"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Religionsvetenskap II: fortsättningskurs, 30 hp

Kursen är nedlagd från och med 2025-05-08

Engelskt namn: Religious Studies II: Contiunation Course

Denna kursplan gäller: 2012-01-16 till 2012-08-05 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6RV001

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Religionsvetenskap: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för idé- och samhällsstudier

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2011-04-27

Innehåll

Under kursen studeras världsreligionerna judendom, kristendom och islam, deras tro och praktik i historia och nutid. Utifrån främst religionspsykologiska tolkningsmodeller studeras även religion i en tvärkulturell kontext. Kunskaper och färdigheter i vetenskapligt skrivande introduceras. Moment 1 Judendom, kristendom och islam 15 hp (Judaism, Christianity, and Islam 15 ECTS) Under momentet studeras judendomens, kristendomens och islams utveckling i deras sociala, politiska och religiösa kontexter. Kursen innebär också en introduktion till religiösa urkunder och uppmärksamhet ägnas åt religionernas innehåll och uttrycksformer i ett historiskt, nutida och jämförande perspektiv. Kursen problematiserar ett flertal religiösa grundbegrepp och diskuterar olika sätt att tolka religiöst liv i ett didaktiskt perspektiv. Judendomens, kristendomens och islams mångfald belyses för att kunna anpassas till undervisningssituationer. Moment 2 Religion, individ och samhälle II 7,5 hp (Religion, Individual, and Society II 7,5 ECTS) Inom ramen för momentet behandlas religion i en tvärkulturell kontext med särskild betoning på den individuella religiositetens sociala och psykologiska dynamik. Momentet inleds med en introduktion i religionspsykologisk forskningshistoria, teori och metod. Med utgångspunkt i religionspsykologisk och religionssociologisk teori analyseras den moderna religiositetens uttryck på skilda håll i världen. Särskild fokus läggs på religiös fundamentalism och religiöst motiverat/legitimerat våld, med hänsyn tagen till skolans religionskunskapsundervisning. Moment 3 Akademiskt skrivande 7,5 hp (Academic Writing 7,5 ECTS) Under momentet undervisas om hur man formulerar och följer upp en vetenskaplig forskningsuppgift, samt om källhänvisningar och annan gängse formalia i akademiska uppsatser. De grundläggande kunskaperna om de formella kriterierna för akademiskt skrivande övas genom ett självständigt uppsatsarbete som diskuteras under seminarier, där också relevansen av vetenskapligt skrivande för skolans undervisningspraktik dryftas.

Förväntade studieresultat

Moment 1 Judendom, kristendom och islam 15 hp Kunskap och förståelse För godkänd kurs ska studenten kunna … - redogöra för judendomens, kristendomens och islams historiska utveckling fram till idag; - redogöra för grundläggande innehåll i judisk, kristen och muslimsk tro och praktik; - känna igen och förstå centrala begrepp inom judendomen, kristendomen och islam; - redogöra för de viktigaste vetenskapliga bedömningarna om tillkomsten och utformningen av centrala urkunder inom judendomen, kristendomen och islam; - översiktligt redogöra för innehållet och de centrala tankegångarna i de abrahamitiska religionernas urkunder; samt - redogöra för den mångfald av tolkningar som karaktäriserar modern judendom, kristendom respektive islam. Färdighet och förmåga För godkänd kurs ska studenten kunna … - tillämpa grundläggande religionshistoriska begrepp vid analys av judendom, kristendom och islam; - visa förmåga att tolka kulturella uttryck med anknytning till judendom, kristendom och islam; - visa prov på en grundläggande förmåga att kritiskt analysera och tolka texter ur de abrahamitiska religionernas kanon; samt - utarbeta didaktiska tillämpningar, anpassade för skolan, av kunskapsstoffet om de abrahamitiska religionerna. Värderingsförmåga och förhållningssätt För godkänd kurs ska studenten kunna … - förhålla sig sakligt kritisk till olika påståenden om religiös tro och praktik inom de tre abrahamitiska religionerna; - uppvisa ett förhållningssätt, som överensstämmer med skolans krav på allsidighet och saklighet, till olika religiösa uttryck inom de abrahamitiska traditionerna; samt - reflektera över den egna rollen som kunskapsförmedlare om judendom, kristendom och islam. Moment 2 Religion, individ och samhälle II 7,5hp Kunskap och förståelse För godkänd kurs ska studenten kunna … - redogöra för religionspsykologins forskningsområde med särskilt fokus på teori och metod; och - beskriva och problematisera sambanden mellan religion, fundamentalism och religiöst motiverat/legitimerat våld. Färdighet och förmåga För godkänd kurs ska studenten kunna … - tillämpa religionspsykologisk och religionssociologisk teori vid analys av individens religiositet i ett tvärkulturellt sammanhang; och - tillämpa religionspsykologisk och religionssociologisk teori vid analys av fundamentalism och religiöst motiverat/legitimerat våld. Värderingsförmåga och förhållningssätt För godkänd kurs ska studenten kunna … - kritiskt analysera religionspsykologiska och religionssociologiska tolkningar och förklaringar av individens religiositet; - kritiskt analysera religionspsykologiska och religionssociologiska tolkningar och förklaringar av fundamentalism, våld och religiöst motiverat/legitimerat våld; och - uppvisa ett förhållningssätt till individens religiositet, fundamentalism och religiöst motiverat/legitimerat våld som överensstämmer med skolans krav på allsidighet och saklighet. Moment 3 Akademiskt skrivande 7,5 hp Kunskap och förståelse För godkänd kurs ska studenten kunna … - uppvisa kunskap om gängse formalia för akademiska uppsatser; - uppvisa grundläggande kunskap om gängse regler vid formulerandet av vetenskapliga frågeställningar; samt - visa förståelse för relevansen av källhänvisningar och annan gängse formalia i akademiskt skrivande. Färdighet och förmåga För godkänd kurs ska studenten kunna … - självständigt formulera och följa upp en forskningsuppgift; - tillämpa gängse formalia i en akademisk uppsats; samt - förstå relevansen av färdigheter i akademiskt skrivande för den didaktiska praktiken. Värderingsförmåga och förhållningssätt För godkänd kurs ska studenten kunna … - kritiskt granska och värdera formalia i en vetenskaplig text; samt - förhålla sig vetenskapligt till en forskningsfråga och presentationen av densamma.

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs Religionsvetenskap I 30 hp.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, gruppövningar och/eller seminarier. Då det på kursen förekommer litteratur på engelska måste studenten kunna tillgodogöra sig litteratur på detta språk för att kunna klara av kursen.

Examination

Kunskapsredovisning sker i form av skriftliga och/eller muntliga prov. Proven bedöms med betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. För betyget Väl godkänd krävs förutom väl uppnådda studieresultat särskilt god förmåga till analys och problematisering. För att erhålla betyget Väl godkänd på hela kursen krävs betyget Väl godkänd på sammanlagt minst 75 % av kursens moment. För studerande som inte godkänts vid det ordinarie provtillfället anordnas ytterligare provtillfälle efter någon tid. Den studerande har rätt att examineras på samma kursplan två år efter registrering på kurs. Den som godkänts i prov får inte genomgå förnyad prövning för högre betyg. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg. Tillgodoräknande Ansökan om tillgodoräknande görs på särskild blankett som skickas till Registrator, Umeå universitet, 901 87 Umeå.

Litteratur

Giltig från: 2012 vecka 35

OBS! Kurslitteraturen kan komma att revideras fram till en månad innan kursstart.

Moment 1

Gud och det utvalda folket : inledning till Gamla Testamentet
Eriksson LarsOlov, Viberg Åke
Stockholm : Verbum : 2009 : 240 s. :
ISBN: 978-91-526-3077-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Esposito John L.
Islam : den raka vägen
2., [rev. och uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur AB : 2011 : 398 s. :
ISBN: 978-91-44-07117-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Fazlhashemi Mohammad
Vems islam - De kontrastrika muslimerna
3. uppl. : Norstedts : 2012 : 320 s. :
ISBN: 978-91-1-304642-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Judendomen : kultur, historia, tradition.
Groth Bente, Brogren Margareta
Stockholm : Natur och kultur, 2002 (Borås : 344, [1]s. : ill. :
ISBN: 91-27-07389-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Jesus och de första kristna : inledning till Nya testamentet
Mitternacht Dieter, Runesson Anders
Stockholm : Verbum : 2007 : 527 s. :
ISBN: 978-91-526-4721-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Islamologi : studiet av en religion
Otterbeck Jonas, Stenberg Leif
Stockholm : Carlsson : 2012 : 281 s. :
ISBN: 978-91-7331-494-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Bernström Mohammed Knut
Koranens budskap : med kommentarer och noter
Stockholm : Proprius : 2002 : xii, [2],1166, [1] s. :
ISBN: 91-7118-899-1 : 112:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: eller Internetresurs: Koranensbudskap www.koranensbudskap.se

Bibeln : Bibelkommissionens översättning : noter, parallellhänvisningar, uppslagsdel
Stockholm : Verbum : 2004 : 1992 s. :
ISBN: 91-526-9921-8 (hårdbd, röd)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Denna upplaga eller motsvarande.

Artiklar

Moment 2

Den religiösa människan, 3:e utgåvan
Geels Antoon, Wikström Owe
3. uppl. : Natur & Kultur : 2012 : 465 s. :
ISBN: 978-91-27-13268-9 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lindgren Tomas
Fundamentalism och helig terror : religionspsykologi för vår tid
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 271 s. :
ISBN: 978-91-44-05392-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Tremlin Todd
Minds and gods : the cognitive foundations of religion
Oxford : Oxford University Press : 2006 : xvii, 222 s. :
ISBN: 0-19-530534-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar och kompendier

Moment 3

Forskning och skrivande : konsten att skriva enkelt och effektivt.
Booth Wayne C., Colomb Gregory G., Williams Joseph M., Nilsson Björn
Lund : Studentlitteratur, 2004 (Lund : 288 s. :
ISBN: 91-44-03227-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Ytterligare litteratur tillkommer som väljs i samråd med lärare.

Notera att det kan finnas paperback och e-böcker tillgängliga.