"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Islam i skolan 2 - Migration, globalisering och fundamentalism, 7,5 hp

Engelskt namn: Islam in Religious Education 2 - Migration, Globalization and Fundamentalism

Denna kursplan gäller: 2017-07-24 till 2017-07-30 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6RV016

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Religionsvetenskap: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för idé- och samhällsstudier

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2016-11-08

Innehåll

Under kursen studeras hur islam praktiseras av samtida muslimer. Genom att belysa globaliseringens påverkan framkommer hur islam diskuteras och praktiseras av unga muslimer i Sverige idag. Det teoretiska utgångspunkterna i globaliseringsprocesser visar hur det går till när islam blir ett ”objekt” med tydliga gränser. Detta sker genom sätten som både muslimer och icke-muslimer konstruerar och framställer islam. Kursen analyserar de olika positionerna i den samtida inom-muslimska debatten och hur denna påverkas av hur icke-muslimer framställer islam. Genom kursens fokus i islamundervisningen i skolan ger kursen verktyg att hantera islams samtida mångfald och att kunna undervisa om islam i skolan i relation till frågor om pluralism, tolerans, mänskliga rättigheter, demokrati, våld- och ickevåld.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska studenten kunna
Kunskap och förståelse

  • redogöra för huvudsakliga frågor och dispyter i den samtida inom-muslimska debatten;
  • känna igen och förstå centrala islamiska begrepp och hur de diskuteras och används av samtida muslimer och icke-muslimer;
  • känna till olika slags muslimska traditioner (nationella och transnationella) och hur dessa påverkas av globalisering och modernitet;
  • redogöra för den mångfald av tolkningar som karaktäriserar modern islam;
  • känna igen och analysera hur samtida muslimska idéer och praktiker påverkar vad som anses manligt och kvinnligt liksom attityder till sexualitet.

Färdighet och förmåga

  • anpassa ett religionsvetenskapligt synsätt, på islam och muslimsk tro och praktik, till skolundervisningen; beträffande frågor som rör demokrati, mänskliga rättigheter, pluralism och tolerans;
  • visa färdighet att utarbeta didaktiska tillämpningar anpassade utifrån kursplaner och skolans värdegrund, som visar på mångfalden inom samtida islam och muslimsk tro och praktik;
  • känna till de huvudsakliga samtida politiska och religiösa idéströmningarna med anknytning till islam och att kunna anpassa kunskapsstoffet till undervisning i skolan;
  • känna till muslimska tolkningar om våld och ickevåld samt idéer om den religiösa lagstiftningens funktion och ställning i stat och statsbygge, samt att kunna anpassa kunskapsstoffet till undervisning i skolan.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • förhålla sig sakligt kritisk i allmänhet till olika slags, muslimska och icke-muslimska, påståenden om islam och muslimsk tro och praktik;
  • värdera den egna sakkunskapens roll i klassrumssituationen i synnerhet och förhålla sig sakligt kritiskt till muslimska och icke-muslimska elevers påståenden om islam och muslimsk tro och praktik;
  • uppvisa ett förhållningssätt som överensstämmer med skolans krav på allsidighet och saklighet till olika uttryck för islam och muslimsk tro och praktik;
  • förhålla sig sakligt till muslimska och icke-muslimska elevers diskussion om vad som utgör islam och idéer om hur muslimer anses, eller anses ska, bete sig och tro.

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs Fil.kand. examen med minst 45 hp i religionsvetenskap, alternativt en lärarexamen mot gymnasieskolan med religion som huvudämne.

 

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, gruppövningar och seminarier. Då det på kursen förekommer litteratur på engelska måste studenten kunna tillgodogöra sig litteratur på detta språk för att kunna klara av kursen.

Examination

Examinationen på kursen delas upp i olika delar. Examinationen består av deltagande i seminarier och inlämningsuppgifter om 3 hp samt tentamen om 4,5 hp.
Examinerade uppgifter bedöms med betygsgraderna Godkänd, Underkänd. Tentamen bedöms med betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd, Underkänd. För att erhålla Väl godkänd på hela kursen krävs betyget Väl godkänd på minst tre fjärdedelar av de delar som bedöms med betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd, Underkänd samt Godkänd på övriga delar.

För studerande som inte godkänts vid det ordinarie provtillfället anordnas ytterligare provtillfälle. Den studerande har rätt att examineras på samma kursplan två år efter registrering på kurs. Den som godkänts i prov får inte genomgå förnyad prövning för högre betyg. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg.

Tillgodoräknande
Studenten kan ansöka om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.