"False"
Hoppa direkt till innehållet

Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Detta p.g.a. skyddsåtgärder vid cyberattacken den 2 maj. Läs hur du byter lösenord.

printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Slöjd i samhällsperspektiv, trä och metall, 15 hp

Engelskt namn: Sloyd in Society, Wood and Metal Work

Denna kursplan gäller: 2007-08-20 och tillsvidare

Kurskod: 6SL003

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-11

Innehåll

Kursen innehåller studier om slöjden i samhället och samhället i slöjden. Företeelser i den egna skolan och närsamhället identifieras och analyseras som utgångspunkt för skapande arbete i slöjd. En digital utställning som presenterar slöjden i ett sammanhang produceras. Lokala planer i slöjd utarbetas och utifrån uppställda mål och kriterier behandlas bedömning och värdering av process och produkt i slöjdarbeten. Verksamhetsförlagd utbildning ingår.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande: • kunna reflektera över slöjden och slöjdämnets funktioner i samhället och vilka samhälleliga behov som tillgodoses genom slöjdundervisning • kunna motivera och genomföra valda slöjdarbeten • kunna utarbeta lokal planer i slöjd utifrån gällande styrdokument • kunna självständigt lägga upp och genomföra undervisningsmoment i slöjd • kunna utforma kriterier för bedömning samt kunna genomföra bedömning och värdering av elevers arbete i slöjd

Behörighetskrav

Univ: Slöjd kultur och estetik, trä och metall, 15 hp, eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, workshops, individuellt arbete samt gruppkonferens via digital konferensplattform. I kursen tillämpas problemorienterat arbetssätt. Utvärdering genomförs kontinuerligt under kursens gång och efter slutförd kurs. Obligatorisk närvaro vid sammankomsterna. VFU sker vid av VFU-enheten anvisad skolenhet eller inom egen verifierad slöjdlärartjänst. Utrustning Den studerande skall ha tillgång till viss utrustning för att kunna utföra inom kursen förelagda hantverksuppgifter. Den studerande skall också ha tillgång till internetuppkopplad dator för att kunna delta i kursens konferenser, skicka in uppgifter och diskutera vissa frågeställningar. De vanligaste operativsystemen i lärarutbildningen är Windows och Mac OS. Program Kommunikationsprogramvara, First Class, tillhandahålls av universitetet. Hårdvara Tillgång till internetuppkopplad PC med cd-läsare och ljudkort. Tillgång till scanner, digitalkamera och skrivare.

Examination

Examination grundas på inlämnings- och presentationsuppgifter samt genom aktivt deltagande i seminarier, workshops och den digitala konferensen. Betyg sätts på kursen som helhet med något av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänd läggs vikt vid att den studerande visar på en högre grad av praktisk, teoretisk, estetisk och didaktisk medvetenhet genom att problematisera, analysera och reflektera kring sambandet mellan kursens olika delar med väl underbyggda resonemang. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger på samma kurs har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses som examinator. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av moment/del av kurs beslutas av examinator på kursen. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

  • Giltig från: 2009 vecka 4

    Aronsson Karin
    Barns världar - barns bilder.
    Stockholm : Natur och kultur : 1997 : 279 s. :
    ISBN: 91-27-06767-X
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (Kap. 1, 4 och 8)

    Slöjda för livet :b om pedagogisk slöjd
    Borg Kajsa, Lindström Lars
    Stockholm : Lärarförbundets förlag : 2008 : 212 s. :
    ISBN: 978-91-976598-6-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Slöjd : en samtalsguide om kunskap, arbetssätt och bedömning
    Stockholm : Myndigheten för skolutveckling :b Liber distribution : 2007 : 58 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1858
    ISBN: 91-85128-46-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Tema: Sloyd - Tratidion in transition
    Ingår i:
    Tidskrift för lärarutbildning och forskning.n Årg. 13(2006) : nr 2
    Umeå : Fakultetsnämnden för lärarutbildning : 2006 : 179 s. :
    Läsanvisning: Läs följande artiklar av: Hans Thorbjörnsson, Kajsa Borg, Mia Porkuo-Hudd, Bent Illum, Marlené Johansson http://www.educ.umu.se/presentation/publikationer/lof/index.html

    1994 års läroplan för de frivilliga skolformerna, Lpf 94. p Gymnasieskolan, gymnasiesärskolan, den kommunala vuxenutbildningen, statens skolor för vuxna och vuxenutbildningen för utvecklingsstörda
    Stockholm : Utbildningsdep. : b Fritze : 2000 : 18 s. :
    http://www.skolverket.se/
    ISBN: 91-38-31737-0
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: http://www.skolverket.se/styr/laroplaner/index.shtml

    Grundskolan : kursplaner och betygskriterier : förordning (SKOLFS 2000:135) om kursplaner för grundskolan : Skolverkets föreskrifter (2000:141) om betygskriterier för grundskolans ämnen
    2., rev. uppl. : Stockholm : Skolverket :b Fritze [distributör] : 2008 : 120 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=745
    ISBN: 978-91-38-32474-5
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: http://www.skolverket.se/ki03/front.aspx

    Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet : Lpo 94, anpassad till att också omfatta förskoleklassen och fritidshemmet.
    Stockholm : Utbildningsdepartementet : 1998 : 19 s. :
    http://www.skolverket.se/skolfs?id=258
    ISBN: 91-38-31413-4
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: http://www.skolverket.se/styr/laroplaner/index.shtml

    Nationella utvärderingen av grundskolan 2003 : huvudrapport - bild, hem- och konsumentkunskap, idrott och hälsa, musik och slöjd
    Stockholm : Skolverket : 2004 : 140 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1385

    Skolverket
    Likvärdig bedömning och betygsättning : allmänna råd och kommentarer
    Stockholm : Statens skolverk : 2004 : 71 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1368
    ISBN: 91-85009-60-1
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: http://www.skolverket.se/betyg

  • Giltig från: 2007 vecka 36

    Aronsson, Karin (1997). Barns världar barns bilder. Stockholm: Natur och Kultur. Gustavsson, Bernt (red.) (2004). Kunskap i det praktiska. Lund: Studentlitteratur. Nygren-Landgärds, Christina & Borg, Kajsa (red.) (2004). Slöjdforskning. Artiklar från forskarutbildningskursen. Slöjd och bild i en vetenskapsfilosofisk och metodologisk kontext. Vasa: Arkmedia. Lindström, Gunnar & Pennlert, Lars Åke (2003). Undervisning i teori och praktik en introduktion i didaktik. Institutionen för svenska och samhällsvetenskapliga ämnen. Umeå Universitet. Pedagogiska magasinet 2003:1. Tema: Fångad av nätet. http://www.pedagogiskamagasinet.net/ Skolverket (2004) Likvärdig bedömning och betygssättning. http:// www.skolverket.se/betyg Skolverket (2005). Slöjd. Nationella utvärderingen av grundskolan 2003. Skolverkets rapport nr 253. http://www.skolverket.se/ Skolverket (2000). Grundskolans kursplaner och betygskriterier. Stockholm: Fritzes. http://www.skolverket.se/ki03/front.aspx Utbildningsdepartementet (1998). Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet (Lpo 94). http://www.skolverket.se/styr/laroplaner/index.shtml Utbildningsdepartementet (1994). 1994 års läroplan för de frivilliga skolformerna (Lpf 94) http://www.skolverket.se/styr/laroplaner/index.shtml Arvidsson, Harry, Johansson, Svante & Persson, Ethel (2002). Säker arbetsmiljö i trä och metallslöjd. Solna: Ekelunds förlag Dessutom tillkommer litteratur inom valt hantverksområde ca 200 sid.

    Aronsson Karin
    Barns världar - barns bilder.
    Stockholm : Natur och kultur : 1997 : 279 s. :
    ISBN: 91-27-06767-X
    Se Umeå UB:s söktjänst