"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Utvärdering, ledarskap och förändringsarbete, 22,5 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-14

Engelskt namn: Evaluation, Leadership and Developmental Work

Denna kursplan gäller: 2018-10-01 och tillsvidare

Kurskod: 6SP053

Högskolepoäng: 22,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Specialpedagogik: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Prefekten, 2018-06-13

Innehåll

Kursen behandlar teorier om ledarskap, förändringsarbete samt utvärdering och bedömning. I kursen används teorierna som verktyg för att beskriva, analysera och kritisk granska olika mångkulturella miljöer på organisations-, grupp- och individnivå. Kursen omfattar även metoder, modeller och strategier i syfte att identifiera möjligheter och hinder inom det specialpedagogiska fältet samt den egna professionella kunskapsbildningen. Teorier, modeller och strategier för professionella samtal behandlas relaterat till förändringsarbete i specialpedagogiska sammanhang.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten:

  • kunna beskriva och analysera mångkulturella lärmiljöer med fokus på ledarskap, förändringsarbete samt utvärdering på organisations-, grupp- och individnivå
  • känna till, använda och kritiskt granska metoder för kartläggning, pedagogiska utredningar, åtgärdsprogram och annan dokumentation som rör barn/elever inklusive etiska överväganden
  • kunna beskriva, analysera och problematisera barns/elevers fysiska, psykiska och sociala välbefinnande inom ramen för ett utvidgat hälsobegrepp och intersektionalitet
  • förstå och kunna tillämpa grundläggande mätteoretiska begrepp för konstruktion och värdering av instrument
  • förstå och kunna använda olika modeller för utvärdering
  • ha kännedom om kompensatoriska hjälpmedel och kunna kritiskt granska deras användning
  • kunna tillämpa teorier och modeller för professionella samtal vid genomförande och analys av autentiska handledningssamtal i specialpedagogiska sammanhang
  • kunna redogöra för och problematisera strategier för hantering av svåra samtal
  • kunna planera och genomföra en kontextanalys i en pedagogisk verksamhet inom ramen för fallstudium och aktionsforskning
  • kunna beskriva och analysera ett förändringsarbete, alternativt genomföra en egen aktion, i pedagogisk verksamhet med specialpedagogisk relevans samt dokumentera och granska rapporter enligt vetenskaplig praxis
  • kunna reflektera över egen yrkesmässig kunskapsbildning samt identifiera behov av ytterligare kunskap och kompetensutveckling
  • kunna genomföra litteratursökning och uppvisa förmåga att kritiskt granska internationella vetenskapliga artiklar

Behörighetskrav

Lägst betyget G på kursen Introduktion till det specialpedagogiska fältet, 7,5 hp samt lägst betyget G på moment 1 och 2 i kursen Specialpedagogens och speciallärarens yrkesfunktion, 15 hp.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Hela eller delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska. Undervisningen i vissa kursmoment/delar av moment kan ges på engelska.

Examination

Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera den specialpedagogiska verksamhetens möjligheter och begränsningar samt att använda teoretiska perspektiv och begrepp i beskrivning och analys av specialpedagogisk verksamhet. Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform.

För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie examinationstillfälle och ett andra examinationstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till ett tredje examinationstillfälle. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till examination nästa gång kursen ges. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.

TILLGODORÄKNANDE
Studierektor beslutar om tillgodoräknande på kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.

