"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Barns och ungas identitetsskapande på nätet, 7,5 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Children's and Young People's Identity Making Online

Denna kursplan gäller: 2017-01-02 och tillsvidare

Kurskod: 6PE232

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogisk yrkesverksamhet: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Prefekten, 2016-12-08

Innehåll

I kursen genomförs fördjupande studier av barns och ungas identitetsskapande på nätet. Detta behandlas i relation till förskolans och skolans arbete med likabehandling och individens rätt att vara sig själv. Kritiskt, självständigt och vetenskapligt grundat förhållningssätt betonas. För att fördjupa kunskaper om identitetsskapandets komplexitet antas flera teoretiska perspektiv, såsom; pedagogiska, psykologiska, sociologiska, normkritiska och existentiella. Aspekter av identitet, som exempelvis sexualitet, kön, klass, etnicitet och funktionsvariationer problematiseras. Även makt, normalisering, och sociala privilegier bearbetas relation till identitet. 

Sammantaget bereder kursen tillfälle till att på vetenskaplig grund utveckla professionella, pedagogiska förhållningssätt som kan främja barns och ungas möjligheter till jämlikt identitetsskapande i enlighet med gällande styrdokument.

Moment I: Identitet och identitetsskapande som begrepp och erfarenhet 2,5 hp
[Identity and Identity Making as Concept and Experience, 2,5 credits]

Momentets innehåll bereder tillfälle till att fördjupa kunskaper om begreppen identitet och identitetsskapande. Den teoretiska och praktiska komplexitet som identitet och identitetsskapande omges av problematiseras. I momentet behandlas allmänna uppfattningar och erfarenheter samt teorier om identitet, från olika teoretiska perspektiv. I momentet behandlas därtill frågor som: Vad betyder digitalisering av sociala interaktioner för barns och ungas identitetsskapande? Hur samverkar deras identitetsskapande med exempelvis lärande? Vad innebär ett professionellt, pedagogiskt förhållningssätt till detta?

Moment II: Vetenskaplig studie på nätet och rapport 5 hp
[Scientific Study Online and Report, 5 credits]

I momentet genomför kursens deltagare en vetenskaplig studie som redovisas i form av en vetenskaplig rapport. Den studerande utformar själv studien som ska omfatta en specifik händelse, företeelse eller situation med relevans för barns och ungas identitetsskapande på nätet. Studien ska också ha relevans för den studerandes pedagogiska sammanhang.

Förväntade studieresultat

Moment I: Identitet och identitetsskapande som begrepp och erfarenhet 2,5 hp

För godkänt moment skall den studerande kunna: 

Kunskap och förståelse

  • redogöra för och visa förståelse för identitet och identitetsskapande ur flera teoretiska perspektiv
  • uppvisa övergripande och fördjupad kunskap om barns och ungas identitetsskapande på nätet 

Färdigheter och förmåga

  • identifiera och beskriva en situation i vilken aspekter av lärande, identitet och identitetsskapande på nätet exemplifieras och problematiseras

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • analysera, diskutera samt kritiskt reflektera över lärande, identitet och identitetsskapande på nätet ur allmänna och vetenskapliga perspektiv
  • på vetenskaplig grund redogöra för praktiker och förhållningsätt som främjar likabehandling och barns och ungas rättigheter till jämlikt identitetsskapande i pedagogiska sammanhang

Moment II: Vetenskaplig studie på nätet och rapport 5 hp

För godkänt moment skall den studerande kunna: 
Kunskap och förståelse

  • identifiera, problematisera och analysera en händelse, företeelse eller situation i vilken barns och ungas identitetsskapande på nätet exemplifieras
  • uppvisa förståelse för hur en vetenskaplig studie av identitetsskapande bland barn och unga på nätet planeras, genomförs och rapporteras

Färdigheter och förmåga

  • utifrån syfte och forskningsfrågor självständigt genomföra och rapportera en vetenskaplig studie som är relevant för kursens innehåll

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt diskutera aspekter av barns och ungas identitetsskapande i relation till aktuell forskning och studiens resultat
  • kritiskt och konstruktivt analysera, diskutera och värdera genomförandet och resultatet av den aktuella studien

Behörighetskrav

Lärarexamen. Svenska och engelska för grundläggande behörighet för högskolestudier.

Undervisningens upplägg

I kursen betonas ett problem- och processorienterat arbetssätt. Undervisningen genomförs på distans, i form av litteraturstudier, seminarier och föreläsningar. Under kursen används en lärmiljö på nätet för undervisning, handledning, diskussion och distribution av kursmaterial. Utvärdering sker efter slutförd kurs.

Examination

För samtliga moment sker examination med individuella inlämningsuppgifter, samt i form av seminarier, skriftliga redovisningar och en avslutande rapportskrivning.

Betyg på hel kurs utgörs av en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.

Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera olika teoretiska och praktiska aspekter samt förmågan att kunna analysera med stöd av teoretiska begrepp.

Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Övriga föreskrifter

I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplanen genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att kursplanen har upphört att gälla eller att kursen slutat erbjudas.

Litteratur

Giltig från: 2017 vecka 52

Att förstå ungdomars identitetsskapande : en inspirations- och metodbok
Arpi Torsten, Sorbring Emma, Andersson Åsa, Molin Martin
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 329 s. :
ISBN: 9789147098330
Se Umeå UB:s söktjänst

Berg Martin
Netnografi : att forska om och med internet
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 171 s. :
ISBN: 9789144096810
Se Umeå UB:s söktjänst

Boyd Danah
It's complicated : the social lives of networked teens
New Haven : Yale University Press : cop. 2014 : xi, 281 s. :
ISBN: 9780300166316
Se Umeå UB:s söktjänst

Intersektionalitet : kritiska reflektioner över (o)jämlikhetens landskap
De los Reyes Paulina, Mulinari Diana
1. uppl. : Malmö : Liber : 2005 : 141 s. :
ISBN: 91-47-07477-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Hernvall Patrik
Barn skapar identitet : den globala mediaarenans villkor
Ingår i:
Gränsöverskridande identiteter i globaliseringens tid
Huddinge : Södertörns högskola : 2006 : 240 s. : sid. 45-55 :
Ladda ner pdf

Hällgren Camilla
Art Blended Research and Children’s Gender Identity Making
Ingår i:
Creative Education
Scientific Research Publishing : 6 : sid. 2333-2350 :
Ladda ner pdf

Invisible Boy : the making of contemporary masculinities
Hällgren Camilla, Dunkels Elza, Frånberg Gun-Marie
Umeå : Umeå universitet : 2015 : 226 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-117911

Livingstone Sonia M.
Children and the Internet : great expectations, challenging realities
Cambridge : Polity : 2009 : x, 301 s. :
ISBN: 0745631959
Se Umeå UB:s söktjänst

Förskollärarens metod och vetenskapsteori
Löfdahl Annica, Hjalmarsson Maria, Franzén Karin
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 188 s. :
ISBN: 9789147106585
Se Umeå UB:s söktjänst

Nordin-Hultman Elisabeth
Pedagogiska miljöer och barns subjektskapande
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2004 : 247 s. :
ISBN: 91-47-05196-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Att skriva en bra uppsats
Rienecker Lotte, Stray Jörgensen Peter, Hedelund Lis
3., omarb. uppl. : Lund : Liber : 2014 : 349 s. :
ISBN: 9789147111510
Se Umeå UB:s söktjänst

Stensmo Christer
Vetenskapsteori och metod för lärare : en introduktion
1. uppl. : Uppsala : Kunskapsföretaget : 2002 : 136 s. :
ISBN: 91-89040-44-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Hermerén Göran
God forskningssed
Stockholm : Vetenskapsrådet : 2011 : 129 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-7307-189-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Buckingham David
Youth, identity, and digital media [electronic resource]
Cambridge, Mass. : MIT Press : c2008. : 10 files (ix, 206 p. : ill.) :
Fulltext

EU Kids Online
London : London School of Economics and Political Science (LSE) : 20??- :
Fritt tillgänglig via databasens webbplats

Småungar & medier : Fakta om små barns användning och upplevelser av medier
Ingår i:
[Statens medieråd - samling av trycksaker]
sid. 1-61 :
Ladda ner pdf

Ungar & medier : Fakta om barns och ungas användning och upplevelser av medier
Ingår i:
[Statens medieråd - samling av trycksaker]
sid. 1-85 :
Ladda ner pdf

Referenslitteratur

Barnkonventionen : FN:s konvention om barnets rättigheter
Ingår i:
[UNICEF Sverige - samling av trycksaker]

Ladda ner pdf

Lika rättigheter i förskolan
Ingår i:
Diskrimineringsombudsmannen
Stockholm : Diskrimineringsombudsmannen (DO) : 20??- : sid. 66 :
http://www.do.se/stodmaterial/forskola-skola-och-hogskola/lika-rattigheter-i-forskolan/

Lika rättigheter i skolan
Ingår i:
Diskrimineringsombudsmannen
Stockholm : Diskrimineringsombudsmannen (DO) : 20??- : sid. 72 :
http://www.do.se/stodmaterial/forskola-skola-och-hogskola/lika-rattigheter-i-skolan/

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 202 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32594-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Skollagen (2010:800) : med Lagen om införande av skollagen (2010:801)
6., [uppdaterade] uppl. : Stockholm : Norstedts juridik : 2015 : 224 s. :
ISBN: 9789139114901
Se Umeå UB:s söktjänst