"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Läs- och skrivsvårigheter/undervisning, 14 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Reading and Writing Difficulties/Instruction

Denna kursplan gäller: 2009-02-16 till 2010-02-21 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6SP026

Högskolepoäng: 14

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Specialpedagogik: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-09-15

Innehåll

Kursen innehåller teorier om läs- och skrivutveckling samt läs- och skrivsvårigheter. Genusaspekter liksom flerspråkighetens betydelse för läs- och skrivinlärningen behandlas. Vidare belyses hur läsförståelse utvecklas och stimuleras. Samband mellan läs- och skrivsvårigheter och lärande i matematik studeras.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna - beskriva innebörden av språklig medvetenhet och dess betydelse för läs- och skrivlärandet - visa förståelse för fonem-grafemkorrespondensens betydelse för elevernas läs- och skrivförmåga - redogöra för och problematisera olika teoretiska modeller för läs- och skrivprocessen o beskriva olika stadier i utvecklingen av ordigenkänning o visa insikter om värdet av automatisering av ordavkodningen - redogöra för olika teorier om hur genusaspekter och flerspråkighet påverkar läs- och skrivinlärning - beskriva innebörden av läs- och skrivsvårigheter: definition, orsaker, symtom - redogöra för och värdera faktorer som har betydelse för läsförståelsen - visa insikter om sambandet mellan räknesvårigheter och lässvårigheter - utifrån kurslitteraturen problematisera hur elevernas läsintresse kan stimulera - kritiskt granska olika diagnostiska instrument - självständigt identifiera och diagnostisera läs- och skrivsvårigheter.

Behörighetskrav

Godkända kurser på termin 1 i Speciallärarprogrammet - Det specialpedagogiska fältet I - verksamhet och forskning, 15 hp, Det specialpedagogiska fältet II - processer i praktiken 7,5 hp och Professionella samtal och rådgivning i specialpedagogiska frågor 7,5 hp eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar och seminarier samt uppgifter enskilt och i grupp. Examinerande inslag är obligatoriska.

Examination

Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt i seminarieform. Examinationen sker fortlöpande under kursen och i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradigbetygsskala Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att analysera och kritiskt granska kurslitteraturen. Varje moment kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen/momentet ges, senast inom ett år. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända provtillfällen för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. Tillgodoräknande Kursansvarig lärare beslutar om tillgodoräknande på moment eller delar av kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning bifogas. Fakultetsnämnden för lärarutbildning beslutar om tillgodoräknande av hel kurs. Ansökningsblankett finns på www.umu.se/blankett/SA.

Litteratur

  • Giltig från: 2010 vecka 8

    Barn som är annorlunda : hjärnans betydelse för barnets utveckling. (kap 7)
    Dalby Mogens A., Østergaard John R., Trillingsgaard Anegen
    Lund : Studentlitteratur : 2000 : 184 s. :
    ISBN: 91-44-00982-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bjar Louise
    Det hänger på språket : lärande och språkutveckling i grundskolan. Kapitel 1, 3, 8, 14, 15 och 16.
    Lund : Studentlitteratur : 2006 : 439 s. :

    Bråten Ivar
    Leseforståelse : lesing i kunnskapssamfunnet - teori og praksis
    Oslo : Cappelen akademisk forl. : c2007 : 285 s. :
    ISBN: 978-82-02-26175-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    The connections between language and reading disabilities
    Catts Hugh William, Kamhi Alan G
    Mahwah, N.J. : L. Erlbaum Associates : 2005 : xvii, 227 s. :
    ISBN: 0-8058-5001-5 (cloth)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Ekelund Gabriella
    Om barn och böcker : samtal kring berättelser
    Stockholm : Sveriges utbildningsradio (UR) : 2007 : 201 s. :
    ISBN: 978-91-25-07000-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Elbro Carsten
    Läsning och läsundervisning
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2004 : 239 s. :
    ISBN: 91-47-05180-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Gillon Gail T.
    Phonological awareness : from research to practice. Kap. 1-6
    New York : Guilford Press : 2004 : xvii, 270 s. :
    ISBN: 1-57230-964-4 (cloth)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Improving comprehension instruction : rethinking research, theory, and classroom practice
    Block Cathy Collins, Gambrell Linda B., Pressley Michael
    San Francisco : Jossey-Bass : cop. 2002 : xxiv, 423 s. :
    ISBN: 0-7879-6309-7 (alk. paper)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lundberg Ingvar
    Bornholmsmodellen : vägen till läsning : språklekar i förskoleklass
    1. uppl. : Stockholm : Natur & kultur : 2007 : 111, [1] s. :
    ISBN: 978-91-27-72300-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lundberg Ingvar
    God läsutveckling : kartläggning och övningar
    2., utök. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 80 s. :
    ISBN: 91-27-72309-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lundberg Ingvar
    Konsten att läsa faktatexter
    1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2006 : 46 s. :
    ISBN: 91-27-72304-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Reichenberg Monica
    Vägar till läsförståelse. Texten, läsaren och samtalet
    Stockholm : Natur & Kultur : 2008 :

