Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Detta p.g.a. skyddsåtgärder vid cyberattacken den 2 maj. Läs hur du byter lösenord.
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Prefekten, 2021-03-12
Innehåll
I kursen behandlas innebörder i läraryrket som profession samt betydelsen av utbildning, vetenskap och beprövad erfarenhet i yrkesutövningen. Lärares uppdrag i informationssamhället diskuteras och problematiseras och digitala verktygs användning i skolan behandlas. Vidare diskuteras begreppet pedagogiskt ledarskap och ledarskapets betydelse för elevers lärande, samt vad elevers olika bakgrund och identitet kan betyda för undervisningen. I kursen behandlas även didaktiska modeller av relevans för planering, genomförande och utvärdering av undervisning samt styrdokument som har betydelse för yrket.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs ska den studerande kunna
Kunskap och förståelse
redogöra för olika perspektiv på lärarprofessionen och pedagogiskt ledarskap
redogöra för centrala begrepp i styrdokumenten
redogöra för faktorer som påverkar undervisning och lärande
Färdighet och förmåga
identifiera och diskutera didaktiska problem med anknytning till olika ämnesområden
planera och analysera avgränsade undervisningsmoment
använda och analysera digitala verktyg i undervisning
kommunicera och reflektera kring frågor som rör identitet, sexualitet och samlevnad i relation till undervisningspraktiken
Värderingsförmåga och förhållningssätt
kritiskt granska egna och andras didaktiska förhållningssätt och ställningstaganden
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Undervisningen sker både digitalt och på campus. I kursen finns obligatoriska inslag som kräver fysisk närvaro på campus, se vidare i gällande kurstillfälles schema och studieguide.
Undervisningen sker i form av introducerande föreläsningar, frågestunder och seminarier. I dessa bearbetas, med kurslitteraturen som grund, perspektiv på lärarprofessionen, pedagogiskt ledarskap och didaktik och didaktiska problem. Dessutom tränas studenterna, i seminarieform, på att ge varandra konstruktiv kritik på planering av undervisning. Genom dessa undervisningsformer tränas förmågorna att göra självständiga och kritiska bedömningar och att urskilja, formulera och lösa komplexa problem i undervisningen.
Examination
De förväntade studieresultaten examineras genom följande provuppgifter/examinationer:
En individuell skriftlig undervisningsplanering, som även seminariebehandlas muntligt
En individuell skriftlig analys av undervisning
Ett skriftligt diskussionsseminarium via kursens lärplattform
En individuell skriftlig inlämningsuppgift som även seminariebehandlas muntligt.
De skriftliga delarna av uppgift 1 och 2 examineras som en helhet. Uppgift 1, 2 och 4 examineras i slutet av kursen. Uppgift 3 examineras tidigare under kursens gång.
Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform. Fysisk närvaro vid obligatoriska moment fordras för godkänt resultat på kursen, om inte annat anges i kurstillfällets gällande schema och studieguide.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
På hel kurs ges något av betygen Underkänt (U), Godkänt (G) eller Väl godkänt (VG).
Betyg på hel kurs sätts när alla examinationer är genomförda. På den skriftliga delen av uppgift 1-2 ges betygen U, G eller VG. På uppgift 3 och 4 ges betygen U eller G. Vid obligatoriska muntliga seminarier ges betygen U eller G. För betyget G på hel kurs krävs G på samtliga examinerande delar. För betyget VG på hel kurs krävs G på samtliga examinerande delar där högsta betyg är G, samt VG på examinerande delar där VG är högsta betyg.
Den som erhållit betyget G på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.
Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter ordinarie provtillfälle, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av den ordinarie examinationen har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
Övriga föreskrifter
I de fall kursen upphör att gälla eller om kursplanen genomgår större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt denna kursplan under en tid av maximalt två år från att denna kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat erbjudas.
Litteratur
Giltig från:
2021 vecka 10
Respekt för lärarprofessionen : om lärares yrkesspråk och yrkesetik Colnerud Gunnel, Granström Kjell 4., rev. och uppdaterade uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 196 s. : ISBN: 9789147111633 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Digital kompetens för lärare Godhe Anna-Lena, Sofkova Hashemi Sylvana Första upplagan : Malmö : Gleerups : [2019] : 187 sidor : ISBN: 9789151101057 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Nyanlända, interkulturalitet och flerspråkighet i klassrummet Lahdenperä Pirjo, Sundgren Eva Första upplagan : Stockholm : Liber : 2017 : 328 sidor : ISBN: 9789147122660 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Undervisning i teori och praktik : en introduktion i didaktik Visible teaching : perspectives on teaching and teaching competence Lindström Gunnar, Pennlert Lars-Åke 7:e reviderade upplagan : Umeå : Fundo Förlag : [2019] : 107 sidor : ISBN: 9789197558495 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Pedagogiskt ledarskap : om att skapa goda relationer i klassrummet Zetterström Gun, Jensen Elsebeth, Løw Ole 1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2011 : 204 s. : ISBN: 978-91-40-67238-4 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för gymnasieskolan (Lgy 11) Skolverket : Obligatorisk
Läroplan för grundskolan (Lgr 11) Skolverket : Obligatorisk
Nationell digitaliseringsstrategi för skolväsendet Utbildningsdepartementet : 2017 : Obligatorisk