"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Undervisning och lärande - läroplansteori och didaktik (UVK), 7,5 hp

Engelskt namn: Teaching and Learning - Curriculum Theory and Didactics

Denna kursplan gäller: 2021-04-05 och tillsvidare

Kurskod: 6PE305

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Prefekten, 2021-04-07

Innehåll

Med utgångspunkt i läroplansteori behandlas olika perspektiv på formulering, transformering och realisering av läroplaner. Teorier om lärande, kunskap och undervisning studeras och deras inbördes relationer analyseras. Vidare introduceras centrala begrepp inom det didaktiska fältet av relevans för planering och analys av undervisning. Kunskapsteoretiska perspektiv introduceras och relateras till frågan om vetenskap och beprövad erfarenhet som grund för lärares undervisning. Begreppet lärarkompetens problematiseras liksom förhållandet mellan undervisningsteori och undervisningspraktik.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för centrala läroplansteoretiska begrepp, 
  • redogöra för och jämföra olika teorier om kunskap, lärande och undervisning, 
  • redogöra för didaktiska frågeställningar av relevans för lärares undervisningsuppdrag, 

Färdighet och förmåga

  • med utgångspunkt i läroplansteori analysera styrdokumentens och andra faktorers betydelse för didaktiska överväganden,
  • diskutera relationen mellan undervisningsvetenskap och undervisningskonst samt betydelsen av olika lärarkunskaper för elevers lärande, 

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • granska olika didaktiska inriktningar och deras konsekvenser för lärande och undervisning. 

Behörighetskrav

Kunskaper inom skolans uppdrag, undervisning och lärande 15 hp, eller motsvarande. Behörig är också den som är antagen till VAL (SFS 2011:689) eller ULV (2008:1101) vilka regleras i särskilda förordningar och där den individuella studieplanen anger när kursen ska studeras.

Undervisningens upplägg

Läroplansteoretiska och didaktiska begrepp bearbetas genom föreläsningar, litteraturstudier och seminarier. I gruppövningar problematiseras och diskuteras olika faktorers betydelse för didaktiska beslut. I seminarier och enskilda bearbetningar granskas olika didaktiska perspektiv och deras konsekvenser för elevers lärande. Genom dessa undervisningsformer tränar studenten dessutom förmågan att följa kunskapsutvecklingen inom det utbildningsvetenskapliga området, göra självständiga och kritiska bedömningar samt söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå. Undervisningsformerna utvecklar studenternas förutsättningar att bedriva yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet.

Examination

Studenten examineras genom:

  1. Muntliga seminarier i mitten och slutet av kursen (U/G)
  2. Individuell skriftlig uppgift i slutet av kursen (U/G/VG)

De muntliga seminarierna examineras som en helhet. 

Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform. Närvaro vid obligatoriska moment fordras för godkänt resultat på kursen, om inte annat anges i kurstillfällets gällande schema och studieguide.

Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.

På hel kurs ges något av betygen Underkänt (U), Godkänt (G) eller Väl godkänt (VG).

Betyg på hel kurs sätts när alla examinationer är genomförda. För betyget G på hel kurs krävs G på samtliga examinerande delar. För betyget VG på hel kurs krävs G på samtliga muntliga seminarier och VG på individuell skriftlig uppgift.

Den som erhållit betyget G på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter ordinarie provtillfälle, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av den ordinarie examinationen har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.

Övriga föreskrifter

I de fall kursen upphör att gälla eller om kursplanen genomgår större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt denna kursplan under en tid av maximalt två år från att denna kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat erbjudas.

