Engelskt namn: Civics
Denna kursplan gäller: 2011-09-05 till 2012-11-18 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2013-12-16
Kursplan för kurser med start mellan 2013-06-10 och 2013-12-15
Kursplan för kurser med start mellan 2012-11-19 och 2013-06-09
Kursplan för kurser med start mellan 2011-09-05 och 2012-11-18
Kursplan för kurser med start mellan 2010-09-06 och 2011-09-04
Kursplan för kurser med start mellan 2010-08-30 och 2010-09-05
Kurskod: 6SH000
Högskolepoäng: 60
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Statsvetenskapliga institutionen
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-04
Reviderad av: Lena Forsberg, 2011-06-16
Moment 1. Samhällsekonomins grunder, 15 hp The foundations of national public economy Momentet behandlar marknadsmekanismen och prisbildningsprocessen liksom olika marknadsformer och den makroekonomiska modellen. Samhällsutvecklingen idag och under föregående tidsperioder analyseras där såväl de historiska som de ekonomiska teorierna behandlas. Didaktiska frågor med anknytning till momentets innehåll behandlas. Moment 2. Demokrati och samhälle, 15 hp Democracy and society Momentet behandlar de olika former och innehåll som vägleds av demokratibegreppet i moderna politiska system. Sverige står i fokus, men den metodologiska betoningen på systemanalys, komparation och policyanalys medger även att ett urval andra länder samt EU problematiseras. Den historiska och idéhistoriska bakgrunden till hur modern demokrati utformats analyseras. Didaktiska frågor med anknytning till momentets innehåll behandlas. Moment 3. Sociala frågor, 15 hp Social items Momentet behandlar olika sociala frågor och dess historiska utveckling samt dess kopplingar till den vetenskapliga och politiska sfären och till människors vardagsbetingelser. Ett urval av historiska och nutida samhällsproblem och debatter relaterade till välfärdsstat, medborgerliga villkor och social stratifiering behandlas. Didaktiska frågor med anknytning till momentets innehåll behandlas. Moment 4. Verksamhetsförlagd utbildning och samhällsdidaktik, 15 hp School-based studies and the teaching and learning of social sciences Studenten introduceras i samhällskunskapsämnets historik och karaktär och olika perspektiv på ämnet presenteras. Med hjälp av didaktiska verktyg behandlas transformeringen av samhällsvetenskaplig kunskap till samhällskunskap som skolämne. Momentet behandlar planering av undervisning och frågor om innehåll och metoder. I momentet ingår 8 veckor VFU (verksamhetsförlagd utbildning)
Moment 1. För godkänt moment skall den studerande kunna: - i stora drag kunna beskriva utvecklingen av den svenska ekonomin från mitten av 1800-talet och framåt. - förstå hur den ekonomiska utvecklingen i Sverige påverkats av olika politiska, sociala, ideologiska och ekonomiska förhållanden nationellt och internationellt. - kunna redogöra för några mikro- och makroekonomiska teorier. - analysera statistiska data och applicera relevanta ekonomiska teorier på olika ekonomiska samhällsproblem idag. Moment 2. För godkänt moment skall den studerande kunna: - applicera relevanta ämnesteoretiska teorier och begrepp på politiska problem och spörsmål i samhällsdebatten, såväl i nationellt som jämförande perspektiv. - begripliggöra de metodologiska grunderna i politisk systemanalys, komparation samt policyanalys. - utifrån olika aspekter av politiska system kritiskt granska och analysera förutsättningarna för svensk politik. - redogöra för historiska och idehistoriska rötter till centrala politiska begrepp som demokrati, mänskliga rättigheter och politisk ideologi Moment 3. För godkänt moment skall den studerande kunna: - ge exempel på vad som kommit att betecknas som den sociala frågan och beskriva dess politisering och vetenskapliggörande. - muntligt och skriftligt redogöra för några grundläggande sociologiska förklaringsmodeller till samhällets sociala organisering - i skriftlig akademisk framställning kunna särskilja olika ståndpunkter och redogöra för dessa i aktuell samhällsdebatt och forskning. Moment 4. För godkänt moment skall den studerande kunna: - formulera mål för undervisningen i samhällskunskap utifrån gällande styrdokument och elevernas förkunskaper samt motivera att val av innehåll och metod är relevanta för att nå målen. - utifrån relevanta ämneskunskaper begripliggöra lärostoffet för eleverna och leda lärandet. -genomföra undervisning som involverar eleverna i behandlingen av innehållet. - analysera egen och andras undervisning med hjälp av olika didaktiska begrepp och modeller.
