"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Rektors pedagogiska ledarskap - styrning och ledning av pedagogisk verksamhet (Rektorslyftet), 7,5 hp

Engelskt namn: The Principal Improvement Programme for Pedagogical leadership ’

Denna kursplan gäller: 2012-12-10 till 2014-11-09 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6ST013

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Utbildningsledarskap: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Statsvetenskapliga institutionen

Beslutad av: Statsvetenskapliga institutionen, 2011-12-20

Reviderad av: Prefekt, 2012-11-20

Innehåll

Rektor som pedagogisk ledare i styrdokument och forskning i relation till rektors roll som ledare i praktiken. Kännetecken på god skolutveckling. Teoretiska och metodiska grunder för rektors ledning och styrning av skolans verksamhet och elevers resultat. Kännetecken på en god skola och rektors roll i denna. Verksamhetsbesök som en del i ett systematiskt kvalitetsarbete. Analys av undervisning och lärande med utgångspunkt i lokala och nationella styrdokument och det egna systematiska kvalitetsarbetet och då speciellt uppmärksamma relationen till mål och resultat.
Analys och kommunikation om lärandemiljö, lärares kompetenser och det arbete som sker i klassrummen, för bättre resultat. Sociala samspel bland lärare och träning i att bedöma och stödja lärares arbete för ökad måluppfyllelse.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången fortbildning ska rektor:

visa god kunskap om styrdokumentens krav på rektor som pedagogisk ledare samt vad som kännetecknar ett pedagogiskt ledarskap och god skolutveckling enligt forskning och beprövad erfarenhet.

kunna med ett kritiskt förhållningssätt granska sin egen praktik och genom ett systematiskt kvalitetsarbete, långsiktigt och hållbart utveckla elevernas resultat med utgångspunkt i styrdokumentens mål.

kunna styra och leda utifrån förtrogenhet med verksamhetens lärandemiljöer, lärarkompetens och elevernas kunskapsutveckling.

visa förmåga att utveckla samverkansformer och kunskapsutbyte mellan lärarna samt aktivt bedöma och stödja lärarens förmåga att leda, motivera, undervisa och skapa relationer för att bidra till elevernas utveckling och lärande.

Behörighetskrav

Förkunskapskrav och andra villkor för tillträde till kursen: Genomgången statlig befattningsutbildning för rektorer, en äldre statlig rektorsutbildning eller har fått skriftlig redovisning som visar att han eller hon genom utbildning eller yrkeserfarenhet har fått kunskaper som jämställts med befattningsutbildningen. Rektorn ska efter avslutad utbildning ha arbetat minst ett år i yrket. Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av personer som har anställning som rektor i det svenska skolväsendet. Ansökan görs av skolhuvudman där sökande är anställd. För tillträde till kursen gäller att de sökande innehar tjänst som rektor. Om samtliga anmälda till fortbildningen inte kan tas emot på utbildningen vid önskad tidpunkt, ska skolhuvudmannen se till att rektorer som har fullgjort en utbildning som är äldre än en befattningsutbildning enligt SFS 2011:183 2 kap. erbjuds plats i första hand.

Undervisningens upplägg

Utbildningen består av 8 kursdagar fördelade på 4 tillfällen under 1½ - 2 terminer. I utbildningen ingår litteraturstudier samt tillämpningsuppgifter som ska genomföras vid den egna skolan.

Examination

Examination sker genom obligatoriska moment, redovisningsuppgifter och en  individuell skrivuppgift. På skrivuppgiften sätts något av
betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform. För deltagare som inte blivit godkänd vid ordinarie prov anordnas ytterligare provtillfälle. Deltagare som erhållit godkänt betyg får ej genomgå förnyat prov. En deltagare som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran inges till studierektor.

Övriga föreskrifter

Kursen avslutas med en kursvärdering.

Litteratur

  • Giltig från: 2013 vecka 26

    Kurslitteratur

    Blossing Ulf
    Kompetens för samspelande skolor : om skolorganisationer och skolförbättring
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 160 s. :
    ISBN: 978-91-44-01964-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Day, et al. C
    10 strong claims about successful leadership
    National College, UK : 2011 :
    Obligatorisk

    Day Christopher
    What Being a Successful Principal Really Means: An International Perspective.
    Educational Leadership and Administration, 19 : 2007 :
    Obligatorisk

    Förordning om behörighet och legitimation för lärare och förskollärare och utnämning till lektor
    SFS 2011:326 : 2011 :
    Obligatorisk

    Struktur, kultur, ledarskap - förutsättningar för framgångsrika skolor
    Höög Jonas, Johansson Olof
    Studentlitteratur, Lund : 2010 :
    Obligatorisk

    Att leda mot skolans mål
    Johansson Olof, Svedberg Lars
    Gleerups : 2013 :
    Obligatorisk

    Lika betyg – lika kunskap? (RiR 2011:23)
    Riksrevisionen : 2011 :
    Obligatorisk

    Lindgren Lena
    Utvärderingsmonstret, kvalitets- och resultatmätning i offentlig sektor
    Studentlitteratur : 2006 :
    Obligatorisk