Litteratur

  • Giltig från: 2022 vecka 25

    Allmändidaktik : vetenskap för lärare
    Hansén Sven-Erik, Forsman Liselott
    Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 383 sidor :
    ISBN: 9789144113173
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Kap 1

    Håkansson Jan
    Synligt lärande : presentation av en studie om vad som påverkar elevers studieresultat
    Stockholm : Sveriges Kommuner och Landsting, 65 s. ISBN: 978-91-7164-706-1 : 2011 :
    Obligatorisk

    Undervisning i teori och praktik : en introduktion i didaktik Visible teaching : perspectives on teaching and teaching competence
    Lindström Gunnar, Pennlert Lars-Åke
    7:e reviderade upplagan : Umeå : Fundo Förlag : [2019] : 107 sidor :
    ISBN: 9789197558495
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lärande, skola, bildning
    Lundgren Ulf P., Säljö Roger, Liberg Caroline
    5 uppl. : Natur & Kultur Akademisk : 2020 : 760 sidor :
    ISBN: 9789127827974
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: kap 7-9

    Wahlström Ninni
    Läroplansteori och didaktik
    2 uppl. : Malmö : Gleerup Utbildning AB : 2016 : 213 s. :
    ISBN: 9789140694768
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar och övriga texter kan tillkomma.

    Referenslitteratur

    Läroplan för förskolan : Lpfö 18
    Stockholm : Skolverket : 2018 : 20 sidor :
    Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789138327364
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för gymnasiet (Gy11)
    Skolverket :
    http://www.skolverket.se
    Obligatorisk

    Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr 22)
    Skolverket :
    http://www.skolverket.se
    Obligatorisk

    Didaktikens språk : om skolundervisningens mål, innehåll och form
    Nordin Andreas, Uljens Michael
    Första upplagan : Malmö : Gleerups : [2022] : 208 sidor :
    ISBN: 9789151105482
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Elevens värld : introduktion till pedagogisk psykologi
    Imsen Gunn, Retzlaff Joachim
    4., rev. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 644 s. :
    Omslagsbild
    ISBN: 91-44-00271-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Linde Göran
    Det ska ni veta! : en introduktion till läroplansteori
    Fjärde upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2021] : 187 sidor :
    ISBN: 9789144156637
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2021 vecka 14

    Building a Common Core for Learning to Teach and Connecting Professional Learning to Practice
    Ball Deborah L, Forzani Franceska M
    American Educator, 35(2), pp. 17-21, 38-39 : 2011 :
    Obligatorisk

    Allmändidaktik : vetenskap för lärare
    Hansén Sven-Erik, Forsman Liselott
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 398 s. :
    ISBN: 978-91-44-05783-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Håkansson Jan
    Synligt lärande : presentation av en studie om vad som påverkar elevers studieresultat
    Stockholm : Sveriges Kommuner och Landsting, 65 s. ISBN: 978-91-7164-706-1 : 2011 :
    Obligatorisk

    Elevens värld : introduktion till pedagogisk psykologi
    Imsen Gunn, Retzlaff Joachim
    4., rev. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 644 s. :
    Omslagsbild
    ISBN: 91-44-00271-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Kap 1-2, 7-11

    Linde Göran
    Det ska ni veta! : en introduktion till läroplansteori!
    3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 172 s. :
    ISBN: 978-91-44-08559-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Undervisning i teori och praktik : en introduktion i didaktik Visible teaching : perspectives on teaching and teaching competence
    Lindström Gunnar, Pennlert Lars-Åke
    7:e reviderade upplagan : Umeå : Fundo Förlag : [2019] : 107 sidor :
    ISBN: 9789197558495
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Pedagogisk forskning i Sverige 4(1). 1999. Hela numret
    Pedagogisk Forskning i Sverige :
    Obligatorisk

    Artiklar och övriga texter kan tillkomma.

    Referenslitteratur

    Uljens Michael
    Didaktik : teori, reflektion och praktik
    Lund : Studentlitteratur : 1997 : 267 s. :
    ISBN: 91-44-47941-7 ;
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för gymnasiet (Lgy 11)
    Skolverket :
    http://www.skolverket.se

    Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr 11)
    Skolverket : 2016 :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=2575

    Läroplan för förskolan : Lpfö 18
    Stockholm : Skolverket : 2018 : 20 sidor :
    Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789138327364
    Se Umeå UB:s söktjänst