och skola : möte med det som inte anses lagom
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 139 s. :
ISBN: 9789147105649
Se Umeå UB:s söktjänst
Nilholm Clas
Specialpedagogik : Vilka är de grundläggande perspektiven?
Ingår i:
Pedagogisk forskning i Sverige
Göteborg : Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet : 1996- : 10 : sid. 339-351 :
Fulltext
Sandberg Anette (red.)
Med sikte på förskolan : barn i behov av stöd
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 304 s. :
ISBN: 978-91-44-05119-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Valda delar)
Allmänna råd med kommentarer för förskolan
Stockholm : Skolverket : 2013 : 44 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789175590738
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Valda delar)
Valbar litteratur om cirka 200 sidor tillkommer.
Ahlberg Ann
Specialpedagogik i ideologi, teori och praktik : att bygga broar
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 192 s. :
ISBN: 9789147114214
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Valda delar)
Samverkan kring barn och unga i behov av särskilt stöd : viktigare än diagnos
Jakobsson Inga-Lill, Lundgren Marianne
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2013 : 135 s. :
ISBN: 978-91-27-13233-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Valda delar)
Specialpedagogik och funktionshinder
Jakobsson Inga-Lill, Nilsson Inger
Stockholm : Natur & kultur : 2011 : 334 s. :
ISBN: 978-91-27-12020-4 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Valda delar)
Lutz Kristian
Specialpedagogiska aspekter på förskola och skola : möte med det som inte anses lagom
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 139 s. :
ISBN: 9789147105649
Se Umeå UB:s söktjänst
Are Minority Children Disproportionately Represented in Early Intervention and Early Childhood Special Education?
Morgan P.L, Farkas G, Hillemeier M.M, Maczuga S
Ingår i:
Educational researcher
Washington : American Educational Research Association : 1972- : 41 : sid. 339-351 :
Fulltext
Nilholm Clas
Specialpedagogik : Vilka är de grundläggande perspektiven?
Ingår i:
Pedagogisk forskning i Sverige
Göteborg : Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet : 1996- : 10 : sid. 339-351 :
Fulltext
Nordin Hultman Elisabeth
Dags för en synvända
Pedagogiska magasinet, nr 2 s. 43-46 : 2008 :
Fulltext
Sandberg Anette (red.)
Med sikte på förskolan : barn i behov av stöd
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 304 s. :
ISBN: 978-91-44-05119-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Valda delar)
Allmänna råd med kommentarer för förskolan
Stockholm : Skolverket : 2013 : 44 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789175590738
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Valda delar)
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
Stockholm : Skolverket : 2014 : 78 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789175591162
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Valda delar)
Valbar litteratur om cirka 200 sidor tillkommer.