"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Specialpedagogik för förskolan (UK), 6 hp

Engelskt namn: Special Needs Education for Preschool

Denna kursplan gäller: 2016-08-29 till 2018-01-14 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6PE221

Högskolepoäng: 6

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Prefekten, 2016-04-14

Innehåll

I kursen introduceras det specialpedagogiska fältet med inriktning mot förskollärarens uppdrag samt hur specialpedagogisk verksamhet organiseras och styrs. Centrala värdegrundsfrågor inom specialpedagogik granskas kritiskt med hjälp av aktuella perspektiv och begrepp inom området, som till exempel normalitet/avvikelse, inkludering och differentiering. I kursen fördjupas också kunskaper om barn i behov av särskilt stöd och med teoretisk förankring i specialpedagogiska perspektiv och begrepp problematiseras kunskapsområdet. Dessutom behandlas hur förskolan och förskolläraren i samverkan med andra verksamheter och professioner kan arbeta för att ge stöd och stimulans för barns utveckling och lärande.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • Redogöra för centrala perspektiv och begrepp inom det specialpedagogiska fältet
  • Redogöra och visa förståelse för det specialpedagogiska uppdraget i förskolans verksamhet

Färdighet och förmåga

  • Beskriva olika uttryck för barns svårigheter på organisations- grupp- och individnivå samt kritiskt granska och diskutera konsekvenser som dessa svårigheter får i och för den pedagogiska praktiken
  • Analysera och föreslå åtgärder för att bemöta barns olikheter och utveckling i relation till verksamhetens mål

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Reflektera över organisationen av samt möjligheter för samverkan med andra verksamheter och professioner i arbetet med barn i behov av särskilt stöd
  • Reflektera över elevers olika förutsättningar och behov samt analysera skolans betydelse för att utveckla en inkluderande och gynnsam pedagogisk miljö för alla barn

Behörighetskrav

Godkänd på kurserna: Förskollärare som profession (UK) 6.0 hp, Lärande och undervisning (UK) 7.5 hp, Kunskap, vetenskap och forskningsmetodik (UK) 7.5 hp och Etik, demokrati och den heterogena lärandemiljön (UK) 7.5 hp

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och workshops där kursinnehåll beskrivs och analyseras i varierade former. Huvuddelen av kursens avsnitt introduceras genom föreläsningar. Därefter följer bearbetningar i form av workshops och seminarier. Tillämpande delar genomförs med skriftliga uppgifter och redovisningar där studenterna får tillfälle att synliggöra och granska sin förståelse. Examinerande inslag är obligatoriska. Utvärdering sker efter avslutad kurs.

Examination

Examination sker individuellt och i grupp via seminarium och redovisning samt individuellt genom skriftlig inlämningsuppgift.

Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller underkänd.

Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av teoretiska begrepp.

Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan
godkänt resultat på genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre
provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för
tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt:
http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för
högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.

För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Litteratur

  • Giltig från: 2017 vecka 37

    Specialpedagogik och funktionshinder
    Jakobsson Inga-Lill, Nilsson Inger
    Stockholm : Natur & kultur : 2011 : 334 s. :
    ISBN: 978-91-27-12020-4 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (Valda delar)

    Inclusive education, support provisions and early childhood educational pathways in the context of Sweden : A longitudinal study
    Allodi Westling Maria, Lundqvist Johanna, Siljehag Eva
    Ingår i:
    International Journal of Early Childhood Special Education
    International Journal of Early Childhood Special Education : 30 : sid. 3-16 :
    Fulltext

    Bruce Barbro
    Specialpedagogik i professionellt lärarskap : synsätt och förhållningssätt
    1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2016 : 168 s. :
    ISBN: 9789140689276
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (valda delar)

    Specialpedagogik - i, om, för och med praktiken
    Eriksson-Gustavsson Anna-Lena, Forslund Frykedal Karin, Samuelsson Marcus
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2016 : 199 s. :
    ISBN: 9789147111947
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (valda delar)

    Nilholm Clas
    Specialpedagogik : Vilka är de grundläggande perspektiven?
    Ingår i:
    Pedagogisk forskning i Sverige
    Göteborg : Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet : 1996- : 10 : sid. 339-351 :
    Fulltext

    Sandberg Anette
    Med sikte på förskolan : barn i behov av stöd
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 306 s. :
    ISBN: 9789144092577
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (valda delar)

    Måluppfyllelse i förskolan
    Stockholm : Skolverket : 2017 : 35 s. :
    Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-7559-269-5
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (valda delar)

    Valbar litteratur om cirka 200 sidor tillkommer.

  • Giltig från: 2017 vecka 8

    Specialpedagogik och funktionshinder
    Jakobsson Inga-Lill, Nilsson Inger
    Stockholm : Natur & kultur : 2011 : 334 s. :
    ISBN: 978-91-27-12020-4 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (Valda delar)

    Inclusive education, support provisions and early childhood educational pathways in the context of Sweden : A longitudinal study
    Allodi Westling Maria, Lundqvist Johanna, Siljehag Eva
    Ingår i:
    International Journal of Early Childhood Special Education
    International Journal of Early Childhood Special Education : 30 : sid. 3-16 :
    Fulltext

    Lutz Kristian
    Specialpedagogiska aspekter på förskola och skola : möte med det som inte anses lagom
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 139 s. :
    ISBN: 9789147105649
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nilholm Clas
    Specialpedagogik : Vilka är de grundläggande perspektiven?
    Ingår i:
    Pedagogisk forskning i Sverige
    Göteborg : Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet : 1996- : 10 : sid. 339-351 :
    Fulltext

    Sandberg Anette (red.)
    Med sikte på förskolan : barn i behov av stöd
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 304 s. :
    ISBN: 978-91-44-05119-2
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (Valda delar)

    Allmänna råd med kommentarer för förskolan
    Stockholm : Skolverket : 2013 : 44 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789175590738
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (Valda delar)

    Valbar litteratur om cirka 200 sidor tillkommer.

  • Giltig från: 2016 vecka 35

    Ahlberg Ann
    Specialpedagogik i ideologi, teori och praktik : att bygga broar
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 192 s. :
    ISBN: 9789147114214
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (Valda delar)

    Samverkan kring barn och unga i behov av särskilt stöd : viktigare än diagnos
    Jakobsson Inga-Lill, Lundgren Marianne
    1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2013 : 135 s. :
    ISBN: 978-91-27-13233-7
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (Valda delar)

    Specialpedagogik och funktionshinder
    Jakobsson Inga-Lill, Nilsson Inger
    Stockholm : Natur & kultur : 2011 : 334 s. :
    ISBN: 978-91-27-12020-4 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (Valda delar)

    Lutz Kristian
    Specialpedagogiska aspekter på förskola och skola : möte med det som inte anses lagom
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 139 s. :
    ISBN: 9789147105649
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Are Minority Children Disproportionately Represented in Early Intervention and Early Childhood Special Education?
    Morgan P.L, Farkas G, Hillemeier M.M, Maczuga S
    Ingår i:
    Educational researcher
    Washington : American Educational Research Association : 1972- : 41 : sid. 339-351 :
    Fulltext

    Nilholm Clas
    Specialpedagogik : Vilka är de grundläggande perspektiven?
    Ingår i:
    Pedagogisk forskning i Sverige
    Göteborg : Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet : 1996- : 10 : sid. 339-351 :
    Fulltext

    Nordin Hultman Elisabeth
    Dags för en synvända
    Pedagogiska magasinet, nr 2 s. 43-46 : 2008 :
    Fulltext

    Sandberg Anette (red.)
    Med sikte på förskolan : barn i behov av stöd
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 304 s. :
    ISBN: 978-91-44-05119-2
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (Valda delar)

    Allmänna råd med kommentarer för förskolan
    Stockholm : Skolverket : 2013 : 44 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789175590738
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (Valda delar)

    Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
    Stockholm : Skolverket : 2014 : 78 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789175591162
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (Valda delar)

    Valbar litteratur om cirka 200 sidor tillkommer.