"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Specialpedagogik - för grundskolan (UK), 5 hp

Engelskt namn: Special Needs Education for Primary School

Denna kursplan gäller: 2017-11-27 till 2020-01-19 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6PE222

Högskolepoäng: 5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Prefekten, 2016-04-05

Reviderad av: Prefekten, 2017-11-20

Innehåll

I kursen introduceras dels det specialpedagogiska fältet med inriktning mot grundlärarens uppdrag, dels hur specialpedagogisk verksamhet regleras och styrs. Centrala värdegrundsfrågor inom specialpedagogik granskas kritiskt med hjälp av aktuella perspektiv och begrepp, som till exempel normalitet/avvikelse, inkludering, differentiering och en skola för alla. I kursen diskuteras frågor om elever i behov av extra anpassningar och särskilt stöd. Kunskapsområdet problematiseras med teoretisk förankring i specialpedagogiska perspektiv och begrepp. Dessutom behandlas hur skolan och läraren i samverkan med andra verksamheter och professioner kan arbeta för att ge stöd för elevers utveckling och lärande.

Förväntade studieresultat

Efter godkänd kurs skall den studerande kunna: 

Kunskap och förståelse

  • Redogöra för centrala perspektiv och begrepp inom det specialpedagogiska fältet
  • Redogöra för skolans specialpedagogiska uppdrag, funktioner och verksamheter 

Färdighet och förmåga

  • Beskriva olika uttryck för elevers svårigheter utifrån värdegrund och kunskapsmål samt kritiskt granska och diskutera konsekvenser som dessa svårigheter får i och för den pedagogiska praktiken 
  • Analysera och föreslå åtgärder för att bemöta elevers olikheter och utveckling i relation till specialpedagogiska perspektiv och läroplanens mål 

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Reflektera över organisationen av samt möjligheter för samverkan med andra verksamheter och professioner i arbetet med elever i behov av särskilt stöd 
  • Reflektera över elevers olika förutsättningar och behov samt analysera skolans betydelse för att utveckla en inkluderande och gynnsam pedagogisk miljö för alla 

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och workshops där kursinnehåll beskrivs, analyseras och tillämpas i varierade former. Huvuddelen av kursens innehåll introduceras genom föreläsningar. Därefter följer bearbetningar i form av workshops och seminarier. Tillämpande delar genomförs med skriftliga uppgifter och redovisningar där studenterna får tillfälle att reflektera över sin förståelse. Examinerande inslag är obligatoriska. Utvärdering sker efter avslutad kurs

Examination

Examinationer sker såväl enskilt, genom seminarium samt skriftlig inlämningsuppgift, som i grupp genom gruppredovisning. Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform.

Betyg för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten av de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg.

Ett omprov ska erbjudas senast två månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. För examinationer som genomförs under maj och juni månad får första förnyade examinationstillfället erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för förnyade examinationstillfällen/omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.

I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
Den som erhållit ett godkänt betyg på kursen kan ej examineras för högre betyg. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22§). Begäran om ny examinator ställs till Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden. Examination baserad på denna kursplan garanteras under minst två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina.
Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås

Övriga föreskrifter

Programtillhörighet: Grundlärarprogrammet

Litteratur

  • Giltig från: 2019 vecka 51

    Ahlberg Ann
    Specialpedagogik i ideologi, teori och praktik : att bygga broar
    2., [förändrade] uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 192 s. :
    ISBN: 978-91-47-11718-5
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läsanvisning: (kapitel 1-3)

    Bruce Barbro
    Specialpedagogik i professionellt lärarskap : synsätt och förhållningssätt
    1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2016 : 168 s. :
    ISBN: 9789140689276
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Karlsson Annelie
    Specialpedagogik för fritids : en grundbok
    Studentlitteratur AB : 2020 : 120 sidor :
    ISBN: 9789144128924
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Endast för de som läser mot fritidshem.

    Nilholm Claes
    En inkluderande skola - möjligheter, hinder och dilemman
    Studentlitteratur AB : 2018 : 170 sidor :
    ISBN: 9789144126241
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Autism och ADHD i skolan : handbok i tydliggörande pedagogik
    Sjölund Anna, Jahn Cajsa, Lindgren Ann, Reuterswärd Malin
    Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : 2017 : 207 sidor :
    ISBN: 978-91-27-81904-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Erfarenheter av samverkan kring barn och unga som far illa eller riskerar att fara illa
    Stockholm : Skolverket : 2010 : 57 s. :
    Fulltext (pdf)
    ISBN: 978-91-85545-83-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
    Stockholm : Skolverket : 2014 : 78 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789175591162
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Stödinsatser i utbildningen : om ledning och stimulans, extra anpassningar och särskilt stöd
    Stockholm : Skolverket : 2014 : 61 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789175591315
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Sundh Gustav
    Nyckeln till skolgårdens lärande
    Första upplagan : [Stockholm] : Bonnierförlagen Lära : [2019] : 118 sidor :
    ISBN: 9789178230709
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Endast för de som läser mot fritidshem

