Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-04-11
Reviderad av: Lena Forsberg, 2011-09-07
Innehåll
Kursen syftar till att utveckla studentens förmåga att genomföra ett självständigt vetenskapligt uppsatsarbete. Studenten ska i samband med detta få fördjupad kunskap på ett eller flera samhällsvetenskapliga och samhällsdidaktiska forskningsområden.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs ska den studerande avseende kunskap och förståelse kunna:
- kunna granska vetenskapliga artiklar och andra examensarbeten samt sätta in dessa analyser i vidare teoretiska perspektiv och kunskapssyner
För godkänd kurs ska den studerande avseende färdighet och förmåga kunna:
- avgränsa ett vetenskapligt problem och formulera en ambitiös samhällsvetenskaplig eller samhällsdidaktisk frågeställning
-utarbeta en noga övervägd analysram som är tydligt grundad i samhällsvetenskaplig teori och metod
- genomföra en studie genom att tillämpa ändamålsenliga metoder och anknyta till relevant teoribildning
- författa en vetenskaplig uppsats som ger ett bidrag till kunskap och forskning på området
För godkänd kurs ska den studerande avseende värderingsförmåga och förhållningssätt kunna:
-reflektera över den egna ansatsens styrkor och svagheter
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs godkänt på kurser om 60 hp inom allmänt utbildningsområde, samt minst en inriktning om 60 hp, eller motsvarande.
Undervisningens upplägg
Undervisningen genomförs huvudsakligen som eget och självständigt arbete i nära samarbete med en vetenskaplig handledare. Till stöd för studentens arbete kan undervisningen också innehålla deltagande i seminarier.
Examination
Kursen examineras genom ett egenhändigt författad arbete. Detta bedöms efter hur väl den uppfyller de förväntade studieresultaten och att den i övrigt är välformulerad och väl strukturerad. Dessutom ingår i kursen att studenten fullgör en kritisk och konstruktiv granskning av andra examensarbeten.
Betygsskalan består av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG). För betyget Väl godkänd läggs särskild vikt vid den studerandes förmåga att identifiera och visa relevant teori och forskning, problematisera forskningsmetodiska frågor samt att på ett reflekterande sätt analysera, värdera och diskutera de egna resultaten i förhållande till nationell och internationell forskning, teorier, forskningsetiska principer och yrkesverksamhet.
Studerande som underkänts vid ett provtillfälle har möjlighet att delta i förnyat prov vid totalt minst 5 provtillfällen. En student har rätt att begära att få byta examinator efter två underkända prov på moment eller delar av kurs. Studierektor kontaktas i sådana fall. Tentamen baserad på denna kursplan kan garanteras under två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygssättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen för Umeå School of Education (USE). Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA
Övriga föreskrifter
Kursen avslutas med kursvärdering.
Litteratur
Giltig från:
2011 vecka 36
Rethinking social inquiry : diverse tools, shared standards. Brady Henry E., Collier David Lanham, Md. : Rowman&Littlefield : xx, 362 s. : ISBN: 0-7425-1126-X Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Ways of knowing : competing methodologies in social and political research Moses Jonathon W., Knutsen Torbjørn L. Basingstoke : Palgrave Macmillan : 2007 : xiv, 330 s. : ISBN: 0-230-51665-3 (hft.) Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Qualitative research practice : a guide for social science students and researchers Ritchie Jane, Lewis Jane London : SAGE : 2003 : xv, 336 s. : ISBN: 0-7619-7109-2 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Widerberg Karin Vetenskapligt skrivande : kreativa genvägar Lund : Studentlitteratur : 2003 : 103 s. : ISBN: 91-44-03040-1 : 247:00 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
CODEX - regler och riktlinjer för forskning: http://codex.vr.se/index.shtml