"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Specialpedagogik med inriktning mot tal, språk och kommunikation - utveckling och hinder, 30 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Special Education Cencerning Speech, Language and Communication - Development and Difficulties

Denna kursplan gäller: 2007-09-03 till 2009-01-04 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6SP010

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Specialpedagogik: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-09-13

Innehåll

Kursen har fokus på området tal- språk och kommunikation ur specialpedagogiska perspektiv. Betydelsen av tal, språk och kommunikation i lärandemiljön analyseras och problematiseras. Kursen är indelad i följande fyra moment: Moment 1. Specialpedagogik inriktad mot tal, fonetik och röst, 7,5 högskolepoäng Special Education Concerning Speech, Phonetic and Voice Innehåll: I momentet poängteras talkommunikationsprocessen och fonetikens grunder i förhållande till tal, -språk och skrift. Studenternas egna tal och röster studeras, analyseras och diskuteras. Moment 2. Specialpedagogik inriktad mot tal, språk - utveckling och svårigheter, 7,5 högskolepoäng Special Education Concerning Speech, Language-Development and Difficulties Innehåll: I momentet bearbetas teorier om tal- och språkutvecklingen och språksvårigheter relaterat till den pedagogiska praktiken. Lyssnandets betydelse och fonetisk transkription studeras. I momentet ingår även att granska och reflektera över kartläggningsmaterial samt diskutera olika stödjande handlingsstrategier utifrån kartläggningsmaterialen. Vidare ingår språkliga kulturella skillnader med fokus på flerspråkighet. Moment 3. Specialpedagogik inriktad mot kommunikation, 7,5 högskolepoäng Special Education Concerning Communication Innehåll: I momentet problematiseras begreppet kommunikation och kommunikationshinder i lärandemiljön. Vidare studeras studenternas egna icke-verbala kommunikationen och dess inverkan i den specialpedagogiska verksamheten diskuteras. Olika former av alternativ och kompletterande kommunikation bearbetas och problematiseras med utgångspunkt i olika lärandemiljöer. Moment 4. Fördjupningsarbete i specialpedagogik inom området tal, språk och kommunikation - utveckling och hinder, 7,5 högskolepoäng Special Education Speech, Language and Communication- Development and Difficulties Innehåll: I momentet sker en fördjupning inom området tal- språk och kommunikation utifrån de studerandes individuella kunskapsbehov.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna: - redogöra för fonetikens grunder i förhållande till tal, språk och skrift - redogöra för och reflektera över teorier om tal-, språkutveckling och svårigheter - problematisera förebyggande arbete och möte med barn/elever i tal, språk och kommunikationssvårigheter med stöd av kurslitteratur. - granska, analysera, värdera och dra slutsatser om olika kartläggningsmaterial med stöd av kurslitteratur. - beskriva betydelsen av alternativ och kompletterande kommunikation ur olika perspektiv. - med stöd av vetenskaplig litteratur självständigt planera, genomföra och redovisa ett valt fördjupningsarbete.

Behörighetskrav

Univ: Specialpedagogexamen, 90 hp eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och enskilda uppgifter. Vidare ingår att genomföra studier i pedagogiska verksamheter.

Examination

Examination sker i varje moment, i form av skriftliga och muntliga redovisningar samt gruppövningar. Betyg sätts på kursen i sin helhet med betyget Väl godkänd(VG), Godkänd(G) eller Underkänd(U). Studerande som underkänts två gånger på kurs, har hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning, rätt att begära att annan lärare utses till examinator. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering till kursen. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för ansökan: www.umu.se/blankett/SA.

Övriga föreskrifter

Tillgång till dator med internetuppkoppling krävs när kursen ges på distans.

Litteratur

  • Giltig från: 2008 vecka 36

    Mom 1. Specialpedagogik inriktad mot tal, fonetik och röst

    Språk i fokus
    Ahlsén Elisabeth, Allwood Jens
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2002 : 186, [6] s. :
    ISBN: 91-44-02863-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Andersson Anders-Börje
    Kompendium i fonetik och stavning. (40 sidor)
    Göteborgs universitet : Institutionen för svenska språket : 1994 :

    Engstrand Olle
    Fonetikens grunder
    Lund : Studentlitteratur : 2004 : 355 s. :
    ISBN: 91-44-04238-8 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Fagelius Gunnel
    Barn och sång- om rösten, sångerna och vägen dit
    Lund : Studentlitteratur : 2007 :

    Vårt tal
    Gårding Eva, Kjellin Olle
    Uppsala : Hallgren & Fallgren : 1998 : 108 s. :
    ISBN: 91-7382-748-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Melin Lars
    Språkpsykologi : hur vi talar, lyssnar, läser, skriver och minns
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2004 : 140 s. :
    ISBN: 91-47-05203-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Mom 2. Specialpedagogik inriktad mot tal, språk- och utveckling och svårigheter

    Barn utvecklar sitt språk. Kapitel 1-7.
    Bjar Louise, Liberg Caroline
    Lund : Studentlitteratur : 2003 : 292 s. :
    ISBN: 91-44-02793-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    TRAS : tidig registrering av språkutveckling : handbok om språkutveckling hos barn
    Espenaak Unni, Frost Jörgen
    3. oplag : Herning : SPF-utbildning.com : 2005 : 131 s. :
    ISBN: 91-975434-4-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hagtvet Bente Eriksen
    Språkstimulering, del 1; Tal och skrift i förskoleåldern
    1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2004 : 224 s. :
    ISBN: 91-27-72270-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Håkansson Gisela
    Tvåspråkighet hos barn i Sverige.
    Lund : Studentlitteratur : 2003 : 217, [7]s. :
    ISBN: 91-44-03070-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Språkutveckling och språkstörning hos barn. n D. 1, p Fonologi, grammatik, lexikon. Kapitel 1, 4, 6, 8 och 10.
    Nettelbladt Ulrika, Salameh Eva-Kristina
    Lund : Studentlitteratur : 2007 : 325 s. :
    ISBN: 978-91-44-01771-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Salameh Eva-Kristina
    Vetenskaplig sammanfattning av projektet Flerspråkighet och språkstörning. www.sprakenshus.se
    2004 : 15 sid :

    Moment 3. Specialpedagogik inriktad mot kommunikation

    Andersson Fia
    Att utmana erfarenheter: kunskapsutveckling i en forskningscirkel. Doktorsavhandling i pedagogik vid Stockholms universitet. Institutionen för individ, omvärld och lärande. Sid 11-31 och 106 - 209.
    2007 :

    Heister Trygg Boel
    Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i teori och praktik
    1. uppl. : Vällingby : Handikappinstitutet : 1998 : 228 s. :
    ISBN: 91-88337-19-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Heister Trygg Boel
    Förslag till policy för AKK : barn med grav tal- och språkstörning och behov av alternativa kommunikationsvägar (AKK)
    1. uppl. : Vällingby : Hjälpmedelsinstitutet ; a Malmö : Södra regionens kommunikationscentrum (SÖK) : 2003 : 39 s. :
    ISBN: 91-88337-83-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Heister Trygg Boel
    GRAFISK AKK - en teori och metodbok
    SÖK och Specialpedagogiska institutet : 2005 :

    Heister Trygg Boel
    TAKK Tecken som AKK
    Umeå: Specialpedagogiska institutet : 2004 :

    Specialpedagogiska institutet
    Begåvningsstöd och begåvningshjälpmedel. Beställes eller laddas ner från www.sit.se
    2008 :

    Alternativ og supplerende kommunikasjon : en innføring i tegnspråksopplaering og bruk av kommunikasjonshjelpemidler for mennesker med språk- og kommunikasjonsvansker
    Tetzchner Stephen von, Martinsen Harald
    2. utg. : Oslo : Gyldendal akademisk : 2002 : xii, 379 s. :
    ISBN: 82-05-30444-0 (hft)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Augmentative and alternative communication developmental issues
    Tetzchner Stephen von, Grove Nicola
    London : Whurr : 2003. : xi, 433 p. :
    ISBN: 1-86156-331-0 (pbk.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Wetso Gun-Marie
    Lekprocessen - specialpedagogisk intervention i (för)skola : när aktivt handlande stimulerar lärande, social integration och reducerar utslagning
    Stockholm : HLS förlag : 2006 : 286, [5] s. :
    urn:nbn:se:su:diva-1315
    ISBN: 978-91-7656-626-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moment 4. Fördjupningsarbete i specialpedagogik inom området tal, språk och kommunikation - utveckling och hinder

    Valfri litteratur ca 1000 sidor och väljs i samråd med examinerande lärare

  • Giltig från: 2008 vecka 4

    Mom 1. Specialpedagogik inriktad mot tal, fonetik och röst

    Språk i fokus
    Ahlsén Elisabeth, Allwood Jens
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2002 : 186, [6] s. :
    ISBN: 91-44-02863-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Andersson Anders-Börje
    Kompendium i fonetik och stavning. (40 sidor)
    Göteborgs universitet : Institutionen för svenska språket : 1994 :

    Engstrand Olle
    Fonetikens grunder
    Lund : Studentlitteratur : 2004 : 355 s. :
    ISBN: 91-44-04238-8 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Fagelius Gunnel
    Barn och sång- om rösten, sångerna och vägen dit
    Lund : Studentlitteratur : 2007 :

    Vårt tal
    Gårding Eva, Kjellin Olle
    Uppsala : Hallgren & Fallgren : 1998 : 108 s. :
    ISBN: 91-7382-748-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Melin Lars
    Språkpsykologi : hur vi talar, lyssnar, läser, skriver och minns
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2004 : 140 s. :
    ISBN: 91-47-05203-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Mom 2. Specialpedagogik inriktad mot tal, språk- och utveckling och svårigheter

    Barn utvecklar sitt språk. Kapitel 1-7.
    Bjar Louise, Liberg Caroline
    Lund : Studentlitteratur : 2003 : 292 s. :
    ISBN: 91-44-02793-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    TRAS : tidig registrering av språkutveckling : handbok om språkutveckling hos barn
    Espenaak Unni, Frost Jörgen
    3. oplag : Herning : SPF-utbildning.com : 2005 : 131 s. :
    ISBN: 91-975434-4-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hagtvet Bente Eriksen
    Språkstimulering, del 1; Tal och skrift i förskoleåldern
    1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2004 : 224 s. :
    ISBN: 91-27-72270-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Håkansson Gisela
    Tvåspråkighet hos barn i Sverige.
    Lund : Studentlitteratur : 2003 : 217, [7]s. :
    ISBN: 91-44-03070-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Språkutveckling och språkstörning hos barn. n D. 1, p Fonologi, grammatik, lexikon. Kapitel 1, 4, 6, 8 och 10.
    Nettelbladt Ulrika, Salameh Eva-Kristina
    Lund : Studentlitteratur : 2007 : 325 s. :
    ISBN: 978-91-44-01771-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Salameh Eva-Kristina
    Vetenskaplig sammanfattning av projektet Flerspråkighet och språkstörning. www.sprakenshus.se
    2004 : 15 sid :

    Moment 3. Specialpedagogik inriktad mot kommunikation

    Andersson Fia
    Att utmana erfarenheter: kunskapsutveckling i en forskningscirkel. Doktorsavhandling i pedagogik vid Stockholms universitet. Institutionen för individ, omvärld och lärande. Sid 11-31 och 106 - 209.
    2007 :

    Heister Trygg Boel
    Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i teori och praktik
    1. uppl. : Vällingby : Handikappinstitutet : 1998 : 228 s. :
    ISBN: 91-88337-19-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Heister Trygg Boel
    Förslag till policy för AKK : barn med grav tal- och språkstörning och behov av alternativa kommunikationsvägar (AKK)
    1. uppl. : Vällingby : Hjälpmedelsinstitutet ; a Malmö : Södra regionens kommunikationscentrum (SÖK) : 2003 : 39 s. :
    ISBN: 91-88337-83-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Heister Trygg Boel
    GRAFISK AKK - en teori och metodbok
    SÖK och Specialpedagogiska institutet : 2005 :

    Heister Trygg Boel
    TAKK Tecken som AKK
    Umeå: Specialpedagogiska institutet : 2004 :

    Specialpedagogiska institutet
    Begåvningsstöd och begåvningshjälpmedel. Beställes eller laddas ner från www.sit.se
    2008 :

    Alternativ og supplerende kommunikasjon : en innføring i tegnspråksopplaering og bruk av kommunikasjonshjelpemidler for mennesker med språk- og kommunikasjonsvansker
    Tetzchner Stephen von, Martinsen Harald
    2. utg. : Oslo : Gyldendal akademisk : 2002 : xii, 379 s. :
    ISBN: 82-05-30444-0 (hft)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Augmentative and alternative communication developmental issues
    Tetzchner Stephen von, Grove Nicola
    London : Whurr : 2003. : xi, 433 p. :
    ISBN: 1-86156-331-0 (pbk.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Wetso Gun-Marie
    Lekprocessen - specialpedagogisk intervention i (för)skola : när aktivt handlande stimulerar lärande, social integration och reducerar utslagning
    Stockholm : HLS förlag : 2006 : 286, [5] s. :
    urn:nbn:se:su:diva-1315
    ISBN: 978-91-7656-626-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moment 4. Fördjupningsarbete i specialpedagogik inom området tal, språk och kommunikation - utveckling och hinder

    Valfri litteratur ca 1000 sidor och väljs i samråd med examinerande lärare