    Wallberg Helena
    Lektionsdesign : en handbok
    Första upplagan : Stockholm : Gothia Fortbildning : [2019] : 160 sidor :
    ISBN: 9789177411215
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Endast för de som läser mot grundskolan

  • Giltig från: 2019 vecka 5

    Ahlberg Ann
    Specialpedagogik i ideologi, teori och praktik : att bygga broar
    2., [förändrade] uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 192 s. :
    ISBN: 978-91-47-11718-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skolsocialt arbete : skolan som plats för och del i det sociala arbetet
    Backlund Åsa, Högdin Sara, Weitz Ylva Spånberger
    Malmö : Gleerups Utbildning AB : 2017 : 256 sidor :
    ISBN: 978-91-40-69578-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bruce Barbro
    Specialpedagogik i professionellt lärarskap : synsätt och förhållningssätt
    1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2016 : 168 s. :
    ISBN: 9789140689276
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lågaffektivt bemötande och problematisk skolfrånvaro
    Bühler Maria, Karlsson Annelie, Österholm Terése
    2018 : 180 sidor :
    ISBN: 9789144120409
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Inclusive education in Sweden? A critical analysis
    Göransson Kerstin, Nilholm Claes, Karlsson Kristina
    International Journal of Inclusive Education, 15(5), pp. 541-555 : 2011 :
    http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13603110903165141
    Obligatorisk

    Kotte Elaine
    Inkluderande undervisning: Lärares uppfattningar om lektionsplanering och lektionsarbete utifrån ett elevinkluderande perspektiv.
    Malmö Studies in Educational Sciences No. 81. Malmö högskola, Fakulteten för lärande och samhälle. : 2017 :
    Fulltext

    Barn med socio-emotionella problem
    Johannessen Eva, Andersson Sten
    Lund : Studentlitteratur : 1997 : 142 s. :
    ISBN: 91-44-00215-7 ;
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (kapitel 1. Aggression och tillbakadragenhet, sidor 11-44)

    Lundin Joanna
    En skola som fungerar - för alla
    Upplaga 1 : 2017 : 103 sidor :
    ISBN: 9789144118581
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nilholm Claes
    Specialpedagogik-Vilka är de grundläggande perspektiven?
    Pedagogisk Forskning i Sverige, 10(2), pp. 124-138 : 2005 :
    https://open.lnu.se/index.php/PFS/article/view/1279/1124
    Obligatorisk

    Autism och ADHD i skolan : handbok i tydliggörande pedagogik
    Sjölund Anna, Jahn Cajsa, Lindgren Ann, Reuterswärd Malin
    Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : 2017 : 207 sidor :
    ISBN: 978-91-27-81904-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Stödinsatser i utbildningen : om ledning och stimulans, extra anpassningar och särskilt stöd
    Stockholm : Skolverket : 2014 : 61 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789175591315
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Tinglev Inger
    En specialpedagogisk överblick
    Stockholm : Skolverket : 2014 : 22 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789175590295
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Erfarenheter av samverkan kring barn och unga som far illa eller riskerar att fara illa
    Stockholm : Skolverket : 2010 : 57 s. :
    Fulltext (pdf)
    ISBN: 978-91-85545-83-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
    Stockholm : Skolverket : 2014 : 78 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789175591162
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2018 vecka 14

    Ahlberg Ann
    Specialpedagogik i ideologi, teori och praktik : att bygga broar
    2., [förändrade] uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 192 s. :
    ISBN: 978-91-47-11718-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bris
    Barn som flytt: en riskgrupp för psykisk ohälsa.
    BRIS rapport 2017:3. : 2017 :
    Fulltext

    Gerland Gunilla
    Hjälpmedelsboken : från grundskolan till gymnasiet : för pedagoger och föräldrar till elever med behov av kognitivt stöd
    Enskededalen : Pavus utbildning : 2014 : 116 s. :
    ISBN: 9789197666084
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Gillberg Christopher
    ESSENCE Tidiga utvecklingsavvikelser och vägen till utanförskap.
    Svenska Läkaresällskapets handlingar, Band 121, Häfte 3 : 2012 :
    Fulltext

    Har alla barn i grundskolan förutsättningar att klara nya läroplanens krav?
    Lindblad Ida, Westerlund Joakim, Gillberg Christopher, Fernell Elisabeth
    Läkartidningen, 115(EY3L). : 2018 :
    Fulltext

    What is the meaning of special education? Problem representations in Swedish policy documents: late 1970s-2014
    Isaksson Joakim, Lindqvist Rafael
    European Journal of Special Needs Education : 2014 :
    http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/08856257.2014.964920

    Godkänd eller icke godkänd? En studie om hur erfarenheter av mobbing, skolk och socialt umgänge inverkar på elevers skolprestationer.
    Johansson Björn, Flygare Erik, Hellfeldt Karin
    Working papers and Reports Social work 10. Örebro universitet. : 2017 :
    Fulltext

