Engelskt namn: Religious Studies I
Denna kursplan gäller: 2012-01-16 till 2013-10-13 (nyare version av kursplanen finns)
Kurskod: 6RV000
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Religionsvetenskap: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för idé- och samhällsstudier
Beslutad av: humanistisk fakultetsnämnd, 2011-05-17
Kursen ger en introduktion till det religionsdidaktiska ämnesområdet samt fördjupningar i några av religionsvetenskapens olika forskningsområden. Under kursen studeras den svenska religionshistoriska utvecklingen och dagens mångreligiösa Sverige utifrån religionssociologiska och religionspedagogiska perspektiv. På kursen behandlas även grundläggande frågor inom etiken och deras förhållande till olika världsbilder och livshållningar. Vidare studeras tro och praktik i historia och nutid inom världsreligionerna hinduism och buddhism. Kursen innehåller fyra moment. Moment 3 och Moment 4 kan ges i ömvänd ordning. Moment 1 Introduktion till religionsvetenskap med didaktisk inriktning 3 hp (Introduction to Teacher Education in Studies of Religion 3 ECTS) Momentet ger grundläggande kunskaper om det religionsdidaktiska ämnesområdet samt en översikt över utbildningens innehåll, upplägg och förutsättningar. Vidare ges en översikt av religionskunskap som skolämne samt av aktuella styrdokument. Religionsvetenskap (inklusive religionsdidaktik) som forskningsområde och dess utveckling behandlas. Moment 2 Religion, individ och samhälle I 12 hp (Religion, Individual, and Society I 12 ECTS) I momentet behandlas [a] den svenska utvecklingen från religiöst enhetssamhälle till mångreligiositet; [b] det nutida, mångreligiösa Sverige mot bakgrund av avgörande förändringar i relationerna mellan individ, religion och stat; [c] skilda generationers, speciellt barns och ungas, skiftande förutsättningar för eller emot religiöst engage¬mang. Ingående teman är religiös förmedling i familj, skola och rörelse/samfund/ kyrka, sekularisering, privatisering och religiösa organisations-former. Genomgående perspektiv är genus, etnisk, social och kulturell tillhörighet, skillnad mellan barns, ungas och vuxnas lärande, religionssociologisk och religionspedagogisk teori. Momentet är en förutsättning [a] för att förstå skolans klass- och lärandemiljöer, [b] för att optimera lärandet hos elever med skilda förutsättningar, och [c] för att ge didaktiskt underlag för tillämpliga delar av ämnesinnehållet. Moment 3 Hinduism och buddhism 7,5 hp (Hinduism and Buddhism 7,5 ECTS) Momentet utgör en introduktion till hinduism och buddhism. I momentet behandlas religionernas historia, utveckling, urkunder, moral och etik samt centrala före¬ställningar och riter. Religionernas mångfald belyses och ett flertal religiösa begrepp problematiseras utifrån olika forskningsperspektiv. Inom momentet diskuteras olika sätt att tolka religiöst liv ur ett didaktiskt perspektiv. Innehållet anpassas till skolundervisningens krav på och förståelse för de olika sätt som hinduismen och buddhismen har kommit till uttryck på. Moment 4 Etik, världsbild och livshållning 7,5 hp (Ethics, Worldview, and Practice 7,5 ECTS) Momentet behandlar grundläggande frågor inom etiken och diskuterar hur etiska perspektiv relaterar till världsbilder och livshållning. Vad är etik? Hur får vi kunskap i etiska frågor? Hur påverkar olika religiösa och sekulära livshållningar etiska uppfattningar? Finns det någon allmänmänsklig etik? Vilken social och politisk roll har olika etiska teorier spelat? Dessa och andra frågor behandlas utifrån både historiska och samtida perspektiv, t.ex. genus och mångkultur. Aktuella debatter inom t.ex. bioetiken tas upp. Kursen ger didaktiskt underlag för skolans etikunder-visning och verktyg för att förhålla sig till skolan som en pluralistisk och mång-kulturell mötesplats för olika livshållningar och perspektiv.
