Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-11
Innehåll
Kursen omfattar två moment. Hantverksarbete i trä /metall och textil,11hp, estetiska läroprocesser, 4hp.
Moment 1: Hantverksarbete i trä/metall och textil 11hp
Handicraft in Wood/Metal and Textile
Momentet innehåller grundläggande arbete inom slöjd trä/metall/textil. I workshops problematiseras funktionella, ekonomiska, estetiska och miljömedvetna val av material och arbetssätt. Ett undersökande arbetssätt används där formgivning och experimentellt arbete är viktiga komponenter. Vidare ska de studerande förvärva kunskaper om miljö och resurshushållning, metoder att stärka barnets nyfikenhet, företagsamhet och intresse för slöjd samt förmågan att samarbeta och lösa problem.
Moment 2: Estetiska läroprocesser 4hp.
Creative Learningprocesses
Ett didaktiskt slöjdprojekt planeras, genomförs och presenteras. Projektet äger rum i skolmiljö eller genomförs på annan plats i samhället. Vidare skall studenten utveckla sin medvetenhet om makt-, köns- och etnicitetsperspektiv.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
Entusiasmera och skapa förutsättningar för slöjdprocesser i en lärande miljö.
Arbeta så att de olika processmomenten; idéutveckling, planering, genomförande och värdering är tydliga och kan analyseras.
Göra motiverade val vad gäller miljö - och materialfrågor.
Reflektera över och använda begrepp som estetik, kultur, etnicitet, genus.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och workshops.
Examination
Bedömning av de studerande sker kontinuerligt under kursen. Examinationen sker muntligt och skriftligt i form av processprotokoll som redovisar teoretiska kunskaper och praktiska erfarenheter i skisser, bilder och kommentarer. Studerande som underkänts på prov har rätt att undergå förnyat prov. Omtentamen baserad på samma kursplan som vid ordinarie tentamen garanteras under minst två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger i prov har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarbetyg begära att annan lärare utses för att bestämma betyg.
Som betyg på kursen används Underkänd, Godkänd och Väl godkänd.
Förutom kriterierna för godkänd läggs vid bedömningen för väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att planera, organisera, leda och genomföra slöjdaktiviteter.
Tillgodoräknande.
Tillgodoräknande av moment/del av kurs beslutas av examinator på kursen. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA
Hundra sätt att tänka : om Reggio Emilias pedagogiska filosofi. Jonstoij Tove, Tolgraven Åsa, Sveriges utbildningsradio Stockholm : Utbildningsradion (UR), 2001 (Växjö : [4]s., s. 7-81, [1]s. : ill. : ISBN: 91-25-01108-1 Se Umeå UB:s söktjänst
Pramling Samuelsson Ingrid Konsten att lära barn estetik : en utvecklingspedagogisk studie av barns kunnande inom musik, poesi och dans Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2008 : 160 s. : ISBN: 978-91-7227-574-4 (inb.) Se Umeå UB:s söktjänst
Gustavsson Bernt Kunskap i det praktiska Studentlitteratur : 2004 : 223 s. : ISBN: 91-44-03580-2 Se Umeå UB:s söktjänst
Aase,M m fl.(2002). Medan handen arbetar vidgas blicken. Blombergs förlag AB.
Gustavsson Bernt(2004). Kunskap i det praktiska. Studentlitteratur.
Jonstoij & Tolgraven(2001). Hundra sätt att tänka. UR, kundtjänst.
Läroplan för förskolan (Lpfö 98) http://www.skolverket.se/styr/laroplaner/index.shtml
Medan handen arbetar vidgas blicken. Aase Maja, Öhman Erik Stockholm : Bromberg : 2002 : 119, [1]s. : ill. : ISBN: 91-7608-893-6 Se Umeå UB:s söktjänst