Huvudområden och successiv fördjupning:
Specialpedagogik: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-06-05
Innehåll
I kursen behandlas grundläggande specialpedagogiska frågor. Specialpedagogikens framväxt belyses liksom den samhälleliga målsättningen bakom begreppet en skola för alla och särskolan som skolform. Barn/elever i behov av särskilt stöd och deras rätt utifrån gällande internationella, nationella och lokala styrdokument studeras. Kursen innehåller även en orientering om olika funktionshinder. Vidare behandlas pedagogiska insatser och skolans ansvar i samband med mobbning, barn i kris och konflikter.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs skall den studerande kunna:
-redogöra för innebörden av begreppet en skola för alla och relatera detta till läraruppdraget samt redogöra för särskolans uppdrag
- beskriva och reflektera över pedagogiska insatser utifrån barns/elevers olika förutsättningar och behov
- reflektera över och analysera olika specialpedagogiska perspektiv och dess pedagogiska konsekvenser
- reflektera över betydelsen av lärarens förhållningssätt i mötet med barn/elever med funktionshinder
- redogöra för och diskutera skolans ansvar att hantera konflikter samt förebygga och arbeta mot mobbning
- reflektera över och diskutera hur skolan kan möta barn i kris
Behörighetskrav
Lärarexamen
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Obligatoriska undervisningsmoment ingår.
Examination
Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga uppgifter och obligatoriska moment är godkända. För betyget Väl Godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att kritiskt granska, värdera och dra slutsatser om pedagogiska insatser i förhållande till barns/elevers olika förutsättningar och behov.
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare två provtillfällen.
Studerande som två gånger har underkänts på kurs, har rätt att hos Fakultetsnämnden för Lärarutbildning begära att annan lärare utses till examinator.
Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering på kursen.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av moment/delar av kurs beslutas av den betygsättande läraren. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för ansökan: www.umu.se/blankett/SA.
Kursen kan inte tillgodoräknas inom Specialpedagog- och Speciallärarprogrammet.
Övriga föreskrifter
Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av lärare som deltar i lärarfortbildning enligt Förordning (2007:222) om statsbidrag för fortbildning av lärare, se Skolverkets webbplats
http://www.skolverket.se/fortbildning.
Den som söker till denna kurs utan godkännande av skolhuvudmannen är inte behörig att delta och riskerar att få avbryta utbildningen.
Litteratur
Giltig från:
2008 vecka 39
Barn som är annorlunda : hjärnans betydelse för barnets utveckling. (kap 7) Dalby Mogens A., Østergaard John R., Trillingsgaard Anegen Lund : Studentlitteratur : 2000 : 184 s. : ISBN: 91-44-00982-8 Se Umeå UB:s söktjänst
Helldin Rolf Specialpedagogik och sociala problem i gymnasieskolan : en granskning av skoldemokratins innebörder och kvalitet. Lund : Studentlitteratur : 2002 : 128 s. : ISBN: 91-44-02114-3 Se Umeå UB:s söktjänst
Vad alla lärare och rektorer bör veta om läs- och skrivsvårigheter Lundgren Torbjörn, Ohlis Karin Stockholm : FMLS : 1995 : ISBN: 91-630-3686-X Se Umeå UB:s söktjänst
Lundström Agneta Mobbning - eller antidemokratiska handlingar? Tidskrift för lärarutbildning och forskning. Nr 1-2, s 97 - 110. 2004 :
Att se möjligheter i svårigheter: barn och ungdomar med koncentrationssvårigheter Olsson Britt-Inger, Olsson Kurt Lund : Studentlitteratur : 2007 : ISBN: 978-91-44-03406-5 Se Umeå UB:s söktjänst
Persson Bengt Elevers olikheter och specialpedagogisk kunskap Stockholm : Liber : cop. 2001 : 160 s. : ISBN: 91-47-05109-4 Se Umeå UB:s söktjänst
Skolverket Elever i behov av särskilt stöd Stockholm : Liber : 1998 :
Skolverket På andras villkor - skolans möte med elever med funktionshinder. www.skolverket.se Stockholm : Skolverket : 2006 :
Skolverket Skolornas krisberedskap och arbete med krishantering efter naturkatastrofen i Sydostasien. Rapport, Dnr 2005 414.www.skolverket.se Stockholm : Skolverket : 2006 :
SOU 1998:66 FUNKIS - funktionshindrade elever i skolan Stockholm : Fritzes :
SOU 2003:35 För den jag är - om utbildning och utvecklingsstörning. (kap 7) http://www.regeringen,se/content/1/c4/09/90/3f7d5266.pdf Stockholm : Fritzes :
SOU 2004:98 För oss tillsammans. Om utbildning och utvecklingsstörning. http://www.regeringen.se/content/1/c6/03/05/54/2c69d4b7.pdf Stockholm : Fritzes :
Westling-Allodi Mara Equal Opportunities in Educational Systems: the case of Sweden. European Journal of Education, vo 42(1) sid 133-146. http://www.blackwell-synergy.com/doi/abs/10.1111/j.1465-3435.2007.00284.x