Moment 1 Introduktion till religionsvetenskap med didaktisk inriktning 3 hp Kunskap och förståelse För godkänd kurs ska studenten kunna - redogöra för det övergripande innehållet inom det religionsdidaktiska och religionsvetenskapliga området; och - redogöra för den egna utbildningens upplägg och förutsättningar. Färdighet och förmåga För godkänd kurs ska studenten kunna - uppvisa grundläggande förståelse för skolämnet religionskunskap och för religionsvetenskap som forskningsämne med dess olika delar; samt - hantera de skilda utgångspunkter och uppdrag som skolämnet religions-kunskap och religionsvetenskapen som forskningsämne har. Värderingsförmåga och förhållningssätt För godkänd kurs ska studenten kunna - uppvisa ett förhållningssätt som vittnar om respekt och förståelse för olika sätt att leva; och - kunna uppvisa ett förhållningssätt som står i överensstämmelse med skolans krav på allsidighet och saklighet. Moment 2 Religion, individ och samhälle I 12 hp Kunskap och förståelse För godkänd kurs ska studenten kunna - beskriva den svenska utvecklingen från religiöst enhetssamhälle till dagens mångreligiösa; - redogöra för faktorer som skapat det mångreligiösa Sverige samt redogöra för religionssociologiska perspektiv på dessa faktorer; och - redogöra för individuella utvecklingslinjer såsom förutsättning för skilda åldersgruppers religiösa och icke-religiösa lärande. Färdighet och förmåga För godkänd kurs ska studenten kunna - granska och analysera teorier om relationen mellan etnisk, kulturell, social och genustillhörighet och religionstillhörighet - granska och analysera teorier om individuell religiositet, förmedling och lärande av religiöst innehåll; samt - granska och analysera didaktiska tillämpningar av kursens teman. Värderingsförmåga och förhållningssätt För godkänd kurs ska studenten kunna - värdera betydelsen av olika religiösa förhållanden (individuellt, socialt, kulturellt) för den didaktiska planeringen; och - reflektera över den egna rollen som förmedlare av ett kunskapsinnehåll om religion. Moment 3 Hinduism och buddhism 7,5 hp Kunskap och förståelse För godkänd kurs ska studenten kunna - redogöra för hinduismens och buddhismens historiska utveckling fram till idag; - redogöra för grundläggande innehåll i hinduisk och buddhistisk tro och praktik; - känna igen och problematisera centrala begrepp inom hinduismen och buddhismen; - redogöra för de centrala urkunderna för hinduism resp. buddhism; samt - redogöra för den mångfald av tolkningar som karaktäriserar modern hinduism och buddhism. Färdighet och förmåga För godkänd kurs ska studenten kunna - tillämpa grundläggande religionshistoriska begrepp vid analys av hinduism och buddhism; - visa förmåga att tolka kulturella uttryck med anknytning till hinduism och buddhism; samt - utarbeta didaktiska tillämpningar, anpassade för skolan, av kunskapsstoffet om hinduism och buddhism. Värderingsförmåga och förhållningssätt För godkänd kurs ska studenten kunna - förhålla sig sakligt kritisk till olika påståenden om religiös tro och praktik inom hinduism och buddhism; - uppvisa ett förhållningssätt, som överensstämmer med skolans krav på allsidighet och saklighet, till olika religiösa uttryck inom hinduism och buddhism; samt - reflektera över den egna rollen som kunskapsförmedlare om hinduism och buddhism. Moment 4 Etik, världsbild och livshållning 7,5 hp Kunskap och förståelse För godkänd kurs ska studenten kunna - redogöra för grundläggande etiska teorier och begrepp; - redogöra för, analysera och jämföra de viktigaste synsätten inom teologisk och filosofisk etik både historiskt och i nutiden; och - redogöra för relationerna mellan religion och etik och mellan religiösa och sekulära moraliska traditioner. Färdighet och förmåga För godkänd kurs ska studenten kunna - använda de teoretiska perspektiven för att diskutera och bedöma olika aktuella etiska synsätt och sakfrågor. Värderingsförmåga och förhållningssätt För godkänd kurs ska studenten kunna - reflektera över hur etikundervisning kan bedrivas i skolans mångkulturella miljö; och - reflektera över den egna rollen som förmedlare av etisk ämneskunskap samt främjare av elevernas etiska reflektion.
Godkänd på kurserna Kunskap, undervisning och lärande 1 (UK I), 10 hp Demokrati, individ och samhälle (UK I), 10 hp Att vara lärare (VFU I), 1, 5 hp samt genomgången kurs: Pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering (UK I), 8,5 hp eller motsvarande kurser.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, gruppövningar och/eller seminarier. Då det på kursen förekommer litteratur på engelska måste studenten kunna tillgodogöra sig litteratur på detta språk för att kunna klara av kursen.