    Kotte Elaine
    Inkluderande undervisning: Lärares uppfattningar om lektionsplanering och lektionsarbete utifrån ett elevinkluderande perspektiv.
    Malmö Studies in Educational Sciences No. 81. Malmö högskola, Fakulteten för lärande och samhälle. : 2017 :
    Fulltext

    Michelsson Stina
    Barn med frihetsberövade föräldrar: en kunskapsöversikt.
    Bufff : 2013 :
    Fulltext

    Executive function skills and their importance in education: Swedish student teachers’ perceptions.
    Nyroos Mikaela, Wiklund-Hörnqvist Carola, Löfgren Kent
    Thinking Skills and Creativity, 27, 1-12. DOI. 10.1016/j.tsc.2017.1 : 2018 :
    Fulltext

    Skolkompassen : ett pedagogiskt kartläggningsmaterial för dig som möter elever som har svårt att navigera i skolan
    Sjölund Anna, Henrikson Lena W.
    1. uppl. : Stockholm : Gothia fortbildning : 2015 : 126 s. :
    ISBN: 978-91-7205-978-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skolsocialt arbete : skolan som plats för och del i det sociala arbetet
    Backlund Åsa, Högdin Sara, Weitz Ylva Spånberger
    Malmö : Gleerups Utbildning AB : 2017 : 256 sidor :
    ISBN: 978-91-40-69578-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skolverket
    Erfarenheter av samverkan kring barn och unga som far illa eller riskerar att fara illa.
    Skolverket : 2010 :
    Fulltext

    Skolverkets allmänna råd
    Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
    Stockholm: Skolverket: 2014: 80 s :
    Fulltext

    Socialstyrelsen
    Barn som anhöriga. Stöd till barn i förskola och skola som har svårigheter hemma.
    Socialstyrelsen : 2014 :
    Fulltext

    Socialstyrelsen
    Klassifikation av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa : svensk version av International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF)
    Socialstyrelsen : 2003 :
    Fulltext

    Specialpedagogiska skolmyndigheten
    Funktionsnedsättningar
    Specialpedagogiska skolmyndigheten : 2012 :
    Länk

    Vetenskapsrådet
    Tre forskningsöversikter Inom området specialpedagogik/ inkludering
    Vetenskapsrådet : 2015 :
    Fulltext

    Widmark Catharina
    Divergent Conceptions Obstacles to Collaboration in Addressing the Needs of Children and Adolescents.
    Stockholm: Karolinska Institutet. : 2015 :
    Fulltext

    Valbar litteratur om cirka 200 sidor

  • Giltig från: 2017 vecka 48

    Ahlberg Ann
    Specialpedagogik i ideologi, teori och praktik : att bygga broar
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 192 s. :
    ISBN: 9789147114214
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Inclusive education in Sweden? A critical analysis
    Göransson Kerstin, Nilholm Claes, Karlsson Kristina
    International Journal of Inclusive Education, 15(5), pp. 541-555 : 2011 :
    http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13603110903165141
    Obligatorisk

    What is the meaning of special education? Problem representations in Swedish policy documents: late 1970s-2014
    Isaksson Joakim, Lindqvist Rafael
    European Journal of Special Needs Education : 2014 :
    http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/08856257.2014.964920
    Obligatorisk

    Specialpedagogik och funktionshinder
    Jakobsson Inga-Lill, Nilsson Inger
    Stockholm : Natur & kultur : 2011 : 334 s. :
    ISBN: 978-91-27-12020-4 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    En skola för (nästan) alla
    Pedagogiska magasinet tema nr 4 : 2011 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: http://pedagogiskamagasinet.se/gransdragningar-och-identiteter/ http://pedagogiskamagasinet.se/forlorare-pa-flera-nivaer/ http://pedagogiskamagasinet.se/drommen-som-aldrig-uppfylldes/ http://pedagogiskamagasinet.se/diagnos-till-vilken-nytta/

    Nilholm Claes
    Specialpedagogik-Vilka är de grundläggande perspektiven?
    2005 :
    http://journals.lub.lu.se/index.php/pfs/article/view/8031
    Obligatorisk

    Nilholm Claes
    Barn och elever i svårigheter : en pedagogisk utmaning
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 152 s. :
    ISBN: 9789144079448
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kraften av samverkan : om samverkan kring barn och unga som far illa eller riskerar att fara illa : en antologi om samverkan mellan skola, polis, socialtjänst samt barn- och ungdomspsykiatri
    Stockholm : Skolverket : 2009 : 134 s. :
    Fulltext
    ISBN: 9789185545599
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: kapitel 5-7 (42s.)

    Skolverkets allmänna råd
    Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
    Stockholm: Skolverket: 2014: 80 s :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Svenaeus Fredrik
    ADHD som en samtida kulturdiagnos
    Socialmedicinsk tidskrift : 2015 :
    http://www.socialmedicinsktidskrift.se/smt/index.php/smt/article/view/1300/1083 (2015)
    Obligatorisk

    Tinglev Inger
    En specialpedagogisk överblick
    Stockholm : Skolverket : 2014 : 22 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789175590295
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Valbar litteratur om cirka 200 sidor