Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Detta p.g.a. skyddsåtgärder vid cyberattacken den 2 maj. Läs hur du byter lösenord.
Kursen bygger vidare på kunskaper från UK I och UK II och syftet med kursen är att knyta ihop utbildningens olika delar. Initialt förmedlas kunskaper om och förståelse för skoljuridik. Frågor som diskuteras är bland andra vad en rektor får berätta för sina kollegor om en elevs hemförhållanden och huruvida en rektor får besluta att låta genomsöka en elevs skåp på basis av rykten om att eleven skulle ha drogproblem. De rättsområden som personer som arbetar inom skolan bör ha kunskaper om gås igenom: förvaltningsrätt, offentlighet och sekretess, familjerätt, straffrätt, skadeståndsrätt, upphovsrätt samt viss arbets- och processrätt. Kursen behandlar därefter utvärdering och utvecklingsarbete/skolutveckling och diskuterar lärarskapet genom bland annat utvärdering av portfolio samt skapandet av presentationsportfolio.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs ska den studerande avseende kunskap och förståelse kunna:
- uppvisa kunskaper om och förståelse för skoljuridiska spörsmål
- uppvisa kunskaper om olika former av utvärdering samt utvecklingsarbete/skolutveckling
För godkänd kurs ska den studerande avseende färdighet och förmåga kunna:
- kunna skapa en presentationsportfolio
För godkänd kurs ska den studerande avseende värderingsförmåga och förhållningssätt kunna:
- kunna reflektera över sitt eget lärande och sina egna erfarenheter i form av en individuell utvecklingsplan
Behörighetskrav
För ämneslärare 7-9: UK I, Samhällskunskap 1,2, VFU II, UK II, VFU III samt genomgången Examensarbete.
För ämneslärare gymnasiet: UK I, Samhällskunskap 1,2,3, VFU II, UK II, VFU III samt genomgången Examensarbete.
Undervisningens upplägg
Undervisningen består av föreläsningar, obligatoriska seminarier, skrivuppgifter samt eget arbete med Portfolio och individuell utvecklingsplan.
Examination
Examinationen sker i olika steg under kursens gång. Momentet om skoljuridik examineras genom en individuell inlämningsuppgift och deltagande i obligatoriska seminarier. Momentet om utvärdering och utvecklingsarbete/skolutveckling examineras genom deltagande i obligatoriska seminarier. Studenterna examineras också på den individuella utvecklingsplanen. Examinationen grundas på studenternas samlade erfarenheter av utbildningens teoretiska och praktiska inslag.
Betyg på kurs sätts först när alla prov har inlämnats och alla obligatoriska moment är avklarade. Betygsskalan består av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG). För betyget väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att föra samman olika innehållsliga delar till helhetsperspektiv och relatera detta till lärares vetenskapliga och professionella förhållningssätt. Välgrundade tolkningar och kritisk analys är centrala.
Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med en annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i en sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
Studerande som underkänts vid ett provtillfälle har möjlighet att delta i förnyat prov vid totalt minst 5 provtillfällen. En student har rätt att begära att få byta examinator efter två underkända prov på moment eller delar av kurs. Studierektor kontaktas i sådana fall. Tentamen baserad på denna kursplan kan garanteras under två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen för Umeå School of Education (USE). Blankett för tillgogoräknande www.umu.se/blankett/SA
Övriga föreskrifter
Generella lärarkompetenser
Under din studietid ska du ha utvecklat;
Kunskap och förståelse
-Kunskap om skolväsendets organisation och styrning
Färdighet och förmåga
-Kommunikativ förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
-Förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över erfarenheter och forskning till utvecklingen av yrkesverksamheten och kunskaper
-Förmåga att planera, genomföra, utvärdera och utveckla den pedagogiska verksamheten liksom den egna kompetensen
Specifika lärarkompetenser i kursen
Under denna kurs kommer du att utveckla kompetens inom
Kunskap och förståelse
- skoljuridiska spörsmål
- utvecklingsarbete/skolutveckling
Färdighet och förmåga
- förmågan att skapa en presentationsportfolio
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- fältet reflektion över det egna lärandet och de egna erfarenheterna i form av en individuell utvecklingsplan
Litteratur
Giltig från:
2011 vecka 15
Kulturnavigering i skolan Arvastson Gösta, Ehn Billy 1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2007 : 174 s. : ISBN: 9789140661081 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Skoljuridik Boström Viola, Lundmark Kjell Malmö : Liber : 2009 : 368 s. : ISBN: 978-91-47-09427-1 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Christensen Tom Organisationsteori för offentlig sektor Malmö : Liber : 2005 : Obligatorisk
Bedömning i och av skolan : praktik, principer, politik Folke-Fichtelius Maria, Lundahl Christian 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur AB : 2010 : 318 s. : ISBN: 978-91-44-05681-4 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Struktur, kultur, ledarskap - förutsättningar för framgångsrika skolor Höög Jonas, Johansson Olof Studentlitteratur, Lund : 2010 : Obligatorisk
Mänsklig kvalitetsutveckling Lagrosen S, Lagrosen Y Studentlitteratur, Malmö : 2009 : Obligatorisk
Vedung Evert Utvärdering i politik och förvaltning 3., [omarb. och uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 315 s. : ISBN: 978-91-44-00174-6 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Övrig litteratur
OECD: Förbättrat skolledarskap, volym 1: Politik och praktik, Skolverket 2009, Går att hämta hem på: Startsida/Utveckling & bidrag/Ledning/Rektorsprogrammet/Förbättrat skolledarskap (OECD)
Dagsaktuella rapporter från Skolinspektionen och Skolverket (ca 500 sidor)
Läroplaner
Skollag