Engelskt namn: Special Needs Education
Denna kursplan gäller: 2015-05-04 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2015-05-04
Kurskod: 6SP022
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Specialpedagogik: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-06-05
Reviderad av: Prefekten, 2015-05-06
I kursen behandlas grundläggande specialpedagogiska frågor. Specialpedagogikens framväxt belyses liksom den samhälleliga målsättningen bakom begreppet ”en skola för alla” och särskolan som skolform. Barn/elever i behov av särskilt stöd och deras rätt utifrån gällande internationella, nationella och lokala styrdokument studeras. Kursen innehåller även en orientering om olika funktionsnedsättningar. Vidare behandlas pedagogiska insatser och skolans ansvar i samband med mobbning, barn i kris och konflikter.
För godkänd kurs skall den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdigheter och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För tillträde till kursen krävs grundläggande behörighet för högskolestudier samt godkända kurser inom AUO, 15 hp eller motsvarande kunskaper
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Litteraturseminarier via nätet ingår som obligatoriska inslag i kursen.
Studenten examineras skriftligt med utgångspunkt i uppgifter från Studiehandledning för kursen. Examinationen sker löpande under kursen gång.
Studenten examineras individuellt genom deltagande i litteraturseminarier via nätet samt i form av ett paper i slutet av kursen.
För student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning ska individuella anpassningar av examensformer alltid övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat.
Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller underkänd. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga uppgifter är godkända. Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av teoretiska begrepp.
Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.
Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.
Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.
I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
Assarson Inger
Utmaningar i en skola för alla : några filosofiska trådar
Stockholm : Liber : 2009 : 191 s. :
ISBN: 978-91-47-01521-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Perspektiv på en skola för alla
Brodin Jane, Lindstrand Peg
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 174 s. :
ISBN: 978-91-44-05683-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Etik i specialpedagogisk verksamhet
Helldin Rolf, Sahlin Birgitta
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 219 s. :
ISBN: 978-91-44-05725-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Henriksson Carina
Klassrumsflyktingar : pedagogiska situationer och relationer i klassrummet
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 159 s. :
ISBN: 978-91-44-05508-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Vad alla bör veta om läs- och skrivsvårigheter
Lundgren Torbjörn, Ohlis Karin, Lundgren Ulf
Stockholm : Förbundet Funktionshindrade med läs- och skrivsvårigheter ;a Härnösand :b Specialpedagogiska institutet : cop. 2003 : 71 s. :
ISBN: 91-974600-0-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Lundström Agneta
Mobbning - eller antidemokratiska handlingar? Tidskrift för lärarutbildning och forskning. Nr 1-2, s 97 - 110.
2004 :
Att läsa och skriva : forskning och beprövad erfarenhet
Myndigheten för skolutveckling , Liberg Caroline, Hyltenstam Kenneth, Myrberg Mats, Frykholm Clas-Uno, Hjort Madeleine, Nordström Gert Z, Wiklund Ulla, Persson Magnus
[reviderad upplaga] : Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2007 : 119 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1887
ISBN: 978-91-85589-36-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolverket
På andras villkor - skolans möte med elever med funktionshinder. www.skolverket.se
Stockholm : Skolverket : 2006 :
Skolverket
Skolornas krisberedskap och arbete med krishantering efter naturkatastrofen i Sydostasien. Rapport, Dnr 2005 414.www.skolverket.se
Stockholm : Skolverket : 2006 :
SOU 1998:66
FUNKIS - funktionshindrade elever i skolan
Stockholm : Fritzes :
SOU 2003:35
För den jag är - om utbildning och utvecklingsstörning. (kap 7) http://www.regeringen,se/content/1/c4/09/90/3f7d5266.pdf
Stockholm : Fritzes :
SOU 2004:98
För oss tillsammans. Om utbildning och utvecklingsstörning. http://www.regeringen.se/content/1/c6/03/05/54/2c69d4b7.pdf
Stockholm : Fritzes :
Westling-Allodi Mara
Equal Opportunities in Educational Systems: the case of Sweden. European Journal of Education, vo 42(1) sid 133-146. http://www.blackwell-synergy.com/doi/abs/10.1111/j.1465-3435.2007.00284.x