"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Religionsvetenskap II: fortsättningskurs, 30 hp

Kursen är nedlagd från och med 2025-05-08

Engelskt namn: Religious Studies II: Contiunation Course

Denna kursplan gäller: 2015-07-20 till 2016-07-24 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6RV001

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Religionsvetenskap: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för idé- och samhällsstudier

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2011-04-27

Reviderad av: Prefekten för Institutionen för idé- och samhällsstudier, 2015-04-27

Innehåll

Under kursen studeras världsreligionerna judendom, kristendom och islam, deras tro och praktik i historia och nutid. Grundläggande frågor inom etiken behandlas och hur etiska perspektiv relaterar till världsbilder och livshållning diskuteras. Kunskaper och färdigheter i vetenskapligt skrivande introduceras.

Moment 1        Judendom, kristendom och islam 15 hp (Judaism,
Christianity, and Islam 15 ECTS)

Under momentet studeras judendomens, kristendomens och islams utveckling i deras sociala, politiska och religiösa kontexter. Kursen innebär också en introduktion till religiösa urkunder och uppmärksamhet ägnas åt religionernas innehåll och uttrycksformer i ett historiskt, nutida och jämförande perspektiv. Kursen problematiserar ett flertal religiösa grundbegrepp och diskuterar olika sätt att tolka religiöst liv i ett didaktiskt perspektiv. Judendomens, kristendomens och islams mångfald belyses för att kunna anpassas till undervisningssituationer.

Moment 2         Etik, världsbild och livshållning 7,5 hp (Ethics,
Worldview, and Practice 7,5 ECTS)

Momentet behandlar grundläggande frågor inom etiken och diskuterar hur etiska perspektiv relaterar till världsbilder och livshållning. Vad är etik? Hur får vi kunskap i etiska frågor? Hur påverkar olika religiösa och sekulära livshållningar etiska uppfattningar? Finns det någon allmänmänsklig etik? Vilken social och politisk roll har olika etiska teorier spelat? Dessa och andra frågor behandlas utifrån både historiska och samtida perspektiv, t.ex. genus och mångkultur. Aktuella debatter inom t.ex. bioetiken tas upp. Kursen ger didaktiskt underlag för skolans etikundervisning och verktyg för att förhålla sig till skolan som en pluralistisk och mångkulturell mötesplats för olika livshållningar och perspektiv.

Moment 3    Akademiskt skrivande 7,5 hp (Academic Writing
7,5 ECTS)

Under momentet undervisas om hur man formulerar och följer upp en vetenskaplig forskningsuppgift, samt om källhänvisningar och annan gängse formalia i akademiska uppsatser. De grundläggande kunskaperna om de formella kriterierna för akademiskt skrivande övas genom ett självständigt uppsatsarbete som diskuteras under seminarier, där också relevansen av vetenskapligt skrivande för skolans undervisningspraktik dryftas.

 

Förväntade studieresultat

Moment 1    Judendom, kristendom och islam 15 hp
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna …
-      redogöra för judendomens, kristendomens och islams historiska utveckling
fram till idag;
-      redogöra för grundläggande innehåll i judisk, kristen och muslimsk tro och praktik;
-      känna igen och förstå centrala begrepp inom judendomen, kristendomen och islam;
-      redogöra för de viktigaste vetenskapliga bedömningarna om tillkomsten och utformningen av centrala urkunder inom judendomen, kristendomen och islam;
-      översiktligt redogöra för innehållet och de centrala tankegångarna i de abrahamitiska religionernas urkunder; samt
-      redogöra för den mångfald av tolkningar som karaktäriserar modern judendom, kristendom respektive islam.
-    uppvisa en grundläggande kunskap om hur tänkande och handlande inom de studerade religionerna påverkar synen på vad som utgör manligt och kvinnligt och hur sådana synsätt diskuteras, ifrågasätts och upprätthålls.

Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna …
-      tillämpa grundläggande religionshistoriska begrepp vid analys av judendom, kristendom och islam;
-      visa förmåga att tolka kulturella uttryck med anknytning till judendom, kristendom och islam;
-      visa prov på en grundläggande förmåga att kritiskt analysera och tolka texter ur de abrahamitiska religionernas kanon; samt
-       utarbeta didaktiska tillämpningar, anpassade för skolan, av kunskapsstoffet om de abrahamitiska religionerna.   

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna …
-    förhålla sig sakligt kritisk till olika påståenden om religiös tro och praktik inom de tre abrahamitiska religionerna;
-    uppvisa ett förhållningssätt, som överensstämmer med skolans krav på allsidighet och saklighet, till olika religiösa uttryck inom de abrahamitiska traditionerna; samt
-    reflektera över den egna rollen som kunskapsförmedlare om judendom, kristendom och islam.

Moment 2    Etik, världsbild och livshållning 7,5hp
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna …
-    redogöra för grundläggande etiska teorier och begrepp;
-    redogöra för, analysera och jämföra de viktigaste synsätten inom teologisk och
-    filosofisk etik både historiskt och i nutiden; och
-    redogöra för relationerna mellan religion och etik och mellan religiösa och sekulära
moraliska traditioner.

Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna …
-    använda de teoretiska perspektiven för att diskutera och bedöma olika aktuella etiska synsätt och sakfrågor.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna …
-    reflektera över hur etikundervisning kan bedrivas i skolans mångkulturella miljö; och
-    reflektera över den egna rollen som förmedlare av etisk ämneskunskap samt främjare av elevernas etiska reflektion.

Moment 3        Akademiskt skrivande 7,5 hp
Kunskap och förståelse

För godkänd kurs ska studenten kunna …
-    uppvisa kunskap om gängse formalia för akademiska uppsatser;
-    uppvisa grundläggande kunskap om gängse regler vid formulerandet av vetenskapliga frågeställningar; samt
-    visa förståelse för relevansen av källhänvisningar och annan gängse formalia i akademiskt skrivande.

Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna …
-    självständigt formulera och följa upp en forskningsuppgift;
-    tillämpa gängse formalia i en akademisk uppsats; samt
-    förstå relevansen av färdigheter i akademiskt skrivande för den didaktiska praktiken.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna …
-    kritiskt granska och värdera formalia i en vetenskaplig text; samt
-    förhålla sig vetenskapligt till en forskningsfråga och presentationen av den-samma.

 

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs Godkänd på kursen UK I och minst 75% godkänt på kursen religionsvetenskap I.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, gruppövningar och/eller seminarier. Då det på kursen förekommer litteratur på engelska måste studenten kunna tillgodogöra sig litteratur på detta språk för att kunna klara av kursen.

 

Examination

Kunskapsredovisning sker i form av skriftliga och/eller muntliga prov.

Moment 1
kristendomens rötter och utveckling 6 hp tentamen samt examinerande uppgifter om 1.5 hp.
judendom och islam 6 hp tentamen samt examinerande uppgifter om 1.5 hp.  
Moment 2
Etik, världsbild och livshållning tentamen 6 hp samt examinerande uppgifter om 1.5 hp.
Moment 3
Akademiskt skrivande, uppsats omfattande 6 hp samt examinerande uppgifter om 1.5 hp.

Varje moment examineras för sig. Detta sker genom examinerande uppgifter omfattande 1,5 hp samt tentamen eller uppsats 6 hp per moment. Examinerade uppgifter bedöms med betygsgraderna Godkänd, Underkänd. Tentamen samt uppsats bedöms med betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd, Underkänd.
För att erhålla Väl godkänd på hela kursen krävs betyget Väl godkänd på minst tre fjärdedelar av de delar som bedöms med betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd, Underkänd samt Godkänd på övriga delar.
För studerande som inte godkänts vid det ordinarie provtillfället anordnas ytterligare provtillfälle efter någon tid. Den studerande har rätt att examineras på samma kursplan två år efter registrering på kurs. Den som godkänts i prov får inte genomgå förnyad prövning för högre betyg. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet. Se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/  

 

Litteratur

Giltig från: 2015 vecka 30

Gällande styrdokument för grund-och gymnasieskola ingår i alla moment.

Moment 1

Koranens budskap: tolkning från arabiskan av Mohammed Knut Bergstöm
Stockholm: propius förlag. : 2002 :
Obligatorisk

Bibeln : Bibelkommissionens översättning : noter, parallellhänvisningar, uppslagsdel
Stockholm : Verbum : 2004 : 1992 s. :
ISBN: 91-526-9921-8 (hårdbd, röd)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: eller motsvarande utgåva

Esposito John L.
Islam : den raka vägen
2., [rev. och uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur AB : 2011 : 398 s. :
ISBN: 978-91-44-07117-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Judendomen : kultur, historia, tradition.
Groth Bente, Brogren Margareta
Stockholm : Natur och kultur, 2002 (Borås : 344, [1]s. : ill. :
ISBN: 91-27-07389-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Jesus och de första kristna : inledning till Nya testamentet
Mitternacht Dieter, Runesson Anders
Stockholm : Verbum : 2007 : 527 s. :
ISBN: 978-91-526-4721-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kristendomen : en historisk introduktion
Rasmussen Tarald, Thomassen Einar, Beskow Per
Skellefteå : Artos : 2007 : 416 s. :
ISBN: 978-91-7580-336-4 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar och kompendium

Moment 2

Som dig själv : en inledning i etik.
Andersen Svend, Månsson Per Lennart
Nora : Nya Doxa : 1997 : 239, [1]s. ; 23 cm :
ISBN: 91-578-0010-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Meilaender Gilbert
Bioethics : a primer for Christians
3rd ed. : Grand Rapids, Mich. : W.B. Eerdmans Pub. Co. : c2013. : 133 p. :
ISBN: 978-0-8028-6770-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Praktisk etik
Singer Peter, Josefsson Jonas
2., [rev. och utök.] uppl. : Stockholm : Thales : 2002 : 333 s. :
ISBN: 91-7235-020-2 (inb.) : 257:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Nussbaum Martha C
Känslans skärpa tankens inlevelse, essäer om etik och politik
Stockholm: Symposion : 2000 :
Obligatorisk
Läsanvisning: (valda delar) eller Nussbaum, Martha C,Love's Knowledge, Oxford: Oxford University Press. Tillgänglig elektroniskt via UB:s hemsida: http://site.ebrary.com/lib/UMEAUB/docDetail.action?docID=10471761 (valda delar)

Rätt och fel : introduktion till moralfilosofi
Rachels James, Rachels Stuart, Sjösten Lisa
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 231 s. :
ISBN: 978-91-44-05927-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar)

Religion och etik. En antologi
Institutionen för idé- och samhällsstudier : 2013 :
Obligatorisk
Läsanvisning: (valda delar) Säljes av institutionen

Artiklar

Moment 3

Att skriva en bra uppsats
Rienecker Lotte, Stray Jörgensen Peter, Hedelund Lis
3., omarb. uppl. : Lund : Liber : 2014 : 349 s. :
ISBN: 9789147111510
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kvalitativ metod och vetenskapsteori
Starrin Bengt, Svensson Per-Gunnar (red.)
Lund : Studentlitteratur : 1994 : 211 s. :
ISBN: 91-44-39861-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar