Engelskt namn: Educational Leadership
Denna kursplan gäller: 2012-12-10 till 2014-11-09 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2019-01-21
Kursplan för kurser med start mellan 2018-09-03 och 2019-01-20
Kursplan för kurser med start mellan 2018-01-15 och 2018-09-02
Kursplan för kurser med start mellan 2017-08-28 och 2018-01-14
Kursplan för kurser med start mellan 2016-01-18 och 2017-08-27
Kursplan för kurser med start mellan 2015-08-31 och 2016-01-17
Kursplan för kurser med start mellan 2014-11-10 och 2015-08-30
Kursplan för kurser med start mellan 2012-12-10 och 2014-11-09
Kurskod: 6ST014
Högskolepoäng: 10
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Utbildningsledarskap: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Statsvetenskapliga institutionen
Beslutad av: Prefekt, 2011-12-20
Reviderad av: Prefekt, 2012-11-20
Kursen utgår från synen på ledarskap som en process som präglas av ledaren och dennas egenskaper, förmågor, ledarstil och rolltolkning, vidare av följarnas egenskaper, kompetens och motivation samt situationens beskaffenhet och de förutsättningarna för skolans framgång och utveckling denna process ger. Kursens innehåll fördelas på fördjupningar av skolledarskapets villkor och karaktär där det pedagogiska ledarskapet står i fokus, relationen till pedagoger, elever och föräldrar och den kunskap om kultur, makt, konflikt och den förmåga till kommunikation med dessa medarbetare och intressenter om skolans uppdrag och måluppfyllelse som krävs. Kursen innefattar arbete med strategier för utveckling av det egna lärandet och ledarskapet och skapande av visioner och strategier för förbättring av den verksamhet rektor/förskolechef är ansvarig för.
Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Efter genomgången utbildning ska rektor
Visa god kunskap om vad som kännetecknar skolan som lärande organisation
Visa kunskap om olika teorier om och principer för organisationers utveckling
Visa god kunskap om olika ledarstrategiers effekter på medarbetarnas prestationer för att kunna stärka deras utveckling på individ- och gruppnivå
Visa kunskap om organisationskulturens betydelse för förändringsarbete
Färdighet och förmåga
Efter genomgången utbildning ska rektor
Visa god förmåga som chef och ledare för skolans personal att leda och fördela arbetet så att elevernas lärande och utveckling maximeras
Visa god förmåga som chef och ledare att motivera, initiera och leda skolans utvecklingsprocesser på ett strategiskt sätt och så att skolans personal stärks i sin vilja till lärande och utveckling
Visa förmåga att hantera och lösa konflikter
Visa förmåga att uttrycka visioner inför framtiden
Visa god förmåga att kommunicera mål och resultat till skolans elever, personal och föräldrar
Visa förmåga att hävda alla människors lika värde
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången utbildning ska rektor
Visa god förmåga som ledare så att skolans nationella uppdrag är i fokus
Visa god förmåga som ledare och demokratisk förebild inför elever och personal så att ett öppet kommunikativt klimat skapas
Visa förmåga som ledare så att vikten av samarbete blir tydligt
Visa förmåga som ledare så att elever och föräldrar blir delaktiga i skolans arbete
Visa god förmåga som ledare så att de värden som lyfts fram i skolans styrdokument får berättigat utrymme
Förkunskapskrav och andra villkor för tillträde till kursen: Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av personer som har anställning som rektor, biträdande rektor eller förskolechef i det svenska skolväsendet. Ansökan görs av skolhuvudman där sökande är anställd. För tillträde till kursen gäller att de sökande innehar tjänst som rektor, biträdande rektor eller förskolechef. Om samtliga anmälda till rektorsprogrammet inte kan tas emot på utbildningen vid önskad tidpunkt, ska skolhuvudmannen prioritera att nyanställda rektorer erbjuds plats i första hand (SFS 2008:643).
Den lärarledda undervisningen sker vid 4 sammankomster om tre dagar. Kursen ges i deltagaraktiva arbetsformer och ger möjlighet till egna val och fördjupningar. Vid sammankomsterna blandas föreläsningar med diskussioner, seminarier övningar och redovisningar, både individuellt och i så kallad lärgrupp eller annan konstellation.
En del av kursen genomförs via kommunikation på lärplattformen Fronter.
Examination sker genom obligatoriska moment, redovisningsuppgifter och ett fördjupningsarbete i form av en individuell skrivuppgift. På skrivuppgiften sätts något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). På obligatoriska moment och redovisningsuppgifterna ges endast betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). Samtliga utbildningstillfällen - som oftast sker i internatform - är obligatoriska eftersom examinerande inslag och uppgifter förekommer. Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform. För student som inte blivit godkänd vid ordinarie prov anordnas ytterligare provtillfälle. Student som erhållit godkänt betyg får ej genomgå förnyat prov. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran härom inges till rektorsprogrammets utbildningschef vid Centrum för skolledarutveckling.
Tillgodoräknande
Den kursdeltagare som önskar tillgodogöra tidigare utbildning gentemot rektorsprogrammet skall ansöka om detta hos Registrator, Umeå Universitet, 901 87 Umeå. Det skall tydligt anges vilka tidigare studier eller erfarenhet deltagaren önska tillgodoräkna sig i förhållande till en eller två kurser inom rektorsprogrammet. Reglerna i SFS 2008:643 ska tillämpas vid ansökan om tillgodoräknande.
För att kursen ska kunna tillgodoräknas i magister/masterprogrammet i Utbildningsledarskap vid Umeå universitet krävs att den studerande har en kandidatexamen (180 hp) på grundläggande nivå med minst 90 hp eller motsvarande i något av examensämnena. Dispens från denna regel kan ges.
Kursen avslutas med en kursvärdering.
Ahrenfelt Bo
Förändring som tillstånd
Lund : Studentlitteratur : 1995 :
Obligatorisk
Struktur, kultur, ledarskap - förutsättningar för framgångsrika skolor
Höög Jonas, Johansson Olof
Studentlitteratur, Lund : 2010 :
Obligatorisk
Hur moderna organisationer fungerar
Jacobsen Dag I., Thorsvik Jan
3. uppl. : Studentlitteratur AB : 2008 :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/6593-03/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 91-44-04780-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Att leda mot skolans mål
Johansson Olof, Svedberg Lars
Gleerups : 2013 :
Obligatorisk
Strategier och förändringsmyter : ett organisationsperspektiv på skolutveckling och lärares arbete
Larsson Pär, Löwstedt Jan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 216 s. :
ISBN: 978-91-44-05753-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Rektors ledarskap : med ansvar för den pedagogiska verksamheten
Stockholm : Skolinspektionen : 2012 : 1 PDF-fil (60 s.) :
Fritt tillgänglig via Skolinspektionens webbplats
Obligatorisk
Teamet : utveckling, effektivitet och förändring i grupper
Sjøvold Endre, Andersson Sten
1. uppl. : Malmö : Liber : 2008 : 284 s. :
ISBN: 978-91-47-08737-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Starratt Robert
Etiskt ledarskap
Malmö : Liber : 2005 :
Obligatorisk
Pedagogiskt ledarskap, mål, process och resultat. I: Höög, Jonas & Johansson, Olof (red) "Struktur, kultur, ledarskap - fördjupade studier av framgångsrika skolor"
Törnsén Monika, Ärlestig Helene
Studentlitteratur : 2013 :
Obligatorisk
Artiklar om olika teman och aktuellt myndighetsmaterial och policydokument tillkommer.