Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen
Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2016-11-18
Innehåll
Kursen fokuserar på manuellt hantverk i trä, metall och andra hårda material inom ämnet slöjd, och hur hantverkets kunskapsdimensioner kan beskrivas och analyseras genom teoretiska verktyg. Centralt hantverk i kursen är skiljande och formande bearbetning såsom drivning, svarvning och smide, där studenten förväntas fördjupa sitt hantverkskunnande. Hantverkskunnande kan beskrivas som en tyst kunskap, men en kunskap möjlig att omsätta i ord. Kursen syftar därför dels till att utveckla studentens hantverk, men framförallt till att teoretisera, analysera och beskriva den tysta kunskap som ligger i hantverket. I kursen behandlas hur olika sociala strukturer påverkar i trä- och metallslöjdens hantverk, kunskapssyn och människosyn. En didaktisk uppgift genomförs, där den studerande planerar ett inslag i grundskolans slöjdundervisning med fokus på tyst kunskap. Kursen avslutas med att den studerande med hjälp av kurslitteratur, föreläsningar och eget hantverk, genomför en kritisk analys av trä- och metallslöjdens styrdokument och bedömningskriterier.
Förväntade studieresultat
Kunskap och förståelse:
redogöra för teorier kring tyst kunskap i relation till andra vanligt förekommande lärandeteorier,
redogöra för kopplingen mellan trä- och metallslöjd och historiska idéer kring tyst kunskap,
Färdighet och förmåga:
tillämpa teorier kring tyst kunskap i de hantverksuppgifter som förekommer i kursen,
planera, genomföra och utvärdera ett undervisningsinslag med fokus på tyst kunskap i slöjdundervisningen,
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
redogöra för hur sociala strukturer såsom kön, klass, etnicitet och ålder påverkar den tysta kunskapen i slöjdundervisningen,
i rapportform genomföra en kritisk analys av slöjdens styrdokument och bedömningskriterier utifrån teorier kring tyst kunskap och sociala strukturer.
Behörighetskrav
Univ.: Slöjd, Trä- och metall 1a 15 hp samt Slöjd, Trä-och metall 1b 15 hp
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av hantverksarbete, föreläsningar, seminarier, skriftliga inlämningsuppgifter, studiebesök och handledning. Ett processinriktat arbetssätt används där den studerandes konkreta hantverk utgör grunden för diskussioner och analyser. Redovisningstillfällen och seminarier är obligatoriska.
Examination
Bedömning av de studerande sker kontinuerligt under kursen. Examinationen grundas på studentens förmåga att analysera sitt eget hantverk samt kommunicera det genom samtal, seminarier, handledning och skriftliga inlämningsuppgifter. Reflektion och analys av det egna praktiska arbetet tillmäts stor betydelse, likaså genomförandet av den didaktiska uppgiften samt den slutliga analysen av styrdokumenten för grundskolans slöjdundervisning. För betyget väl godkänd läggs vikt vid att den studerande uppvisar en hög grad av teoretisk medvetenhet rörande det egna hantverkets tysta kunskap, och kommunicerar denna medvetenhet genom samtal, handledning och skriftliga inlämningsuppgifter. Här förväntas studenten kunna tillämpa kursens teoretiska ramverk i grundskolans slöjdundervisning. Studerande som underkänts har rätt att undergå förnyad examination. Denna förnyade examination är baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle och garanteras under minst två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger i examination har rätt att hos prefekten på institutionen för estetiska ämnen begära att annan examinator utses för att bestämma betyg.
Tillgodoräknande Studenten kan ansöka om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. För mer information, se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Litteratur
Giltig från:
2016 vecka 50
Alm Anna Upplevelsens poetik : slöjdseminariet på Nääs 1880-1940 Lund : Historisk-filosofiska sektionen, Humanistiska fakulteten, Lunds universitet : 2012 : 305 s. : ISBN: 9789174733273 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Polyani Micahel Den tysta dimensionen Daidalos : 2013 : Obligatorisk
Sheets-Johnstone Maxine. The corporeal turn : an interdisciplinary reader Exeter, UK : Imprint Academic : c2009. : vii, 400 p. : ISBN: 9781845401535 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: Sidan 363-383
Sigurdson Erik Det sitter i väggarna : en studie av trä- och metallslöjdsalens materialitet, maskulinitet och förkroppsliganden Umeå : Umeå universitet : 2014 : 239 s. (PDF) : http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-95597 Obligatorisk
Läroplan för grundskolan (Lgr 11) Skolverket : http://www.skolverket.se/ Obligatorisk Läsanvisning: s 7-48, 213-222
Att kasta tjejkast : texter om feminism och rättvisa Young Iris Marion, Wirtén Per Stockholm : Atlas : cop. 2000 : 280 s. : ISBN: 91-89044-44-4 (inb.) Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst