"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Skolledarskap, 10 hp

Engelskt namn: Educational Leadership

Denna kursplan gäller: 2014-11-10 till 2015-08-30 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6ST014

Högskolepoäng: 10

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Utbildningsledarskap: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Statsvetenskapliga institutionen

Beslutad av: Prefekt, 2011-12-20

Reviderad av: Prefekten, 2014-11-11

Innehåll

Kursen utgår från synen på ledarskap som en process som präglas av ledaren och dennas egenskaper, förmågor, ledarstil och rolltolkning, vidare av följarnas egenskaper, kompetens och motivation samt situationens beskaffenhet och de förutsättningarna för skolans framgång och utveckling denna process ger. Kursens innehåll fördelas på fördjupningar av skolledarskapets villkor och karaktär där det pedagogiska ledarskapet står i fokus, relationen till pedagoger, elever och föräldrar och den kunskap om kultur, makt, konflikt och den förmåga till kommunikation med dessa medarbetare och intressenter om skolans uppdrag och måluppfyllelse som krävs. Kursen innefattar arbete med strategier för utveckling av det egna lärandet och ledarskapet och skapande av visioner och strategier för förbättring av den verksamhet rektor/förskolechef är ansvarig för.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna:

Kunskap och förståelse
Efter genomgången utbildning ska rektor
Visa god kunskap om vad som kännetecknar skolan som lärande organisation
Visa kunskap om olika teorier om och principer för organisationers utveckling
Visa god kunskap om olika ledarstrategiers effekter på medarbetarnas prestationer för att kunna stärka deras utveckling på individ- och gruppnivå
Visa kunskap om organisationskulturens betydelse för förändringsarbete

Färdighet och förmåga
Efter genomgången utbildning ska rektor
Visa god förmåga som chef och ledare för skolans personal att leda och fördela arbetet så att elevernas lärande och utveckling maximeras
Visa god förmåga som chef och ledare att motivera, initiera och leda skolans utvecklingsprocesser på ett strategiskt sätt och så att skolans personal stärks i sin vilja till lärande och utveckling
Visa förmåga att hantera och lösa konflikter
Visa förmåga att uttrycka visioner inför framtiden
Visa god förmåga att kommunicera mål och resultat till skolans elever, personal och föräldrar
Visa förmåga att hävda alla människors lika värde

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången utbildning ska rektor
Visa god förmåga som ledare så att skolans nationella uppdrag är i fokus
Visa god förmåga som ledare och demokratisk förebild inför elever och personal så att ett öppet kommunikativt klimat skapas
Visa förmåga som ledare så att vikten av samarbete blir tydligt
Visa förmåga som ledare så att elever och föräldrar blir delaktiga i skolans arbete
Visa god förmåga som ledare så att de värden som lyfts fram i skolans styrdokument får berättigat utrymme

Behörighetskrav

Förkunskapskrav och andra villkor för tillträde till kursen:
Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av personer som har anställning som rektor, biträdande rektor eller förskolechef i det svenska skolväsendet. Ansökan görs av skolhuvudman där sökande är anställd.

För tillträde till kursen gäller att de sökande innehar tjänst som rektor, biträdande rektor eller förskolechef. Om samtliga anmälda till rektorsprogrammet inte kan tas emot på utbildningen vid önskad tidpunkt, ska skolhuvudmannen prioritera att nyanställda rektorer erbjuds plats i första hand (SFS 2008:643).

Undervisningens upplägg

Den lärarledda undervisningen sker vid 4 sammankomster om tre dagar. Kursen ges i deltagaraktiva arbetsformer och ger möjlighet till egna val och fördjupningar. Vid sammankomsterna blandas föreläsningar med diskussioner, seminarier övningar och redovisningar, både individuellt och i så kallad lärgrupp eller annan konstellation.

En del av kursen genomförs via kommunikation på lärplattformen Fronter.

Examination

Examination sker genom obligatoriska moment, redovisningsuppgifter och ett fördjupningsarbete i form av en individuell skrivuppgift. På skrivuppgiften sätts något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). På obligatoriska moment och redovisningsuppgifterna ges endast betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). Samtliga utbildningstillfällen - som oftast sker i internatform - är obligatoriska eftersom examinerande inslag och uppgifter förekommer. Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform. För student som inte blivit godkänd vid ordinarie prov anordnas ytterligare provtillfälle. Student som erhållit godkänt betyg får ej genomgå förnyat prov. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran härom inges till rektorsprogrammets utbildningschef vid Centrum för skolledarutveckling.

Tillgodoräknande
Den kursdeltagare som önskar tillgodogöra tidigare utbildning gentemot rektorsprogrammet skall ansöka om detta hos Registrator, Umeå Universitet, 901 87 Umeå. Det skall tydligt anges vilka tidigare studier eller erfarenhet deltagaren önska tillgodoräkna sig i förhållande till en eller två kurser inom rektorsprogrammet. Reglerna i SFS 2008:643 ska tillämpas vid ansökan om tillgodoräknande.

Övriga föreskrifter

För att kursen ska kunna tillgodoräknas i magister/masterprogrammet i Utbildningsledarskap vid Umeå universitet krävs att den studerande har en kandidatexamen (180 hp) på grundläggande nivå med minst 90 hp eller motsvarande i något av examensämnena. Dispens från denna regel kan ges.

Kursen avslutas med en kursvärdering.

Litteratur

Giltig från: 2014 vecka 46

Kurslitteratur

Ahrenfelt Bo
Förändring som tillstånd
Lund : Studentlitteratur : 1995 :
Obligatorisk

Att leda mot skolans mål
Johansson Olof, Svedberg Lars
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2013 : 299 s. :
ISBN: 9789140685742
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Framgångsrika skolor : mer om struktur, kultur, ledarskap
Höög Jonas, Johansson Olof
Lund : Studentlitteratur : 2014 : 241 s. :
ISBN: 9789144102993
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Hur moderna organisationer fungerar
Jacobsen Dag Ingvar, Thorsvik Jan
4. uppl. : Studentlitteratur AB : 2014 : 528 s. :
ISBN: 9789144095028
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Strategier och förändringsmyter : ett organisationsperspektiv på skolutveckling och lärares arbete
Larsson Pär, Löwstedt Jan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 216 s. :
ISBN: 978-91-44-05753-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Rektors ledarskap : med ansvar för den pedagogiska verksamheten
Stockholm : Skolinspektionen : 2012 : 1 PDF-fil (60 s.) :
Fritt tillgänglig via Skolinspektionens webbplats
Obligatorisk

Teamet : utveckling, effektivitet och förändring i grupper
Sjøvold Endre, Andersson Sten
1. uppl. : Malmö : Liber : 2008 : 284 s. :
ISBN: 978-91-47-08737-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Starratt Robert
Etiskt ledarskap
Malmö : Liber : 2005 :
Obligatorisk

Ledarskap i centrum : Om rektor och förskolechef
Törnsén (red.) Monika, Ärlestig (red.) Helene
Gleerups : 2014 : s. :
ISBN: 9789140688361
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar om olika teman och aktuellt myndighetsmaterial och policydokument tillkommer.