Litteratur

  • Giltig från: 2019 vecka 50

    Angelöw Bosse
    Framgångsrikt förändringsarbete : om individ och organisation i förändring
    Stockholm : Natur & kultur : 2010 : 207 s. :
    ISBN: 978-91-27-12166-9 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att kartlägga och förbättra skolor : sex typskolor
    Blossing Ulf, Nyen Torgeir, Söderström Åsa, Hagen Tønder Anna
    Lund : Studentlitteratur : 2012 : 136 s. :
    ISBN: 978-91-44-08334-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Åsén Gunnar
    Att vilja veta : om utvärdering och pedagogisk bedömning i skolan
    Första upplagan : Stockholm : Liber : [2019] : 214 sidor :
    ISBN: 9789147125692
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bladini Kerstin
    Handledning som verktyg och rum för reflektion : en studie av specialpedagogers handledningssamtal
    Karlstad : Institutionen för utbildningsvetenskap : 2004 : [2], vi, 208 s. :
    ISBN: 91-85335-33-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Samhällsvetenskapliga metoder
    Bryman Alan, Nilsson Björn
    Upplaga 3 : Stockholm : Liber : [2018] : 877 sidor :
    ISBN: 978-91-47-11206-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    En spagettiröra av röster : [om en förskolas förändringsarbete]
    Göthson Harold, Kennedy Birgitta
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 198 s. :
    ISBN: 9789147115082
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hammarlund Claes-Otto
    Bearbetande samtal : krisstöd, debriefing, stress- och konflikthantering
    Stockholm : Natur och kultur : 2001 : 298, [1] s. :
    ISBN: 91-27-08480-9 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hjörne Eva
    Elevhälsa för ett förebyggande och hälsofrämjande arbete
    I Cecilia Löfberg (Red.) Elevhälsoarbete under utveckling - en antologi. FoU skriftserie nr 8. Specialpedagogiska skolmyndigheten : 2018 :
    Obligatorisk

    Elevhälsa som främjar lärande : om professionellt samarbete i retorik och praktik
    Hylander Ingrid, Guvå Gunilla
    Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur AB : [2017] : 273 sidor :
    ISBN: 9789144110127
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att organisera för skolframgång : strategier för en likvärdig skola
    Jarl Maria, Blossing Ulf, Andersson Klas
    Första upplagan : [Stockholm] : Natur & Kultur : [2017] : 180 sidor :
    ISBN: 9789127818798
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Pedagogisk utvärdering som styrning : en historia från präster till PISA
    Karlsson Vestman Ove, Andersson Inger M.
    Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2007 : 168 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1847
    Obligatorisk

    Den kvalitativa forskningsintervjun
    Kvale Steinar, Brinkmann Svend, Torhell Sven-Erik
    3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 412 s. :
    ISBN: 9789144101675
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kvalitetsarbete i praktiken
    Stockholm : Skolverket : 2015 : 22 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789175591476
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Ledarskap, utveckling, lärande : [grundbok för rektorer och förskolechefer]
    Jarl Maria, Nihlfors Elisabet
    1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2016 : 488 s. :
    ISBN: 9789127147065
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (kap 8-9, 13-14)

    Löfqvist Åsa
    Projekt som strategi för skolutveckling : en fjärils färdväg, men ingen dagslända...
    Umeå : Pedagogiska institutionen, Umeå universitet : 2015 : 142 s. :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-99496
    ISBN: 9789176012178
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Redovisning av uppdraget om nationella skolutvecklingsprogram
    Skolverket : 2016 :
    https://www.skolverket.se/publikationer?id=3593
    Obligatorisk

    Student self-evaluation: What research says and what practice shows.
    Rolheiser Carol, Ross John A
    11 s. :
    http://www.cdl.org/resource-library/articles/self_eval.php
    Obligatorisk

    Struktur, kultur, ledarskap : förutsättningar för framgångsrika skolor
    Höög Jonas, Johansson Olof
    2., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 223 s. :
    ISBN: 978-91-44-10288-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Ledarskap
    Sveningsson Stefan, Alvesson Mats
    1. uppl. : Malmö : Liber : 2010 : 128 s. :
    ISBN: 9789147094929
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Söderström Anna-Karin
    Förskolans ledarskap : för barnens skull
    Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2019] : 142 sidor :
    ISBN: 9789144117010
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Tema: Skolinspektion som styrning
    Utbildning och demoktati, Nr 1, årgång 19 : 2014 :
    Obligatorisk

    Tema: Skolutveckling och ledarskap
    Pedagogisk forskning i Sverige. Nr 3-4, årgång 18 : 2013 :
    Obligatorisk

    Ärlestig Helene
    Communication between principals and teachers in successful schools
    Umeå : Pedagogiska institutionen : 2008 : 87 s. :
    urn:nbn:se:umu:diva-1927
    ISBN: 978-91-7264-671-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (artikel 1 och 2, 31 sidor)

    Øvreeide Haldor
    Samtal med barn : metodiska samtal med barn i svåra livssituationer
    3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 256 s. :
    ISBN: 978-91-44-05634-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Därutöver tillkommer vetenskapliga artiklar och valbar litteratur.

  • Giltig från: 2019 vecka 1

    Ahlberg Ann
    Specialpedagogik i ideologi, teori och praktik : att bygga broar
    2., [förändrade] uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 192 s. :
    ISBN: 978-91-47-11718-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Angelöw Bosse
    Framgångsrikt förändringsarbete : om individ och organisation i förändring
    Stockholm : Natur & kultur : 2010 : 207 s. :
    ISBN: 978-91-27-12166-9 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Backman Jarl
    Rapporter och uppsatser
    2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
    ISBN: 978-91-44-04826-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bladini Kerstin
    Handledning som verktyg och rum för reflektion : en studie av specialpedagogers handledningssamtal
    Karlstad : Institutionen för utbildningsvetenskap : 2004 : [2], vi, 208 s. :
    ISBN: 91-85335-33-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att kartlägga och förbättra skolor : sex typskolor
    Blossing Ulf, Nyen Torgeir, Söderström Åsa, Hagen Tønder Anna
    Lund : Studentlitteratur : 2012 : 136 s. :
    ISBN: 978-91-44-08334-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Samhällsvetenskapliga metoder
    Bryman Alan, Nilsson Björn
    Upplaga 3 : Stockholm : Liber : [2018] : 877 sidor :
    ISBN: 978-91-47-11206-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    En spagettiröra av röster : [om en förskolas förändringsarbete]
    Göthson Harold, Kennedy Birgitta
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 198 s. :
    ISBN: 9789147115082
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hammarlund Claes-Otto
    Bearbetande samtal : krisstöd, debriefing, stress- och konflikthantering
    Stockholm : Natur och kultur : 2001 : 298, [1] s. :
    ISBN: 91-27-08480-9 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att organisera för skolframgång : strategier för en likvärdig skola
    Jarl Maria, Blossing Ulf, Andersson Klas
    Första upplagan : [Stockholm] : Natur & Kultur : [2017] : 180 sidor :
    ISBN: 9789127818798
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kullberg Birgitta
    Etnografi i klassrummet.
    2., [rev.]uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2004 : 243 s. :
    ISBN: 91-44-03090-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (s. 91-107, 187-230)

    Den kvalitativa forskningsintervjun
    Kvale Steinar, Brinkmann Svend, Torhell Sven-Erik
    3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 412 s. :
    ISBN: 9789144101675
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lorentz Hans
    Skolan som mångkulturell arbetsplats
    Studentlitteratur AB : 2009 : 211 s. :
    http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/33158-01/height/320/width/320/bild.jpg
    ISBN: 91-44-05150-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lundström Agneta
    Lärare och konflikthantering : en undersökande studie ur ett könsperspektiv
    Umeå : Fakulteten för lärarutbildning : 2008 : 123 s. :
    ISBN: 978-91-7264-595-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Löfqvist Åsa
    Projekt som strategi för skolutveckling : en fjärils färdväg, men ingen dagslända...
    Umeå : Pedagogiska institutionen, Umeå universitet : 2015 : 142 s. :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-99496
    ISBN: 9789176012178
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Inkludering och måluppfyllelse : att nå framgång med alla elever
    Persson Bengt, Persson Elisabeth
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 183 s. :
    ISBN: 978-91-47-10088-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Student self-evaluation: What research says and what practice shows.
    Rolheiser Carol, Ross John A
    11 s. :
    http://www.cdl.org/resource-library/articles/self_eval.php
    Obligatorisk

    Rönnerman Karin
    Aktionsforskning i praktiken : förskola och skola på vetenskaplig grund
    2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 230 s. :
    ISBN: 978-91-44-07870-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Elevhälsan. En specialpedagogisk överblick
    Skolverket : 2014 :
    https://www.skolverket.se/publikationer?id=3289
    Obligatorisk

    Kvalitetsarbete i praktiken
    Stockholm : Skolverket : 2015 : 22 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789175591476
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Redovisning av uppdraget om nationella skolutvecklingsprogram
    Skolverket : 2016 :
    https://www.skolverket.se/publikationer?id=3593
    Obligatorisk