    Developing Writing for different Purposes: Teaching about Genre in the Early Years
    Riley Jeni, Reedy David
    London : Paul Chapman Publishing : 2000 :

    Specific reading disability (dyslexia): What have we learned in the past four decades? Journal of Child Psychology and Psychiatry 45.1, 2-40
    Vellution Frank, Fletcher Jack, Snowling Margaret, Scanlon Donna
    2004 :

    Läs- och skrivsvårigheter och lärande i matematik. (http://ncm.gu.se)
    Sterner Görel, Lundberg Ingvar
    Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning : 2002 : 203 s. :

    Taube Karin
    Barns tidiga läsning
    Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2007 : 159 s. :
    ISBN: 9789172275034
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Övrigt

    Vetenskapliga artiklar och delar av avhandlingar kan tillkomma enligt anvisningar

  • Giltig från: 2009 vecka 8

    Barn som är annorlunda : hjärnans betydelse för barnets utveckling. (kap 7)
    Dalby Mogens A., Østergaard John R., Trillingsgaard Anegen
    Lund : Studentlitteratur : 2000 : 184 s. :
    ISBN: 91-44-00982-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bjar Louise
    Det hänger på språket : lärande och språkutveckling i grundskolan. Kapitel 1, 3, 8, 14, 15 och 16.
    Lund : Studentlitteratur : 2006 : 439 s. :

    Bråten Ivar
    Leseforståelse : lesing i kunnskapssamfunnet - teori og praksis
    Oslo : Cappelen akademisk forl. : c2007 : 285 s. :
    ISBN: 978-82-02-26175-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Language and reading disabilities. Kap. 1, 23 s
    Catts Hugh William, Kamhi Alan G.
    2. ed. : Boston, Mass. : Pearson : 2005 : xv, 352 s. :
    ISBN: 0-205-45448-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Ekelund Gabriella
    Om barn och böcker : samtal kring berättelser
    Stockholm : Sveriges utbildningsradio (UR) : 2007 : 201 s. :
    ISBN: 978-91-25-07000-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Elbro Carsten
    Läsning och läsundervisning
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2004 : 239 s. :
    ISBN: 91-47-05180-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Gillon Gail T.
    Phonological awareness : from research to practice. Kap. 1-6
    New York : Guilford Press : 2004 : xvii, 270 s. :
    ISBN: 1-57230-964-4 (cloth)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Improving comprehension instruction : rethinking research, theory, and classroom practice
    Block Cathy Collins, Gambrell Linda B., Pressley Michael
    San Francisco : Jossey-Bass : cop. 2002 : xxiv, 423 s. :
    ISBN: 0-7879-6309-7 (alk. paper)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lundberg Ingvar
    Bornholmsmodellen : vägen till läsning : språklekar i förskoleklass
    1. uppl. : Stockholm : Natur & kultur : 2007 : 111, [1] s. :
    ISBN: 978-91-27-72300-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lundberg Ingvar
    God läsutveckling : kartläggning och övningar
    2., utök. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 80 s. :
    ISBN: 91-27-72309-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lundberg Ingvar
    Konsten att läsa faktatexter
    1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2006 : 46 s. :
    ISBN: 91-27-72304-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Reichenberg Monica
    Vägar till läsförståelse. Texten, läsaren och samtalet
    Stockholm : Natur & Kultur : 2008 :

    Developing Writing for different Purposes: Teaching about Genre in the Early Years
    Riley Jeni, Reedy David
    London : Paul Chapman Publishing : 2000 :

    Specific reading disability (dyslexia): What have we learned in the past four decades? Journal of Child Psychology and Psychiatry 45.1, 2-40
    Vellution Frank, Fletcher Jack, Snowling Margaret, Scanlon Donna
    2004 :

    Children´s Speech and Literacy Difficulties: Book 1, A Psycholinguistic Framework. (Kap 3 samt s 220-232 i kap 8)
    Stackhouse Joy, Wells Bill
    London : Whurr Publishers : 1997 : 300 sid :

    Stanovich Keith E.
    Progress in understanding reading : scientific foundations and new frontiers
    New York ;a London : Guilford : cop. 2000 : 536 s. :
    ISBN: 1-57230-564-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läs- och skrivsvårigheter och lärande i matematik. (http://ncm.gu.se)
    Sterner Görel, Lundberg Ingvar
    Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning : 2002 : 203 s. :

    Taube Karin
    Barns tidiga läsning
    Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2007 : 159 s. :
    ISBN: 9789172275034
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Övrigt

    Vetenskapliga artiklar och delar av avhandlingar kan tillkomma enligt anvisningar