"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Specialpedagogik. Lärarfortbildning, 30 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Special Education

Denna kursplan gäller: 2008-08-18 till 2008-08-24 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6SP021

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Specialpedagogik: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-06-05

Innehåll

I kursen behandlas grundläggande specialpedagogiska frågor. Specialpedagogikens framväxt belyses liksom den samhälleliga målsättningen bakom begreppet ”en skola för alla” och särskolan som skolform. Barn/elever i behov av särskilt stöd och deras rätt utifrån gällande internationella, nationella och lokala styrdokument studeras. Kursen innehåller även en orientering om olika funktionshinder. Vidare behandlas pedagogiska insatser och skolans ansvar i samband med mobbning, barn i kris och konflikter.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna: -redogöra för innebörden av begreppet ”en skola för alla” och relatera detta till läraruppdraget samt redogöra för särskolans uppdrag - beskriva och reflektera över pedagogiska insatser utifrån barns/elevers olika förutsättningar och behov - reflektera över och analysera olika specialpedagogiska perspektiv och dess pedagogiska konsekvenser - reflektera över betydelsen av lärarens förhållningssätt i mötet med barn/elever med funktionshinder - redogöra för och diskutera skolans ansvar att hantera konflikter samt förebygga och arbeta mot mobbning - reflektera över och diskutera hur skolan kan möta barn i kris

Behörighetskrav

Lärarexamen

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Obligatoriska undervisningsmoment ingår.

Examination

Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga uppgifter och obligatoriska moment är godkända. För betyget Väl Godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att kritiskt granska, värdera och dra slutsatser om pedagogiska insatser i förhållande till barns/elevers olika förutsättningar och behov. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare två provtillfällen. Studerande som två gånger har underkänts på kurs, har rätt att hos Fakultetsnämnden för Lärarutbildning begära att annan lärare utses till examinator. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering på kursen. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av moment/delar av kurs beslutas av den betygsättande läraren. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för ansökan: www.umu.se/blankett/SA. Kursen kan inte tillgodoräknas inom Specialpedagog- och Speciallärarprogrammet.

Övriga föreskrifter

Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av lärare som deltar i lärarfortbildning enligt Förordning (2007:222) om statsbidrag för fortbildning av lärare, se Skolverkets webbplats http://www.skolverket.se/fortbildning. Den som söker till denna kurs utan godkännande av skolhuvudmannen är inte behörig att delta och riskerar att få avbryta utbildningen.

Litteratur

Giltig från: 2008 vecka 39

Barn som är annorlunda : hjärnans betydelse för barnets utveckling. (kap 7)
Dalby Mogens A., Østergaard John R., Trillingsgaard Anegen
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 184 s. :
ISBN: 91-44-00982-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Helldin Rolf
Specialpedagogik och sociala problem i gymnasieskolan : en granskning av skoldemokratins innebörder och kvalitet.
Lund : Studentlitteratur : 2002 : 128 s. :
ISBN: 91-44-02114-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Vad alla lärare och rektorer bör veta om läs- och skrivsvårigheter
Lundgren Torbjörn, Ohlis Karin
Stockholm : FMLS : 1995 :
ISBN: 91-630-3686-X
Se Umeå UB:s söktjänst

Lundström Agneta
Mobbning - eller antidemokratiska handlingar? Tidskrift för lärarutbildning och forskning. Nr 1-2, s 97 - 110.
2004 :

Att se möjligheter i svårigheter: barn och ungdomar med koncentrationssvårigheter
Olsson Britt-Inger, Olsson Kurt
Lund : Studentlitteratur : 2007 :
ISBN: 978-91-44-03406-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Persson Bengt
Elevers olikheter och specialpedagogisk kunskap
Stockholm : Liber : cop. 2001 : 160 s. :
ISBN: 91-47-05109-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Skolverket
Elever i behov av särskilt stöd
Stockholm : Liber : 1998 :

Skolverket
På andras villkor - skolans möte med elever med funktionshinder. www.skolverket.se
Stockholm : Skolverket : 2006 :

Skolverket
Skolornas krisberedskap och arbete med krishantering efter naturkatastrofen i Sydostasien. Rapport, Dnr 2005 414.www.skolverket.se
Stockholm : Skolverket : 2006 :

SOU 1998:66
FUNKIS - funktionshindrade elever i skolan
Stockholm : Fritzes :

SOU 2003:35
För den jag är - om utbildning och utvecklingsstörning. (kap 7) http://www.regeringen,se/content/1/c4/09/90/3f7d5266.pdf
Stockholm : Fritzes :

SOU 2004:98
För oss tillsammans. Om utbildning och utvecklingsstörning. http://www.regeringen.se/content/1/c6/03/05/54/2c69d4b7.pdf
Stockholm : Fritzes :

Westling-Allodi Mara
Equal Opportunities in Educational Systems: the case of Sweden. European Journal of Education, vo 42(1) sid 133-146. http://www.blackwell-synergy.com/doi/abs/10.1111/j.1465-3435.2007.00284.x