Kunskapsredovisning sker i form av skriftliga och muntliga prov. Moment 1: examinerande uppgifter omfattande 1 hp samt PM 2 hp. Moment 2: tentamen omfattande 5 hp, PM 5 hp samt examinerande seminarier 2 hp. Moment 3: examinerande uppgifter omfattande 1,5 hp samt tentamen 6 hp. Moment 4: examinerande uppgifter omfattande 1,5 hp samt tentamen 6 hp. Tentamen och PM bedöms med betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. För betyget Väl godkänd krävs förutom väl uppnådda studieresultat särskilt god förmåga till analys och problematisering. För att erhålla betyget Väl godkänd på hela kursen krävs betyget VG på minst 70% av examinationerna. För studerande som inte godkänts vid det ordinarie provtillfället anordnas ytterligare provtillfälle efter någon tid. Den studerande har rätt att examineras på samma kursplan två år efter registrering på kurs. Den som godkänts i prov får inte genomgå förnyad prövning för högre betyg. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg. Tillgodoräknande Ansökan om tillgodoräknande görs på särskild blankett som skickas till Registrator, Umeå universitet, 901 87 Umeå.
Att undervisa om religion och vetenskap : med grund i ämnesplanen för religionskunskap
Franck Olof, Stenmark Mikael
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 159 s. :
ISBN: 978-91-44-07874-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Larsson Rune
Samtal vid brunnar : introduktion till religionspedagogikens teori och didaktik
Lund : Arcus : 2009 : 247 s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-88552-83-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Valda delar)
Nya mål? : religionsdidaktik i en tid av förändring
Lindgren Ödén Birgit, Thalén Peder
Uppsala : Swedish Science Press : 2006 : 124, [2] s. :
ISBN: 91-975446-1-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Valda delar- artiklar av Roos, Thalén och Straarup)
* Kompendium sammansatt av Institutionen för idé- och samhällsstudier. *Skolverkets hemsida ( aktuella styrdokument) Obligatorisk Artiklar
Det mångreligiösa Sverige : ett landskap i förändring
Andersson Daniel, Sander Åke
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 598 s. :
ISBN: 978-91-44-05398-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kyrka i Sverige : introduktion till svensk kyrkohistoria
Berntson Martin, Nilsson Bertil, Wejryd Cecilia
Skellefteå : Artos : 2012 : 410 s. :
ISBN: 978-91-7580-574-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Valda delar)
Frisk Liselotte
De nya religiösa rörelserna - vart tog de vägen? :b en studie av Scientologi-kyrkan, Guds Barn, Hare Krishna-rörelsen, Moon-rörelsen och Bhagwan-rörelsen och deras utveckling över tid
Nora : Nya Doxa : 2007 : 288 s. :
ISBN: 978-91-578-0502-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hartman Sven G.
Det pedagogiska kulturarvet : traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria
2., [rev] utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2012 : 397 s. :
ISBN: 978-91-27-12110-2 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Livet tillfrågas : teoretiska förutsättningar för en livsfrågeorienterad religionsundervisning
Gunnarsson Gunnar J., Grönlien Zetterqvist Kirsten, Hartman Sven G.
Stockholm : Stockholms universitet : 2009 : 139 s. :
http://ojs.sub.su.se/ojs/index.php/gem/issue/view/8
ISBN: 91-975295-6-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Larsson Rune
Samtal vid brunnar : introduktion till religionspedagogikens teori och didaktik
Lund : Arcus : 2009 : 247 s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-88552-83-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
* Kompendium sammansatt av Institutionen för idé- och samhällsstudier. Artiklar Referenslitteratur: Frisk, Liselotte (1998) Nyreligiositet i Sverige: Ett religionsvetenskapligt perspektiv. Bokförlaget Nya Doxa.
Det mångreligiösa Sverige : ett landskap i förändring
Andersson Daniel, Sander Åke
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 598 s. :
ISBN: 978-91-44-05398-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: ( Valda delar)
Broo Måns
Hinduismens heliga skrifter
Stockholm : Atlantis : 2010 : 380 s. :
ISBN: 978-91-7353-330-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Darśan : det gudomliga skådandet : en introduktion till hinduisk ikonografi
Eck Diana L., Edholm Erik af, Jackson Peter
Nora : Nya Doxa : 1996 : 91 s. :
ISBN: 91-88248-86-0 ; 155:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lopez Donald S.
Buddhist scriptures
London : Penguin : 2004 : xlix, 556 s. :
ISBN: 0-14-044758-X (pbk.) : £9.99
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar Referenslitteratur: Flood, Gavin (1996. eller senare) An Introduction to Hinduism. Cambridge University Press. ************************ Gethin, Rupert. (1998, eller senare) The Foundations of Buddhism. Oxford University Press
Etik, En antologi (2012) Institutionen för idé-och samhällsstudier, Umeå universitet. Säljes av institutionen Obligatorisk
Som dig själv : en inledning i etik.
