"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Examensarbete med ämnesdidaktisk inriktning (VAL, ULV), 15 hp

Kursen är nedlagd från och med 2023-02-08

Engelskt namn: Degree Project in Subject Didactics (VAL, ULV)

Denna kursplan gäller: 2017-01-02 och tillsvidare

Kurskod: 6PE247

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Prefekten, 2016-11-02

Innehåll

Kursen innebär ett systematiskt studium av undervisning och lärande i skolämnen inom ramen för examen. Detta omfattar planering och genomförande av en vetenskaplig studie samt dokumentation och redovisning av denna såväl muntligt vid seminarier som skriftligt i form av en vetenskaplig uppsats. Arbetet med den vetenskapliga uppsatsen förutsätter studier av teorier och tidigare nationell och internationell forskning inom problemområdet. Kursen bygger på de teoretiska och forskningsmetodologiska kunskaper och färdigheter som studenterna tillägnat sig i ämnesstudier och utbildningsvetenskaplig kärna, och på de insikter i lärarens yrkesroll som nåtts under verksamhetsförlagd utbildning.

I kursen ingår formulering av syfte och forskningsfrågor inom området undervisning och lärande i skolämnet samt utarbetande av en litteraturöversikt med relevans för den planerade studien. Kursen behandlar också forskningsprocessens delar med tonvikt på metoder för insamling och analys av material liksom presentation av resultat och diskussion utifrån studiens forskningsbakgrund. Vidare ingår färdigställande av en vetenskaplig uppsats enligt forskningsområdets konventioner. I kursen ingår försvar av det egna arbetet samt opposition på annans examensarbete.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • uppvisa för forskningsuppgiften nöjaktiga kunskaper i ämnet och grundläggande förståelse av för studien relevanta begrepp
  • uppvisa ändamålsenlig metodologisk kunskap

Färdighet och förmåga

  • självständigt formulera ett syfte och undersökningsbara frågeställningar med relevans för läraryrket
  • välja, motivera, tillämpa och tydligt redovisa relevant vetenskaplig metod i förhållande till forskningsproblemet 
  • bearbeta, tolka och analysera insamlade data i enlighet med vetenskapliga principer samt redogöra för detta
  • dra slutsatser grundade i egna resultat, tidigare forskning och teorier samt diskutera resultaten i förhållande till yrkesverksamheten
  • strukturera en sammanhängande presentation med väl underbyggda argument
  • använda ett vårdat, enkelt och begripligt språk med en vetenskaplig stil
  • kritiskt och konstruktivt granska vetenskapliga uppsatser

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • diskutera och kritiskt värdera teorier, egna metod- och materialval, egna och andras lösningar och resultat
  • diskutera det egna arbetets trovärdighet, slutsatser och implikationer för framtida yrkespraktik
  • motivera de val som gjorts utifrån vetenskapliga, samhälleliga och etiska perspektiv

Behörighetskrav

Univ: Utbildningsvetenskaplig kärna, allmänt utbildningsområde eller motsvarande 45 hp, samt ämnesstudier 90 hp i minst ett undervisningsämne, alternativt särskild behörighetsprövning enligt SFS 2011:689 med senare ändringar, Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, eller enligt SFS 2008:1841 med senare ändringar, Utländska lärares vidareutbildning. Dessutom krävs svenska och engelska för grundläggande behörighet för högskolestudier.

Undervisningens upplägg

Examensarbetet genomförs enskilt eller i par. Kursen genomförs genom handledning enskilt och i grupp samt genom fältarbete och litteraturstudier. Den studerande skall hålla handledaren informerad om arbetets fortskridande. Tre obligatoriska seminarier ingår i kursen då planering och genomförande av arbetet presenteras och ventileras. Vid det avslutande seminariet genomför de studerande opposition på varandras arbeten. I kursen finns obligatoriska inslag som kräver fysisk närvaro på campus, se vidare i kurstillfällets gällande schema och studieguide.

Handledningsresursen ska primärt nyttjas under den tid då kursen ges. På förfrågan av studenten kan återstående tid eventuellt nyttjas under följande termin för efterarbete och eventuella kompletteringar i mån av tillgängliga resurser om handledaren så beslutar.

Examination

Kursen examineras genom två muntliga seminarier, ett skriftligt oppositionsprotokoll och en skriftlig uppsats. De muntliga seminarierna och oppositionsprotokollet examinerar studenternas individuella förmåga att försvara sin egen uppsats och granska och diskutera medstudenters uppsatser (U/G). Ett av dessa seminarier genomförs ungefär när 70 procent av kursen genomförts och det andra som ett så kallat slutseminarium. Vid slutseminariet lämnas det skriftliga oppositionsprotokollet in. Uppsatsen bedöms av specifikt utsedd examinator och bedöms i skalan U/G/VG och görs i slutet av kursen. 

Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. 

Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att genomföra en kritisk analys, värdering och inplacering av det egna resultatet i ett vetenskapligt sammanhang. Detta inkluderar t ex ett reflekterande om vad som är nytt i förhållande till forskningsfältet.

För att bli godkänd på kursen krävs att båda seminarierna, det skriftliga oppositionsprotokollet och uppsatsen är godkända. För att erhålla betyget väl godkänd på kursen krävs att uppsatsen är väl godkänd. 

Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd. 

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen (1993:100) 6 kap. 6-8 §§ samt Umeå universitets Handläggningsordning för tillgodoräknande på grund- och avancerad nivå (FS 1.1-501-15) 

För studerande inom VAL- eller ULV-projektet skickas ansökan om tillgodoräknanden till VAL-projektet, Lärarhögskolan, Umeå universitet. Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina eller din VAL/ULV-handläggare.

Övriga föreskrifter

Kursen ingår i Utbildningsvetenskaplig kärna. Kursen ges för studenter som antagits i VAL-projektet samt i ULV-projektet. För varje student upprättas en individuell studieplan med utgångspunkt i tidigare studier och lärarerfarenhet.



I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla.

Litteratur

Giltig från: 2019 vecka 44

Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.

Att skriva en bra uppsats
Rienecker Lotte, Stray Jørgensen Peter, Lagerhammar Ann
Upplaga 4 : Stockholm : Liber : [2018] : 400 sidor :
ISBN: 9789147113644
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst