"False"
Hoppa direkt till innehållet

Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Läs hur du byter lösenord.

printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Slöjd Trä och metallinriktning B, 60 hp

Engelskt namn: Craft and Design - Wood and Metalwork B

Denna kursplan gäller: 2007-08-20 och tillsvidare

Kurskod: 6SL011

Högskolepoäng: 60

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2009-06-01

Innehåll

Kursen innehåller följande moment: Maskinarbete samt slöjd- och designprocessen 15hp, Slöjdmetoder och kulturtraditioner 15hp, Kreativa metoder i olika material 15hp, Verksamhetsförlagd utbildning och forskning 15hp. Momenten innehåller praktiska och teoretiska studier. Färg, form, material och teknik ingår i samtliga moment. Kursen behandlar miljöaspekter och resurshushållning samt belyser slöjden ur ett klass-, köns- och etnicitetsperspektiv. Undervisningen skall främja utvecklingen av ett vetenskapligt förhållningssätt till läraryrket.

Förväntade studieresultat

Moment 1. Maskinarbete samt slöjd- och designprocessen. 15hp För godkänt moment skall den studerande kunna: * använda i slöjden förekommande maskiner * handha den utrustning som finns i slöjdlokaler * ha kunskap om slöjdens material och materialhantering * ha kunskap om säkerhetsaspekter och miljö i slöjdsalen * tillämpa didaktiska aspekter på slöjdsalen som pedagogisk miljö, design- och slöjdprocessen, planeringsmetoder och produktval Moment 2. Slöjdmetoder och kulturtraditioner15hp För godkänt moment skall den studerande kunna: * genomföra slöjdarbeten från idé till färdig produkt * traditionella och nyskapande sammansättningsmetoder * göra didaktiska val av metoder utifrån ämnesprogression i skolan. * slöjdens kulturtraditioner och historia. * slöjdämnet i ett klass-, köns- och etnicitetsperspektiv. Moment 3. kreativa metoder i olika material.15hp För godkänt moment skall den studerande kunna: * variera slöjdmaterial utifrån motiv och intresse * arbeta experimentellt med olika material och kombinationer * tillämpa laborativt arbetssätt i olika slöjdmetoder * kreativitetsutveckling och kreativa metoder * ha didaktiska perspektiv på skapande i slöjden * känna till aktuell forskning om den skapande processen Moment 4. Verksamhetsförlagd utbildning och forskning. 15hp. För godkänt moment skall den studerande kunna: * självständigt kunna planera, genomföra och utvärdera undervisningsmoment i slöjd. * reflektera över sin kommande profession relaterat till verksamhet och innehåll. * utforma kriterier för bedömning samt kunna genomföra bedömning och utvärdering av elevers arbete i slöjd. * organisera, leda och samarbeta med elever i pedagogisk verksamhet samt reflektera över detta. * reflektera över hur över hur man skapar betingelser för lärande hos alla elever. * redogöra för hur elevers vardagskunskaper och förförståelse tillvaratas i undervisning och lärande.

Behörighetskrav

Univ: Estetisk kommuniktion 30hp eller motsvarande

Undervisningens upplägg

Utgångspunkten skall vara ett problem- och processorienterat arbetssätt som ligger till grund för diskussioner, reflektioner och analyser vilket främjar personlig utveckling samt ger beredskap för ett flexibelt arbetssätt i den kommande yrkesverksamheten. Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, workshops, individuellt arbete, tematiska studier, grupparbete och genom handledning under praktiska tillämpningar av de olika momentens kunskapsinnehåll. Den verksamhetsförlagda utbildningen integreras kontinuerligt i undervisningen.

Examination

Bedömningen av de studerande sker kontinuerligt under kursen. Examinationen grundas på redovisningar enskilt och i grupp i form av produkter, skriftlig dokumentation och seminarier. Reflektion och analys av det praktiska arbetet tillmäts stor betydelse. Studerande som underkänts har rätt att undergå förnyat prov. Omtentamen baserad på samma kursplan som vid ordinarie tentamen garanteras under minst två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 11b §). Begäran om byte av examinator görs hos Fakultetsnämnden. Betygsskalan består av betygen Underkänd, Godkänd och Väl godkänd. Tillgodoräknande Tillgodoräkning prövas individuellt (se universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning).

Litteratur

Giltig från: 2007 vecka 36

Arvidsson, Harry & Johansson, Svante(2002), Säker arbetsmiljö. Solna, Ekelunds förlag Dahlgren Torbjörn, Nordiska trä och träslag.1996. Arkitektur förlag AB, Stockholm Eichorn, K. Inst, för Estetiska ämnen, Umeå 2005 (kompendium köps genom inst,) Enander, L & Norin, K-G. Järnsmidesboken. 1999 Gustavsson, Bernt (2004). Kunskap i det praktiska. Studentlitteratur. Lund. Metallslöjd. Inst, för Estetiska ämnen, Umeå 2005 (kompendium, köps genom inst,) Pedagogiska magasinet 2003:4. Tema: Genus om kunskap och kön. http://www.pedagogiskamagasinet.net/ Pedagogiska magasinet 2004/2 Tema: Estetiska läroprocesser Scott, Ernest Stora snickarboken. 1994. ICA förlaget AB Västerås Skolverket Slöjd. Nationella utvärderingen 2003 Slöjddidaktisk artikelserie (Kompendium köps genom inst,)

Gustavsson Bernt
Kunskap i det praktiska
Studentlitteratur : 2004 : 223 s. :
ISBN: 91-44-03580-2
Se Umeå UB:s söktjänst