"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Religionsvetenskap 3, med kandidatuppsats, 30 hp

Engelskt namn: Religious Studies 3

Denna kursplan gäller: 2018-10-01 till 2019-08-25 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6RV023

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Religionsvetenskap: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för idé- och samhällsstudier

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2018-09-12

Innehåll

Kursen behandlar interaktionen mellan religion, individ och samhälle. Kursen breddar och fördjupar tidigare tillägnade kunskaper i religionsvetenskap och lägger särskild tyngdpunkt på etik inom några världsreligioner.

Moment 1 Metod och teori 7,5hp
Momentet problematiserar och diskuterar religionsvetenskap som ämne. Inom momentets ramar presenteras grundläggande metoder och teori liksom vetenskapsteori. Vidare diskuteras strategier för att säkerställa undervisningens vetenskapliga bas.

Moment 2 Religion och etik 7,5 hp
Momentet behandlar etik inom religionerna hinduism, buddhism, judendom, kristendom och islam. Inom momentet kommer religionernas teoretiska och praktiska perspektiv på etik behandlas samt hur detta kan behandlas i grund- och / eller gymnasieskolans klassrum.

Moment 3 Kandidatuppsats 15 hp
I momentet behandlas hur man kan analysera och presentera en, för läraryrket relevant, religionsvetenskaplig frågeställning. Detta sker genom ett självständigt uppsatsarbete omfattande 15 hp.

 

Förväntade studieresultat

Moment 1 Metod och Teori
För godkänd kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse
• redogöra för några grundläggande vetenskapliga förhållningssätt, metoder och teorier.

Färdighet och förmåga
• kritiskt analysera teoriers och metoders relevans för specifika frågeställningar;
• tillämpa vetenskapliga teorier vid analys av specifika exempel;
• kunna utforma diskussionsfrågor och leda fördjupade diskussioner kring olika teorier och metoder;

Värderingsförmåga och förhållningssätt
• analysera den egna utgångspunkten och förförståelsen av sambanden mellan metod, teori och resultat.
• kritiskt analysera teoriers och metoders lämplighet för specifika frågeställningar vad gäller resultatens giltighet;
• kunna muntligt såväl som skriftligt förhålla sig kritiskt till såväl egna som andras argument, slutsatser och ställningstaganden,
• analysera och diskutera betydelsen av förståelse för metod och teori för lärare i grund och gymnasieskolan.
• analysera och diskutera betydelsen av ett vetenskapligt förhållningssätt i undervisning.

Moment 2 Religion och etik
För godkänd kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse
• redogöra för grundläggande etiska teorier inom judendom, kristendom, islam, hinduism och buddhism;
• beskriva och förklara olika sätt att se på etiska frågor inom judendom, kristendom, islam, hinduism och buddhism;
• självständigt ge en utförlig beskrivning och en grundlig analys av ett par centrala frågeställningar i relation till världsreligionernas etik.

Färdighet och förmåga
• utifrån ett vetenskapligt kritiskt förhållningssätt skriftligt och muntligt kunna analysera hur grundläggande begrepp, centrala teorier och dogmer brukas inom dessa religiösa traditioner vad gäller etiska frågor.
• tillämpa olika historie- och religionsvetenskapliga perspektiv och källkritik vid analys av dessa religiösa traditioners syn på etik;
• analysera förhållningssätt till specifika etiska frågor inom judendom, kristendom, islam, hinduism och buddhism;
• presentera analyser, kritik och förslag till lösningar på etiska problem i tal och skrift till olika målgrupper.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
• kritiskt granska, värdera och diskutera kursinnehåll och kurslitteratur utifrån, bland annat, ett genusperspektiv;
• skilja mellan inomreligiös och vetenskaplig terminologi;
• uppvisa ett källkritiskt förhållningssätt till de olika källkategorierna som behandlas under momentet;
• reflektera över relevansen av kunskap om dessa religiösa traditioners etik, i synnerhet med hänsyn till samhällets behov.


Moment 3 Kandidatuppsats
För godkänd kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse
• visa förtrogenhet med de metodiska och teoretiska problem som aktualiseras under en forskningsprocess;
• hantera vedertagen formalia vid akademiskt skrivande.

Färdighet och förmåga
• uppvisa förmåga att självständigt formulera och lösa en forskningsuppgift;
• uppvisa förmåga att självständigt söka källmaterial; samt
• analysera och presentera en för läraryrket relevant religionsvetenskaplig frågeställning i form av en uppsats.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
• uppvisa ett källkritiskt förhållningssätt till de olika källkategorierna som används i ett specifikt religionsvetenskapligt forskningsarbete;
• konstruktivt kritiskt granska sitt eget och andras vetenskapliga skrivande.

 

Behörighetskrav

Religionsvetenskap 2, med godkänt resultat på 22.5 hp, eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, gruppövningar och/eller seminarier. Då det på kursen förekommer litteratur på engelska måste studenten kunna tillgodogöra sig litteratur på detta språk för att kunna klara av kursen.

Examination

Kunskapsredovisning sker i form av skriftliga och muntliga prov. De skriftliga proven bedöms med betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. De muntliga delarna bedöms med betygsgraderna Godkänd och Underkänd.

För att erhålla betyget Väl godkänd på hela kursen krävs betyget Väl godkänd på sammanlagt minst 20 hp av examinationerna. Student som erhållit godkänt betyg för ej genomgå förnyat prov.

Moment 1 Metod och teori
5 hp PM
2,5 hp muntliga presentationer och analyser av didaktiska tillämpningar.

Moment 2 Religion och etik
5 hp PM
2,5 hp muntliga presentationer och analyser av didaktiska tillämpningar.

Moment 3 Kandidatuppsats
Uppsats 15 hp (här ingår opponering och seminariedeltagande).

För de studerande som inte godkänts vid det ordinarie provtillfället anordnas ett omprov inom två månader efter ordinarie provtillfälle, samt ytterligare ett inom ett år, så kallat uppsamlingsprov. För prov som genomförs under maj och juni månad erbjuds första omprovet inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.

I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.

En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av en kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om detta ställs till Humanistiska fakultetsnämnden.

 

Litteratur

  • Giltig från: 2019 vecka 4

    Moment 1

    Människovetenskaperna : problem och traditioner i humanioras vetenskapsteori
    Kjørup Søren, Torhell Sven-Erik
    2., [rev. och uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 381 s. :
    Omslagsbild
    ISBN: 978-91-44-05412-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Handbok i kvalitativa metoder
    Ahrne Göran, Svensson Peter
    2. uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 275 s. :
    ISBN: 9789147112241
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Den kvalitativa forskningsintervjun
    Kvale Steinar, Brinkmann Svend, Torhell Sven-Erik
    3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 412 s. :
    ISBN: 9789144101675
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Artiklar tillkommer

    Referenslitteratur Moment 1

    Ejlertsson Göran
    Enkäten i praktiken : en handbok i enkätmetodik
    3. [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 163 s. :
    ISBN: 9789144101637
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Wibeck Victoria
    Fokusgrupper : om fokuserade gruppintervjuer som undersökningsmetod
    2., uppdaterade och utök. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 178 s. :
    ISBN: 978-91-44-05856-6
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Moment 2

    Etical issues in six religious traditions
    Lawton Clive, Morgan Peggy
    Edinburgh University Press, Edinburgh : 2007 :
    Obligatorisk

    Artiklar tillkommer

    Moment 3

    Att skriva en bra uppsats
    Rienecker , Jørgensen
    Liber: Malmö. : 2009 :
    Obligatorisk

    Akademiskt skrivande : en skrivhandledning
    Øyen Simen Andersen, Solheim Birger
    1. uppl. : Malmö : Gleerups Utbildning : 2015 : 99 s. :
    ISBN: 9789140687999
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar tillkommer Övrig litteratur väljs i samråd med lärare

  • Giltig från: 2019 vecka 1

    Moment 1

    Människovetenskaperna : problem och traditioner i humanioras vetenskapsteori
    Kjørup Søren, Torhell Sven-Erik
    2., [rev. och uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 381 s. :
    Omslagsbild
    ISBN: 978-91-44-05412-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Artiklar tillkommer

    Referenslitteratur Moment 1

    Handbok i kvalitativa metoder
    Ahrne Göran, Svensson Peter
    2. uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 275 s. :
    ISBN: 9789147112241
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Ejlertsson Göran
    Enkäten i praktiken : en handbok i enkätmetodik
    3. [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 163 s. :
    ISBN: 9789144101637
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Den kvalitativa forskningsintervjun
    Kvale Steinar, Brinkmann Svend, Torhell Sven-Erik
    3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 412 s. :
    ISBN: 9789144101675
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Wibeck Victoria
    Fokusgrupper : om fokuserade gruppintervjuer som undersökningsmetod
    2., uppdaterade och utök. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 178 s. :
    ISBN: 978-91-44-05856-6
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Moment 2

    Etical issues in six religious traditions
    Lawton Clive, Morgan Peggy
    Edinburgh University Press, Edinburgh : 2007 :
    Obligatorisk

    Artiklar tillkommer

    Moment 3

    Att skriva en bra uppsats
    Rienecker , Jørgensen
    Liber: Malmö. : 2009 :
    Obligatorisk

    Akademiskt skrivande : en skrivhandledning
    Øyen Simen Andersen, Solheim Birger
    1. uppl. : Malmö : Gleerups Utbildning : 2015 : 99 s. :
    ISBN: 9789140687999
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar tillkommer Övrig litteratur väljs i samråd med lärare