"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Samiska 2 för ämneslärare med inriktning mot sydsamiska, 30 hp

Engelskt namn: South Sami for the Secondary and Upper Secondary School Levels, Course 2

Denna kursplan gäller: 2017-08-28 och tillsvidare

Kurskod: 6SM005

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Samiska: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2016-03-11

Innehåll

Kursen består av följande obligatoriska moment

Moment 1. Att stödja tvåspråkig utveckling 7,5 hp (Supporting bilingual development)
Inom momentet studeras språkutvecklingens villkor i skolan med särskild tonvikt på flerspråkighet som mål för undervisningen. Flerspråkiga inlärares språk-, läs- och skrivutveckling behandlas ur teoretiskt och praktiskt perspektiv, där fokus ligger på språkutvecklande arbetssätt inom olika genrer. Läsförståelse av olika texttyper och skrivande i olika genrer problematiseras relaterat till aktuell forskning, styrdokument och beprövad erfarenhet.

Moment 2. Sydsamiska texter och språklig variation, 7,5 hp (South Sami texts and language variation)
Läsning, analys och diskussion av moderna och äldre texter på sydsamiska. Med texterna som utgångspunkt behandlas språklig variation synkront (dialekter) och diakront (språklig förändring). Inom momentet utvecklas även studenternas egna receptiva och analytiska färdigheter och vokabulär.

Moment 3. Språkdidaktik i en samisk kontext  7,5 hp (Language didactics in a Sami context)
Mot bakgrund av de teoretiska begrepp som behandlats i moment 1 fokuserar detta moment på praktisk implementering av språkdidaktik och språkutvecklande arbetssätt i undervisning i samiska, och hur samisk tematik kan integreras i ämnesundervisningen. Samiska läromedel studeras liksom verktyg och metoder för att stödja lärande och språkutveckling. Inom ramen för momentet utvecklar och presenterar studenterna ett individuellt didaktiskt projekt kring läromedel, digitala verktyg eller undervisningsmodeller.

Moment 4. Projektarbete, 7,5 hp (Project work)
Momentet syftar till att utveckla förmågan att på vetenskapliga grunder genomföra och presentera ett grupparbete om den aktuella sydsamiska språksituationen med särskilt fokus på skolans roll. Studenterna skall samla in relevant material i form av skriftliga källor och kontakter med relevanta aktörer i det sydsamiska samhället. Vetenskaplig metodik, källhantering och etiska aspekter behandlas. Arbetet presenteras skriftligt och muntligt på sydsamiska.

Förväntade studieresultat

För betyget Godkänd ska den studerande
Kunskap och förståelse

  • visa kunskap om centrala begrepp inom flerspråkig språk-, läs- och skrivutveckling
  • visa kunskap om språkdidaktiska grundbegrepp
  • visa kunskap om dialektvariation och historisk förändring inom det sydsamiska området

Färdighet och förmåga

  • kunna språkligt analysera texter från olika tidsperioder och olika genrer
  • kunna läsa äldre sydsamisk ortografi, samt kunna transkribera denna till modern sydsamisk ortografi,
  • kunna relatera forskningsresultat inom språk-, läs och skrivutveckling till skolans styrdokument
  • kunna kritiskt granska samiska läromedel
  • kunna skriva olika typer av texter på sydsamiska med hög grad av språklig korrekthet;
  • med handledning kunna formulera en begränsad frågeställning, söka och referera relevanta källor samt presentera resultatet av studien skriftligt;
  • kunna referera och citera på ett vetenskapligt korrekt sätt;
  • i samtal och muntliga presentationer kunna uttrycka sig nyanserat på sydsamiska
  • kunna analysera och kommentera andras texter ur språklig, innehållslig och didaktisk synvinkel

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kunna motivera de val som gjorts utifrån vetenskapliga perspektiv, samhälleliga och etiska perspektiv;
  • kunna reflektera över villkoren för inlärning och undervisning i samiska i dagens skola.

Behörighetskrav

Univ: Lägst 22,5 hp från Samiska I för ämneslärare med inriktning mot sydsamiska eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, gruppövningar, projektarbete och enskilda arbeten, dels via nätplattformen, dels i klassrumsmiljö under kursträffar. Det förutsätts att studenterna arbetar självständigt mellan föreläsningarna.
Övningar och delar av övrigt kursmaterial tillhandahålls via en nätplattform. Tillgång till dator och högtalare/hörlurar krävs för fullgörande av de i kursen ingående uppgifterna. För information om tekniska krav på datorutrustning och internetuppkoppling, se www.sprak.umu.se/student/dokument. Beskrivning av eventuella ytterligare krav på utrustning ges i välkomstbrevet.

Examination

De förväntade studieresultaten examineras med skriftliga och/eller muntliga prov under varje moment.

Moment 1
Examination sker genom muntliga seminarieövningar under momentets gång (3 hp) samt en skriftlig hemtentamen vid momentets slut (4,5 hp).

Moment 2
Examination sker genom textseminarier och skriftliga uppgifter.

Moment 3
Examination sker genom skriftliga inlämningsuppgifter under momentets gång samt redovisning av ett individuellt didaktiskt projekt.

Moment 4
Examination sker genom skriftlig och muntlig redovisning av arbetet.

Vid examination avvänds betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg.

De förväntade studieresultaten utgör kriterier för betyget Godkänd. För betyget Väl godkänd läggs särskild vikt på

  • förmågan att kritiskt tillämpa teoretiska verktyg i praktiska uppgifter
  • förmågan att på teoretisk grund kritiskt reflektera över undervisning och lärande i samiska och
  • förmågan att kritiskt reflektera över den egna språkliga och teoretiska utvecklingen i relation till lärarrollen

För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått detta betyg på moment omfattande lägst 22,5 högskolepoäng.

För godkänt betyg på moment som examineras i flera delar krävs att alla delar är godkända. Därvid gäller följande: Om ingen av delexaminationerna görs eller lämnas in, sätts inget betyg på momentet. Om någon av delexaminationerna inte görs eller lämnas in, sätts betyget Underkänd på momentet, även om de delexaminationer som fullgjorts är godkända. 

Vid det första omprovstillfället på moment som examineras i flera delar, görs de delar om som inte gjorts eller lämnats in eller som fått underkänt betyg. Vid alla därefter följande omprovstillfället görs alla delar av examinationen på nytt.

Student som ej har godkänt resultat på prov, har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov) på kurs där hon/han någon gång har registrerats.

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Anmälan till omprov samt till deltagande i uppsamlingsprov är obligatorisk.

I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet/praktiken.

En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av en kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om detta ställs till Humanistiska fakultetsnämnden.

Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.

Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas; annars måste de göras på nytt.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet. Se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.