    Robinson V. et al.
    The Impact of Leadership on Student Outcomes: An Analysis of the Differential Effects of Leadership Types
    Educational Administration Quarterly 2008 44: 635 : 2008 :
    Obligatorisk

    Skolverkets föreskrifter om introduktionsperiod och kompetensprofiler för lärare och förskollärare
    SKOLFS 2011:37 :
    Obligatorisk

    Skolverkets föreskrifter om kompetensprofiler för lektor
    Skolverket, SKOLFS 2011:58 : 2011 :
    Obligatorisk

    Skolverkets publikationer om systematiskt kvalitetsarbete
    Skolverket :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Välj en eller flera titlar

    Taking school contexts more seriously - The social justice challenge.
    Thrupp M., Lupton R.
    British Journal of Educational studies, 54, 3, 308-328 : 2006 :
    Obligatorisk

    Pedagogiskt ledarskap – en ledarskapsmodell för att styra vardagens processer i relation till mål och resultat
    Törnsén Monika, Ärlestig Helene
    Statsvetenskapliga institutionen : 2013 :
    Obligatorisk

    Artiklar och aktuellt myndighetsmaterial och policydokument tillkommer.

    Övrig litteratur och referenslitteratur

    Uppdrag undervisning : kunskap och lärande
    Carlgren Ingrid, Eriksson Inger, Lindberg Viveca, Österlind Eva
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 247 s. :
    ISBN: 978-91-44-05196-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Valda delar.

    Rektors ledarskap : med ansvar för den pedagogiska verksamheten
    Stockholm : Skolinspektionen : 2012 : 1 PDF-fil (60 s.) :
    Fritt tillgänglig via Skolinspektionens webbplats
    Obligatorisk

    Blossing Ulf
    Skolledaren i fokus : kunskap, värden och verktyg
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 275 s. :
    ISBN: 978-91-44-06061-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Aktuella läroplaner

  • Giltig från: 2012 vecka 50

    Kurslitteratur

    Blossing Ulf
    Kompetens för samspelande skolor : om skolorganisationer och skolförbättring
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 160 s. :
    ISBN: 978-91-44-01964-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Day, et al. C
    10 strong claims about successful leadership
    National College, UK : 2011 :
    Obligatorisk

    Day Christopher
    What Being a Successful Principal Really Means: An International Perspective.
    Educational Leadership and Administration, 19 : 2007 :
    Obligatorisk

    Förordning om behörighet och legitimation för lärare och förskollärare och utnämning till lektor
    SFS 2011:326 : 2011 :
    Obligatorisk

    Struktur, kultur, ledarskap - förutsättningar för framgångsrika skolor
    Höög Jonas, Johansson Olof
    Studentlitteratur, Lund : 2010 :
    Obligatorisk

    Lika betyg – lika kunskap? (RiR 2011:23)
    Riksrevisionen : 2011 :
    Obligatorisk

    Lindgren Lena
    Utvärderingsmonstret, kvalitets- och resultatmätning i offentlig sektor
    Studentlitteratur : 2006 :
    Obligatorisk

    Robinson V. et al.
    The Impact of Leadership on Student Outcomes: An Analysis of the Differential Effects of Leadership Types
    Educational Administration Quarterly 2008 44: 635 : 2008 :
    Obligatorisk

    Skolverkets föreskrifter om introduktionsperiod och kompetensprofiler för lärare och förskollärare
    SKOLFS 2011:37 :
    Obligatorisk

    Skolverkets föreskrifter om kompetensprofiler för lektor
    Skolverket, SKOLFS 2011:58 : 2011 :
    Obligatorisk

    Skolverkets publikationer om systematiskt kvalitetsarbete
    Skolverket :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Välj en eller flera titlar

    Taking school contexts more seriously - The social justice challenge.
    Thrupp M., Lupton R.
    British Journal of Educational studies, 54, 3, 308-328 : 2006 :
    Obligatorisk

    Pedagogiskt ledarskap – en ledarskapsmodell för att styra vardagens processer i relation till mål och resultat
    Törnsén Monika, Ärlestig Helene
    Statsvetenskapliga institutionen : 2013 :
    Obligatorisk

    Artiklar och aktuellt myndighetsmaterial och policydokument tillkommer.

    Övrig litteratur och referenslitteratur

    Uppdrag undervisning : kunskap och lärande
    Carlgren Ingrid, Eriksson Inger, Lindberg Viveca, Österlind Eva
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 247 s. :
    ISBN: 978-91-44-05196-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Valda delar.

    Rektors ledarskap : med ansvar för den pedagogiska verksamheten
    Stockholm : Skolinspektionen : 2012 : 1 PDF-fil (60 s.) :
    Fritt tillgänglig via Skolinspektionens webbplats
    Obligatorisk

    Blossing Ulf
    Skolledaren i fokus : kunskap, värden och verktyg
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 275 s. :
    ISBN: 978-91-44-06061-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Aktuella läroplaner