Ma B, Nk A, Sh A (områdesbehörighet 16 med ett eller flera undantag)
Moment 1-3 Undervisningen sker i form av föreläsningar och obligatoriska seminarier. Moment 4. Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och obligatoriska metodövningar. I momentet ingår VFU. Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) är en obligatorisk del av momentet som är skolförlagd och innebär att studenten aktivt deltar i lärarens arbetsdag, och under handledning planerar och genomför egen undervisning. För att påbörja moment 4 krävs att den studerande har godkänt på minst 30 hp av kursen.
Moment 1-3 Examination sker genom seminariedeltagande som kräver individuella och/eller gruppvisa förberedelser samt skriftliga examinationsuppgifter. Moment 4: Den studerandes kunskaper och färdigheter prövas under VFU genom observation och samtal kring planering och genomförande av undervisning, samt skriftlig rapport. Examination sker efter samtal med lokal lärarutbildare. För betyget väl godkänt läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att skapa stimulerande lärandesituationer samt förmåga att analysera sin undervisning utifrån skilda perspektiv. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t.ex. vara då kursen har genomgått grundläggande vetenskapliga förändringar. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 11b §). Begäran om byte av examinator görs hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning. TILLGODORÄKNANDE Tillgodoräknande av moment/delar av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen för Umeå School of Education (USE). Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA.
Varje moment avslutas med utvärdering.
Genusperspektiv på nationalekonomi
Boschini Anne D., Jonung Christina, Persson Inga
Stockholm : Högskoleverket i samarbete med Nationella sekretariatet för genusforskning : 2005 : 84 s. :
http://www.genus.gu.se/publikation/nationalekonomi.pdf
ISBN: 91-85027-37-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Grundläggande nationalekonomi
Dobson Stephen, Palfreman Susan, Theander Christina
1. uppl. : Malmö : Liber ekonomi : 2002 : 382 s. :
ISBN: 91-47-06364-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Inledning
Hedenborg Susanna, Morell Mats
Ingår i:
Sverige - en social och ekonomisk historia
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 432 s. : sid. 13-28 :
Obligatorisk
Pålsson Syll Lars
De ekonomiska teoriernas historia
4., [utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 536 s. :
ISBN: 978-91-44-04890-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Till ovanstående kommer även material att tillhandahållas av ansvarig lärare.
Den svenska politiken : struktur, processer och resultat
Bäck Henry, Larsson Torbjörn
2:a uppl. : Malmö : Liber : 2008 : 383 s. :
http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4707655o.jpg
ISBN: 91-47-07655-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Comparative Government and Politics: An Introduction
Hague Rod, Harrop Martin
8:e uppl : Basingstoke : Palgrave Macmillan : 2010 :
Obligatorisk
Policyprocessen
Hill Michael J.q (Michael James), Winqvist Tore
1. uppl. : Malmö : Liber : 2007 : 308 s. :
http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4708642o.jpg
ISBN: 978-91-47-08642-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolpolitik : från riksdagshuset till klassrummet
Jarl Maria, Rönnberg Linda
Stockholm : Liber : 2010 :
ISBN: 978-91-47-09076-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Liedman Sven-Eric
Från Platon till kriget mot terrorismen : de politiska idéernas historia
14., [omarb.] uppl. : Stockholm : Bonnier : 2005 : 343, [1] s. :
ISBN: 91-0-010788-3 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Moderna kommuner
Montin Stig, Wikström Jonny
3. uppl. : Malmö : Liber : 2007 : 232 s. :
http://www.liber.se/productimage/large/4707461o.jpg
ISBN: 978-91-47-08646-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Strzelewicz Willy
De mänskliga rättigheternas historia : från den amerikanska oavhängighetsförklaringen till våra dagar
[Ny utg.] : Stockholm : Ordfront : 2001 : 342, [1] s. :
ISBN: 91-7324-806-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Till ovanstående kommer även material att tillhandahållas av ansvarig lärare.
Det sociala landskapet : en sociologisk beskrivning av Sverige från 1950-talet till början av 2000-talet.
Ahrne Göran, Roman Christine, Franzén Mats
Göteborg : Korpen : 2003 : 350, [1]s. :
ISBN: 91-7374-407-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Bergenheim Åsa
Brottet, offret och förövaren : vetenskapens och det svenska rättsväsendets syn på sexuella övergrepp mot kvinnor och barn 1850-2000
Stockholm : Carlsson : cop. 2005 : 479 s. :
ISBN: 91-7203-713-X (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: kap 13, ss 407-422
Carbin Maria
Mellan tystnad och tal : flickor och hedersvåld i svensk offentlig politik. Studies in politics. (valda delar)
Stockholm : Statsvetenskapliga institutionen : 2010 : 209 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-38375u urn:nbn:se:su:diva-38375
ISBN: 978-91-7447-037-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lagom mycket kriminalitet
Christie Nils, Hasselström Maria
Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 215, [1] s. :
ISBN: 91-27-10897-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ekström Simon
Last och lust i våldtäktsmål : Stockholm 1946-1950
Obligatorisk
Läsanvisning: ss 145-165
Gavanas Anna
"De onämnbara. Jämlikhet, "svenskhet" och privata husåhållstjänster i pigdebattens Sverige"
Obligatorisk
Läsanvisning: I: Arbetslivets (o)synliga murar. SOU 2006.
Isaksson Emma
Kvinnokamp : synen på underordning och motstånd i den nya kvinnorörelsen
Stockholm : Atlas : 2007 : 396 s. :
urn:nbn:se:su:diva-6656
ISBN: 978-91-7389-178-3 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: ss 77-98
Johansson Håkan
Socialpolitiska klassiker
1. uppl. : Malmö : Liber : 2008 : 236 s. :
ISBN: 91-47-07740-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lindgren Simon
Sociologi 2.0 : samhällsteori och samtidskultur
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2007 : 239 s. :
ISBN: 978-91-40-65082-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Magnusson Eva
Hon, han och hemmet : genuspsykologiska perspektiv på vardagslivet i nordiska barnfamiljer
Stockholm : Natur och kultur : 2006 : 285, [1] s. :
ISBN: 91-27-11249-7 (inb.) och 978-91-27-11249-0 (inb)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Skola i normer"
Martinsson Lena, Reimers Eva
Malmö : Gleerups : 2008 :
Obligatorisk
Mendel-Enk Stephan
Med uppenbar känsla för stil : [ett reportage om manlighet]
Stockholm : Atlas : 2004 : 128 s. :
ISBN: 91-7389-144-4 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kris i befolkningsfrågan
Myrdal Alva, Myrdal Gunnar
Omtr. : Nora : Nya Doxa : 1997 : 332 s. ; 22 cm :
ISBN: 91-578-0033-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: kap 8 ss 286-325 (40 s)
Nilsson Roddy
Kontroll, makt och omsorg : sociala problem och socialpolitik i Sverige 1780-1940
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 345, [7] s. :
ISBN: 91-44-01353-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Interkulturellt samspel i skolan
Stier Jonas, Sandström Kjellin Margareta
Lund : Studentlitteratur : 2009 : 157 s. :
ISBN: 978-91-44-05593-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Trygg och arbetsskygg? Inställning till arbete i ett internationellt perspektiv : Stockholm: Socialförsäkringsutredningen, 2005
http://www.sou.gov.se/socialforsakring/skriftserie.htm
Obligatorisk
Vad är arbetslinjen?
Stockholm : Socialförsäkringsutredningen : 2005 : 70 s. :
http://www.sou.gov.se/socialforsakring/dokument/skrift_nr_4.pdfz Fulltext
ISBN: 91-631-7496-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Wisselgren Per
Det sociala reportaget : journalistik, litteratur eller vetenskap?
Obligatorisk
Läsanvisning: ss 81-102 (22 s)
Att utveckla elevers tänkande : en teoretisk praktika för samhällsorienterande ämnen
Lindqvist Stellan, Hyltegren Gunnar
Senaste upplagan : Stockholm : Almqvist & Wiksell :
Undervisning i teori och praktik : en introduktion i didaktik
Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
3. uppl. : Umeå : Fundo : cop. 2006 : 73 s. :
ISBN: 91-975584-1-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Till ovanstående kommer även material att tillhandahållas av ansvarig lärare, artiklar kan dessutom tillkomma.
Att göra tänkande synligt : en bok om begreppsbaserad undervisning
Arevik Sten, Hartzell Ove
Stockholmb HLS förlag : HLS förlag :b Förlagssystem [distributör] : 2007 : 251 s. :
ISBN: 978-91-7656-631-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Att utveckla elevers tänkande : en teoretisk praktika för samhällsorienterande ämnen
Lindqvist Stellan, Hyltegren Gunnar
Senaste upplagan : Stockholm : Almqvist & Wiksell :
Obligatorisk
Undervisning i teori och praktik : en introduktion i didaktik
Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
3. uppl. : Umeå : Fundo : cop. 2006 : 73 s. :
ISBN: 91-975584-1-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Vernersson Folke
Undervisa om samhället : didaktiska modeller och läraruppfattningar
Lund : Studentlitteratur : 1999 : 362 s. :
ISBN: 91-44-01014-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Till ovanstående kommer även material att tillhandahållas av ansvarig lärare, artiklar kan dessutom tillkomma.