"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering, 10 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-14

Engelskt namn: Pedagogic Leadership, Social Relations and Conflict Resolution

Denna kursplan gäller: 2012-01-23 till 2017-11-26 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6PE302

Högskolepoäng: 10

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Pedagogiska institutionen, 2012-02-14

Innehåll

Kursen behandlar olika aspekter av pedagogiskt ledarskap och ledarskapets centrala roll för lärarens professionella förhållningssätt samt för elevers lärande. Det specialpedagogiska fältet introduceras där relationen pedagogik/specialpedagogik och en skola för alla bearbetas och problematiseras. Särskilt uppmärksammas lärarens betydelse för grupprocesser och gruppers utveckling i en heterogen skolkontext samt i lärares arbetslag. Bakomliggande orsaker till konflikters uppkomst och strategier för att hantera dessa bearbetas. Centrala värdegrundsfrågor inom specialpedagogik, exempelvis inkludering på individ-, grupp- och organisationsnivå, problematiseras med hjälp av aktuella teorier inom området. Integrerat med kursens innehåll behandlas och bearbetas vikten av ett adekvat bemötande av barn/elever, den egna kommunikativa kompetensen samt lärares yrkesspråk.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna: Kunskap och förståelse - redogöra för olika ledarskapsteorier samt hur det heterogena klassrummet påverkar lärandeprocess och lärares förhållningssätt - redogöra för teorier om grupprocesser och konflikter i skolkontext samt för strategier för att arbeta med dessa - redogöra för centrala teorier och begrepp inom specialpedagogik Färdighet och förmåga - diskutera betydelsen av reflektion och yrkesspråk i relation till lärares professionsutveckling och vikten av dessa vid bemötande och kommunikation med kollegor, andra yrkesföreträdare, vårdnadshavare och elever - tillämpa pedagogiskt ledarskap och konfliktlösning i gestaltande övningar - analysera lärares ledarskap i relation till det heterogena klassrummet och till specialpedagogiska perspektiv och begrepp Värderingsförmåga och förhållningssätt - reflektera över elevers förutsättningar och behov samt problematisera den sociala interaktionen mellan lärare och elever i utvecklandet av ett pedagogiskt ledarskap i enlighet med gällande styrdokument - problematisera skolors och pedagogers arbete med likabehandling, kränkning och diskriminering - reflektera över vilka faktorer som styr ledarskapet i lärmiljön

Behörighetskrav

Godkänd kurs Kunskap, undervisning och lärande 1, 10 hp (UK I), och genomgången kurs Demokrati, individ, samhälle, 10 hp (UK I).

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och tillämpningsövningar i form av rollspel. Rollspelsövningarna dokumenteras och genomförs i mindre grupper utifrån studenternas examensinriktningar. De studerande kommer att få träna kommunikation och ledarskap samt visa förhållningssätt och färdigheter med utgångspunkt i förvärvade kunskaper genom övningarna. Föreläsningar är i huvudsak introducerande och/eller av generell karaktär och riktas därför till samtliga studenter oavsett inriktning. Yrkeslärare som har annan studietakt organiseras i separata grupper. Seminarier och tillämpningsövningar kan i vissa fall genomföras i blandade grupper.

Examination

Den studerandes kunskaper examineras med stöd av digital portfolio med skriftliga, muntliga och gestaltande former. Kursens centrala kunskapsområden, pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering examineras i form av ett paper, detta för att träna och utveckla studenternas vetenskapliga skrivande. Dokumentationen av rollspelen examineras liksom studenternas individuella reflektioner utifrån dessa. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga examinerande delar är godkända och övriga obligatoriska delar genomförda. Betyget utgör examinators samlade bedömning av den studerandes examinerade resultat. För betyget väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att tydliggöra och kritiskt diskutera samband mellan enskilda frågeställningar och i kursen behandlade teorier och synsätt. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Studenten har rätt att examineras på samma kursplan två år efter registrering på kurs. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. TILLGODORÄKNANDE Tillgodoräknande av del av kurs beslutas betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen för Umeå School of Education (USE). Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

Giltig från: 2012 vecka 4

Alexandersson Mikael
Tankens kröning tillbaka mot sig själv
Pedagogiska magasinet, nr1, s. 28-33. : 2007 :
http://www.lararnasnyheter.se/sites/default/files/pdfarch/PM_07_01_12s27-39.pdf
Obligatorisk

Aspelin Jonas
Sociala relationer och pedagogiskt ansvar
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2010 : 168 s. :
ISBN: 978-91-40-66888-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Ellmin Roger
Konflikthantering i skolan : den andra baskunskapen
1. uppl. : Stockholm : Natur & kultur : 2008 : 205 s. :
ISBN: 978-91-27-41151-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Granström Kjell
Språket är tankens redskap
Pedagogiska Magasinet, nr 1, s. 34-38. : 2007 :
http://www.lararnasnyheter.se/pedagogiska-magasinet/2007/02/13/spraket-ar-tankens-redskap
Obligatorisk

Hakvoort Ilse
Bara bråk? Bygg en pyramid
Pedagogiska magasinet, nr 4, s. 40-45. : 2008 :
Obligatorisk

Professionell vägledning : med samtal som redskap
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 141, [3] s. :
ISBN: 978-91-44-01537-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lahdenperä Pirjo
Interkulturellt ledarskap : förändring i mångfald
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 122 s. :
ISBN: 978-91-44-00787-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lundström Agneta
Lärare och konflikthantering : en undersökande studie ur ett könsperspektiv
Umeå : Fakulteten för lärarutbildning : 2008 : 123 s. :
ISBN: 978-91-7264-595-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lärarens handbok : läroplaner, skollag, yrkesetiska principer, FN:s barnkonvention
8., rev. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 227 s. :
ISBN: 978-91-44-05469-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Persson Bengt
Elevers olikheter och specialpedagogisk kunskap
2.,[rev.] uppl. : Stockholm : Liber : 2008 : 184 s. :
ISBN: 978-91-47-08456-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Thornberg Robert
Det sociala livet i skolan : socialpsykologi för lärare
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 302 s. :
http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4705348o.jpg
ISBN: 91-47-05348-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.

How does leadership affect student achievement? Results from a national US survey
Seashore Louis Karen, Dretzke Beverly, Wahlstrom Kyla
School Effectiveness and School Improvement: An International Journal of Research, Policy and Practice, 21(3), pp. 315-336. : 2001 :
http://www.informaworld.com/smpp/260960349-33905606/content~content=a926132862~db=all
Obligatorisk

Riktlinjer för arbetet med likabehandlingsplaner
Skolverket :
http://www.skolverket.se/sb/d/3143
Obligatorisk

Förebygga diskriminering & främja likabehandling i skolan : (handledning för arbetet med likabehandlingsplan)
Stockholm : JämO : 2008 : 31, [1] s. :
http://www.do.se/upload/Ladda%20ner/Handledning_likabehandlingsplan08.pdfz Fulltext
Obligatorisk

Olikas lika värde : om arbetet mot mobbning och kränkande behandling.
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2003 : 100 s. :
ISBN: 91-85128-19-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Tillhammar Sten
Läraryrket som profession-en studie av ställningstaganden i statliga dokument 1999-2008
Kandidatuppsats. Pedagogiska institutionen, Umeå universitet. (55 s) : 2009 :
Obligatorisk

Alternativ litteratur för gymnasielärarstudenter (ersätter motsvarande litteratur ur listan ovan, för korta programmet).

Helldin Rolf
Specialpedagogik och sociala problem i gymnasieskolan : en granskning av skoldemokratins innebörder och kvalitet.
Lund : Studentlitteratur : 2002 : 128 s. :
ISBN: 91-44-02114-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Nylund Mattias
Framtidsvägen. Vägen till vilken framtid på gymnasieskolans yrkesprogram?
Pedagogisk forskning, 15(1), s. 33-44. : 2010 :
Obligatorisk

Johansen Jan Birger
"Du berga livet på kar´n" : mellom-menneskelige relasjoner mellom lærer og elev i dagens skole
Doktorsavhandling. Luleå tekniska universitet. : 2000 :
Obligatorisk