"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering, 8,5 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-14

Engelskt namn: Pedagogic Leadership, Social Relations and Conflict Resolution

Denna kursplan gäller: 2011-08-22 till 2012-08-19 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6PE301

Högskolepoäng: 8,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Pedagogiska institutionen, 2011-06-01

Innehåll

Kursen behandlar olika aspekter av pedagogiskt ledarskap och ledarskapets centrala roll för lärarens professionella förhållningssätt samt för elevers lärande. Det specialpedagogiska fältet introduceras där relationen pedagogik/specialpedagogik och en skola för alla bearbetas och problematiseras. Särskilt uppmärksammas lärarens betydelse för grupprocesser och gruppers utveckling i en heterogen skolkontext samt i lärares arbetslag. Bakomliggande orsaker till konflikters uppkomst och strategier för att hantera dessa bearbetas. Centrala värdegrundsfrågor inom specialpedagogik, exempelvis inkludering på individ-, grupp- och organisationsnivå, problematiseras med hjälp av aktuella teorier inom området. Integrerat med kursens innehåll behandlas och bearbetas vikten av ett adekvat bemötande av barn/elever, den egna kommunikativa kompetensen samt lärares yrkesspråk.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna: Kunskap och förståelse - redogöra för olika ledarskapsteorier samt hur det heterogena klassrummet påverkar lärandeprocess och lärares förhållningssätt - redogöra för teorier om grupprocesser och konflikter i förskole- och skolkontext samt för strategier för att arbeta med dessa - redogöra för centrala teorier och begrepp inom specialpedagogik Färdighet och förmåga - diskutera betydelsen av reflektion och yrkesspråk i relation till lärares professionsutveckling och vikten av dessa vid bemötande och kommunikation med kollegor, andra yrkesföreträdare, vårdnadshavare och elever - tillämpa pedagogiskt ledarskap och konfliktlösning i gestaltande övningar - analysera lärares ledarskap i relation till det heterogena klassrummet och till specialpedagogiska perspektiv och begrepp Värderingsförmåga och förhållningssätt - reflektera över barn/elevers förutsättningar och behov samt problematisera den sociala interaktionen mellan lärare och elever i utvecklandet av ett pedagogiskt ledarskap i enlighet med gällande styrdokument - problematisera skolors och pedagogers arbete med likabehandling, kränkning och diskriminering

Behörighetskrav

Godkänd kurs Kunskap, undervisning och lärande 1, 10 hp (UK I), och genomgången kurs Demokrati, individ, samhälle, 10 hp (UK I).

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och tillämpningsövningar i form av rollspel. Rollspelsövningarna dokumenteras och genomförs i mindre grupper utifrån studenternas examensinriktningar. De studerande kommer att få träna kommunikation och ledarskap samt visa förhållningssätt och färdigheter med utgångspunkt i förvärvade kunskaper genom övningarna. Föreläsningar är i huvudsak introducerande och/eller av generell karaktär och riktas därför till samtliga studenter oavsett inriktning. Seminarier och tillämpningsövningar sker i såväl blandade som i specifika inriktningsgrupper. Det sistnämnda gäller fram för allt vid litteraturseminarier eller examinerande seminarier där text och uppgifter har en särskild inriktning på bestämd skolform.

Examination

Den studerandes kunskaper examineras med stöd av digital portfolio med skriftliga, muntliga och gestaltande former. Kursens centrala kunskapsområden, pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering examineras i form av ett paper, detta för att träna och utveckla studenternas vetenskapliga skrivande. Dokumentationen av rollspelen examineras liksom studenternas individuella reflektioner utifrån dessa. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga examinerande delar är godkända och övriga obligatoriska delar genomförda. Betyget utgör examinators samlade bedömning av den studerandes examinerade resultat. För betyget väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att tydliggöra och kritiskt diskutera samband mellan enskilda frågeställningar och i kursen behandlade teorier och synsätt. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Studenten har rätt att examineras på samma kursplan två år efter registrering på kurs. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. TILLGODORÄKNANDE Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen för Umeå School of Education (USE). Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

  • Giltig från: 2011 vecka 35

    Alexandersson Mikael
    Tankens kröning tillbaka mot sig själv
    Pedagogiska magasinet, nr1, s. 28-33. : 2007 :
    http://www.lararnasnyheter.se/sites/default/files/pdfarch/PM_07_01_12s27-39.pdf
    Obligatorisk

    Aspelin Jonas
    Relationer i undervisningen
    Utbildning & Demokrati, 10(3), s. 27-33 : 2001 :
    http://www.oru.se/Extern/Forskning/Forskningsmiljoer/HumUS/Utbildning_och_Demokrati/Tidskriften/2001/Nr%203_2001_pdf/Jonas%20Aspelin.pdf
    Obligatorisk

    Deutsch Morton
    Cooperation and Competition
    In Deutsch, M., Coleman, P. (eds.) The Handbook of Conflict Resolution: Theory and Practice, San Francisco, Calif., pp. 23-42 : 2006 :
    Obligatorisk

    Young People and Online Risk
    Dunkels Elza, Frånberg Gun-Marie, Hällgren Camilla
    Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap : 2011 :
    http://www.igi-global.com/viewtitle.aspx?TitleId=50690&Sender=669f0f29-2944-43e9-9c16-15cdb881364c
    Obligatorisk

    Konflikthantering i professionellt lärarskap
    Friberg Birgitta, Hakvoort Ilse
    Malmö : Gleerups : 2011 : 217 s. :
    ISBN: 91-40-67220-4 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Granström Kjell
    Språket är tankens redskap
    Pedagogiska Magasinet, nr 1, s. 34-38. : 2007 :
    http://www.lararnasnyheter.se/pedagogiska-magasinet/2007/02/13/spraket-ar-tankens-redskap
    Obligatorisk

    Professionell vägledning : med samtal som redskap
    Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
    2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 141, [3] s. :
    ISBN: 978-91-44-01537-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Pedagogiskt ledarskap : om att skapa goda relationer i klassrummet
    Zetterström Gun, Jensen Elsebeth, Løw Ole
    1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2011 : 204 s. :
    ISBN: 978-91-40-67238-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (endast för studenter: F-3, 4-6, 7-9, Gy)

    Lahdenperä Pirjo
    Interkulturellt ledarskap : förändring i mångfald
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 122 s. :
    ISBN: 978-91-44-00787-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lundström Agneta
    Lärare och konflikthantering : en undersökande studie ur ett könsperspektiv
    Umeå : Fakulteten för lärarutbildning : 2008 : 123 s. :
    ISBN: 978-91-7264-595-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Persson Bengt
    Elevers olikheter och specialpedagogisk kunskap
    2.,[rev.] uppl. : Stockholm : Liber : 2008 : 184 s. :
    ISBN: 978-91-47-08456-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Thornberg Robert
    Det sociala livet i skolan : socialpsykologi för lärare
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 302 s. :
    http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4705348o.jpg
    ISBN: 91-47-05348-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Valda delar.

    Tillhammar Sten
    Läraryrket som profession-en studie av ställningstaganden i statliga dokument 1999-2008
    Kandidatuppsats. Pedagogiska institutionen, Umeå universitet. (55 s) : 2009 :
    Obligatorisk

    Öhman Margareta
    Hissad och dissad om relationsarbete i förskolan
    Stockholmb Liber,c 2009 : Liber : 2009 : 255 s. :
    ISBN: 91-47-09366-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (endast för studenter: För)

    Nätpublikationer

    Läroplaner http://www.skolverket.se/lagar_och_regler/2.2456/nya-laroplaner-1.127079 För att främja likabehandling och förebygga diskriminering, trakasserier och kränkande behandling http://www.skolverket.se/utveckling_och_bidrag/2.1226/2.1034/2.1415/2.1420/2.1431

    Förebygga diskriminering & främja likabehandling i skolan: (handledning för arbetet med likabehandlingsplan) http://www.do.se/sv/Material/Forebygga-diskriminering-och-krankande-behandling-i-skolan/

    Referenslitteratur

    Alvestad Torgeir
    Barnehagens relasjonelle verden : - små barn som kompetente aktører i produktive forhandlinger
    Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 2010 : 248 s. :
    http://hdl.handle.net/2077/22228
    ISBN: 978-91-7346-682-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Johansen Jan-Birger
    Sosialt utviklende og laeende processer i små og større laeringsmiljøer
    Fredrikke Organ for FoU-publikasjoner, Høgskolen i Nesna, 8, pp. 2-29. : 2008 :

    Ludvigsson Ann
    Samproducerat ledarskap : hur rektorer och lärare formar ledarskap i skolans vardagsarbete
    Jönköping : School of Education and Communication, Jönköping University : 2009 : 205 s. :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hj:diva-10430
    ISBN: 978-91-628-7886-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Olikas lika värde : om arbetet mot mobbning och kränkande behandling
    Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2003 : 100 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1879
    ISBN: 91-85128-19-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    How does leadership affect student achievement? Results from a national US survey
    Seashore Louis Karen, Dretzke Beverly, Wahlstrom Kyla
    School Effectiveness and School Improvement: An International Journal of Research, Policy and Practice, 21(3), pp. 315-336. : 2001 :
    http://www.informaworld.com/smpp/260960349-33905606/content~content=a926132862~db=all

  • Giltig från: 2011 vecka 34

    Alexandersson Mikael
    Tankens kröning tillbaka mot sig själv
    Pedagogiska magasinet, nr1, s. 28-33. : 2007 :
    http://www.lararnasnyheter.se/sites/default/files/pdfarch/PM_07_01_12s27-39.pdf
    Obligatorisk

    Aspelin Jonas
    Relationer i undervisningen
    Utbildning & Demokrati, 10(3), s. 27-33 : 2001 :
    http://www.oru.se/Extern/Forskning/Forskningsmiljoer/HumUS/Utbildning_och_Demokrati/Tidskriften/2001/Nr%203_2001_pdf/Jonas%20Aspelin.pdf
    Obligatorisk

    The handbook of conflict resolution : theory and practice
    Deutsch Morton, Coleman Peter T., Marcus Eric C.
    2. ed. : San Francisco, Calif. : 2006 : xiv, 940 s. :
    ISBN: 978-0-7879-8058-0 (alk. paper)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Valda delar

    Konflikthantering i professionellt lärarskap
    Friberg Birgitta, Hakvoort Ilse
    Malmö : Gleerups : 2011 : 217 s. :
    ISBN: 91-40-67220-4 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Granström Kjell
    Språket är tankens redskap
    Pedagogiska Magasinet, nr 1, s. 34-38. : 2007 :
    http://www.lararnasnyheter.se/pedagogiska-magasinet/2007/02/13/spraket-ar-tankens-redskap
    Obligatorisk

    Professionell vägledning : med samtal som redskap
    Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
    2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 141, [3] s. :
    ISBN: 978-91-44-01537-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Pedagogiskt ledarskap : om att skapa goda relationer i klassrummet
    Zetterström Gun, Jensen Elsebeth, Løw Ole
    1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2011 : 204 s. :
    ISBN: 978-91-40-67238-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Johansen Jan-Birger
    Sosialt utviklende og laeende processer i små og større laeringsmiljøer
    Fredrikke Organ for FoU-publikasjoner, Høgskolen i Nesna, 8, pp. 2-29. : 2008 :
    Obligatorisk

    Cyberbullying: A Review of the Literature on Harassment Through the Internet and Other Electronic Means
    Kiriakidis Stavros P., Kavoura Androniki
    Family & Community Health, 33(2), pp. 82–93 : 2010 :
    Obligatorisk

    Lahdenperä Pirjo
    Interkulturellt ledarskap : förändring i mångfald
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 122 s. :
    ISBN: 978-91-44-00787-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lundström Agneta
    Lärare och konflikthantering : en undersökande studie ur ett könsperspektiv
    Umeå : Fakulteten för lärarutbildning : 2008 : 123 s. :
    ISBN: 978-91-7264-595-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Persson Bengt
    Elevers olikheter och specialpedagogisk kunskap
    2.,[rev.] uppl. : Stockholm : Liber : 2008 : 184 s. :
    ISBN: 978-91-47-08456-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    How does leadership affect student achievement? Results from a national US survey
    Seashore Louis Karen, Dretzke Beverly, Wahlstrom Kyla
    School Effectiveness and School Improvement: An International Journal of Research, Policy and Practice, 21(3), pp. 315-336. : 2001 :
    http://www.informaworld.com/smpp/260960349-33905606/content~content=a926132862~db=all
    Obligatorisk

    Thornberg Robert
    Det sociala livet i skolan : socialpsykologi för lärare
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 302 s. :
    http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4705348o.jpg
    ISBN: 91-47-05348-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Valda delar.

    Tillhammar Sten
    Läraryrket som profession-en studie av ställningstaganden i statliga dokument 1999-2008
    Kandidatuppsats. Pedagogiska institutionen, Umeå universitet. (55 s) : 2009 :
    Obligatorisk

    Nätpublikationer

    Läroplaner http://www.skolverket.se/lagar_och_regler/2.2456/nya-laroplaner-1.127079 För att främja likabehandling och förebygga diskriminering, trakasserier och kränkande behandling http://www.skolverket.se/utveckling_och_bidrag/2.1226/2.1034/2.1415/2.1420/2.1431

    Förebygga diskriminering & främja likabehandling i skolan: (handledning för arbetet med likabehandlingsplan) http://www.do.se/sv/Material/Forebygga-diskriminering-och-krankande-behandling-i-skolan/ Olikas lika värde: om arbetet mot mobbning och kränkande behandling http://www.skolverket.se/utveckling_och_bidrag/2.402/2.422/olikas-lika-varde-1.53325

    Alternativ litteratur för fritidspedagogstudenter inom Grundlärarprogrammet och Förskollärarprogrammet (ersätter motsvarande litteratur ur listan ovan för grund- och ämneslärare)

    Ludvigsson Ann
    Samproducerat ledarskap : hur rektorer och lärare formar ledarskap i skolans vardagsarbete
    Jönköping : School of Education and Communication, Jönköping University : 2009 : 205 s. :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hj:diva-10430
    ISBN: 978-91-628-7886-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Öhman Margareta
    Hissad och dissad om relationsarbete i förskolan
    Stockholmb Liber,c 2009 : Liber : 2009 : 255 s. :
    ISBN: 91-47-09366-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Alvestad Torgeir
    Barnehagens relasjonelle verden : - små barn som kompetente aktører i produktive forhandlinger
    Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 2010 : 248 s. :
    http://hdl.handle.net/2077/22228
    ISBN: 978-91-7346-682-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst