"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Samiska 3 för ämneslärare med inriktning mot sydsamiska, 30 hp

Engelskt namn: South Sami for the Upper Secondary School Level, Course 3

Denna kursplan gäller: 2018-01-15 och tillsvidare

Kurskod: 6SM006

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Samiska: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2016-03-11

Innehåll

Kursen består av följande obligatoriska moment

Moment 1. Perspektiv på sydsamiskt berättande 7,5 hp (Perspectives on South Sami story telling)
Momentet tar sin utgångspunkt i traditionella sydsamiska berättande texter som analyseras med hjälp av folkloristisk teori och metod. Den sydsamiska berättartraditionen belyses såväl kulturellt som språkligt, och användning av traditionella berättelser i undervisningen tematiseras.

Moment  2 Modern sydsamiska ur ett språkvetenskapligt perspektiv, 7,5 hp (Modern South Sami in a linguistic perspective)
I momentet studeras moderna sydsamiska texter ur ett språkvetenskapligt perspektiv. Den studerande tränar förutom praktisk språkfärdighet, även förmågan att språkvetenskapligt analysera textmaterial, liksom förmågan att föra en lingvistisk argumentation. Momentet ger också en översikt över de samiska språk som talas i Sverige ur ett typologiskt-grammatiskt perspektiv. Skillnader mellan studentens egna dialekt och den normerande varieteten uppmärksammas.

Moment 3. Språkrevitalisering i teori och praktik, 7,5 hp (Language Revitalization in Theory and Practice)
Momentet introducerar grundläggande teori och metod i språkrevitalisering och diskuterar den kulturella dynamik som associeras med hotet om förlusten av språk, med speciellt fokus på hur negativa trender kan brytas. De samiska språkens situation behandlas ur ett internationellt komparativt urfolksperspektiv. Vidare diskuteras den samiska språkdebatten och revitaliseringssträvanden i modern tid samt belyses de nordiska staternas lagstiftning och dess konsekvenser för de samiska språken i ett skolsammanhang.

Moment 4. Individuell fördjupning, 7,5 hp (Individual assignment)
Inom detta moment väljer studenten ut ett fördjupningsområde (som kan vara ett av de som behandlats under moment 1-3) och skriver en mindre uppsats på sydsamiska, som granskas av medstudenter och presenteras muntligt. Normer och regler för vetenskapligt skrivande och publicering, etiska förhållningssätt i vetenskapligt arbete samt granskning av vetenskapliga artiklar behandlas.

Förväntade studieresultat

För betyget Godkänd ska den studerande
Kunskap och förståelse

  • visa kunskap om de samiska språken i Sverige ur typologisk synvinkel
  • med hjälp av grammatiska begrepp kunna beskriva sydsamisk ljud-, ord- och satsstruktur
  • visa kännedom om narrativitetsforskning och språkvetenskaplig forskning med direkt anknytning till det samiska
  • kunna redogöra för de teoretiska och praktiska grunderna i språkrevitaliseringsarbete

Färdighet och förmåga

  • kunna analysera grammatiska fenomen i sydsamiska
  • kunna diskutera och analysera sydsamiska texter ur folkloristiska och språkvetenskapliga perspektiv
  • behärska relevant språkvetenskaplig terminologi på sydsamiska
  • kunna definiera och avgränsa ett problemområde för en uppsats
  • genomföra ett uppsatsarbete enligt vetenskaplig praxis med tydlig struktur och korrekt språklig utformning
  • självständigt försvara sin uppsats och konstruktivt opponera på en medstudents arbete

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • visa förtrogenhet med etiska frågeställningar i vetenskapligt arbete med urfolk och urfolksspråk
  • visa förmåga att reflektera över sin egen kunskapsprocess i relation till det framtida läraryrket

Behörighetskrav

Univ: Lägst 22,5 hp från Samiska 2 för ämneslärare med inriktning mot sydsamiska eller motsvarande

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, gruppövningar, projektarbete och enskilda arbeten, dels via nätplattformen, dels i klassrumsmiljö under kursträffar. Det förutsätts att studenterna arbetar självständigt mellan föreläsningarna.

Övningar och delar av övrigt kursmaterial tillhandahålls via en nätplattform. Tillgång till dator och högtalare/hörlurar krävs för fullgörande av de i kursen ingående uppgifterna. För information om tekniska krav på datorutrustning och internetuppkoppling, se www.sprak.umu.se/student/dokument. Beskrivning av eventuella ytterligare krav på utrustning ges i välkomstbrevet.

Examination

De förväntade studieresultaten examineras med skriftliga och/eller muntliga prov under varje moment.

Moment 1–3
Momenten examineras genom skriftliga uppgifter samt seminarieövningar kring didaktiska tillämpningar.

Moment 4
Examination sker genom seminarieövningar kring vetenskapligt skrivande och forskningsetik (1,5 hp), en översiktsartikel inom ett forskningsområde (4,5 hp) samt slutseminarium med opposition (1,5 hp).

Vid examination avvänds betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg.

De förväntade studieresultaten utgör kriterier för betyget Godkänd. För betyget Väl godkänd läggs särskild vikt på

  • förmågan att kritiskt tillämpa teoretiska verktyg i praktiska uppgifter
  • förmågan att på teoretisk grund kritiskt reflektera över undervisning och lärande i samiska och
  • förmågan att kritiskt reflektera över den egna språkliga och teoretiska utvecklingen i relation till lärarrollen

För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått detta betyg på moment omfattande lägst 22,5 högskolepoäng.

För godkänt betyg på moment som examineras i flera delar krävs att alla delar är godkända. Därvid gäller följande: Om ingen av delexaminationerna görs eller lämnas in, sätts inget betyg på momentet. Om någon av delexaminationerna inte görs eller lämnas in, sätts betyget Underkänd på momentet, även om de delexaminationer som fullgjorts är godkända. 

Vid det första omprovstillfället på moment som examineras i flera delar, görs de delar om som inte gjorts eller lämnats in eller som fått underkänt betyg. Vid alla därefter följande omprovstillfället görs alla delar av examinationen på nytt.

Student som ej har godkänt resultat på prov, har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov) på kurs där hon/han någon gång har registrerats.

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Anmälan till omprov samt till deltagande i uppsamlingsprov är obligatorisk.

I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet/praktiken.

En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av en kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om detta ställs till Humanistiska fakultetsnämnden.

Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.

Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas; annars måste de göras på nytt.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet. Se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.