"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Ämnesdidaktik för yrkeslärare (UVK), 10 hp

Engelskt namn: Subject Didactics for Vocational Teachers

Denna kursplan gäller: 2022-01-03 till 2023-01-01 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6PE382

Högskolepoäng: 10

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Prefekten, 2021-04-21

Innehåll

I kursen behandlas didaktiska teorier och didaktisk forskning med koppling till yrkesutbildning. I kursen behandlas också mötet mellan yrkesutbildning och arbetsliv, kommunikationens roll i yrkeslärarprofessionens olika dimensioner samt elevers lärande utifrån specialpedagogiska perspektiv. Innehållet bearbetas med utgångspunkt i styrdokument, aktuell forskning, hållbar utveckling och krav i yrkesutövningen. Dessutom presenteras de praktiska redskap som används för att kunna genomföra tillförlitliga, giltiga och ändamålsenliga bedömningar av elevers kunskaper och färdigheter, utifrån skolans styrdokument. Detta inkluderar verktyg, metoder och tillvägagångssätt för planering och konstruktion av olika typer av bedömningssituationer, främst för användning som underlag vid betygssättning.

Kursen omfattar två områden Yrkesämnesdidaktik 6 hp, och Bedömningspraktik 4 hp, som var och en bygger på och fördjupar innehållet i tidigare kurser.

Modul 1
Yrkesämnesdidaktik, 6 hp

Subject Didactics
 
I modulen förenas aktuell forskning om yrkesutbildning, didaktik, teorier om ungas och vuxnas kunskapsutveckling, samt specialpedagogiska förhållningssätt till undervisning. Yrkeslärares möjligheter att kommunicera yrkeskunnande i skilda lärsituationer och lärmiljöer behandlas och diskuteras. Särskilt fokuseras hur pedagogisk planering och yrkesämnesdidaktiska val kan göras som främjar alla elevers lärande oberoende av förutsättningar och levnadsvillkor. Betydelsen av digitala verktyg, lärresurser och läromedel i pedagogisk verksamhet uppmärksammas och värderas.

Yrkeslärares samverkan med arbetslivet aktualiseras och problematiseras, exempelvis handledarfunktionens betydelse för utbildningens kvalitet och strategier för att göra bedömningar av elevernas lärande och utveckling i arbetsplatsförlagt lärande.
 
Modul 2
Bedömningspraktik, 4 hp

Assessment Practice

I modulen fokuseras på bedömningsplanering samt på konstruktion och granskning av olika typer av provfrågor inom olika bedömningsmetoder, utifrån vetenskapliga grunder och enligt vedertagna riktlinjer. Här behandlas de verktyg som lärare kan använda för att genomföra tillförlitliga, giltiga och ändamålsenliga bedömningar av elevers kunskaper och färdigheter, utifrån skolans styrdokument.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

Modul 1
Yrkesämnesdidaktik, 6 hp

Subject Didactics

Kunskap och förståelse

  • redogöra för relevanta teorier om lärande och kunskap i relation till de kunskapsformer som kännetecknar yrkesämnet och till hur yrkeskunnandet kan kommuniceras i undervisning

Färdighet och förmåga

  • planera undervisning i det egna yrkesämnet, med utgångspunkt i styrdokument, teorier om didaktik och lärande samt forskning med koppling till yrkesutbildning
  • identifiera didaktiska utmaningar i yrkesämnet och diskutera lärares förhållningssätt och lärmiljöns betydelse för att främja alla elevers lärande

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • diskutera och problematisera betydelsen av samverkan och kommunikation mellan skola och arbetsliv, särskilt avseende det arbetsplatsförlagda lärandet och handledningsfunktionen
  • Problematisera och värdera användning av digitala verktyg och andra lärresurser i det egna ämnet, i relation till yrkesutövningen och hållbar utveckling

 
Modul 2
Bedömningspraktik, 4 hp

Assessment Practice

Kunskap och förståelse

  • Förstå hur bedömningssituationers kvalitet kan påverkas av olika faktorer

Färdighet och förmåga

  • planera för ändamålsenliga bedömningssituationer
  • utforma ändamålsenliga bedömningssituationer

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • värdera och kritiskt granska sina egna och andras planerade bedömningssituationer ur ett bedömningsteoretiskt perspektiv

Behörighetskrav

Kunskap, undervisning och lärande 1 (UVK) 10 hp, Värdegrund, etik och mångfald (UVK) 10 hp, Pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och specialpedagogik (UVK) 10 hp eller motsvarande

Undervisningens upplägg

I kursen ingår obligatoriska inslag som kräver fysisk närvaro på campus och/eller deltagande vid schemalagda digitala träffar, se vidare i kurstillfällets gällande schema och information i lärplattform. Studenternas yrkeskunnande och erfarenheter utgör utgångspunkt för kursens uppgifter och genomförande.  Undervisningen består av varierande arbetsformer där de studerande har en aktiv roll, exempelvis i workshops, gruppsamtal, seminarier, fallstudier, samt i diskussionsforum på lärplattformen.

Examination

Fysisk närvaro vid obligatoriska moment fordras för godkänt resultat på kursen, om inte annat anges i kurstillfällets gällande schema, studieguide eller motsvarande.

Kursen examineras genom följande inslag:

Modul 1
Yrkesämnesdidaktik, 6 hp

Subject Didactics

  • två skriftliga individuella hemtentamina varav en bedöms i en tvågradig skala (U/G) och en bedöms i en tregradig skala (U/G/VG).  
  • två seminarier (U/G)

Modul 2
Bedömningspraktik, 4 hp

Assessment Practice

  • en skriftlig individuell hemtentamen (U/G/VG)
  • ett seminarium (U/G)

Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform.

Fysisk närvaro och/eller deltagande vid schemalagda digitala träffar vid obligatoriska moment fordras för godkänt resultat på kursen, om inte annat anges i kurstillfällets gällande schema och information i lärplattform.

Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.

Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan väl godkänd (VG), godkänd (G) eller underkänd (U). För kursbetyget Godkänd (G) krävs att kursens samtliga moduler är bedömda som godkända (G). För kursbetyget Väl Godkänd (VG) krävs att både modul 1 och 2 är bedömda som väl godkända (VG).

För att bli godkänd på modul 1 krävs att samtliga examinerande inslag är godkända (G). För att erhålla betyget Väl godkänd (VG) på modulen, krävs att samtliga examinerande inslag är godkända (G), samt att betyget Väl godkänd (VG) har uppnåtts på den skriftliga individuella hemtentamen.  

För att bli godkänd på modul 2 krävs att båda examinerande inslagen är godkända (G). För att erhålla betyget Väl godkänd (VG) på modul 2 krävs att det examinerande seminariet är godkänt (G), samt att betyget Väl godkänd (VG) har uppnåtts på den skriftliga individuella hemtentamen.

Den som erhållit betyget godkänd (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Student, utan godkänt resultat på ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom ska ytterligare omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle.
Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i en sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.

Övriga föreskrifter

I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla.

Litteratur

Giltig från: 2022 vecka 1

Rekommenderad kurslitteratur

Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.

Yrkesdidaktikens mångfald
Fejes Andreas, Lindberg Viveca, Wärvik Gun-Britt
Stockholm : Lärarförlaget : [2017] : 275 sidor :
ISBN: 9789188149213
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Köpsén Susanne
Lära till yrkeslärare
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : 2019 : 256 sidor :
ISBN: 9789144132259
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Handledning och praktisk yrkesteori
Lauvås Per, Handal Gunnar, Nilsson Björn
3., uppdaterade uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 431 s. :
ISBN: 9789144091785
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Undervisning i teori och praktik : en introduktion i didaktik Visible teaching : perspectives on teaching and teaching competence
Lindström Gunnar, Pennlert Lars-Åke
7:e reviderade upplagan : Umeå : Fundo Förlag : [2019] : 107 sidor :
ISBN: 9789197558495
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Wedman Jonathan
Prov
1. uppl. : Stockholm : Vulkan : 2021 ISBN: 9789189335417 :
Obligatorisk

Texter tillgängliga via lärplattformen

Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.

Gustavsson S
Trepartssamtalet i APL
Ingår i:
Lärare och lärande i yrkesprogram och introduktionsprogram
Lund : Studentlitteratur : 2012 : 232 s. :
Obligatorisk

Lemar S
Samverkan för kvalitet i yrkesutbildning
Umeå universitet : 2013 :
Obligatorisk

Specialpedagogik : för mångfald i skola och samhälle
Ström K, Linnanmäki K
Ingår i:
Allmändidaktik
Lund : Studentlitteratur : [2017] : 383 sidor :
Obligatorisk
Läsanvisning: (Läsanvisning ss. 231-247)

Aspelin Jonas
Relationell specialpedagogik : i teori och praktik
Kristianstad : Kristianstad University Press : 2013 : 192 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-979422-8-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: (ss. 13-25, 27-41, 107-123, 143-162)

Diaz Patricia
Digitala verktyg för ökad klassrumskommunikation
Lärportalen. www.skolverket.se : 2016 :
Fulltext
Obligatorisk

Introduktion - didaktiska perspektiv på hållbar utveckling
Lundegård Iann, Malmberg Claes, Hasslöf Helen, Dessen Jankell Lotta, Urbas Anders
Lärportalen. www.skolverket.se : 2019 :
Fulltext
Obligatorisk

Pettersson Gerd
Inre kraft och yttre tryck : perspektiv på specialpedagogisk verksamhet i glesbygdsskolor
Umeå : Umeå universitet : 2017 : 115, [23] s. :
Fritt tillgänglig via Umeå Universitet
ISBN: 9789176016497
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: (ss. 18-30).

Vad påverkar resultaten i svensk grundskola? : kunskapsöversikt om betydelsen av olika faktorer : sammanfattande analys
Stockholm : Skolverket : 2009 : 56 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2258
ISBN: 9789185545667
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Skolverket
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram. Skolverkets allmänna råd med kommentarer
Stockholm: Skolverket : 2014 :
https://www.skolverket.se/publikationer?id=3299
Obligatorisk

Allmänna råd om betyg och betygssättning
2018 : 46 sidor :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=4000
ISBN: 9789175593326
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Söka och värdera digitala läromedel
Åkerfeldt A, Selander S
Lärportalen. www.skolverket.se : 2016 :
Fulltext
Obligatorisk