"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Mål och resultatstyrning, 10 hp

Engelskt namn: Steering towards goals and results

Denna kursplan gäller: 2018-01-15 till 2018-09-02 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6ST012

Högskolepoäng: 10

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Utbildningsledarskap: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Statsvetenskapliga institutionen

Beslutad av: Prefekt, 2010-06-29

Reviderad av: Prefekten, 2017-11-20

Innehåll

Kursen behandlar det systematiska kvalitetsarbetet som ska bedrivas i verksamheten. Det systematiska kvalitetsarbetet har en nära koppling till skolledarens pedagogiska ledarskap och berör teoretiska och praktiska perspektiv, modeller och metoder för att skapa en överblick av verksamhetens tillstånd samt undervisningens kvalitet och genomförande. Särskild vikt läggs vid analys och ett kontinuerligt och hållbart utvecklingsarbete. Kursen behandlar skolans styrning på flera nivåer, mål och måltolkning, metoder för uppföljning, utvärdering med ett särskilt fokus på analys. Tonvikten ligger på att kunna kvalitetssäkra organisationens pedagogiska verksamhet.

Förväntade studieresultat

  • Visa god kunskap om skolväsendets utformning, skolans och förskolans styrsystem och dess grundläggande värderingar samt rektorns/förskolechefens pedagogiska uppdrag enligt gällande författningar.
  • Visa kunskap om de vetenskapliga grunderna för uppföljnings- och utvärderingsarbete samt förmåga att sätta den egna verksamhetens resultat i relation till de nationella och lokala målen.
  • Visa god förmåga att kritiskt granska och reflektera över hur olika metoder för verksamhetsuppföljning och utvärdering kan såväl berika som begränsa den egna verksamheten.
  • Visa god förmåga att förklara och tydliggöra skolans mål samt översätta dem till konkreta handlingar.
  • Visa god förmåga att formulera och kommunicera strategier för utvecklings- och förändringsarbete utifrån en analys av den egna verksamheten, där verksamhetens inre organisation och resursfördelning utgör centrala aspekter.
  • Visa god kunskap om de förutsättningar som påverkar samtliga barns och elevers utvecklings- och lärandeprocesser samt strategier för att främja alla barns och elevers utveckling och lärande.
  • Visa god förmåga att etablera en kultur där undervisningens kvalitet och barns och elevers lärande och utveckling är i centrum och där verksamhetens kvalitetsarbete är en del av dess vardag.

Behörighetskrav

Förkunskapskrav och andra villkor för tillträde till kursen: Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av personer som har anställning som rektor, biträdande rektor eller förskolechef i det svenska skolväsendet. Ansökan görs av skolhuvudman där sökande är anställd. För tillträde till kursen gäller att de sökande innehar tjänst som rektor, biträdande rektor eller förskolechef. Om samtliga anmälda till Rektorsprogrammet inte kan tas emot på utbildningen vid önskad tidpunkt, ska skolhuvudmannen prioritera att nyanställda rektorer erbjuds plats i första hand (SFS 2011:183).

Undervisningens upplägg

Kursen består av fyra internat samt individuellt arbete/arbete i grupp med uppgifter mellan internaten. Under internaten blandas föreläsningar, seminarier och övningar. De senare genomförs enskilt och/eller i grupp. Mellan internaten förväntas deltagaren arbeta med hemuppgifter i form av läsning och bearbetning av litteratur samt med verksamhetsnära uppgifter. Dessa ska dokumenteras skriftligt. Under internaten bearbetas hemuppgifterna ytterligare. I kursen ingår även professionshandledning i grupp.

Examination

Studenten ska närvara vid de fyra internaten och vid handledningstillfällena, och delta aktivt i alla undervisningsaktiviteter under internatet och i handledningen. Studenten ska även fullfölja och aktivt delta i de uppgifter som finns på lärplattformen Fronter. Studenten ska skriftligt redogöra för en verksamhetsobservation. I kursen ingår författandet av en examinerande verksamhetsutvecklingsplan. Den ska presenteras vid ett avslutande rundabordssamtal. För kursen i sin helhet ges betygen Underkänd (U), Godkänd (G).

Generella regler kring examination
En student som inte helt uppfyller målen för en examination kan, efter beslut av ansvarig lärare, ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen kan anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten, men kompletteringsuppgiften måste i omfång motsvara den ursprungliga examinationen.

I normalfallet tilldelas studenten kompletteringsuppgiften i samband med kursavslut eller i samband med att betyg meddelas på det ordinarie examinationstillfället. När väl studenten tagit del av kompletteringsuppgiften har den studerande 20 arbetsdagar på sig att slutföra uppgiften. Om studenten inte uppfyller detta inom utsatt tid kan komplettering endast genomföras nästa tillfälle kursen ges.

I de fall komplettering inte är möjlig (anges vid varje specifik examinationsuppgift ovan) gäller omprov. Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Studerande som underkänts vid ett provtillfälle har möjlighet att delta i förnyat prov. En student har rätt att begära att få byta examinator efter två underkända prov på moment eller del av kurs. Studierektor kontaktas i sådana fall. Tentamen baserad på denna kursplan kan garanteras under två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.

Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform.

Tillgodoräknande
Den student som önskar tillgodogöra utbildning som inhämtats vid annan institution eller annan högskola (svensk/utländsk) skall göra detta i den ordning som beskrivs i beslutet Tillgodoräknandeordning vid Umeå universitet (Dnr. 545-3317-02).

Ansökan om tillgodoräknande ska göras skriftligt. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.

Efter avslutad kurs kan denna kurs tillgodoräknas som fristående kurs. Observera att det är den institution eller det program som tillåter tillgodoräknande som avgör möjligheten till tillgodoräknande och omfattningen av denna. Den studerande bör därför alltid i förhand klargöra möjligheterna till tillgodoräknande hos ansvarig institution eller program.

Övriga föreskrifter

Kursen avslutas med en skriftlig, anonym kursutvärdering. Under kursens gång genomförs kontinuerliga utvärderingar t.ex. i form av kursråd.

Litteratur

Giltig från: 2018 vecka 3

Kurslitteratur

Litteraturlista och schema för kursen hittar du på Centrum för skolledarutvecklings utbildningswebb: Centrum för skolledarutveckling: URL: http://www.pol.umu.se/cpd/utbildning/kursplaner-och-litteraturlistor/

Böcker, artiklar och aktuella rapporter om ca 500 sidor tillkommer. Dessa väljs i samråd med rektorsutbildaren.