    Stake Robert E.
    The art of case study research.
    Thousand Oaks, Calif. ; London : Sage : 1995 : 175 s. :
    ISBN: 0-8039-5767-X
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Strandberg Leif
    Bland mentorer, IUP och utvecklingszoner
    Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2008 : 138 s. :
    ISBN: 978-91-7227-516-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Ledarskap
    Sveningsson Stefan, Alvesson Mats
    1. uppl. : Malmö : Liber : 2010 : 128 s. :
    ISBN: 9789147094929
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Ärlestig Helene
    Communication between principals and teachers in successful schools
    Umeå : Pedagogiska institutionen : 2008 : 87 s. :
    urn:nbn:se:umu:diva-1927
    ISBN: 978-91-7264-671-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (artikel 1 och 2, 31 sidor)

    Øvreeide Haldor
    Samtal med barn : metodiska samtal med barn i svåra livssituationer
    3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 256 s. :
    ISBN: 978-91-44-05634-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Vetenskapliga artiklar tillkommer.

  • Giltig från: 2018 vecka 40

    Angelöw Bosse
    Framgångsrikt förändringsarbete : om individ och organisation i förändring
    Stockholm : Natur & kultur : 2010 : 207 s. :
    ISBN: 978-91-27-12166-9 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Backman Jarl
    Rapporter och uppsatser
    2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
    ISBN: 978-91-44-04826-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Samhällsvetenskapliga metoder
    Bryman Alan, Nilsson Björn
    2., [rev.] uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 690 s. :
    ISBN: 978-91-47-09068-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bladini Kerstin
    Handledning som verktyg och rum för reflektion : en studie av specialpedagogers handledningssamtal
    Karlstad : Institutionen för utbildningsvetenskap : 2004 : [2], vi, 208 s. :
    ISBN: 91-85335-33-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att kartlägga och förbättra skolor : sex typskolor
    Blossing Ulf, Nyen Torgeir, Söderström Åsa, Hagen Tønder Anna
    Lund : Studentlitteratur : 2012 : 136 s. :
    ISBN: 978-91-44-08334-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Frykholm Clas-Uno
    Att utvärdera kunskapslyftet : ett servicematerial
    Stockholm : Delegationen för kunskapslyftet : [1997] : 28 s. :
    http://www.ucer.umu.se/PDF/arbetsrapporter/FrykholmKunskapslyftet.pdf
    Obligatorisk

    Hammarlund Claes-Otto
    Bearbetande samtal : krisstöd, debriefing, stress- och konflikthantering
    Stockholm : Natur och kultur : 2001 : 298, [1] s. :
    ISBN: 91-27-08480-9 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kullberg Birgitta
    Etnografi i klassrummet.
    2., [rev.]uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2004 : 243 s. :
    ISBN: 91-44-03090-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (s. 91-107, 187-230)

    Doing interviews
    Kvale Steinar, Flick Uwe
    1. ed. : Thousand Oaks, Calif. : Sage Publications : 2007 : 157 p. :
    ISBN: 978-0-7619-4977-0 (pb)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lorentz Hans
    Skolan som mångkulturell arbetsplats
    Studentlitteratur AB : 2009 : 211 s. :
    http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/33158-01/height/320/width/320/bild.jpg
    ISBN: 91-44-05150-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lundström Agneta
    Lärare och konflikthantering : en undersökande studie ur ett könsperspektiv
    Umeå : Fakulteten för lärarutbildning : 2008 : 123 s. :
    ISBN: 978-91-7264-595-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Myndigheten för skolutveckling
    Att granska och förbättra kvalitet : om kvalitetsutveckling i skola, förskola, skolbarnsomsorg och vuxenutbildning - en översikt över aktuell forskning och utveckling samt dokumenterad erfarenhet
    Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : Fritzes kundservice [distributör] : [2003] : 144 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1875
    ISBN: 91-85128-06-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Myndigheten för skolutveckling
    Att lyfta den pedagogiska praktiken : vägledning för processledare
    Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : Liber distribution : 2008 : 80 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=2026
    ISBN: 978-91-85589-58-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Myndigheten för skolutveckling
    Blick för elevens hälsa, lärande och trygghet - med fokus på elevhälsa och skolutveckling. Slutredovisning av regeringsuppdraget om hälsa, lärande och trygghet. Dnr 2003:989.
    2003 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: [Elektronisk version] http://web.archive.org/web/20041118193544/http://www.skolutveckling.se/publikationer/publ/main?uri=scam%3A%2F%2Fpubl%2F157&cmd=download

    Inkludering och måluppfyllelse : att nå framgång med alla elever
    Persson Bengt, Persson Elisabeth
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 183 s. :
    ISBN: 978-91-47-10088-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Student self-evaluation: What research says and what practice shows.
    Rolheiser Carol, Ross John A
    11 s. :
    http://www.cdl.org/resource-library/articles/self_eval.php
    Obligatorisk

    Rönnerman Karin
    Aktionsforskning i praktiken : förskola och skola på vetenskaplig grund
    2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 230 s. :
    ISBN: 978-91-44-07870-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lärande och skolutveckling : ledarskap för demokrati och meningsskapande
    Scherp Hans-Åke, Scherp Gun-Britt
    Karlstad : Estetisk-filosofiska fakulteten : 2007 : 373 s. :
    ISBN: 91-7063-105-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Stake Robert E.
    The art of case study research.
    Thousand Oaks, Calif. ; London : Sage : 1995 : 175 s. :
    ISBN: 0-8039-5767-X
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Stensmo Christer
    Ledarskap i klassrummet
    2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 263 s. :
    ISBN: 978-91-44-04833-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Strandberg Leif
    Bland mentorer, IUP och utvecklingszoner
    Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2008 : 138 s. :
    ISBN: 978-91-7227-516-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Utbildningsdepartementet
    Lärande ledare : ledarskap för dagens och framtidens skola
    Stockholm : Utbildningsdep. : 2001 : 52 s. :
    http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/3234
    Obligatorisk
    Läsanvisning: http://www.pedag.umu.se/utbildning/kurslitteratur/index.html

    Ärlestig Helene
    Communication between principals and teachers in successful schools
    Umeå : Pedagogiska institutionen : 2008 : 87 s. :
    urn:nbn:se:umu:diva-1927
    ISBN: 978-91-7264-671-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (artikel 1 och 2, 31 sidor)

    Øvreeide Haldor
    Samtal med barn : metodiska samtal med barn i svåra livssituationer
    3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 256 s. :
    ISBN: 978-91-44-05634-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar

    Berge, Britt-Marie (2000). Action reseach för gender equity in a late modern society. International Journal of Inclusive Education. 9. [Elektronisk version] http://www.ingentaconnect.com/content/routledg/tied/2001/00000005/F0020002/art00014;jsessionid=19pulfc75c41p.alexandra Berge, Britt-Marie (red.) (2001). Kunskap bryter mönster ? Aktionsforskning är verktyget. Rapport från projektet Vidgade vyer. Östersund: Kommunförbundet och Länstyrelsen i Jämtlands län. (86 sidor) [Elektronisk version] www.kfz.se Eklöf, Hanna (2007). Test-taking motivation and mathematics performance in TIMSS 2003. International Journal of Testing, 7(3), 311-326. Head, George (2003). Effective collaboration: deep collaboration as an essential element of learning process. Journal of Educational Enquiry, 4(2). (15 sidor) Henriksson, Widar & Wolming, Simon (1998). Academic performance in four study programmes: a comparison of students admitted on the basis of GPA and SweSAT-scores with and without credits for work experience. Scandinavian Journal of Educational Research, 42(2), 135-150. Lendahls Rosendahl, B. & Rönnerman, K. (2005). Med fokus på handledning i skolors förändringsarbete. Pedagogisk forskning i Sverige, 10(01), 35-51. Vetenskapsrådet. Codex. Forskning som involverar människor. (3 sidor) [Elektronisk version] http://www.codex.uu.se/oversikter/manniskor/manniskor.html Åsberg, Rodney (2001). Det finns inga kvalitativa metoder - och inga kvantitativa heller för den delen. Pedagogisk forskning i Sverige, Årgång 6, Nr 4, 270-290. Vetenskapliga artiklar tillkommer.