Engelskt namn: North Sámi for the Secondary/Upper Secondary School Levels, Course 2
Denna kursplan gäller: 2014-08-04 och tillsvidare
Kurskod: 6SM001
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier
Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2013-10-14
Kursen består av följande obligatoriska moment
Moment 1. Att stödja tvåspråkig utveckling 7,5 hp (Supporting bilingual development)
Momentet studerar språkutvecklingens villkor i skolan med särskild tonvikt på flerspråkighet som mål för undervisningen. Flerspråkiga inlärares språk-, läs- och skrivutveckling behandlas ur teoretiskt och praktiskt perspektiv, där fokus ligger på språkutvecklande arbetssätt inom olika genrer. Läsförståelse av olika texttyper och skrivande i olika genrer problematiseras relaterat till aktuell forskning, styrdokument och beprövad erfarenhet.
Moment 2. Språkdidaktik i en samisk kontext 7,5 hp (Language didactics in a Sámi context)
Mot bakgrund av de teoretiska begrepp som behandlats i moment 1 fokuserar detta moment på praktisk implementering av språkdidaktik och språkutvecklande arbetssätt i undervisning i samiska, och hur samisk tematik kan integreras i ämnesundervisningen. Samiska läromedel studeras liksom verktyg och metoder för att stödja lärande och språkutveckling. Inom ramen för momentet utvecklar och presenterar studenterna ett individuellt didaktiskt projekt kring läromedel, digitala verktyg eller undervisningsmodeller.
Moment 3. Texter och skrivande, 7,5 hp (Texts and writing)
Momentet syftar till att stärka studenternas språkliga medvetenhet genom analys av texter i olika genrer, samt eget skrivande. Skriftspråksnormer och språkriktighetsfrågor diskuteras och lärarens roll som språkvårdare behandlas. Momentet ger förutsättningar för att bredda och utveckla elevers skriftliga kompetens genom ett processorienterat arbetssätt.
Moment 4. Samisk kultur och identitet, 7,5 hp (Sámi culture and identity)
Momentet studerar samisk kultur ur historiskt, politiskt och språkligt perspektiv. Samerna som urfolk, samiska kulturella uttryck, traditionell kunskap samt genusperspektiv på samiskt kultur och samhälle är teman som behandlas och problematiseras. Etiska frågor i urfolksstudier behandlas. Ett grupparbete genomförs kring gestaltning av samisk identitet idag med fokus på nya media och ungdomskultur.
För betyget Godkänd ska den studerande
Kunskap och förståelse
• visa kunskap om centrala begrepp inom flerspråkig språk-, läs- och skrivutveckling
• visa kunskap om språkdidaktiska grundbegrepp
• visa kunskap om samiska läromedel
• visa kunskap om grundläggande begrepp inom urfolksstudier, specifikt samiska kulturstudier
Färdighet och förmåga
• kunna relatera forskningsresultat inom språk-, läs och skrivutveckling till skolans styrdokument
• kunna kritiskt granska samiska läromedel
• kunna argumentera för sina val inom ramen för ett didaktiskt projekt
• i samtal och muntliga presentationer kunna uttrycka sig nyanserat på nordsamiska
• med hjälp av ordböcker kunna läsa och förstå samiska texter ur olika genrer och från olika historiska perioder
• på korrekt nordsamiska kunna skriva argumenterande texter
• kunna analysera och respondera på andras texter och andra arbeten ur språklig, innehållslig och didaktisk synvinkel
• kunna analysera och problematisera samiska kulturella uttryck
• tillsammans med andra kunna planera, genomföra och med användning av olika media presentera ett grupparbete
Värderingsförmåga och förhållningssätt
• visa förtrogenhet med etiska frågeställningar i vetenskapligt arbete med urfolk och urfolksspråk
• visa förmåga att reflektera över sin egen kunskapsutveckling
Univ: Samiska I för ämneslärare med inriktning mot nordsamiska, 30 hp eller motsvarande
Undervisningen består av föreläsningar, gruppövningar, projektarbete och enskilda arbeten dels via nätplattformen och dels i klassrumsmiljö under kursträffar. Det förutsätts att studenterna arbetar självständigt mellan föreläsningarna.
Övningar och delar av övrigt kursmaterial tillhandahålls via en nätplattform. För att kunna göra egna inspelningar ska studenten ladda hem gratisprogrammet Audacity (eller använda motsvarande programvara). Tillgång till dator och högtalare/hörlurar krävs för fullgörande av de i kursen ingående uppgifterna. För information om tekniska krav på datorutrustning och internetuppkoppling, se www.sprak.umu.se/student/dokument. Beskrivning av eventuella ytterligare krav på utrustning ges i välkomstbrevet.
De förväntade studieresultaten examineras med skriftliga och/eller muntliga prov under varje moment.
Moment 1
Examination sker genom muntliga seminarieövningar under momentets gång (3 hp) samt en skriftlig hemtentamen vid momentets slut (4,5 hp).
Moment 2
Examination sker genom skriftliga inlämningsuppgifter under momentets gång samt redovisning av ett individuellt didaktiskt projekt.
Moment 3
Examination sker genom skriftliga och muntliga uppgifter under momentets gång
Moment 4
Examination sker genom en individuell hemtentamen (2 hp) samt skriftlig och muntlig redovisning av ett grupparbete (5 hp).
Vid examination avvänds betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg.
De förväntade studieresultaten utgör kriterier för betyget Godkänd. För betyget Väl godkänd läggs särskild vikt på
• förmågan att kritiskt tillämpa teoretiska verktyg i praktiska uppgifter
• förmågan att på teoretisk grund kritiskt reflektera över undervisning och lärande i samiska och
• förmågan att kritiskt reflektera över den egna språkliga och teoretiska utvecklingen i relation till lärarrollen
För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått detta betyg på moment omfattande lägst 22,5 högskolepoäng.
För studerande som inte godkänts vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle senast inom tre månader från ordinarie provtillfälle.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med en annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i en sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar mot det. Begäran om detta lämnas till Humanistiska fakultetsnämnden.
Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.
Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Se i övrigt regler för prov och omprov på www.sprak.umu.se/student/dokument.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet. Se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.