Andersen Svend, Månsson Per Lennart
Nora : Nya Doxa : 1997 : 239, [1]s. ; 23 cm :
ISBN: 91-578-0010-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Meilaender Gilbert
Bioethics : a primer for Christians
2nd ed. : Grand Rapids, Mich. [u.a.] : Eerdmans Publ. [u.a.] : 2005. : xii, 126 p :
ISBN: 0-8028-2909-0 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Praktisk etik
Singer Peter, Josefsson Jonas
2., [rev. och utök.] uppl. : Stockholm : Thales : 2002 : 333 s. :
ISBN: 91-7235-020-2 (inb.) : 257:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Smith Christian
Moral, believing animals : human personhood and culture
New York : Oxford University Press : 2009. : vi, 164 p. :
ISBN: 978-0-19-973197-8 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar
Sindima, Harvey J. (2009). Introduction to Religious Studies. University Press of America. (Valda delar) Obligatirisk
Människor och makter 2.0 : en introduktion till religionsvetenskap
Svensson Jonas, Arvidsson Stefan
2. uppl. : Halmstad : Högskolan i Halmstad : 2010 : 1 PDF-fil (187 s. :
Högskolan i Halmstad, DiVA
ISBN: 978-91-978256-6-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar
Kompendium sammansatt av Institutionen för idé- och samhällsstudier. Skolverkets hemsida ( aktuella styrdokument) Obligatorisk
Det mångreligiösa Sverige : ett landskap i förändring
Andersson Daniel, Sander Åke
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 598 s. :
ISBN: 978-91-44-05398-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Gelfgren Stefan
Kristendom och den moderna världsbilden : norra Europa 1500-2000
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 159 s. :
ISBN: 91-44-03460-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hartman Sven G.
Hur religionsämnet formades
Ingår i:
Livstolkning och värdegrund
Linköping : Univ., Skapande vetande : 2000 : 251 s. :
Obligatorisk
Larsson Rune
Samtal vid brunnar : introduktion till religionspedagogikens teori och didaktik
Lund : Arcus : 2009 : 247 s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-88552-83-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Sveriges kyrkohistoria. 6, Romantikens och liberalismens tid
Jarlert Anders, Tegborg Lennart
Stockholm : Verbum i samarbete med Svenska kyrkans forskningsråd : 2001 : 326 s. :
ISBN: 91-526-2461-7 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Nya mål? : religionsdidaktik i en tid av förändring
Lindgren Ödén Birgit, Thalén Peder
Uppsala : Swedish Science Press : 2006 : 124, [2] s. :
ISBN: 91-975446-1-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar
Det mångreligiösa Sverige : ett landskap i förändring
Andersson Daniel, Sander Åke
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 598 s. :
ISBN: 978-91-44-05398-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: ( Obs! Valda delar)
Broo Måns
Hinduismens heliga skrifter
Stockholm : Atlantis : 2010 : 380 s. :
ISBN: 978-91-7353-330-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Darśan : det gudomliga skådandet : en introduktion till hinduisk ikonografi
Eck Diana L., Edholm Erik af, Jackson Peter
Nora : Nya Doxa : 1996 : 91 s. :
ISBN: 91-88248-86-0 ; 155:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lopez Donald S.
Buddhist scriptures
London : Penguin : 2004 : xlix, 556 s. :
ISBN: 0-14-044758-X (pbk.) : £9.99
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar
Etik, En antologi (2012) Institutionen för idé-och samhällsstudier, Umeå universitet. Säljes av institutionen Obligatorisk
Som dig själv : en inledning i etik.
Andersen Svend, Månsson Per Lennart
Nora : Nya Doxa : 1997 : 239, [1]s. ; 23 cm :
ISBN: 91-578-0010-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Meilaender Gilbert
Bioethics : a primer for Christians
2nd ed. : Grand Rapids, Mich. [u.a.] : Eerdmans Publ. [u.a.] : 2005. : xii, 126 p :
ISBN: 0-8028-2909-0 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Praktisk etik
Singer Peter, Josefsson Jonas
2., [rev. och utök.] uppl. : Stockholm : Thales : 2002 : 333 s. :
ISBN: 91-7235-020-2 (inb.) : 257:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Smith Christian
Moral, believing animals : human personhood and culture
New York : Oxford University Press : 2009. : vi, 164 p. :
ISBN: 978-0-19-973197-8 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar