Engelskt namn: Spanish A3 with an Introduction to the Teaching of Spanish
Denna kursplan gäller: 2010-08-30 till 2010-09-05 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2013-01-07
Kursplan för kurser med start mellan 2012-09-03 och 2013-01-06
Kursplan för kurser med start mellan 2010-09-06 och 2012-09-02
Kursplan för kurser med start mellan 2010-08-30 och 2010-09-05
Kurskod: 6SA004
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Spanska: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier
Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2007-05-18
Reviderad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2009-10-02
Muntlig och skriftlig produktion, kontrastiv grammatik, allmän och spansk fonetik, Spaniens och Spanskamerikas realia, modern spansk och latinamerikansk skönlitteratur samt språkinlärning och språkundervisning. Kursen omfattar följande moment: Moment 1: Skriftlig språkfärdighet Moment 2: Muntlig språkfärdighet Moment 3: Spanskspråkig litteratur Moment 4: Spaniens och Latinamerikas realia Moment 5: Aprender y enseñar el español Innehållet i de olika momenten beskrivs närmare under 5. Undervisningens uppläggning.
För godkänd kurs ska den studerande: - kunna beskriva de spanska språkljuden och spansk prosodi samt kunna tillämpa dessa kunskaper på ett sådant sätt att missförstånd ej uppstår; - kunna urskilja de huvudsakliga skillnaderna mellan de spanska och svenska språkljuden samt tolka och tillämpa grundläggande fonetisk transkription; - kunna identifiera den allmänna grammatikens centrala begrepp och terminologi; - kunna uppvisa en fördjupad kunskap om centrala morfologiska, syntaktiska och idiomatiska drag i spanska i förhållande till gymnasieskolans steg 3. - kunna urskilja och tillämpa ett antal viktiga morfologiska och syntaktiska skillnader mellan spanska och svenska; - kunna uppvisa en muntlig färdighet med relativt hög korrekthet; - kunna visa på grundläggande kunskaper inom spansk och spanskamerikansk historia, geografi och samhällsförhållanden; - kunna genomföra en strukturell analys på de lästa texterna på spanska; - kunna uppvisa grundläggande kunskaper om språkdidaktisk forskning om lärande och språkutveckling i grund- och gymnasieskolan; - kunna värdera det regelverk som styr språkundervisningen i grundskola och gymnasieskola (styrdokumenten); - kunna analysera visst undervisningsmaterial som förekommer i spanskundervisning i grund- och gymnasieskolan.
Spanska steg 3 (Områdesbehörighet 2 med ett eller flera undantag) eller Univ. Spanska, kvalifikationskurs eller motsvarande.
Undervisning ges i form av föreläsningar, lektioner och gruppövningar samt handledning i samband med verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Närvaro är obligatorisk i de moment som ej har avslutande skriftligt prov. Detta innebär att den studerande är skyldig att närvara om ej särskilda skäl för frånvaro föreligger. Vid sådan frånvaro skall den studerande själv kontakta undervisande lärare för instruktioner. Studerande som ej deltagit i föreskriven undervisning åläggs normalt kompletterande redovisning I en kurs, Spanskspråkig litteratur, krävs såväl aktiv närvaro som deltagande i avslutande skriftligt prov. I alla moment ingår träning av språkfärdigheten. Vid läsning av texter, även de skönlitterära, bör även språket beaktas genom att ordförråd, fraseologi och grammatiska strukturer kontinuerligt noteras. Moment 1. Skriftlig språkfärdighet, 6 högskolepoäng Innehåll Utifrån ett kontrastivt perspektiv studeras den spanska grammatikens huvuddrag. De inhämtade kunskaperna tillämpas i form av grammatik- och översättningsövningar samt i övningar i fri skriftlig produktion. Samtidigt övas vokabulär, fraseologi, idiomatiska uttryck, synonymik och stilistik. Undervisning Lektioner i grammatik och enklare översättning. Examination Skriftligt prov i vokabulär, grammatik och översättning (6 hp). Moment 2. Muntlig språkfärdighet, 7,5 högskolepoäng Innehåll Utifrån ett kontrastivt perspektiv studeras allmänna fonetiska grundbegrepp med särskild inriktning mot den spanska fonetikens begreppsfält. Dessa kunskaper tillämpas genom riktade uttalsövningar. Vidare ingår såväl konversations- som hörförståelseövningar. Undervisning Undervisningen består av a) föreläsningar i allmän och spansk fonetik b) gruppvisa och individuella övningar i uttal och intonation samt hörförståelse c) gruppövningar i konversation och hörförståelse Examination Examinationen utgörs av a) skriftligt prov i allmän och spansk fonetik (3 hp); b) individuellt muntligt prov i uttal och intonation (1,5 hp); c) fortlöpande examination av konversation och hörförståelse: obligatorisk närvaro och aktivt deltagande i konversationsövningarna (3 hp). Moment 3. Spanskspråkig litteratur, 6 högskolepoäng Innehåll Utifrån ett litteraturvetenskapligt perspektiv studeras ett antal representativa verk från den moderna spanskspråkiga litteraturen. I någon mån behandlas även motsvarande litteraturhistoriska epoker/genrer. Undervisning Lektioner med genomgång av de i kursen ingående prosaverken och presentation av några viktiga spanskspråkiga författare. Gruppövningar i litterär text, vilka genomförs på spanska. Examination Skriftligt prov på de lästa prosaverken och den behandlade litteraturhistorien; provet kan, efter överenskommelse mellan lärare och studerande, bytas ut mot fortlöpande examination, examinatorier, vilka förutsätter obligatorisk närvaro och aktivt deltagande såväl vid lektionerna kring litterär text som i diskussionerna av de lästa verken (6 hp). Moment 4. Spaniens och Latinamerikas realia, 7,5 högskolepoäng Innehåll Utifrån ett historiskt perspektiv studeras dagens geografiska och kulturella situation i de spanskspråkiga länderna. Undervisning Föreläsningar och gruppövningar. Examination Examinationen utgörs av a) ett skriftligt prov i Spaniens realia (3 hp); b) ett skriftligt prov i Latinamerikas realia (4,5 hp). Moment 5. Aprender y enseñar el español, 3 högskolepoäng Innehåll Studier av viss språkdidaktisk forskning om lärande och språkutveckling i grund- och gymnasieskolan samt det regelverk som styr språkundervisningen i grundskola och gymnasieskola (styrdokumenten). Analys av visst undervisningsmaterial som förekommer i spanskundervisning i grund- och gymnasieskolan. VFU är en obligatorisk del av kursen som är skolförlagd och omfattar heltidsstudier. Studenten skall under vfu-perioden följa läraren i hans/hennes uppgifter. Den studerande planerar tillsammans med examinerande universitetslärare samt lokal lärarutbildare den verksamhetsförlagda perioden så att alla ingående moment, t.ex. auskultation, egen undervisning, deltagande i seminarier och övrigt lärararbete samt vfu-uppgifter, sammantaget utgör heltidsstudier. Undervisning Seminarieövningar i nära anslutning till de verksamhetsförlagda delarna. Examination Fortlöpande examination av den lästa litteraturen samt bedömning av skriftlig rapport på 3-5 sidor där vunna erfarenheter från den verksamhetsförlagda delen analyseras.
Varje prov bedöms med något av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänd på delkursen Aprender y enseñar el español läggs särskild vikt vid den studerandes förmåga att analysera innehållet i den verksamhetsförlagda delen ur ett språkdidaktiskt perspektiv. Den som godkänts i prov får inte undergå förnyad prövning för högre betyg. För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått Väl godkänd på tillsammans lägst 15 högskolepoäng i vilka skall ingå provet i grammatik, vokabulär och översättning För studerande som underkänts i prov anordnas ytterligare provtillfälle efter någon tid. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar mot det. Begäran om detta lämnas till ansvarig fakultetsnämnd. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Tillgodoräknande Ansökan om tillgodoräknande görs på särskild blankett och ställs till berörd fakultetsnämnd. Blanketten skickas till Umeå Universitet, Registraturen, 901 87 Umeå. Prövning görs alltid individuellt. Regler för tillgodoräknande återfinns i Tillgodoräknandeordning vid Umeå Universitet (Dnr 545-3317-02)
Alvar, Manuel & Miró, Aurora. 1983. Diccionario de siglas y abreviaturas. Madrid: Alhambra. Collins Spanish Dictionary. 1992. London: Collins. Norstedts svensk-spanska ordbok. Senaste upplagan. Stockholm: Norstedts Norstedts spansk-svenska ordbok. Senaste upplagan. Stockholm: Norstedts VOX Diccionario para la enseñanza de la lengua española. Senaste upplagan. Alcalá de Henares: Biblograf Norstedts spanska idiombok. Senaste upplagan. Stockholm: Norstedts. Pequeño Larousse ilustrado. Senaste upplagan. Madrid: Larousse.
Falk, Johan, Fant, Lars & Merila, Urpo. Kurs i spansk grammatik, Övningshäfte till kurs i spansk grammatik + facit (tillhandahålls av institutionen). Fält, Gunnar. 2000. Spansk grammatik för universitet och högskolor. Lund: Studentlitteratur.
Falk, Johan, Sjölin, Kerstin & Lerate, Luis. 1994. Modern spansk grammatik. Stockholm: Almqvist & Wiksell. Jonsson, Catrine. Allmän grammatik (kompendium som tillhandahålls av institutionen). Olsson, Hugo. 1999. Språket så fungerar det: lärobok i allmän grammatik och lingvistik. Stockholm: Almqvist & Wiksell. Xuriguera, Joan Baptista. 1989. Los verbos conjugados. Barcelona: Editorial Claret. Clave, Diccionario de uso del español actual. 1996. Madrid: Ediciones SM. Diccionario panhispánico de dudas (Real Academia Española, Asociación de Academias de la Lengua Española). 2006. Madrid: S.L. För den som inte har svenska som modersmål rekommenderas: Ballardini, Kerstin, Stjärnlöf, Sune & Wiberg, Åke. 1986. Svensk grammatik: svensk grammatik på svenska. Stockholm: Natur och kultur.
Aronsson, Berit. 2007. Sammanfattande kompendium i spansk fonetik. (Tillhandahålls av Institutionen). Engstrand, Olle. 2007. Fonetik light. Lund: Studentlitteratur Esquivel, María Denis. Hablemos. Kompendium (Tillhandahålls av institutionen) Quilis, Antonio. 1997. Principios de fonología y fonética españolas. Madrid: Arco Libros.
Allende, Isabel. 2002. La ciudad de las Bestias. Montena: Serie Infinita. Esquivel, Laura. 1994. Como agua para chocolate. Barcelona: Mondadori. Etxebarría, Lucía. 1999. Amor, curiosidad, prozac y dudas. Barcelona: Plaza & Janés. Jonsson, Catrine. 2009. Övningskompendium i litterär text (tillhandahålls av institutionen) Rivas, Manuel. 2004. ¿Qué me quieres, amor?. Madrid: Santillana Ediciones Generales, S.L. Sepúlveda. Luis. 1997. Historia de la gaviota y del gato que le enseñó a volar. Madrid:Colección Andanzas,Tusquets Ed.
Correa, Pedro. 1987. Historia de la Literatura Española. Madrid: EDi-6 S.A. Villar Raso, Manuel. 1987. Historia de la Literatura Hispanoamericana. Madrid: EDi-6 S.A.
Álvarez-Solar, Maria C. & Fonseca, Elisabeth (eds.). 2006. Sociedad y cultura en América Latin. Bergen: Fagbokforlaget. Esquivel, María & Gamboa, José. Textkompendium om Latinamerikas realia (tillhandahålls av institutionen). Jonsson, Catrine. Textkompendium om Spaniens realia (tillhandahålls av institutionen) Lerate, Luis. Historia de España (tillhandahålls av institutionen).
Atlas enciclopédico, Países de América. 1994. Madrid: Everest. Berezán, Eduardo. 2005 Nya vindar över Latinamerika. 2005. Stockholm: Utrikespolitiska institutet. Bongcam, Carlos. 1992. Latinoamérica 500 años. Spånga: Círculo de estudios latinoamericanos. Gustavsson, Thomas. 2001. Spanien Sol och skugga. Stockholm: Carlsson Bokförlag. Lindqvist, Herman. 1991. Historien om Spanien. Stockholm: Norstedts. Masoliver, Joaquín. 1995. América Latina. Fredriksberg: Samfundslitteratur. Mörner, Magnus. 1969. Latinamerikas historia. Stockholm: Natur & Kultur. Soledad, Miguel. 1997. España historia, literatura y arte, Lund: Studentlitteratur. Söhrman, Ingmar: Aspectos de España (video som utlånas av institutionen). Vázquez, Germán & Martínez Díaz, Nelson. 1998. Historia de América Latina. Madrid: SGEL
Ferm, Rolf & Malmberg, Per (red.). 2001. Språkboken. (Skolverket). Stockholm: Liber. (Valda delar läses). Läroplaner, kursplaner och betygskriterier för grundskolan och gymnasiet, spanska (kompendium som tillhandahålls av institutionen).