Rektor som pedagogisk ledare i styrdokument och forskning i relation till rektors roll som ledare i praktiken. Kännetecken på god skolutveckling. Teoretiska och metodiska grunder för rektors ledning av skolans verksamhet och elevers resultat. Kännetecken på en god skola och rektors roll i denna. Verksamhetsbesök som en del i ett systematiskt kvalitetsarbete. Analys av undervisning och lärande med utgångspunkt i lokala och nationella styrdokument och det egna systematiska kvalitetsarbetet och då speciellt uppmärksamma relationen till mål och resultat.
Analys och kommunikation om lärandemiljö, lärares kompetenser och det arbete som sker i klassrummen, för bättre resultat. Sociala samspel bland lärare och träning i att bedöma och stödja lärares arbete för ökad måluppfyllelse.
Förväntade studieresultat
Efter genomgången fortbildning ska rektor:
visa god kunskap om styrdokumentens krav på rektor som pedagogisk ledare samt vad som kännetecknar ett pedagogiskt ledarskap och god skolutveckling enligt forskning och beprövad erfarenhet.
kunna med ett kritiskt förhållningssätt granska sin egen praktik och genom ett systematiskt kvalitetsarbete, långsiktigt och hållbart utveckla elevernas resultat med utgångspunkt i styrdokumentens mål.
kunna styra och leda utifrån förtrogenhet med verksamhetens lärandemiljöer, lärarkompetens och elevernas kunskapsutveckling.
visa förmåga att utveckla samverkansformer och kunskapsutbyte mellan lärarna samt aktivt bedöma och stödja lärarens förmåga att leda, motivera, undervisa och skapa relationer för att bidra till elevernas utveckling och lärande.
Behörighetskrav
Genomgången statlig befattningsutbildning för rektorer, en äldre statlig rektorsutbildning eller har fått skriftlig redovisning som visar att han eller hon genom utbildning eller yrkeserfarenhet har fått kunskaper som jämställts med befattningsutbildningen. Rektorn ska efter avslutad utbildning ha arbetat minst ett år i yrket.
Undervisningens upplägg
Utbildningen består av 8 kursdagar fördelade på 4 tillfällen under 1½ - 2 terminer. I utbildningen ingår litteraturstudier samt tillämpningsuppgifter som ska genomföras vid den egna skolan. Dessa är i första hand verksamhetsbesök och samtal med lärare och elever.
Examination
Examination sker i form av en skriftlig inlämningsuppgift.
Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform.
För deltagare som inte blivit godkänd vid ordinarie prov anordnas ytterligare provtillfälle. Deltagare som erhållit godkänt betyg får ej genomgå förnyat prov.
En deltagare som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran inges till studierektor.
Övriga föreskrifter
Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av personer som har anställning som rektor eller förskolechef i det svenska skolväsendet. Ansökan görs av skolhuvudman där sökande är anställd. För tillträde till kursen gäller att de sökande innehar tjänst som rektor, biträdande rektor eller förskolechef. Om samtliga anmälda till programmet inte kan tas emot på utbildningen vid önskad tidpunkt, ska skolhuvudmannen prioritera.
Kursen avslutas med en kursvärdering.
Litteratur
Giltig från:
2011 vecka 36
Artiklar och aktuellt myndighetsmaterial och policydokument tillkommer
Blossing Ulf Kompetens för samspelande skolor : om skolorganisationer och skolförbättring 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 160 s. : ISBN: 978-91-44-01964-2 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Day, et al. C 10 strong claims about successful leadership National College, UK : 2011 : Obligatorisk
Uppdrag undervisning : kunskap och lärande Carlgren Ingrid, Eriksson Inger, Lindberg Viveca, Österlind Eva 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 247 s. : ISBN: 978-91-44-05196-3 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Struktur, kultur, ledarskap - förutsättningar för framgångsrika skolor Höög Jonas, Johansson Olof Studentlitteratur, Lund : 2010 : Obligatorisk
Lika betyg lika kunskap? (RiR 2011:23) Riksrevisionen : 2011 : Obligatorisk
Robinson V. et al. The Impact of Leadership on Student Outcomes: An Analysis of the Differential Effects of Leadership Types Educational Administration Quarterly 2008 44: 635 : 2008 : Obligatorisk
Förordning om behörighet och legitimation för lärare och förskollärare och utnämning till lektor SFS 2011:326 : 2011 : Obligatorisk
Rektors ledarskap Skolinspektionen, rapport 2010:15 : 2010 : Obligatorisk
Skolverkets föreskrifter om kompetensprofiler för lektor Skolverket, SKOLFS 2011:58 : 2011 : Obligatorisk
Skolverkets publikationer om systematiskt kvalitetsarbete Skolverket : Obligatorisk Läsanvisning: Välj en eller flera titlar
Taking school contexts more seriously - The social justice challenge. Thrupp M., Lupton R. British Journal of Educational studies, 54, 3, 308-328 : 2006 : Obligatorisk
Leading Learning and Teaching: classroom visits and pedagogical leadership Törnsén M., Ärlestig H. Centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet : 2011 : Obligatorisk Läsanvisning: Distribueras via Centrum